اقتصادی

حقایقی درباره «تب» + جدول

تب به این معنی است که دمای بدن شما از حد طبیعی بالاتر است ، اما لزوما به این معنی نیست که شما یک بیماری جدی مانند کووید-19 دارید.

به گزارش مجله آنلاین ، عصر ایران گفت: “بسیاری از شرایط شایع مانند آنفلوانزا و مسمومیت غذایی نیز می تواند باعث تب شود.” استرس ، قاعدگی و حتی ورزش می تواند دمای بدن را افزایش دهد.

بنابراین اگر گرما را احساس کردید وحشت نکنید. موارد زیر جزئیات علل تب و چگونگی درمان موثر آن را بیان می کند.

تب چیست؟

دمای طبیعی بدن هر فرد ممکن است متفاوت باشد ، اما درجه حرارت طبیعی بدن به طور کلی 37 درجه سانتیگراد در نظر گرفته می شود. موارد زیر گرما محسوب می شود.

طبیعی حرارت تب شدید
فرزندان 35.7 تا 37.5 درجه 38 درجه یا بیشتر 40 درجه یا بیشتر
بزرگ شده 36.5 تا 37.5 درجه 38 درجه یا بیشتر 41.5 درجه یا بیشتر

مانند دمای طبیعی بدن ، همه افراد دقیقاً به طور همزمان تب خفیف یا زیاد را تجربه نمی کنند. بنابراین ، در نظر گرفتن سایر علائم مهم است و در صورت نگرانی می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

هنگام اندازه گیری دمای بدن ، دماسنج های دهانی و مقعدی دقیق ترین نتایج را از دماسنج های پیشانی یا گوش ارائه می دهند. برای نوزادان ، دماسنج مقعدی م mostثرترین گزینه است و برای کودکان و بزرگسالان بالای 4 سال ، دماسنج خوراکی بهترین انتخاب است.

قبل از کنترل دمای بدن 30 دقیقه بعد از خوردن ، نوشیدن یا ورزش صبر کنید. اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است دمای بدن شما را کاهش دهد ، مانند آسپرین ، استامینوفن یا ایبوپروفن ، باید حداقل 6 ساعت صبر کنید.

علائم تب

برای دانستن اینکه تب دارید نیازی به کنترل دمای بدن نیست. اغلب ممکن است علائم زیر را با تب مشاهده کنید:

– سردرد

– درد عضلانی

نقاط ضعف

-لرزیدن

-تعریق

-گونه های ملتهب

همچنین اگر پیشانی شما گرم یا گرم شود ، ممکن است هنگام لمس این قسمت گرما را احساس کنید. پشت دست معمولاً از کف دست حساس تر است و برای دیدن اختلاف دما می توان از این قسمت استفاده کرد.

اگر پیشانی شما داغ است و علائم گرمایشی دیگری نیز دارید ، احتمالاً تب دارید. اما اگر تعداد این علائم کم باشد و کمی احساس گرما کنید ، به دلیل استرس یا هیجان احتمال حرکت ، پوشیدن لباس سنگین یا افزایش اندکی دمای بدن بیشتر است.

علت تب چیست؟

تب اغلب هنگامی رخ می دهد که بدن در حال مبارزه با عفونت ویروسی یا باکتریایی است. هیپوتالاموس ، ناحیه ای از مغز که به عنوان ترموستات بدن عمل می کند ، با افزایش دمای بدن به عفونت ها پاسخ می دهد.

این یکی از روشهای فیزیکی برای نامناسب ساختن محیط برای عفونتهای باکتریایی یا ویروسی است.

موارد زیر برخی از بیماری هایی است که اغلب باعث تب می شوند:

– آنفلوانزا

-برونشیت

آبله مرغان

– اعتیاد به غذا

-میکروب درد گلو

-هاشیکا

بسته به علائم ، می توانید علت تب را تشخیص دهید. به عنوان مثال ، سرفه ممکن است نشان دهنده عفونت تنفسی و درد هنگام ادرار نشانگر عفونت دستگاه ادراری باشد. توجه به این علائم به شناسایی محل عفونت کمک می کند. همچنین ، توجه به علائم می تواند به تشخیص بیماری های شایع مانند آنفلوانزا ، سرماخوردگی ، آلرژی و حتی کووید -19 کمک کند.

علائم کووید -19 سرما آنفلوانزا آلرژی
حرارت عمومی نادر عمومی گاهی
سرفه خشک عمومی سبک عمومی گاهی
از دست دادن بو و چشایی عمومی عمومی عمومی عمومی
نفس کشیدن دشوار است گاهی

عمومی
سردرد گاهی نادر عمومی گاهی
درد ، درد عضلانی گاهی سبک عمومی

گلو درد گاهی عمومی گاهی
مالزی گاهی گاهی عمومی گاهی
لرز گاهی نادر عمومی
اسهال ، استفراغ نادر گاهی
انگشت متورم

نادر

دماغ نادر عمومی گاهی عمومی
عطسه عمومی گاهی عمومی

برای تشخیص علت تب ، پزشکان ممکن است به دنبال علائمی مانند خس خس سینه ، دشواری در تنفس باشند ، خواه آنها به وضوح فکر کنند یا به ظاهر درمانده باشند.

تورهای ویدئویی به دلیل شرایط ناشی از بیماری Covid-19 و توصیه هایی در مورد چگونگی جلوگیری از ترک بی مورد خانه ، به گزینه ای موثر تبدیل شده اند. به این ترتیب پزشک می تواند شرایط بیمار را مشاهده کرده و سطح هوشیاری ، رنگ پوست و … را ارزیابی کند.

در طول بازدید ویدئویی ، پزشک ممکن است سوالات زیر را برای تشخیص علت تب بپرسد.

تب از کی شروع شده است؟

چه علائم دیگری دارید؟

آیا تابحال با فردی بیمار در خانه ، محل کار یا مدرسه تماس گرفته اید؟

-آیا تابحال Covid-19 را لمس کرده اید؟

آیا بیماری دیگری مانند دیابت یا سرطان دارید؟

آیا داروهای دیگری مانند استروئیدها یا سرکوب کننده های سیستم ایمنی مصرف می کنید؟

آیا اخیراً مسافرت کرده اید؟

-آیا در 3 هفته گذشته کشور را ترک کرده اید؟

چگونه تب را کاهش دهیم؟

تب معمولاً 1-3 روز طول می کشد تا خود به خود برطرف شود. در حقیقت ، ممکن است بهتر باشد که تب را پایین نیاورید تا بدن بتواند به مبارزه با عفونت یا ویروس عامل آن ادامه دهد.

با این حال ، اگر نگران تب هستید ، درمان های خانگی و روش های درمانی وجود دارد که می تواند به شما در کاهش دمای بدن کمک کند و حال شما را بهتر کند.

دارو

داروهای بدون نسخه که به کنترل تب کمک می کنند نیز موجود است. این داروها باید طبق دستورالعمل موجود در جعبه محصول یا توصیه پزشک مصرف شوند.

برخی از داروهایی که در کاهش تب م effectiveثر هستند:

استامینوفن. این مسکن بدون نسخه ، هیپوتالاموس را تحریک می کند ، منطقه ای از مغز که به عنوان ترموستات بدن عمل می کند و به کاهش دمای بدن کمک می کند.

Eveprofen این داروی ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه (NSAID) با مسدود کردن آنزیمی که پروستاگلاندین را تولید می کند ، ماده شیمیایی ایجاد کننده تب ، به کاهش تب کمک می کند. افرادی که دارای مشکلات کلیوی یا کبدی هستند باید قبل از مصرف مسکن های بدون نسخه با پزشک مشورت کنند. این داروها می توانند باعث هپاتیت سمی و کاهش جریان خون در کلیه ها شوند.

آسپرین. این یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه است که می تواند با مسدود کردن آنزیم های تولید کننده پروستاگلاندین ها تب را کاهش دهد. آسپرین را در کودکان و نوجوانان مبتلا به تب تجویز نکنید ، زیرا می تواند باعث یک اختلال نادر اما کشنده به نام سندرم ری شود.

آنتی بیوتیک ها. اگر تب ناشی از عفونت باکتریایی مانند درد میکروبی گلو یا ذات الریه باشد ، ممکن است پزشکان برای از بین بردن عفونت آنتی بیوتیک تجویز کنند.

داروی ضد ویروسی. اگر تب ناشی از عفونت ویروسی مانند آنفلوانزا باشد ، پزشکان ممکن است داروهایی را برای از بین بردن ویروس تجویز کنند.

درمان خانگی

درمان های خانگی زیر ممکن است به کاهش ناراحتی ناشی از گرما کمک کنند.

مقدار زیادی مایعات مصرف می کند. نوشیدن آب ، آب یا آش مهم است زیرا گرما می تواند باعث کمبود آب بدن شود. برای نوزادان زیر 1 سال می توان از پودر مرطوب خوراکی استفاده کرد.

حمام اسفنجی یا حمام آب ولرم. این به شما کمک می کند تا هنگام تب دچار کاهش دمای بدن شوید. از آب سرد استفاده نکنید زیرا باعث افزایش دمای بدن می شود. کودک خود را در وان نگذارید.

استراحت کافی است. استراحت کافی در هنگام تب بسیار مهم است ، زیرا فعال بودن می تواند درجه حرارت بدن شما را افزایش دهد.

آروم باش. هنگام خواب لباس سبک و پتو سبک بپوشید. پنکه های سقفی یا پنکه های قابل حمل به حرکت هوا و احساس خنکی کمک می کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه می کنید؟

اگر بیش از 7 روز تب دارید ، لطفا با پزشک خود مشورت کنید. همچنین ، اگر بعد از مصرف 3-5 روز ایبوپروفن یا استامینوفن هنوز تب دارید ، باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر بیش از یک هفته تب دارید یا علائم دیگری دارید ، ممکن است مشکلات جدی بهداشتی مانند:

–ذات الریه

-مننیت

عفونت پوست یا سیستم لنفاوی

– عفونت کلیه

-تومور بدخیم

برای نوزادان

اگر کودک شما کمتر از 3 ماه دارد و تب 38 درجه یا بالاتر دارد ، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر نوزادان مسن تری دارید که علائم کم آبی در گرما را دارند ، باید به پزشک مراجعه کنید. علائم این بیماری شامل پوشک خشک بیش از 8 ساعت ، خودداری از مایعات و گریه بدون اشک است.

برای کودکان

اگر کودک شما تب دارد و هر یک از این علائم را نشان می دهد ، باید به پزشک مراجعه کنید.

رفتار غیرطبیعی یا مشکل آفرین حتی پس از مصرف دارو برای کاهش تب

علائم کم آبی مانند نوشیدن آب و گریه بدون ریختن اشک

-سردرد و سفتی گردن

-معده درد

اگر کودک شما بیش از 5 روز متوالی تب دارد ، باید به پزشک مراجعه کنید.

برای بزرگسالان

اگر تب با علائم زیر همراه باشد ، باید به پزشک مراجعه کنید.

– مشکل تنفس

–درد قفسه سینه

–سردرد شدید

–گیجی

استفراغ مکرر

سفتی گردن و حساسیت به نور از علائم مننژیت است

-بثورات پوستی

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا