اقتصادی

بازار اجاره تحت “پروتکل سلامت کرونا”

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: “با توجه به استقبال گسترده تاج و اعلام پروتکل های بهداشتی در این بازارها ، بسیاری از شرایط بازار باعث شده است که بازار مسکن برای کمک به متقاضیان به ویژه مستاجران تحت پروتکل بهداشت و درمان تاج سقوط کند.” قرار داده خواهد شد. ”

به گزارش مجله آنلاین ، محمود محمودزاده ، معاون وزیر ساخت و ساز مسکن در مصاحبه با روزنامه “ایران” خاطرنشان کرد: متقاضیان زیادی در بازار مسکن وجود دارند و خطر تاج آنها را تهدید می کند. بنابراین ، ما از ستاد ملی مبارزه با تاجگذاری خواسته ایم تا با بررسی شرایط بازار مسکن ، پروتکل بهداشتی برای این بازار تهیه کند.

مستاجر در خانه است

فصل انتقال نزدیک می شود. تعداد شرکتهای مشاوره املاک و مستغلات در حال افزایش است و بسیاری از مستاجران نمی خواهند به دور شهر سفر کنند. برخی از مشاوران املاک و مستغلات در مناطق مختلف شهر اذعان کرده اند که مستاجرین امسال تمایلی به جابجایی ندارند و می خواهند قراردادهای خود را تمدید کنند. دلیل این میل تهدید سلامتی آنها از تاج و مسافرت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مشکل گفت: ما به دنبال راه هایی هستیم که تمدید قراردادهای اجاره نامه را در اولویت مالکین قرار دهد.

اما اگر صاحبخانه تمایلی به تمدید اجاره نامه نداشته باشد ، آیا پروتکل مبارزه با فساد کرونا برای وی الزام آور است؟ محموزاده در پاسخ به این سؤال گفت: “وقتی شرایط خاصی رخ دهد ، ممکن است شرایط موقت به دلیل این شرایط اعمال شود.”

وی با اشاره به دستورالعملهای مختلف ستاد تاج گذاری طی دو ماه گذشته ، گفت: “این دفتر مرکزی برای بسیاری از شرکت ها و بازارهایی که لازم الاجرا هستند دستورالعمل هایی را تصویب کرده است.” مانند بسته شدن کارهای زیادی علیرغم نیت. اما چاره ای جز پیاده سازی پروتکل برای کنترل همه گیر بیماری تاج وجود ندارد و همه باید از آن پیروی کنند.

محمودزاده خاطرنشان کرد: بازار مسکن نیز از شرایط ویژه ای که در آن هستیم مستثنی نیست. ما با کمک ستاد تاج گذاری به دنبال راه هایی برای کاهش سفرهای تجاری مردم هستیم. البته این راه حل ها همه جنبه ها را در نظر می گیرد. اما اگر ستاد مبارزه با فساد كرونا بخشنامه ای را در این زمینه اتخاذ كند ، مؤثر خواهد بود و متقاضیان خانه ، مالكین زمین ، مالكین خانه ، مشاوران املاك و مستغلات و همه بازاریابان منزل باید پیروی از پروتكل دفتر مرکزی را انجام دهند. واضح است که وجود دارد.

توضیحات مفصل

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به زودی قرارگاه تاج گذاری به بازار تأیید خواهد شد ، گفت: “ به عنوان مدیرعامل شهر مسكونی ، وزارت راه و شهرسازی باید سلامت فعالان بازار مسكن و متقاضیان این بازار را حفظ كند. به دفتر مرکزی. ” البته هدف ما پشتیبانی قابل اعتماد از مستاجرانی است که اجاره نامه آنها منقضی شده است و برای اجاره خانه باید در شهر حرکت کنند.

معاون وزیر ساخت و ساز مسکن گفت: هنوز مشخص نیست که مقر تاج گذاری برای بازار مسکن چه خواهد کرد. این دفتر مرکزی باید با ادامه فعالیت خود در این بازار تصمیم گیری و ادامه دهد. دستورالعمل دفتر مرکزی Corona تعیین می کند که آیا فعالیت ها در بازار مسکن خطرناک تلقی می شود یا خیر. “اما هر یک از شرکت کنندگان در بازار ممکن است محدودیت هایی داشته باشد که ما باید اعمال کنیم.”

