اقتصادی

راهبرد نگاه به شرق

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجله آنلاین

سید محمد مرندی ، کارشناس امور بین الملل ، امشب در یک برنامه تیتر یک گفت: “آسیای شرقی قوی تر و قویتر شده است ، در حالی که انحطاط غرب آشکار شده است.”
وی افزود: “ایران تنها کشور مستقل در منطقه است که می تواند انرژی مورد نیاز چین را تأمین کند”.
مارندی گفت: “خصومت رسانه های فارسی و غربی با توافقنامه استراتژیک بین ایران و چین نشان می دهد که این رابطه موفقیت آمیز است.”
وی افزود: “یکی از نقاط ضعف چین انرژی است و ایران مستقل بهتر از کشورهای عربی و سایر کشورها می تواند نیازهای چین را برآورده کند.” ایران از غرب و ایالات متحده چیزی نشنیده است.
یک کارشناس امور بین الملل گفت: “ایران همچنین به سرمایه گذاری نیاز دارد ، زیرا آنها به دلیل تحریم های اروپا و غرب نمی خواهند سرمایه گذاری کنند ، در حالی که چین می تواند این نیاز ایرانی را برآورده کند.”
سید محمد مرندی گفت: “هرچه خشونت آمریكا علیه سایر كشورها بیشتر باشد ، برای ایران نیز بهتر است.” زیرا آنها به ایران متمایل شده اند.
وی گفت: چین در زمینه های هوش مصنوعی ، فناوری و فن آوری های جدید در حال رشد است و ما می توانیم از این قابلیت استفاده کنیم.
چین یک کارخانه در جهان است
حامد وفایی ، کارشناس امور چین گفت: “هنگامی که رهبران چین در سال 1994 به ایران آمدند ، بحث هایی وجود داشت و این بحث ها جامع و استراتژیک بود.” طی پنج سال گذشته ، آنها بیانیه ای مبنی بر نیاز به یک برنامه بلند مدت صادر کرده اند.
وی افزود: “ایران و چین به این نتیجه رسیده اند كه روابط چین و ایران باید استراتژیك و بلند مدت باشد.”
حامد وفایی گفت: “بحث توسعه و چند جانبه گرایی برای چینی ها کوتاه مدت و میان مدت است.”
یک کارشناس چینی افزود: “چین در حال توسعه گام های اقتصادی خود است.”
حامد وفایی گفت: “مشارکت های استراتژیک جامع برنامه های چین است و بیش از 100 کشور در این برنامه ها شرکت می کنند.”
وی افزود: “صادرات ایران به چین چرخه اقتصاد ایران را تغییر می دهد”. ایران نه تنها می تواند نفت و گاز به چین ، بلکه کلیه محصولات کشاورزی و معدنی را نیز به چین صادر کند.
وفایی افزود: “چین یک کارخانه در جهان است و نمایندگی های دیپلماتیک باید مردم را در مورد اقتصادهای در حال ظهور آگاه کنند.”
چرخش آسیا بر اساس استراتژی برد-برد
ساسان شاه ویسی-کارشناس اقتصاد بین الملل نیز گفت: بحران آغاز قرن ، کشورهای آسیایی را به ملتهای خود وابسته کرد. این بحران ها شرایط لازم را برای ظهور قدرت اقتصادی و سیاسی جدید ایجاد کرده است.
وی افزود: “یک سری توانایی ها در قالب مناطق ایجاد شده است.” توانایی های جدید نهادگرایی جدیدی ایجاد کرده است.
شاه ویسی گفت: “توانایی اصرار و از طرف دیگر ، برخورد با نیروهای جدید غربی ، منجر به تشکیل اتحاد جدیدی شده است.”
وی افزود چرخش آسیا بر اساس استراتژی برد-برد جریان بازار را پویا می کند. الگویی که چین را به یک کارخانه جهانی تبدیل کرد ، یک مشارکت استراتژیک جامع است.

دکمه بازگشت به بالا