اقتصادی

تحرک جدید لابی یهود علیه صهیونیسم

برخی محافل معتقدند که لابی یهودی فرانسه در موقعیت اخیر وزیر امور خارجه لودریان تأثیرگذار است. در 2 ژوئن ، لودریان در موقعیت بی سابقه ای در رژیم صهیونیستی علیه شهروندان عرب ساکن اسرائیل قرار داشت. این اقدام آن را نمونه ای از آپارتاید و نژادپرستی اعلام کرد نتانیاهو ادعای لودریان وزیر امور خارجه فرانسه مبنی بر اینکه “اسرائیل برای آپارتاید در معرض خطر است” را نکوهش کرد ، در حالی که رابی ضد صهیونیست فرانسه را مقصر دانست. همچنین این حقیقت دارد که سابقه طولانی در جهان دانشگاهی دارد. کتابی با عنوان “اسرائیل ، فلسطین ، اسرائیل ، فلسطین” در کتاب با عنوان “آه بله بله بله بله” وجود دارد. حقایقی در مورد درگیری »توسط آلن گرش در پاریس منتشر شده و متن کامل آن در وب سایت Le Monde Diplomatic در ایران موجود است. اینجا
در بخشی از این کتاب به سخنان زبان شناس ، مورخ و جامعه شناس فرانسوی ماکسیم رودینسون ، یهودی ضد صهیونیست و از حامیان جنبش فلسطین اشاره شده است. رودینسون معتقد بود که اسرائیل یک پدیده استعماری است و مانند استرالیا و ایالات متحده با اشغال و مصادره مردم بومی و ساکنان سرزمین ایجاد شده است. وی در بخشی از سخنان خود گفت: “صهیونیسم به هیچ وجه نتیجه قاطع ، اجباری و اجتناب ناپذیر تداوم هویت یهودی نیست. این فقط یک انتخاب است.” این انتخاب هدف آن یهودی است. ایجاد یک ملت بشری قابل انتقاد است زیرا این تنها با اخراج فلسطینیان حاصل می شود. “صهیونیسم کاملا در قلب استعمار است که شرط اصلی پیروزی است. این یک اشتباه بزرگ بود و خواهد بود.”

جدا از فرانسه ، همچنین شواهدی وجود دارد که تحرکات جدید در لابی یهودیان ضد اسرائیلی در گروه های حقوق بشری عامل اصلی تغییر در نگرش آنها نسبت به رژیم صهیونیستی است. دیده بان حقوق بشر فرانسه نیز موضعی مشابه اتخاذ کرده است ، رژیم صهیونیستی را برای اولین بار یک رژیم تبعیض آمیز نژادی. گروهی از یهودیان ضد صهیونیست ، معروف به اتحادیه یهودیان ، ادعا می شود که اطلاعات مستندی در مورد وجود آپارتاید در سرزمین های اشغالی به دیده بان حقوق بشر ارائه داده است. این سازمان در گزارش 27 مه ، 213 صفحه ای اعلام كرد كه سیاست ها و اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان نمونه ای از “جنایت آپارتاید” است. دفتر مرکزی دیده بان حقوق بشر در نیویورک است و یهودیان بر سازمانهای بین المللی تأثیر دارند. این اولین بار در تاریخ 43 ساله این سازمان است که چنین موضعی علیه جنایات اسرائیل اتخاذ می کند.

با این حال ، موضع کمیساریای عالی سازمان ملل ، میشل باشلت که هفته گذشته اعلام شد ، احتمالاً قوی ترین موضع سازمان ملل در سالهای اخیر علیه رژیم صهیونیستی است. کمیساریای عالی حقوق بشر گفت حمله اسرائیل به منطقه غزه “یک جنایت جنگی” است. وی گفت این ممکن است باشد در نظر گرفته شده. رد پای لابی های یهودی ضد صهیونیستی را نیز می توان در موضع گیری اخیر آقای بشلت مشاهده کرد.
یکی از رازهای دولت صهیونیستی این است که اعلام کند طرفدار منافع یهودیان در جهان و تصرف سرزمین فلسطین برای ایجاد سرزمین یهودیان است ، اما در حقیقت بسیاری از آنها در جهان وجود دارد. عمومی ، که با وجود این دولت و جنایات علیه فلسطینیان محافظت نشده مخالف هستند. در حالی که حلقه یهودیان تاکنون با نقض حقوق بشر اسرائیل در سرزمینهای اشغالی فلسطین مخالفت کرده است ، اقدامات عملی اخیر لابی یهودیان مقصر رژیم صهیونیستی در این گروه بی سابقه است.
سازمان یهودی ضد صهیونیستی که با نام Neturei Karta در سال 1935 تشکیل شد ، برخلاف قوانین یهود و مشیت خداوند در حال بررسی اشغال سرزمین فلسطین و ایجاد یک کشور یهودی در آنجا است. طبق کتاب های تلمود یا قانون یهود ، تشکیل دولت یهودی قبل از ورود مسیح یا “ناجی جهان” ممنوع و غیرقانونی است. اتحادیه جهانی یهود صهیونیسم را “سمی” می داند و “یهودیان واقعی” را تهدید می کند.

خاخام آرون کوهن ، یکی از اعضای برجسته این سازمان ، معتقد است که یهودیت و صهیونیسم مفاهیمی کاملاً متفاوت و متناقض هستند. وی در ماه مه به خبرگزاری قرآن گفت: “صهیونیسم جنبشی ناسیونالیستی بود كه حدود 120 سال پیش توسط افراد غیر مذهبی و غیرمذهبی با عقاید ملی گرایانه آغاز شد.” آنها یهودی هستند. بنیادی داشتند ، اما هیچ ارتباطی با دین نداشتند. “
از نظر اتحادیه یهودیان ، یهودیت با صهیونیسم مخالف است و با این سیستم جعلی مبتنی بر آپارتاید کاملاً ناسازگار است. آنها هزاران سال با فلسطین و یهودیان و از طرف صهیونیسم فلسطین رابطه داشتند. من معتقدم که تا سرزمین دوستانه بود اشغال شد اتحادیه یهود معتقد است که صهیونیسم اولین دشمن یهودیان است و نباید مسلمانان را به دلیل یهودستیزی مقصر دانست. یهودیانی که مخالف اشغال اورشلیم هستند صهیونیسم را بزرگترین فاجعه برای یهودیان در 150 سال گذشته می دانند و از این واقعیت که بسیاری از یهودیان برای دفاع از صهیونیسم کشته شده اند ناراضی هستند. آنها امیدوارند که درگیری فلسطین و اسرائیل در اسرع وقت با آرامش به پایان برسد و فلسطینیان بتوانند به سرزمین های خود بازگردند.

در ماه مه 2016 ، جرچل دیوید ویس ، سخنگوی اتحاد یهود علیه صهیونیسم ، در بیانیه ای در روز جهانی الكودس اظهار داشت: “
جنبش جدید یهودی ضد صهیونیستی تحول جدیدی در این مرحله است که تحلیلگران امور بین الملل باید آن را در نظر بگیرند. لابی یهودی ضد صهیونیستی بین المللی قصد دارد به رویكرد جدید خود ادامه دهد و رهبران سایر كشورهای اروپایی و دیگر سازمانهای بین المللی را متقاعد كند تا موضعی ضد صهیونیستی علیه اشغالگران فلسطینی اتخاذ كنند. نام جوبایدن حذف نشده است و لابی یهودیان با مقامات کاخ سفید در دستور کار است. نقدینگی فزاینده یهودیان ضد صهیونیست در جهان مسئله جدیدی برای رژیم صهیونیستی است که در صورت تداوم روند زوال این کشور را تسریع کرده و سرنوشت رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی اسرائیل را رقم خواهد زد.

* استاد روابط بین الملل

دکمه بازگشت به بالا