محمودزاده خواستار تصمیمات آتی شد که باید در ستاد برای مقابله با کرونا در پرونده “اگر رو به جلو” است در بحث مسکن خواستار شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی ، تمدید قرارداد اجاره مسکن یکی از پیشنهادات ستاد ملی کنترل بیماری های کرون در جاده ها و وزارت شهرسازی برای حمایت از مستاجران است.

در مورد این برنامه ها ، معاون وزیر ساخت و ساز مسکن گفت: “تصمیمی در مورد بخش لیزینگ مسکن اتخاذ شده است. در صورت تصویب ستاد کرونا ، این یک قدم جلوتر است.”

تشویق

نرگز رضبان ، مدیر گروه اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی واحد اقتصاد مسکن گفت: برنامه های این وزارتخانه برای حمایت از متقاضیان در بازار مسکن تقریباً کامل است. اما هنوز توسط دولت مطرح نشده است.

رازبان گفت: مهمترین مورد پیروی از پروتکل ستاد کرونا ، در نظر گرفتن مشوق ها به ویژه برای مالکان است.

وی افزود: “در حالی که تلاش هایی برای تشویق مردم به دنبال کردن مسیرها انجام شده است ، این مشوق ها مؤثر و قابل اجرا هستند و باید سیستم های بازار را دنبال کنند.” البته با توجه به ماهیت بازار و حضور صاحبخانه و مستاجر در این بازار ، اخلاق به دولتها کمک می کند تا اپیدمی را کنترل کنند. محدودیت فعالیت در حوزه مسکن اجاره ای منجر به ایجاد مشکل در تصویب پروتکل های مراقبت های بهداشتی شده است ، اما هر تلاش دولت اجباری است و با رعایت این دستورالعمل ها ، ذینفعان بازار مسکن هستند. دستورالعمل هایی تهیه کنید که هیچ آسیبی نبیند.

سایر تصمیمات

به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی با ساماندهی بازار اجاره مسکن با توجه به وضعیت اقتصادی کشور برنامه های دیگری را برای حمایت از مستاجران در نظر دارد. بسته حمایتی و مشوق یکی از راهبردهایی است که در آن بخش مسکن در قالب برنامه هایی مانند لیزینگ حرفه ای و پشتیبانی تسهیلات از مستاجر مسئولیت را بر عهده می گیرد. همچنین ساخت واحدهای بیشتر در چارچوب یک طرح ملی مسکن می تواند با افزایش عرضه واحد دیگری به متقاضیان کمک کند تا مسکن را با استفاده از امکانات دولتی و زمین تهیه کنند. راه حل

معاون ساخت و ساز منزل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به برنامه حمایت از مستاجران گفت: این در سطح کشور و در نهایت ایجاد سیستم اجاره ای حرفه ای است. یک سیستم اجاره ای حرفه ای در حال ایجاد است. در این سیستم بسیاری از شرکت ها تاسیس شده اند و در زمینه اجاره به صورت حرفه ای فعالیت می کنند.

البته محمودزاده خاطرنشان کرد: برخی از این برنامه ها کند است مانند ایجاد شرکت هایی که به دلیل گسترش تاج وارد سیستم های اجاره ای تخصصی می شوند. ما این برنامه ها را در ماه های آینده سرعت خواهیم بخش و از این طریق ، حتماً پروتکل ها ، برنامه ها و دستورالعمل های جدید مصوب در دفتر مرکزی کرونا را مرور کنید.

برخی از کارشناسان بر این باورند که به محض تأسیس تسهیلات اجاره ، در حال حاضر امکان پشتیبانی از مستاجرین پیمانکار وجود دارد ، اما مهمتر اینکه ، چه بخشی از خانواده مستاجر تحت پوشش این موسسات قرار دارد. آیا سطح آژانسهای دولتی از طرف این آژانس ها پشتیبانی می شود؟ ؟

در برخی از کشورها ، لیزینگ دولت کاملاً در حال انجام است و به خانواده ها امکان می دهد برای چند سال مسکن را در بازار آزاد ارائه دهند. هنوز مشخص نیست که آیا می توان این نوع اجاره را در ژاپن معرفی کرد یا خیر.

کارشناسان چه می گویند؟

با شیوع تاج ، کشورها روشها و دستورالعملهای مختلفی را برای مقابله با شیوع معرفی کرده اند. این پروتکل ها به قانون ملی و شرایط اجتماعی ، سیاسی و سایر موارد بستگی دارد. در ایران با گسترش شیوع این بیماری همه گیر ، دستورالعمل هایی از جمله تعطیل کردن فروشگاه ها ، ممنوعیت سفر بین شهری و بستن مشاغل خطرناک در دستور کار قرار گرفته است. با این حال ، کارشناسان همچنین در مورد بازار مسکن ، به ویژه در مورد کاهش هزینه سفر برای مستاجران اظهار نظر کردند.

البته آنها معتقدند كه در بازار مسكن با توجه به وجود مالكان و قوانين مالكيتي كه در كشور و اسلام وجود دارد ، بهترين رهنمودها توصيه هاي اخلاقي است.

استفاده از عدالت

استاد دانشگاه مصطفی بصفر گفت که وی به برنامه های وزارت راه و شهرسازی ارجاع داده است تا به ستاد ملی پیشنهاد مبارزه با کورونا برای ورود آن به بازار مسکن را بدهد. این یک مانع خواهد بود.

بهزادفر با اشاره به قانون مدنی ملی ، افزود: هرگونه اقدام دولت نباید موجب نقض قوانین مدنی شود. به عنوان بهترین دانش ما ، برای مثال ، قوانین ملی اجاره و وضعیت املاک و مستغلات ، به صاحبان ملزم نیست که مدتی مطالبه اجاره بدهند. بنابراین ، در صورت ابلاغ چنین دستورالعمل ها ، مالک ممکن است از نظر قانونی خودداری کند.

به گفته بهزاد فر ، ما نمی توانیم املاک قانونی را برای افرادی که مالک آن هستند صادر کنیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه پروتکل بهداشت ممکن است با قانون مدنی مطابقت نداشته باشد ، افزود: هزینه اجاره به حدی است که اکنون دولت قادر به پرداخت آن نیست. چنین راه حلی با توجه به مشوق های مالکان هزینه بالایی را به دولت تحمیل می کند. اجرای پروتکل توسط دستگاه قضایی راه حلی است که بهزادفر در شرایط فعلی عملی پیدا کرد.

“وزارت راه و شهرسازی می تواند از مالک بخواهد که چند ماه به آنها بدهد ، مثلاً با توصیه به مالک.” عدالت همان توصیه را دارد ، تا زمانی که اوضاع جدی نباشد و اجاره بالا نرود. می توانید از مالک بخواهید اجاره نامه را تمدید کند. اما اگر صاحبخانه از این پیشنهادات و دستورالعملها مطابق قانون مدنی شکایت کند ، کاری که این مقامات می توانند انجام دهند این است که به قاضی ابلاغ شود که پرونده شکایت مالک به تأخیر افتاده است تا وضعیت به حالت عادی برگردد. آیا این است

در زمان بحران به راهنمایی نیاز دارید

اما مهدی سلطان محمدی ، کارشناس ارشد بازار مسکن ، با بهزادفر مخالفت کرد و گفت که در شرایط ویژه بازار مسکن باید دستورالعمل را رعایت کند ، همانطور که سایر بازارها به پروتکل احتیاج دارند. من می خواهم

سلطان محمدی گفت: “در حال حاضر بسیاری از بخش های اقتصادی تحت تأثیر قرار گرفته اند.” دولت نمی تواند از همه مقاطع اقتصادی حمایت مالی کند ، اما مطمئناً بیشترین آسیب را در اولویت قرار می دهند و بسیاری از مستاجران آسیب پذیر هستند.

به گفته سلطان محمدی ، مالکان ، مستاجرین ، سازندگان ، خریداران ، فروشندگان ، واسطه ها و غیره عضو بازار مسکن متاثر از تاج هستند اما در بین این اعضا معمولاً مستاجرین روستایی کم درآمد هستند. بیشترین آسیب دیده در شهرهای بزرگ ، به ویژه در مناطق کم درآمد روستایی ، خانواده های مستاجر بیشتر درآمد خود را پرداخت می کنند. این امر در رابطه با این واقعیت که برخی خانواده ها هیچ درآمدی نداشته و یا در 1-2 ماه گذشته درآمد خود را از دست داده اند بسیار جدی شده است.

کارشناسان بازار مسکونی می گویند که مستاجرین نه تنها از نظر مالی تحت فشار نیستند بلکه وقتی می خواهند حرکت کنند ، مجبور می شوند که به شهرها و محیط های آلوده منتقل شوند و سلامتی آنها را تهدید کرده و خطرات بالایی را برای جامعه ایجاد می کنند. من اشاره کردم که آن را به ارمغان خواهد آورد.

به گفته سلطان محمدی ، یک راه مهم برای جلوگیری از جابجایی هزاران خانواده مستاجر در صورت تاج ، اجباری کردن مالک برای تمدید قرارداد خود به مدت 3 تا 6 ماه است. به گفته سلطان محمدی ، به دلیل اینکه بسیاری از افراد به دلیل شیوع تاج ، بسیاری از یا تمام درآمد خود را از دست می دهند ، ممکن است مالکان نیز به عنوان بخشی از جامعه رنج ببخشند و همین امر را مهم می کند. در چنین مواقعی اجتناب ناپذیر نیست.

سلطان محمد تأکید کرد: “در حال حاضر برای رفاه اجتماعی ، قانون باید خارج از قوانین عادی دولت اجرا شود.” به عنوان مثال ، حمل و نقل نباید از طرف مهمترین کسی ممنوع باشد. این یکی از حقوق مدنی است ، اما به دلیل گسترش تاج ، ترانزیت محدود شده و شهروندان مجبور به رعایت آن بودند. بنابراین ، کاهش درآمد بخشی از تأثیر جامعه برای کنترل همه گیر بیماری تاج است و چاره ای جز اجرای آن نیست.

اخلاق جهت گیری ، بهترین توصیه

مصطفی قلی خسروی ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات ، تأکید کرد: بازار مسکن با سایر بازارها متفاوت است و قوانینی که ما اجرا می کنیم باعث نمی شود صاحبان صاحب تجدید یا اجاره قرارداد شوند. وی گفت: توصیه و تقاضا بهترین روش برای درخواست از صاحبان خانه در نظر گرفتن اخلاق در شرایط بحرانی است.

قلی خسروی همچنین گفت: البته کاهش اجاره صاحبخانه و رفتار معوق بسیار خوب است. برای بسیاری از رانندگان ، اجاره تنها منبع درآمد است. مالک مبلغ اقساطی برای اجاره نامه یا چک را بر اساس مبلغ وام پرداخت می کند. در واقع ، همه این موارد هنگام پیکربندی پروتکل بهداشت باید مورد توجه قرار گیرند. می توان گفت که مالک قرارداد را تمدید نکرده یا اجاره را پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: در وب سایت مشاور املاک و مستغلات از مالکان خواسته ایم که از درک اوضاع و فشار بر مستاجر خودداری کنند. ما قرارداد را اجاره یا تمدید نمی کنیم. “

به نظر می رسد که از ابتدای سال به دلیل ادامه تعطیلات و کاهش تجارت ، رانت در طی دو ماه تثبیت می شود ، اما با شروع فصل نقل و انتقالات در خردادماه ، برخی از اجاره ها پیش بینی می شود. اگر اجاره نامه را در این مواقع تمدید کنید ، مستاجرین نیازی به نگرانی در مورد جابجایی امسال یا یافتن خانه مناسب ، به طور بالقوه درآمدهای آنها یا حتی از دست دادن شغل خود ندارند.

در بسیاری از کشورها ، راهکارهایی مانند ممنوعیت مالکان اجاره دادن اجاره مستاجر یا ممنوع کردن اجاره واحدهای مسکونی و تجاری بدون پرداخت اجاره بها در طی سه ماه آینده ، گسترش تاج را گسترش داده است. توسط دولت برای جلوگیری از اجرای برجام در حال اجراست ما باید منتظر آیین نامه مراقبت های بهداشتی دفتر مرکزی تاج گذاری باشیم تا به زودی به ساکن کمک کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا