صبور و سرگردان در صف واکسن

کارشناسان بهداشت می گویند مدیریت واکسیناسیون در ایران ضعیف است و از تجربیات گذشته استفاده نشده است. با این حال ، وضعیت فعلی همه قابل پیش بینی بود.

به گزارش مجله آنلاین ، این روزنامه همشهریان او می نویسد: “آشفتگی و آشفتگی در مقابل مرکز واکسیناسیون انبوه برای واکسیناسیون دوم واکسن همچنان ادامه دارد که نشان دهنده عدم کنترل واکسیناسیون در کشور است. البته وزارت بهداشت طی چند روز گذشته 100 مورد را گزارش کرده است. واکسن های بسیار زیاد افراد مسن در سه روز گذشته به مراکز واکسیناسیون مراجعه و مایه زنی می کنند ، اگرچه آنها اعلام کردند که فقط برای بار دوم 10 هزار کالای محموله وارد کرده اند. ما در حال پیگیری پرونده هستیم و در گزارش خود به این موضوع می پردازیم. گزارشی که توجه به اطلاعات را تأکید می کند و مستقیماً به مرکز بهداشت مراجعه نمی کند.

تجمع گسترده ای مقابل این مراکز برگزار شد و سرانجام روز گذشته وزارت بهداشت بیانیه ای صادر کرد. در این اعلامیه تأکید شده است که کسانی که اولین دوز واکسن Covid-19 را دریافت کرده اند باید قبل از دریافت پیام کوتاه یا اعلامیه رسمی از وزارت بهداشت ، از مراجعه به مرکز بهداشت خودداری کنند. وزارت بهداشت همچنین به افراد مسن گفت که تاخیر روزها ، گاهی هفته ها و حتی ماه ها برای برخی واکسن ها ، بر تأثیر واکسن و واکسیناسیون تأثیر منفی نمی گذارد. با این حال ، این اطلاعیه ها نگرانی مردم را کاهش نداد. آنها نگران از دست دادن دوز دوم واکسن هستند. این شرایط برای کسانی که اولین دوز را تزریق نکرده اند ، جدی تر است. این در حالی است که در حال حاضر تزریق با دوز دوم انجام می شود. و این یک دیدار حضوری یا یک صف طولانی نیست.

مرحله دوم واکسیناسیون تاج در ایران از اوایل ماه مه آغاز شد. بر اساس این طرح ، بیش از 8 میلیون نفر بالای 60 سال واکسینه می شوند. طرحی که از همان ابتدا مشکلات خاص خود را داشت ، کمبود برنامه را نشان می داد و در این مرحله از وضعیت جسمی و روحی سالمندان چشم پوشی می کرد. با این حال ، در همین حال ، تأخیر در شروع سیستم ثبت نام در salamat.gov.ir و مکانیسم های مختلف تزریق منجر به تجمع بزرگ در مراکز بهداشتی کوچک و اضطراب در درجه اول مربوط به شرایط جسمی و روحی شده است. لازم است اضافه شود. واکسیناسیون در مراکز عمومی همچنین مشکلات زیادی را برای سالمندان برای مراجعه به مراکز جدید ایجاد کرده است و با توجه به اینکه بسیاری از افراد از چندین مرکز کوچک دیگر می آیند ، اکنون ساعت ها است که وارد مرکز تزریق می شوند.من هم باید صبر کنم. اگرچه به دلیل تعلیق روند واکسیناسیون ، تجمع کاهش یافت ، اما اوایل این هفته گفتگوهای تجمع از سر گرفته شد ، سخنگوی ستاد ملی کرونا از توزیع واکسن های جدید و از سرگیری واکسیناسیون خبر داد. طبق گفته وزارت بهداشت ، دوز اول واکسن در حال حاضر واکسینه نشده است ، اما در این مراکز جامعه روزانه بیش از 200 تا 300 نفر برای دوز دوم گیر کرده اند و بیشتر مراکز دارای جمعیت زیاد یا شلوغ هستند. اصلا چند ساعت نادر توکلی ، معاون درمان ستاد کرونا ، قدس ، گفت: “چند روز طول می کشد پس از اعلام واکسن و توزیع آن به مرکز. ما واکسن را تزریق خواهیم کرد. چرخه توزیع باید قبل از ورود واکسن به دانشگاه و تحویل آن به بخش بهداشت تکمیل شود.” واکسن به زودی بازگشت طبیعی. “

