اقتصادی

آیا آب برنج برای پوست مفید است؟

بسیاری از مردم از آب برنج برای بهبود ظاهر پوست و تسکین بیماری هایی مانند اگزما استفاده می کنند. برخی از شرکت های لوازم آرایشی ادعا می کنند که آب برنج دارای خاصیت ضد پیری است ، اما شواهد علمی کمی برای اثبات این ادعاها وجود دارد.

به گزارش مجله آنلاین ، “عصر ایران” به نقل از Medical News Today نوشت: “آب برنج را مایع نشاسته ای می گویند که از خیساندن یا جوشاندن برنج بدست می آید.” می توانید آب برنج در خانه درست کنید یا محصولات مراقبت از پوست که از آب برنج استفاده می کنند را خریداری کنید.

آب برنج ممکن است برای پوست مفید باشد ، اما مطالعات زیادی با کیفیت بالا در مورد اثرات آب برنج انجام نشده است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری را در مقیاس بزرگتر انجام دهند تا اثبات کنند که آب برنج سود زیادی دارد.

آنتی اکسیدان

برنج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند اینوزیتول است. آنتی اکسیدان ها به مقابله با اثرات رادیکال های آزاد ، مولکول های ناپایدار کمک می کنند که به سلول های سالم بدن آسیب می رسانند. شرکت ها اغلب آنتی اکسیدان به محصولات مراقبت از پوست خود اضافه می کنند.

یک مطالعه کوچک با حضور 12 شرکت کننده در سال 2018 اثرات ژل آب برنج را به مدت 28 روز بر روی پوست آزمایش کرد. محققان دریافته اند که برنج دارای فعالیت آنتی اکسیدانی مشابه اسید اسکوربیک یا ویتامین C است.

پیری پوست را کاهش می دهد

شواهد محدودی وجود دارد که آب برنج می تواند پیری پوست را به تأخیر بیندازد.

مطالعه ای در سال 2018 نشان داد که آب برنج فعالیت الاستاز را کاهش می دهد ، آنزیمی که در پیری پوست نقش دارد. این نشان می دهد که آب برنج ممکن است باعث ایجاد چین و چروک و خطوط روی پوست شود.

مطالعه ای در سال 2001 نشان داد که اینوزیتول ممکن است به بهبود چین و چروک پوست کمک کند. محققان 1-2٪ مرطوب کننده های اینوزیتول را بر روی زنان شرکت کننده در سنین مختلف طی یک دوره 7 هفته آزمایش کردند.

در پایان مطالعه ، محققان تخمین زدند که اینوزیتول 12.4٪ باعث کاهش اندازه چین و چروک و 17 elastic قابلیت ارتجاعی پوست می شود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر دو مطالعه کوچک بوده و مورد آخر به طور خاص از آب برنج در مطالعه استفاده نکرده است.

تحریک پوست را کاهش می دهد

در سال 2002 ، محققان اثرات خیساندن در آب حاوی نشاسته برنج را در دو گروه آزمایش کردند. یک گروه مبتلایان به اگزمای آتوپیک و گروه دیگر دارای تحریک پوستی با سدیم لوریل سولفات (SLS) بودند.

محققان دریافته اند که افراد گروه پوست ملتهب 20٪ توانایی بهبودی پوست را دارند. آنها را هر روز دو بار و به مدت 15 دقیقه در نشاسته برنج غسل دادند.

همچنین به بهبود سد پوستی در افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک کمک می کند.

درمان شوره سر

تحقیقات اولیه نشان می دهد که آب برنج تخمیر شده می تواند از رشد برخی قارچ ها جلوگیری کند.

طبق یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2013 ، آب برنج یک شبه حاوی آنتی بیوتیک های زویترمایسین A و باکتری باسیلوس سرئوس بود که کانوزامین تولید می کند. این آنتی بیوتیک ها می توانند رشد مالاسی فلوفور را که در افراط در آن دخیل است ، مهار کنند.

با این حال ، این یک مطالعه آزمایشگاهی است و لزوما اثبات نمی کند که آب برنج تخمیر شده یک درمان موثر برای سرخوشی انسان است.

دانشمندان برای تأیید اینکه آب برنج به درمان افراط در شرایط عادی کمک می کند ، نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.

طرز تهیه آب برنج

روش های مختلفی برای تهیه آب برنج وجود دارد.

خیساندن: 1.5 فنجان برنج خام را می توانید به مدت 30 دقیقه در 2-3 فنجان آب خیس کنید.

جوشاندن: می توانید با جوشاندن برنج در دو برابر مقدار آب مورد استفاده برای پخت و پز معمولی بپزید. پس از پایان کار ، برنج را صاف کرده و برای استفاده فوری در یک کاسه یا بطری تمیز بریزید. آب برنج باقیمانده را می توان در یک ظرف تمیز در یخچال نگهداری کرد.

آب برنج تخمیر شده را به روش غوطه وری آماده کنید ، آب برنج را به مدت 1 تا 2 روز در دمای اتاق بگذارید و سپس آن را در یخچال قرار دهید.

نحوه استفاده از آب برنج برای مراقبت از پوست

روش های مختلفی برای مراقبت از پوست با آب برنج وجود دارد.

-صورت خود را با آب برنج بشویید

-بعد از تمیز کردن از آب برنج به عنوان تونر استفاده کنید

-آب برنج را روی صورت بپاشید

-در هنگام استحمام از آب برنج استفاده کنید

-پاهایتان را با آب برنج خیس کنید

برخی افراد از آب برنج به عنوان نرم کننده یا درمان مو استفاده می کنند.

آیا خطری وجود دارد؟

هیچ مدرکی دال بر مضر بودن آب تازه برنج برای پوست وجود ندارد. با این حال ، مانند هر محصول زیبایی دیگر ، بهتر است ابتدا محصولات آب برنج را در ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید.

می توان از آب برنج حدود یک هفته استفاده کرد ، اما توصیه می شود پس از این مدت آب برنج باقی مانده را دور بریزید.

اگر به برنج حساسیت دارید ، لطفاً از آب برنج استفاده نکنید.

توجه به این نکته مهم است که آب برنج جایگزین مراقبت های پزشکی نیست. آب برنج می تواند به مدیریت بیماری های پوستی کمک کند ، اما باید با پزشک خود مشورت کنید تا از آن در یک درمان اثبات شده و موثر برای بیماری هایی مانند اگزما استفاده کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه می کنید؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

لکه های خشک ، پوسته ای یا خارش دار روی پوست وجود دارد

-بعد از استفاده از آب برنج عوارض جانبی مانند کهیر و بثورات پوستی را تجربه کردم.

پوست علائم عفونت مانند درد دردناک باز ، قرمزی ، تب یا درد مداوم را نشان می دهد.

اگر بعد از استفاده از آب برنج صورت یا گلو ورم کرد یا در تنفس مشکل داشتید ، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا