اقتصادی

تصمیم امام (ره) درباره سفارت ایران در آمریکا

در ژانویه 1978 ، اولین نهاد انقلاب اسلامی ظهور کرد. اعلامیه رسمی تأسیس شورای انقلاب ، تعیین کمیته ای برای بررسی اعتصابات صنعت نفت و آغاز کار کمیته سازماندهی اعتصاب ، آغاز پایان سلطنت پهلوی بود.

به گزارش مجله آنلاین ، وب سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه می نویسد: “به موازات آن ، نهادهای مردمی دیگری در داخل و خارج از کشور شکل گرفتند که اوج نافرمانی و خروج قدرت از خاندان پهلوی را نشان می داد.” یکی از این نهادها ایران در ایالات متحده بود. این هیئت مدیره سفارت بود. یک کارمند سفارت ایران در ایالات متحده برای جلوگیری از ورود اردشیر زاهدی به سفیر اعتصاب کرد. این راكد دولتهای آمریكا و ایران بود زیرا گروههای خارجی سفارت را اشغال نمی كردند و سفیر جرات ورود به سفارت را نداشت.

انتصاب هیئت سفارت آمریکا

در همان زمان ، امام خمینی (ره) یک شورای 5 نفره را برای فعالیت به موقع سفارت ایران در ایالات متحده معرفی کرد. “آقای. [ابراهیم] یزید پنج نفر را به نام های شریعت روحانی (دامادش) ، دکتر جلیل ضرابی (عضو نهضت آزادی) و نور باكش به سفارت آمریكا معرفی كرده است. به طور خلاصه ، هر پنج یزید ذکر شده فرزندان حرکت آزاد و وابسته به یزید بودند. من به خدمات امام اعتراض کردم و گفتم: “آقا ، مگر اینکه مسئله جمهوری اسلامی بیشتر بر اساس قوانین باشد تا روابط.” افراد واجد شرایط زیادی در انجمن اسلامی دانشجویان در ایالات متحده وجود دارد ، اما متأسفانه یزید پنج نفر را در یک گروه معرفی کرد. این انتخاب مبتنی بر رابطه است و تأثیر منفی دارد. “امام گفت که این کار درستی بود.”

بنابراین ، امام خمینی (ره) در حکم 19 ژانویه 1957 ، یکی از اعضای هیئت مدیره سفارت آمریکا را منصوب کرد.

برازنده ترین و خیرخواه ترین به نام خدا است

جناب آقای دکتر جلیل ضرابی

همانطور که می دانید ، سفیر غیرقانونی فاسد محمدرضا پافلوی خائن ، تاج و تخت سفارت آمریکا در ایران ، پس از تبعید شاه و فرار از ایران ظاهر نشد. و کارمندان محترم سفارت ایران در واشنگتن و کنسولگری های ایران در مراکز مختلف در ایالات متحده وی را به عنوان تعهد قانونی و ملی خود نمی پذیرند. بنابراین ، به جناب عالی و دکتر طباطبایی ، رضا زین ، احمداجیجی و شریعت روحانی دستور داده می شود که با کارمندان سالم و علاقه مند به عزت و شرف اسلام و دولت همکاری کنند. بر سفارتخانه ها و کنسولگری ها نظارت کرده و به گونه ای رفتار کنید که برای حفظ مناسب به نظر برسد. اسناد متعلق به مردم ایران. “البته ، کارکنان محترم با عالی جناب و هیئت تحت نظارت شما کار خواهند کرد. روح الله الموسوی حمینی.”

به گفته احمد عزیزی ، عضو پنج شورا ، امام “قبل از پیروزی و به دست آوردن قدرت” با جنبش های سیاسی بی سابقه ای مرکز بدنه دیپلماتیک دولت های خارجی را هدف قرار داد.

اولین درگیری دیپلماتیک با دولت

یک شورای 5 نفره فعالیت خود را آغاز کرده است اما برای ورود و تصرف سفارت با موانع زیادی روبرو شده است. در روز دوم بهمن ، اعلان رسمی اعضای کمیته استقرار سفارت انقلاب اسلامی اعلام شد. کمیسیون همچنین بیانیه ای را برای کارمندان سفارت صادر کرد و آن را هنگام خروج از ساختمان به آنها تحویل داد. در همان زمان ، خبرنگار به یک نشست خبری در هتل سوم برمن دعوت شد. شریعت روحانی در پاسخ به س questionال خبرنگار هشدار داد که روابط آمریکا با اعضای سفارت ایران بدون اطلاع سفارت سایه خلاف منافع مردم ایران است. صبح روز 3 بهمن ، جلسه ای بین اعضای کمیته و کارکنان سفارت برگزار شد.

مقامات سفارت از پذیرفتن دانشجویان معترض که سعی داشتند با اعضای کمیته وارد ساختمان شوند ، خودداری کردند ، اما یکی از دوستان اعضای کمیته ، علی اصغر آقا ، سفیر همراه آنها بود. من وارد ساختمان شدم. آگا بعداً به عنوان کاردار جمهوری اسلامی انتخاب شد. احمد عزیزی ، کاردار موقت ایران ، در جلسه گفت: “و اگر این معیارها کمی نقض شود ، دولت میزبان ما را اخراج خواهد کرد ..”.

اعضای کمیسیون نگران بودند که اسناد سفارت توسط اردشیر زاهدی یا دیپلمات دیگر وفادار به وی از ساختمان خارج شود ، اما کاردار ایران قول داد که این اتفاق نیفتد.

سفارت آمریکا را اشغال کنید

با این وجود ، همزمان با پیروزی انقلاب در 13 فوریه 1957 ، امام منصوب شد که سرانجام افرادی وارد سفارت ایران در واشنگتن شدند و توانستند زمام امور را به دست بگیرند. احمد عزیزی آن لحظات را اینگونه توصیف می کند: “در آستانه ورود طولانی به سفارت ، در مقابل دوربین های متعدد خبرنگاران رسانه احترام به یاد ماندنی برگزار شد. پلیس آمریکا فقط ساکت بود. من ناظر بودم. قاب تصویر شاه جلوی دوربین و میکروفون و در حالی که فریاد شادی ایرانیان شکسته شده بود ، بر روی پله های سنگی در ورودی افتاد. من از پنجره سفارت دوستان جوان داشتم. او را دیدم که تاج را پاک کرد ، نمادی از دولت ، با بالا رفتن از یک میله فلزی محافظ. بزودی جشن دیدنی پیروزی مردمی آماده شد: اولین ایران اسلامی در خارج از کشور که توسط هیئت دیپلماتیک ایالات متحده برگزار شد ، جشنی با درهای باز برای همه ایرانیان مقیم آن روز فردای 22 برمن بود و همه به آینده امیدوار بودند. صدای انقلاب در سالن تشریفات بزرگ و مجلل سفارت و در تجهیزات ضبط ساده تلاشها و برنامه های دانشجویان جوان دانشجو طنین انداز شد. جامعه اسلامی. این یک سرود ملی بسیار زیبا و پر برکت است. “الله ، الله ، الله … لا اله الا الله” از پشت میکروفون بازی کرد. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا