اقتصادی

مواد اولیه شیمیایی صنعتی را چگونه تامین کنیم؟

اطلاعات مورد نیاز از طرح آمارگیری از کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر مرکز آمار ایران برای دوره 92-1376 استخراج شد. سایر محصولات عبارتند از تربانتین و سایر مواد شیمیایی چوبی، دوده، مواد آتش زا و سار انواع محصولات شیمیایی. این محصولات نیز به نوبه خود در تولید مشتقات پایین دستی مانند رزین های پلاستیکی، لاستیک های مصنوعی، فیبرهای تولیدشده، مواد پاک کننده سطوح، رنگ و روغن ها و انواع جوهر مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات نیز به نوبه خود در صنایع پایین دستی مورد استفاده قرار می گیرند و محصولاتی مانند رزین های پلاستیکی، لاستیک های مصنوعی، فیبرهای مصنوعی، پاک کننده های سطوح، رنگ و روغن، جوهر تولید می شوند. مواد اولیه پتروشیمی سپس تغییر شیمیایی پیدا می کنند یا با برخی محصولات پتروشیمی دیگر (به عنوان مثال کلر، نیتروژن و اکسیژن) ترکیب شده و تبدیل به مواد واسطه ارگانیک (یا محصولات واسطه پتروشیمی) تبدیل می شوند. سایر صنایعی که از مواد شیمیایی غیرارگانیک استفاده می کنند عبارتند از پالایش نفت، فولاد و سایر صنایع شیمیایی و تولیدی (سود سوزآور به صورت گسترده در فرآیندهای تولیدی صابون و انواع شوینده ها مورد استفاده قرار می گیرد).

در طول چند دهه گذشته، صنعت رزین های پلاستیکی به رشد قابل توجهی دست یافته است، و با بسیاری از مواد سنتی مانند فلزات، شیشه و چوب در صنایع بسته بندی، خودروسازی، ساختمان سازی و ساخت و ساز، الکترونیکی و سایر بازارهای نهایی جایگزین شده اند. تحقیق و توسعه از دو راه می تواند موجب رشد اقتصادی گردد. 2006) نیز به روش مشابه اثرات متقابل بین شاخص سهام در کشور نیوزلند و مجموعهی از متغیرهای کلان اقتصادی شامل رشد نقدینگی،نرخ ارز و تورم در دوره 1990 لغایت 2003، را مورد آزمون قرار دادند. سایر مثال های مربوط به مواد شیمیایی غیر ارگانیک عبارتند از انواع اسید (اسید نیتریک، اسید فسفریک، اسید سولفوریک و غیره)، سولفات آلومینیم، گازهای صنعتی (برای مثال اکسیژن، نیتروژن، آرگون و هیدروژن)، آهک، سود مایع (کربنات سدیم)، بی کربنات سدیم، کلرات سدیم، سولفات سدیم و سولفور. مواد اولیه پتروشیمی و مواد واسطه ارگانیک در خدمت سایر تولیدکنندگان مواد شیمیایی و به خصوص در خدمت صنایعی همچون خودروسازی، ساختمان سازی و ساخت و ساز، مصرفی/ سازمانی، الکتریکی، الکترونیکی، مبلمان و نوسازی و بسته بندی هستند. بیش از 90 درصد از همه محصولات شیمیایی از 7 محصول پتروشیمی به دست می آیند: بنزن، تولوئن و زایلین (آروماتیک ها)؛ اتیلن، پروپیلن و بوتادین (اولفین ها)؛ و متانول.

معیارها و پارامترهای متعددی در انتخاب محل مناسب دفن زباله دخیل می باشند که هر کدام به نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردار بوده و محدودیت هایی را در انتخاب ایجاد می کنند .هدف نهایی این معیارها انتخاب مناسب ترین محلی است که کمترین اثرات سوء زیست محیطی را داشته باشد .از این رو به کارگیری روشهای تصمیم گیری مدیریتی مانند تکنیک های چند معیاره می تواند در این زمینه مفید باشد .لذا در این پژوهش به منظور انتخاب بهترین مکان برای دفن زباله یک مدل تصمیم گیری با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی طراحی و ارائه گردیده است که تأکید آن بر مطالعات زمین شناسی می باشد . در فرایند پژوهش در بخش کیفی از فرایند نمونهگیری نظری استفاده شده است. برای مثال، کلر، یک ماده شیمیایی غیر ارگانیک معروف، در صنعت کاغذ برای سفید کردن کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف کنندگان نیز ممکن است به صورت غیرمستقیم در مورد سفید نگه داشتن لباس هایشان و تسویه آب آشامیدنی مورد استفاده شان از آن استفاده کنند. مقادیر متفاوتی از LD50 برای مصرف، قرار گرفتن در معرض پوست، و استنشاق مواد شیمیایی وجود دارد که عوامل بسیار سمی می توانند حتی در سطوح بسیار کم، آسیب به سلامتی وارد کنند.

برای نگهداری ظروف حاوی اسید باید طبق برگه اطلاعات ایمنی نگهداری مواد اسیدی، مکان مورد نظر از تهویه مناسب برخوردار بوده، کارگران لباس کار مخصوص بپوشند و همچنین سینک های مخصوص برای دورریز مواد اسیدی در نظر گرفته شود. بسیاری در بازار موجود هستند که هر یک در صنف مخصوص خود بیشترین کارایی را دارند، منتها مهم است که ماده ای که خریداری می فرمایید دارای بیشترین کیفیت و درصد خلوص کافی باشد. محصولات اولیه پتروشیمی و خرید مواد شیمیایی صنعتی منومرهایی هستند که از خوراک هیدروکربن استخراج شده اند (عمدتا نفت و گاز طبیعی؛ مقادیر بسیار اندکی نیز از زغال سنگ تولید می شوند). 2011) معتقدند، بانک­های اجتماعی بر مبنای ارزش­هایی که از خدمات مالی جهت ایجاد انرژی مثبت بر جامعه و محیط­زیست استفاده می­کنند، پایه­گذاری شده­اند. ادوارد (2000)، نیز در تحقیق خود اظهار داشته است که آبزی­پروری موجب ایجاد ارزش افزوده اقتصادی، افزایش درآمد روستاییان فقیر و موجب ایجاد اشتغال به طور مستقیم و غیرمستقیم در واحدهای پرورش آبزیان و بخش­های مرتبط با آن نظیر شبکه­های تولید بچه ماهی، بازارهای زنجیره­ای فروش و مراکز خدماتی این واحدها شده است. در این بخش به مقایسه گرید های مختلف مواد شیمیایی صنعتی خواهیم پرداخت.

دکمه بازگشت به بالا