اقتصادی

آثار تورمی قطع برق – مجله آنلاین

تحقیقات تخصصی نشان داده است که ادامه قطعی برق تأثیر منفی بر نرخ ارز ، بازار سهام و تولید کالاهای واسطه ای دارد.

به گزارش مجله آنلاین ، این روزنامه همشهریان وی نوشت: “دستوراتی برای كاهش مصرف برق صنعت صادر شده است.” مدیر عامل شرکت توانیر گفت: صنعت انرژی نیاز به کاهش مصرف دارد. این به معنای کاهش فعالیت صنعتی ایران است ، اما این چگونه بر اقتصاد ایران تأثیر می گذارد؟ طبق تحقیقات متخصص ، ادامه قطع برق می تواند چالش های جدی برای اقتصاد ایران ، حداقل در زمینه تورم ، ایجاد کند.

به دنبال بحران در صنعت برق ، شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد ، دادستان کل وارد عمل شد و دولت دستور داد صنعت انرژی متوقف شود. محمد حسن متولی زاده ، مدیر عامل شرکت توانیر ، گفت: اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور ، گفت: “شورای عالی امنیت ملی طرحی را برای محدود کردن مصرف در صنایع به استثنای صنایع غذایی تصویب کرده است ، اما صنعت انرژی از جمله فولاد نیاز به کاهش مصرف دارد.” ، انتظار می رود قطع برق فعلی تا اوایل ماه اوت ادامه داشته باشد. با این حال ، تخمین زده می شود که مدت زمان بحران قطع برق بیشتر باشد. به ویژه ، آقای جهانگیری تأکید کرد که “افزایش بیشتر میزان تولید برق تقریباً غیرممکن است و تمام نیروگاه ها در حال کار کامل هستند.” این مجموعه اخبار نشان می دهد که تمرکز فعلی دولت در درجه اول کاهش مصرف در صنایع پر مصرف انرژی است. س isال این است که چگونه محدود کردن مصرف برق در این صنایع در ماههای آینده بر اقتصاد ایران تأثیر می گذارد.

افزایش قیمت کالاهای واسطه ای

در حال حاضر ، وزارت انرژی بر مدیریت مصرف برق در صنایعی از جمله فولاد ، سیمان ، آلومینیوم ، فروآلیاژها ، مس و سایر واحدهای متالورژی متمرکز است. با توجه به عرضه محدود محصولات مانند صفحات نورد گرم ، صفحات نورد سرد و آلومینیوم ، تولید و عرضه این محصولات کاهش می یابد و کاهش عرضه باعث افزایش قیمت ها می شود.

همچنین بر خلاف آنچه مقامات دولتی می گویند ، اگر قطعی برق بیش از دو هفته طول بکشد ، انبار تخلیه می شود و تقاضای میانجیگری و سرمایه گذاری در این محصولات وجود دارد. طبق آمار ، قیمت ها در بازارهای فولاد و آلومینیوم از قبل تحت تأثیر قرار گرفته اند. در نتیجه ، دیروز عرضه میلگرد و تیرآهن کاهش یافت و منجر به افزایش قیمت های بازار شد. تخمین زده می شود که در صورت قطعی برق در صنعت ، عرضه سایر بخشهای فلزی مانند شمش ، محصولات فولادی و آلومینیوم نیز کاهش یابد. این امر می تواند منجر به افزایش قیمت این محصولات شود. با افزایش قیمت این محصولات ، انتظار می رود که هزینه های تولید در سایر صنایع افزایش یابد و منجر به افزایش قیمت سایر محصولات شود که از این محصولات در محصولات نهایی خود استفاده می کنند. دیروز علی نیکزاد ، نایب رئیس مجلس با انتقاد از قطع برق این صنعت ، گفت: “قطع برق صنعت به منظور جبران کمبود برق غیرحرفه ای است.

دلار قوی

تأثیر قطعی برق در صنعت محدود به افزایش قیمت کالاها نیست. برخی از داده ها حاکی از آن است که حتی قطع برق در کوتاه مدت نیز می تواند بر قیمت فارکس و تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی تأثیر بگذارد.

دولت می گوید وضعیت اضطراری صنعت برق دو هفته دیگر به پایان می رسد. حتی اگر این وعده پذیرفته شود ، محاسبه می شود که درآمد ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی حداقل 350 میلیون دلار کاهش می یابد و هرچه قطع برق طولانی تر باشد ، درآمد غیرنفتی نیز کاهش می یابد. به عنوان مثال ، آمار نشان می دهد شرکت های تولید کننده محصولات معدنی و متالورژی به صادرات 700 میلیون دلار در ماه می رسند. این بدان معنی است که کاهش تولید به معنای کاهش ارز است.

این می تواند تأثیر منفی در تأمین نیازهای ارزی داشته باشد. تحریم ها طی سه سال گذشته درآمد نفت را به شدت کاهش داده است و صنایعی که در حال حاضر با کمبود برق مواجه هستند ، بیشتر درآمد ارزی ایران را تشکیل می دهند. از 3 سال گذشته در دسترس بوده است. این شرکت ها با تهیه فارکس حاصل از صادرات بر روی سیستم نیما ، منابع فارکس مورد نیاز برای واردات کالاهای ضروری را تأمین می کنند و تلاطم انواع صادرات محصولات این کارخانه ها خارجی است. . بنابراین ، با کاهش صادرات صنعت فلز ، مواد معدنی و پتروشیمی ، انتظار می رود صادرات و درآمد ارزی آنها کاهش یابد.

تأثیر قطعی برق در بورس سهام

برآورد دقیق اینکه قطعی برق چه تاثیری بر شاخص های بورس خواهد داشت هنوز امکان پذیر نیست ، اما با توجه به اعمال محدودیت های مصرف برق در صنایع فلزات ، معادن و پتروشیمی ، این رویداد قابل توجه است. ، بخش مهمی از ارزش بازار سهام است و کاهش تولید این شرکت ها می تواند منجر به کاهش سود این شرکت ها شود.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: قطع برق فعالیت کل زنجیره فولاد را تحت تأثیر قرار می دهد و ناگزیر منجر به کاهش درآمد شرکت های فولادی می شود. “طی چند هفته ، هر شرکت فولادی باید 90٪ از فعالیت خود را داشته باشد.” این تصمیم فقط به شرکتهایی مانند شرکت فولاد مبارکه که دارای یک نیروگاه 400 مگاواتی است اجازه ادامه فعالیت می دهد. سیدرضا شهرستانی افزود: فولاد مبارکه اصفهان به 2000 مگاوات برق نیاز دارد و 400 مگاوات برق در دو هفته آینده فقط یک چهارم ظرفیت خود را تولید می کند.

وی از تصمیم اخیر ابراز نگرانی کرد و گفت: “مطمئناً این شرایط مشکلات و عواقب بسیار بدی را برای کشور به همراه خواهد داشت.” یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: “علاوه بر کاهش سود شرکت ها ، تصمیمات اتخاذ شده قیمت فولاد را نیز افزایش می دهد.”

علی پیرابی ، عضو هیئت مدیره شرکت تولید کننده موتور سیکلت تاکتا ، گفت: “قطع مکرر برق 25 تا 30 درصد تولید کارخانه را کاهش داده است.” پیش از این ، عباس جبالبارزی ، نایب رئیس کمیسیون صنعتی اتاق بازرگانی ایران ، تأثیر قطع برق در صنعت را توصیف کرده بود: زمان ، 15 تا 20 میلیون تومان به شرکت آسیب می رساند.

امنیت شغلی کارگران

مطالعات نشان می دهد که قطعی برق نه تنها بر صنایع و مشاغل تأثیر می گذارد ، بلکه می تواند امنیت شغلی کارگران را نیز به خطر بیندازد. گفته می شود ، برخی از کارفرمایان در چنین شرایطی کارگران را به مرخصی اجباری می فرستند. فاتورا بیات ، رئیس اتحادیه کارگران پیمانکاری ، در مورد مشکلات کارگران پس از قطع برق گفت: بنابراین از نظر امنیت شغلی وضعیت خوبی ندارند. امنیت شغلی در صورت قطع شدن برق به یک رویداد تهدیدآمیز فزاینده تبدیل می شود.

وی ادامه داد: وقتی کارفرمایان در کارگاه های کوچک به دلیل قطعی برق ضرر می کنند ، معمولاً نیروی کار را تنظیم می کنند که منجر به بیکاری کارگران می شود.

وی می افزاید: “به احتمال زیاد برخی از کارفرمایان حتی اگر کار را برکنار نکنند از ساعت کار و دستمزد خود کاسته و یا حق بیمه کامل خود را پرداخت نمی کنند.”

مسائل سرمایه گذاری در صنعت برق

اقتصاددانان معتقدند مهمترین مسئله امروزه در صنعت برق عدم سرمایه گذاری در ساخت نیروگاههای جدید است. برای سالهای طولانی ، دولت با ساخت نیروگاه های جدید مشکل کمبود صنعت برق را از طریق درآمد نفت حل کرده است ، اما پس از اعمال تحریم ها و کاهش درآمد ارزی ، میزان سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه های جدید نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است . دیروز ، حسن روحانی رئیس جمهور گفت مشکل صنعت برق سرمایه گذاری است و گفت: “بدون سرمایه ، بدون دست نمی توان کاری کرد.” ما باید به مردم بگوییم مشکل چیست و چرا نمی توانیم سرمایه کافی را در بازار بدست آوریم.

وی گفت: “تا زمانی که این مسئله حل نشود ، روابط بانکی با جهان حل نخواهد شد و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی فعالانه در طرح ها یا پروژه ها شرکت نخواهند کرد.”

وی افزود: “اگر ما پول FATF را نداشته باشیم و نتوانیم با بانک های جهان ارتباط برقرار کنیم ، سرمایه کافی برای اتمام یک پروژه بزرگ نداریم.”

اثر مثبت قطع برق ؛ 2 روز تعطیل

این رویداد علاوه بر تأثیرات منفی و منفی قطعی برق در صنعت ، تأثیر مثبتی نیز داشت و منجر به افزایش تعطیلات هفتگی شد. روز گذشته هیأت وزیران تصویب کرد که تهران و آژانس ها و سازمان های دولتی در سراسر کشور به دلیل کمبود برق از روز پنجشنبه تا پایان ماه اوت تعطیل هستند.

تهران ، معاون توسعه منابع مدیریت استاندار نیز اعلام کرد. طبق اعلام هیئت دولت ، به دلیل کمبود برق ، ساعت کاری دفتر قدس از 6.30 به 13.30 تغییر کرده است.

برای بیش از 20 سال ، برخی از اقتصاددانان پیشنهاد کرده اند تعطیلات هفتگی را به دو روز افزایش دهند تا بهره وری اقتصادی افزایش یابد ، اما تاکنون در برابر این ایده مقاومت شده است. حتی لایحه ارسال شده در این زمینه به مجلس نیز مورد تأیید اعضای پارلمان قرار نگرفت. “به نظر می رسد اجرای طولانی مدت این مصوبه زمینه را برای رسمی شدن تعطیلات دو روزه هموار می کند که می تواند منجر به افزایش درآمد صنعت گردشگری شود.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا