تبعات استعفای الحریری – مجله آنلاین

دوره تشکیل کابینه جدید توسط سعد حریری به پایان رسیده است و قانون اساسی لبنان به پارلمان لبنان اجازه می دهد کابینه تشکیل دهد و به گزینه های جدید برای تعیین نامزدها به عنوان رئیس جمهور رای دهد. سعد حریری پیش از این سه دوره تشکیل کابینه بود و پس از استعفای حسن دیاب ، نخست وزیر سابق لبنان ، توسط میشل عون برای چهارمین دوره منصوب شد.

مداخلات ایالات متحده ، عربستان سعودی و مقاومت داخلی ضد اسلامی مانع از تشکیل کابینه سعد حریری شده است که می تواند منجر به فروپاشی تدریجی رژیم لبنان شود. استعفای کابینه حسن دیاب پس از انفجار بندر بیروت در 5 آگوست 2016 ، بدهی 85 میلیارد دلاری لبنان به خارج از کشور ، افزایش بیکاری به 40 درصد ، سقوط لیر لبنان و تورم وضعیت دشواری را برای یک منطقه کوچک اما تأثیرگذار ایجاد کرد .

مشکل اصلی سعد حریری در تشکیل کابینه جدید فشار داخلی و خارجی برای حذف حزب الله از سیاست است که قطعاً درگیری بین 14 مارس و 8 مارس است. جنبش 14 مارس ، برخلاف جنبش 8 مارس ، می کوشد از پیوستن حزب الله به کابینه آینده سوم الحریری جلوگیری کند. در همین حال ، جنبش 8 مارس مربوط به مقاومت اسلامی بیشترین کرسی های پارلمان لبنان را به خود اختصاص داده است.

قرار بود سعد حریری ترکیب کابینه را با 18 وزیر اعلام کند ، اما حضور شش وزیر به نفع مقاومت اسلامی در لبنان ، ایالات متحده و عربستان را به مخالفت با ترکیب کابینه جدید کشاند. حسن دیاب ، نخست وزیر لبنان ، که تا زمان تشکیل کابینه جدید از ریاست کابینه استعفا داده است ، در مورد عدم موفقیت در تلاش های مشترک رئیس جمهور میشل عون ، نبی بری رئیس پارلمان و سعد حریری هشدار داد.

کابینه حسن دیاب پس از انفجار بندر بیروت در 5 آگوست 2016 ، استعفا را به میشل عون رئیس جمهور لبنان ارائه داده است. رئیس جمهور لبنان بیش از یک دهه است که برای تشکیل کابینه با چندین سیاستمدار در حال مذاکره است اما به دلیل دخالت های داخلی و خارجی این گفتگوها بی فایده بوده است.

حزب الله لبنان و جناح 8 مارس بیش از نیمی از 128 کرسی کنگره را به خود اختصاص داده اند ، بنابراین اگر سعد حریری از کابینه سعد حریری برکنار شود ، آنها با سعد حریری مخالف هستند. گفته می شود سعد حریری به دلیل اختلاف سیاسی با محمد بن سلمان ، شاهزاده سعودی ، به کابینه جدید 6 وزارتخانه بزرگ در 8 مارس ، به مقاومت اسلامی روی آورده است.

این باعث آزردگی ایالات متحده و عربستان سعودی شد. آنها تهدید کردند که سعد حریری و کابینه وی را تحریم خواهند کرد مگر اینکه کابینه تغییر کند و وزیر حامی حزب الله برکنار نشود. سعد حریری همچنین اخیراً در جریان گفتگو با کشیشان سنی و رهبران فرقه های مسیحی مارونی لبنان تهدید به استعفا از تشکیل کابینه جدید کرد ، اما کشیش های اهل سنت لبنان با وی سازش کردند.

لبنان در حال حاضر در وضعیت آسیب پذیر قرار دارد و اگر سعد حریری تلاش خود برای تشکیل کابینه وحدت ملی را متوقف کند ، بدون شک لبنان وارد جو متشنجی می شود و رژیم صهیونیستی پیروز می شود. اما تنها برگ برنده ای که در دست سعد حریری باقی مانده این است که چگونه می توان یک کابینه انقلابی و یکپارچه را تشکیل داد و از نفوذ ایالات متحده و عربستان در لبنان فارغ از فشار ایالات متحده و عربستان سعودی کاسته است. ..

310311

دکمه بازگشت به بالا