نماد سایت مجله آنلاین

عاداتی که به سلامت روده آسیب می‌زنند

عاداتی که به سلامت روده آسیب می‌زنند

روده عملکرد مهمی در بدن انسان دارد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که می تواند بر سلامت و عملکرد آنها تأثیر بگذارد.

عصر ایران توسط گام به سلامت گفت: “غفلت از مراقبت از روده حتی می تواند منجر به بیماری شود که به عنوان سندرم روده تحریک پذیر شناخته می شود.” برخی از عادت ها می توانند سلامت روده شما را به خطر بیندازند و در اینجا برخی از رایج ترین آنها آورده شده است.

سبک زندگی پر استرس

استرس مشکلی است که برای حفظ سلامتی باید بسیار جدی گرفته شود. سرعت زندگی ، عجله در امور ، نگرانی ها ، اضطراب و استرس می تواند تأثیر مستقیم بر سلامت دستگاه گوارش داشته باشد.

دستگاه گوارش دومین مغز انسان نامیده می شود. برخی از انتقال دهنده های عصبی در دستگاه گوارش انسان تولید می شوند. سطح بالای اضطراب و استرس می تواند روده را تحریک کند. سایر تأثیرات یک سبک زندگی پرتنش شامل:

تغییراتی در سیستم عصبی خودمختار وجود دارد. این سیستم بر حرکت روده ها تأثیر می گذارد ، ریتم را تسریع یا کند می کند.

تغییراتی در سیستم غدد درون ریز اتفاق می افتد. این امر با افزایش تولید هورمون های مرتبط با استرس مانند آدرنالین و کروتیزول همراه است. این می تواند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

-شرایط پرخوری را افزایش می دهد. برخی از افراد برای آرامش اعصاب و کاهش اضطراب و استرس به خوردن بیشتر روی می آورند. این امر می تواند به راحتی به پرخوری منجر شود و ممکن است روده نتواند به درستی غذای اضافی مصرف شده را کنترل کند. این شرایط می تواند منجر به مشکلات گوارشی و جذب مواد مغذی از غذا شود.

به یاد داشته باشید که عادت ها و احساسات سبک زندگی شما تأثیر مستقیمی بر عملکرد بدن شما دارند. این امر خصوصاً در مورد روده شما صادق است. بنابراین ، کاهش استرس و اضطراب و افزایش سطح آرامش خود را در نظر بگیرید.

رژیم غذایی نامناسب

همبرگر ، سیب زمینی سرخ کرده ، مرغ سوخاری ، پیتزا و حلقه های پیاز سرخ شده از جمله غذاهای محبوبی هستند که به نظر ما برای سلامتی مضر هستند ، اما کمبود وقت و لذت خوردن از خوردن غذا ، اغلب به دلایل مختلف دیده می شود. توجه زیادی به آن جنبه هایی می شود که انکار نمی کنیم.

این غذاها فیبر کمی دارند و می توانند برای روده بسیار تحریک کننده باشند و علائمی مانند اسهال و یبوست ایجاد کنند.

ایده خوبی است که در خانه آشپزی کنید. این به شما امکان کنترل بیشتر بر روی نوع و مقدار مواد استفاده شده و روش پخت را می دهد. به عنوان مثال می توانید به جای سرخ کردن سبزیجات ، آنها را بپزید یا بخارپز کنید. در صورت نیاز به استفاده از روغن ، روغن زیتون یکی از سالم ترین گزینه هایی است که می توانید به آن فکر کنید.

از گوشت بدون چربی پرهیز کنید

هضم گوشت بدون چربی برای بدن دشوار است. غذاها سرشار از چربی هستند و اغلب منبع دقیق آن را نمی دانند. اصلاح ژنتیکی امروزه برای رشد سریع حیوانات معمول است. گوشت این حیوانات ممکن است حاوی انواع سموم باشد که مصرف آنها توصیه نمی شود.

گوشت بدون چربی یکی از بهترین گزینه ها برای بررسی مانند مرغ و بوقلمون است. پختن و پختن آنها نیز گزینه بهتری نسبت به سرخ شدن آنها است.

از مصرف لبنیات خودداری کنید

محصولات لبنی ماده غذایی دیگری است که می تواند باعث سندرم روده تحریک پذیر شود. به طور کلی ، بسیاری از محصولات لبنی به درستی هضم نمی شوند ، و این باعث ناراحتی افراد می شود.

محصولات لبنی همچنین حاوی چربی و لاکتوز هستند که می توانند مشکلات گوارشی مانند اسهال و یبوست ایجاد کنند. اگر به این مواد حساس هستید ، مصرف لبنیات می تواند یکی از عادت هایی باشد که می تواند به روده شما آسیب برساند.

به جای شیر می توانید از سایر مواد طبیعی و سالم مانند شیر جو دوسر ، شیر برنج ، شیر بادام ، شیر گردو و حتی شیر پسته استفاده کنید.

مصرف دارو

مطالعات نشان داده است که برخی از مشکلات بهداشتی روده ممکن است مربوط به استفاده از آنتی بیوتیک باشد. افزایش مصرف این نوع داروها می تواند یکی از عادت هایی باشد که می تواند به روده آسیب برساند. آنتی بیوتیک ها باکتری های خوب و بد را از یکدیگر تشخیص نمی دهند و همه آنها را از بین می برند. عملکرد آنها اساساً از بین بردن میکروارگانیسم ها است و بنابراین می تواند باعث عدم تعادل در فلور روده شود.

با این حال ، توجه داشته باشید که این مورد در مورد سایر داروهایی که استفاده می کنید مانند یبوست و اسهال نیز صدق می کند. قبل از مصرف هرگونه دارو یا مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل