اقتصادی

فرمول غذایی برای ابتلا به سرطان

بسیاری از مطالعات نشان داده است که برخی از غذاها با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان در ارتباط هستند.

به گزارش مجله آنلاین عصر ایران وی به نقل از Health Line نوشت: “سرطان یک بیماری پیچیده است.” انواع مختلفی از سرطان وجود دارد و دلایل بالقوه بسیاری نیز وجود دارد. ما هنوز همه پاسخ ها را نمی دانیم ، اما واضح است که عوامل مختلفی در ایجاد و پیشرفت سرطان نقش دارند.

تمام ترکیبات ژنتیکی و سابقه خانوادگی درگیر سرطان هستند ، اما عوامل بیرونی که ممکن است برخی از آنها را کنترل کند ، مانند سبک زندگی ، حتی تأثیر بیشتری دارند. مطالعات نشان داده است که 80-90٪ از بدخیمی ها با عوامل خارجی مرتبط است.

رژیم غذایی یکی از مهمترین عوامل سبک زندگی است که باید در نظر گرفته شود. بسیاری از مطالعات نشان داده است که برخی از غذاها با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان در ارتباط هستند.

در اینجا برخی از غذاها و نوشیدنی ها آورده شده است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

غذاهایی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند

برخی از غذاها ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی مرتبط با برخی از انواع سرطان را افزایش دهند. برخی از غذاها حاوی مواد سرطان زا نیز هستند. مواد سرطان زا مواد مضری هستند که می توانند باعث سرطان شوند.

لازم به ذکر است که قرار گرفتن در معرض مواد سرطان زا همیشه باعث سرطان نمی شود. این امر نه تنها به سطح و مدت زمان تماس با مواد سرطان زا بلکه به ژنتیک نیز بستگی دارد.

گوشت فرآوری شده

گوشت فرآوری شده هر نوع گوشتی است که با سیگار کشیدن ، نمک زدن ، خیساندن ، کنسرو و غیره قابل ذخیره سازی است. بیشتر گوشت های فرآوری شده ، گوشت های بدون چربی هستند ، از جمله:

هات داگ

سالامی

سوسیس

گوشت گاو نمک

گوشت گاو خشک

روش هایی که برای تهیه گوشت های فرآوری شده استفاده می شود می تواند مواد سرطان زا ایجاد کند. به عنوان مثال ، طبق مقاله منتشر شده در سال 2018 ، استفاده از نیترات می تواند منجر به تولید مواد سرطان زا به نام ترکیبات N-nitroso شود. گوشت دودی همچنین می تواند مواد سرطان زایی به نام هیدروکربن های معطر چند حلقه ای (PAH) تولید کند.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که گوشت های فرآوری شده یک عامل اصلی خطر برای سرطان روده بزرگ است. مطالعه دیگری در همان سال نشان داد که گوشت های فرآوری شده با سرطان معده ارتباط دارند.

در یک مطالعه 2018 ، محققان دریافتند که مصرف زیاد گوشت های فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در ارتباط است.

غذای سرخ شده

وقتی غذاهای نشاسته ای در دمای بالا پخته می شوند ، ترکیبی به نام آکریل آمید تشکیل می شود. این می تواند در هنگام سرخ کردن ، پخت و پز ، کباب کردن و آزمایش ایجاد شود.

غذاهای سرخ شده نشاسته ای به ویژه از نظر اکریل آمید غنی هستند ، از جمله محصولات سیب زمینی سرخ کرده مانند چیپس و سیب زمینی سرخ کرده.

طبق یک مطالعه در سال 2018 ، مطالعات انجام شده در حضور افراد حیوانی نشان می دهد که آکریل آمید سرطان زا است. آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) آکریل آمید را به عنوان یک ماده بالقوه سرطان زا در انسان شناسایی کرده است.

طبق مطالعه سال 2020 ، آکریل آمید به ریه ها آسیب می رساند و باعث تحریک آپوپتوز یا مرگ سلول می شود. غذاهای سرخ شده بیش از حد نیز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی را افزایش می دهد. این شرایط می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را افزایش دهد ، که خطر ابتلا به سرطان را بیشتر می کند.

غذای بیش از حد گرم شده

غذاهای بیش از حد پخته شده به خصوص گوشت می تواند مواد سرطان زا ایجاد کند. طبق مطالعه سال 2020 ، پختن گوشت در حرارت زیاد باعث تولید مواد سرطان زای هیدروکربن های معطر چند حلقه ای و آمین های هتروسیکل (HCA) می شود. این مواد با تغییر DNA سلولهای انسانی می توانند خطر سرطان را افزایش دهند.

غذاها در دمای بالا یا وقتی روی شعله باز پخته می شوند بیش از حد پخته می شوند. این شامل روشهای پخت و پز مانند:

کوره

باربیکی و کردن

در ماهیتابه را سرخ کنید

FDA خاطرنشان می کند که بیش از حد پختن غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی باعث افزایش تشکیل آکریل آمید می شود. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان زا در اثر پخت و پز گرم ، روش های پخت و پز سالم زیر را امتحان کنید:

آب‌پزکردن

از زودپز استفاده کنید

در دمای پایین پخته یا تفت دهید

کاهش سرعت

محصولات لبنی

برخی شواهد نشان می دهد که محصولات لبنی می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند. محصولات لبنی عبارتند از:

شیر نر

پنیر

ماست

طبق مطالعه ای در سال 2014 ، مصرف لبنیات میزان فاکتور رشد 1 (IGF-1) شبه انسولین را افزایش می دهد. این با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات همراه است. فاکتور رشد انسولین مانند 1 ممکن است رشد یا تولید سلولهای سرطانی پروستات را افزایش دهد.

شکر تصفیه شده و کربوهیدرات ها

غذاهای شیرین و کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند به طور غیر مستقیم خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. در اینجا چند نمونه از این غذاها آورده شده است:

نوشیدنی شیرین شده با شکر

غذای پخته شده

ماکارونی سفید

نان سفید

برنج سفید

غلات صبحانه شیرین

مصرف بیش از حد قند و غذاهای غنی از نشاسته می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی را افزایش دهد. بر اساس مطالعه 2020 ، هر دو شرایط می توانند التهاب و استرس اکسیداتیو را افزایش دهند. این ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش دهد.

بر اساس مطالعه سال 2019 ، دیابت نوع 2 خطر ابتلا به سرطان تخمدان ، پستان و آندومتر را افزایش می دهد.

بر اساس مطالعه 2017 ، مصرف بیش از حد قند و کربوهیدرات های تصفیه شده نیز می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود ، که ممکن است یک عامل خطر برای سرطان روده بزرگ باشد.

برای محدود کردن اثرات کربوهیدرات های تصفیه شده ، سعی کنید آنها را با گزینه های سالم مانند موارد زیر جایگزین کنید:

نان آرد کامل نان سبوس دار نانی که با آرد سبوس نگرفته پخته باشند

ماکارونی سبوس دار

برنج قهوه ای

بعد از ظهر

الکل

هنگامی که شما الکل می نوشید ، کبد آن را به ماده استالدئید سرطانزا تجزیه می کند.

طبق یک مطالعه در سال 2017 ، استالدئید باعث آسیب کلیه و استرس اکسیداتیو می شود. همچنین سیستم ایمنی بدن را از بین می برد ، هدف قرار دادن سلول های پیش سرطانی و سرطانی برای بدن دشوار است.

طبق مطالعه ای در سال 2015 ، الکل سطح استروژن را در زنان افزایش می دهد. این با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان گیرنده استروژن مثبت همراه است.

آیا برخی از غذاها می توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند؟

طبق تحقیقات علمی ، برخی از غذاها حاوی ترکیبات مفیدی هستند که ممکن است خطر سرطان را کاهش دهند. این شامل:

میوه ها و سبزیجات

طبق یک نظرسنجی در سال 2017 ، میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. این ترکیبات به محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب DNA کمک می کنند.

که

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که آجیل ممکن است به کاهش خطر التهاب و سرطان کمک کند.

لوبیا

این غذاها سرشار از فیبر غذایی هستند. طبق مطالعه ای در سال 2015 ، فیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

غلات کامل

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که غلات کامل با کاهش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط هستند. غلات کامل مانند کینوا و برنج سرشار از فیبر غذایی و آنتی اکسیدان هستند.

ماهی

ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند و طبق مطالعه ای در سال 2014 ، این چربی های سالم ممکن است با کاهش التهاب ، خطر برخی سرطان ها را کاهش دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا