اقتصادی

آینده دولت عراق – مجله آنلاین

البته می توان گفت. رژیم کاظمی به دور از قدرت نیست ، اما به اندازه ای نیست که دولت های حیدالدآبادی و عادل عبدالمهدی را سرنگون کند. شاید بهتر باشد بگوییم که 17 سال پس از سقوط دولت بعثی در سال 2003 ، سرانجام عراق شاهد دولتی بود که در یک توافق جامع به قدرت رسید.
دولت جدید عراق این درگیری و در نهایت ناامیدی از بازیگران داخلی و خارجی بوده است که از اکتبر سال گذشته به اعتراض مردم این کشور منجر شده است. این بار ، همه احزاب توافق کردند که کمترین دولت تکنوکراتیک قومی و مذهبی ، خواسته های مردم جنگ زده و فاسد را به دست بگیرد و برآورده سازد. مشروعیت دولت از دید عموم ، دامنه موفقیت این کشور در حل مشكلات ایجاد شده برای قیام جامعه عراق ، به ویژه در كوتاه مدت است. اما چرا دولت زز با دولت قبلی تفاوت دارد؟ چرا فرض کنیم که او برای کسب مشروعیت از عموم مردم استعداد بیشتری نسبت به سلف خود دارد؟

برای پاسخ به سوالات فوق دو طرف وجود دارد. اول ، توافق نسبتاً جامع آقای کاظمی در مورد انتخابات برای نمایندگی از کابینه تکنوکراتیک و بی پروا در تاریخ مدرن عراق. دوم ، ویژگیهای شخصیتی در سالهای اخیر توسط جامعه عراق با دقت مورد بررسی قرار گرفته و به پیشینه رسانه های علمی و در سالهای اخیر سوابق وی در راس دستگاههای امنیتی است. بر خلاف گذشته ، کاظمی توسط دو رقیب سرسخت و تأثیرگذار در جامعه عراق مورد تأیید و پشتیبانی قرار گرفته است. ایران و ایالات متحده از کاظمی ، دولت و برنامه های آن حمایت کرده اند. به عبارت دیگر ، حمایت مشترک ایران و آمریکا از دولت کاظمی را می توان به عنوان اولین توافق بین دو کشور رقیب در سالهای اخیر در مورد یکی از بحران های مهم کنونی در خاورمیانه دانست. کاظمی با حمایت ایران و ایالات متحده ، تنش ها را در مورد روابط تهران و واشنگتن در عراق کاهش داده و بر روی راه حل های فوری برای موضوعاتی متمرکز است که در حال حاضر به شدت بر رونق ، سلامت و ثبات عراق تأثیر می گذارد. توافق فوق باعث موجی از حمایت جامعه جهانی برای دولت کاظمی برای نجات عراق از مشکلات فعلی شد. بانک جهانی 1.5 میلیارد دلار تا 4 میلیارد دلار به دولت بغداد تعهد کرده است. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که 1.5 میلیارد دلار به دولت کاظمی تأمین خواهد کرد.

دولت ترامپ همچنین قول وام و کمک مالی داده است. علاوه بر این ، کاظمی مذاکرات خود را با دولت کویت و امارات متحده عربی آغاز کرد تا قول خودداری از بازپرداخت بدهی ملی را بدهد. این امر به دولت این امکان را می دهد تا علیرغم کسری بودجه سال جاری 1.5 میلیارد دلار ، خواسته های فوری مردم عراق را برآورده کند. مشکل عمده عراق وابستگی آن به یک اقتصاد تمام عیار نفت است. 92 درصد از حقوق 3 میلیارد دلاری کارمندان کشور از محل صندوق فروش نفت است. بسته شدن تاج و واحدهای غیرقابل اجتناب اقتصادی بار عراق را دوچندان کرده است. کمک های بلاعوض و وام به دولت کاظمی کمک می کند حتی در کوتاه مدت کنترل و مدیریت اوضاع را کنترل کند.

اما جنبه دیگر ادعاها مبنی بر اینکه رژیم کاظمی نسبت به سلف خود از توانایی بیشتری برخوردار است به خصوصیات شخصیتی و پیشینه وی مربوط می شود. کاظمی پیشینه رسانه ای و امنیتی دارد. هر دو به او شخصیتی عملی می دهند که هم زبان سیاست و هم زبان افکار عمومی را می شناسد و هماهنگی های لازم را انجام می دهد. اظهارات کاظمی در دیدار ایران و سفیر آمریکا در بغداد ، و همچنین آنچه وی به رئیس جمهور حسن لوهانی گفت ، نمونه هایی از رویکرد عمل گرایانه وی است. برقراری گفتگو و تفاهم با دولت های محلی و بین المللی ، عزل کامل اعضای دولت سابق ، تصادف در انتخابات معاون سابق مبارزه با تروریسم عبدالوهاب سادی ، برقراری روابط نزدیک با رسانه ها و متعاقباً افکار عمومی. و سرانجام ، با سخنان عامیانه برای جلب توجه مردم ، کاظمی به فردی عملگرا اشاره کرد که انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور ، صلح را برای جامعه عراق به ارمغان آورد. اما فرصتهای وی توسط دولتهایی که از سال 2003 از آن لذت می برند محدود است.
خیلی زود است که بگوییم دولت کاظمی آینده قدرتمندی دارد یا خیر. اما قطعاً دولت وی متفاوت خواهد بود. تفاوت این نتیجه اعتراضات مردم عراق از اکتبر سال گذشته است.

* منتشر شده در روزنامه افتخار | سه شنبه ، 13 مه 1999

دکمه بازگشت به بالا