صفوف طولانی و سرگردانی سالمندان

صبح روز دوشنبه ، تعداد زیادی از افراد مسن سرگردان و صبور در مرکز واکسن کرونا در پارک هنرمندان تهران جمع شدند. تعداد قابل توجهی از افراد در ناحیه واکسیناسیون به سر می برند ، نیمی از آنها باقی مانده است. هیچ کس در صف نیست. هرچه زودتر همه وارد شوند ، زودتر واکسینه می شوند. مقامات بهداشتی از مردم خواسته اند که طی دو روز گذشته مستقیماً ویزیت نکنند ، اما لازم است از طریق سیستم بهداشتی وزارت بهداشت پیگیری و ثبت شوند و تزریقات فقط برای دوز دوم انجام می شود. با این حال افراد مسن نگرانند که کاروان را ترک نکنند. صبح زود برای دریافت دوز دوم یا اولین واکسن به مرکز شهر رسید. هیچ پیامکی از طرف وزارت بهداشت ارسال نشده است. هیچ ثبت نامی وجود ندارد ، فقط یک تکه کاغذ است که نام به طور خودکار روی آن نوشته شده است. کارمندان مرکز همیشه به افراد مسن هشدار می دهند که این شرایط برای بهداشت و رعایت پروتکل توسط وزارت بهداشت تأیید نشده است و در چنین مواردی هیچ واکسنی تزریق نمی شود. این هشدارها صف های طولانی ایجاد کرده و مردم رسما منتظر می مانند. چه کسی در خارج از مرکز ایستاده است بلاتکلیف است ، آنها نمی دانند ، آنها باید بروند یا بمانند. اینکه آیا واکسینه می شوند؟ اما آنها ترجیح می دهند در صف و آفتاب بمانند تا اینکه فردا نگران رفتن به خانه و واکسیناسیون باشند. اما این همه ماجرا نیست. یکی از سالخوردگان در صف گفت: “اگر اکنون واکسینه نشویم ، باید چند ماه صبر کنیم تا واکسن ایرانی به اندازه واکسن چینی قابل اعتماد باشد.” با این حال ، محافظان امنیتی ادعا می کنند که واکسیناسیون فقط برای دوز دوم انجام می شود.

ارتباط با وزیر بهداشت و رئیس دولت

به تازگی ، همایون سماحی ، عضو کمیسیون بهداشت مجلس ، اعلام کرد که جلسه ای برای بررسی روند واکسیناسیون برگزار می شود و می گوید “دوباره برگزار می شود.”

وی اکنون درمورد مشکلات مداوم واکسیناسیون سالمندان و سردرگمی آنها برای همشهری توضیح می دهد: این مشکل وجود ندارد. “

به گفته وی ، دولت باید تدابیری را برای جلوگیری از این وضعیت پیشاپیش در نظر بگیرد.

اعضای کمیسیون بهداشت مجلس می گویند که وضعیت با تولید واکسن های داخلی پایان می یابد. “در چند روز آینده ، تزریق واکسن Cobracket آغاز می شود و به تولید انبوه می رسد. البته علی رغم آغاز واکسیناسیون ایرانی ، تمرکز بر روی تکمیل فرآیند واکسن قدیمی با همان نمونه اولیه خواهد بود. اگر فردی به Astraznica تزریق شود و Sinofarm ، وی همچنین باید دوز دوم این واکسن را دریافت کند: “هیچ تغییری در این زمینه نباید ایجاد شود و زمان اعلام شده باید حفظ شود.”

سامحیح به نکته دیگری اشاره دارد که تغییر برخی مراکز واکسیناسیون است. “تغییر در مراکز تزریق افراد را گیج کرده است. من مراکزی را می شناسم که در گذشته اولین تزریق واکسن را انجام داده اند ، اما با مراجعه بعدی به این مراکز ، افراد مسن دست خالی می مانند”. واکسینه شدن طولانی تر و ارجاع افراد مسن به مراکز دیگر نشانه عدم برنامه ریزی است و برای روشن کردن مسائل واکسن با رئیس جمهور و وزارت بهداشت تماس گرفته است. “

باید از آسیب روانی ناشی از واکسیناسیون سالمندان جلوگیری شود

برای بیش از 22 ماه ، افراد مسن در صف های کوتاه و طولانی در مراکز بهداشتی قرار داشته اند تا به عنوان اولویت مرحله دوم واکسیناسیون ، واکسینه کنند.

مراحل واکسیناسیون در ابتدا پذیرفته شد ، اما در این فرآیند ، بسیاری هنوز واکسیناسیون اول را دریافت نکرده بودند و واکسنهای بیشتری در روزهای منتهی به واکسیناسیون دوم ارسال شده بود. مرکز دست خالی مانده بود. برای حدود دو هفته تعداد بسیار کمی واکسیناسیون در تعداد بسیار محدودی از این مراکز انجام شد. در این مدت ، بسیاری از افراد مسن به دلیل ترس از بیماری عروق ویروس کرونا قلب و از بین رفتن واکسیناسیون ، به طور مکرر به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند.

با این حال ، تجمعات گسترده در مقابل این مراکز اضطراب و استرس زیادی را برای افراد مسن که از بیماری های مختلف زمینه ای رنج می برند ، به همراه دارد که خود سلامت روانی آنها را به خطر می اندازد. حسین آلدین آرامه ، مدیر اجرایی شورای ملی سالمندان ، به همشهری توضیح داد: این مورد. فقط افراد مسن در اماکن تحت پوشش بهزیستی و خدمات پزشکی با همکاری بهزیستی و خدمات پزشکی واکسینه شدند. “همه در شرایطی است که ما از ابتدا برای شرکت در بحث واکسیناسیون سالمندان دعوت نشده ایم.”

وی همچنین تأکید کرد که روند واکسیناسیون سالمندان مشکل ساز است ، اما می گوید: نادیده گرفته می شود. “این فقط کشور ما نیست ، بلکه بسیاری از کشورها با مشکلات مشابهی روبرو هستند.”

دبیرکل شورای ملی تهیه واکسن ها را از اولویت های مهم بخش بهداشت ملی می داند ، اما معتقد است که دو موضوع دیگر وجود دارد که باید برای افراد مسن در نظر گرفته شود. اولین مورد ایجاد میل و مقاومت در برابر واکسیناسیون است که منجر به طیف وسیعی از آگاهی ، امنیت و اضطراب در افراد مسن می شود. این آگاهی بیشتر یکی از ضروریات واکسیناسیون سالمندان است و به دلایلی باید از آسیب روحی ناشی از واکسن هایی که آنها روبرو هستند جلوگیری کرد.

نکته بعدی این است که می توانید با توجه به سالخوردگانی که فرصت مراجعه به مرکز بهداشت را ندارند و قضاوت در مورد وضعیت واکسیناسیون ، اضطراب را تسکین دهید. وی گفت: مشکل واکسیناسیون خود باعث نگرانی افراد مسن می شود و برخی از عوارض جانبی تزریق می ترسند. “اکنون ، کمبود دوز دوم نگرانی دیگر آنهاست.”

آرامه در پاسخ به این س askedال که آیا وزارت بهداشت باید واکسن دوم را نگه داشته باشد ، توضیح داد: “مطمئناً مشکل عدم دادن دوز دوم نگران کننده است ، اما نباید تمام کمبودها را به گردن وزارتخانه انداخت. بهداشت ؛ این وضعیت در بسیاری از کشورها وجود دارد. سیاست وزارت بهداشت. خرید واکسن و تزریق است و اگر کشور مبدا به موقع به تعهدات خود در این زمینه عمل کرد ، نیازی به ذخیره واکسیناسیون دوم نبود و روند واکسیناسیون بدون مشکل ادامه یافت. اگر به دلیل کنترل داخلی نباشد اما مربوط به محدودیت های تولید و عرضه باشد ، بحثی فراتر از عملکرد وجود دارد وزارت بهداشت و واکسنها ، اما روند قرارداد ، خرید واکسن و روشهای ورود “این موارد باید توسط وزارت بهداشت مدیریت شود تا از بروز آن جلوگیری کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا