اقتصادی

ادعای دروغی که مرتب تکرار می شود: مجلس ظرف 20 دقیقه برجام را تصویب کرد

برای ارزیابی دقیق این ادعا ، باید به بدنه قطعنامه پارلمان توجه شود.
1-پارلمان محترم 13 اکتبر 2015 ، از مجموع 250 نماینده با 161 رأی موافق ، 59 رأی مخالف و 13 رأی کنار گذاشته شده ، به عنوان ماده واحده حاوی 9 ماده و دو تبصره. قانون مصوب مورد تایید برجام نیست.[1] در عوض ، این فقط یک طرح هوشمندانه بود که توسط کمیته امور خارجه مجلس حمایت می شد و توسط خود کنگره طراحی شده بود. بنابراین این یک لایحه دولتی نیست و مهمتر از آن ، در این طرح به تصویب متن برجام اشاره نشده است. بلکه نکات اساسی و مهمی را به ما یادآوری می کند که دولت باید به آنها توجه کرده و برجام را اجرا کند.
2-در حقیقت ، اعضای مجلس دهم ، ترکیبی از اصولگرایان ، اصلاح طلبان و نمایندگان مستقل ، بر این عقیده بودند که متن برجام نباید قبل از اجرای آن توسط طرف مقابل تکمیل شود. مسئولیت تاریخی این تصمیم مهم و تعیین کننده واسطه ای است زیرا می دانستیم متن 634 مین مجمع عمومی شورای امنیت ملی مورخ 19 مه 1994 در شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است. گرفته شده توسط محلول. باید زمان اجرای تعهدات ایران و طرف مقابل بود ، اما کنگره تعهداتی را که ممکن است در سطح بین المللی مسئول باشند ، نپذیرفت. ..
3-از نظر کارشناسان متن برجام و بررسی های دقیق ، کنگره هرگز کوتاهی نکرد ، بلکه برعکس ، امور حقوقی مختلفی برای مطالعه این متن توسط نمایندگان مجلس به رهبری آریلزا زاکانی انجام شد. چک ، فنی ، سیاسی ، امنیتی ، نظامی ، اقتصادی. در واقع ، كنگره به جای صرف ساعت ها صرف همه نمایندگان مجلس برای این مأموریت مهم ، تصمیم گرفت كه این مأموریت را به كمیته مورد اعتماد اكثریت كنگره واگذار كند و نتایج در دسترس عموم است. انجام شد

بند 1 گزارش تهیه شده توسط عضو اصلی زاکانی و تأیید شده توسط اعضای کمیته به عنوان نتیجه گیری نهایی جلسه تخصصی:

“بیش از 40 روز ، ما با برنامه جامع اقدام مشترک (CJAP) بین ایران و گروه 1 + 5 جلسات متعددی با تیم های مذاکره کننده هسته ای ، مقامات ارشد ملی و نظامی ، اساتید دانشگاه و کارشناسان مختلف برگزار کرده ایم. ما متن نهایی گفتگوها را با عنوان بررسی کردیم و قطعنامه 2231 پرداخت شد. کمیته موفق شد 170 ساعت کار کند که 56 ساعت آن کارکنان و مصوبات تیم مذاکره وزارت امور خارجه و آژانس انرژی اتمی بودند. این جلسه جلسه منتقدان ، صاحب نظران و صاحب نظران ملی و یک عضو 50 ساعته کمیته و یک جلسه 9 ساعته هیئت مدیره بود. مناسب برای جلسات مختلف با کارشناسان و کارشناسان و بررسی اسناد و نتایج آنها. به موقع ، ما 15 جلسه کمیته متخصص به مدت 32 ساعت ایجاد خواهیم کرد. یک بازدید میدانی 23 ساعته از سایت غنی سازی شهید علی محمدی فردو و شهید احمدی روشن نطنز ، و راکتور تحقیقاتی و کارخانه تولید آب سنگین اراک. ” ..

بنابراین ، کمیته سیاست خارجی مجلس ، با در نظر گرفتن تمام جنبه های حقوقی ، فنی و سیاسی ، پس از بررسی تمام بحث های کارشناسی و برنامه های هوشمندانه ، این تعهد قانونی را دارد. به همین ترتیب ، معلوم شد که این موضوع مورد رأی محترم مجلس در مورد جزئیات برجام نبوده است. علاوه بر این ، این لایحه که به لایحه تبدیل شد ، متن برجام را تأیید نمی کند ، اما دستورالعمل های اجرایی را به دولت ارائه می دهد. با توجه به نظرات مخالفان و هواداران که ساعت ها در کمیته اعلام کرده بودند ، دیگر نیازی به صرف وقت برای این طرح نبودیم.
نمایندگان مخالف انتظار داشتند روزها و روزها مرحله عمومی مجلس را به محفلی برای بحث بین موافقان و مخالفان تبدیل کنند و درباره متونی که پیش از این موضوع بحث تخصصی در مجلس بود ، بحث و گفتگو کنند. زمان برد کاری که رئیس وقت ، علی راریجانی ، انجام داد جلوگیری از اتلاف وقت در مسائلی بود که قبلاً توسط اعضایی که خواهان نظر کارشناسی بودند به کمیته ارسال شده بود.

* در وبلاگ نویسنده منتشر شده است

310310

دکمه بازگشت به بالا