نماد سایت مجله آنلاین

آنچه در باره رستوران نمی دانید + تاریخچه آن

رستوران چگونه و از کجا پدید آمد؟

غذاخوری یا رستوران (برگرفته از واژهٔ فرانسوی و انگلیسی Restaurant) یکی از معدود مکان ها در هر کشور و فرهنگ در جهان است. امروزه، در هر شهر، انواع مختلف رستوران با غذاهای متنوع وجود دارد. با این حال، سوالی که پیش می آید این است که چه کسی اولین پایه گذار رستوران در جهان است و چه کسی اولین رستوران را در جهان تاسیس کرده و این صنعت را در جهان ایجاد کرده است.

اولین رستوران جهان با نام LEGEND در فرانسه تاسیس شد. این رستوران که در دوران انقلاب فرانسه ظهور می کند، همچنان به عنوان مکانی برای گردهمایی مردم برای خوردن، آشامیدن و معاشرت با یکدیگر است. اما حتی قبل از اینکه ماری آنتوانت و لوئی شانزدهم به گیوتین سپرده شوند، رستوران هزاران سال است که به یک شکل یا شکل دیگر گرد هم آمده اند.

ظهور اولین رستوران جهان

مورخان طی سالها و بسیاری از مطالعات توانسته اند اولین رستوران را در تاریخ بشر پیدا کنند و لازم به ذکر است که اولین رستوران جهان توسط یک آشپز فرانسوی در فرانسه راه اندازی شد. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است شخصی به نام بولانگر (Boulanger) اولین کسی است که محیطی را برای خوردن مردم ایجاد کرده است. در نتیجه می توان گفت که بولانگر به فکر راه اندازی رستوران در سال 1760 افتاد.

البته لازم به ذکر است که قبل از افتتاح رستوران، کافه ها و کافی شاپ ها راه اندازی شده بود و مردم برای نوشیدن نوشیدنی های مختلف به کافه ها می رفتند، اما ایده سرو غذا در یک محیط زیبا با امکان انتخاب غذا توسط مشتری برای اولین بار در لویی ششم در فرانسه اجرا شد.

قرن 19 و گسترش رستوران در اروپا

در قرن نوزدهم، علاوه بر رستوران، کافه ها نیز ظهور کردند. این مکان ها به سبک رستوران بودند که خدمات میز ارائه نمی دادند و بیشتر برای نوشیدنی ها و میان وعده های کوچک بودند. این مکان ها بیشتر به مکان تجمع جوانان و طبقات پایین جامعه تبدیل شده است که قادر به سرو غذا در رستوران نیستند. با گذشت زمان، مفهوم کافه تغییر کرده و امروزه انواع مختلفی از آنها در سراسر جهان وجود دارد.

در اواخر قرن نوزدهم، افزایش مسافران و گردشگران و ظهور صنعت گردشگری باعث تحریک گردشگری لوکس شد و مسافران را در جستجوی غذاهای آماده از خانه دور کرد. این باعث شد که آشپزی یک هنر باشد، نه فقط یک ضرورت. بخشی از تجربه سفر در آن زمان شامل ناهار خوری در کافه های معروف پاریس و رستوران بود که در آن زمان از شهرت خوبی برای غذاها و خدمات عالی برخوردار بودند.

تاریخچه پیدایش رستوران در ایران

صد سال پیش، مردم علاقه زیادی به ایجاد رستوران نداشتند و برخی از افراد دوست ندارند در هتل ها و خدمات پذیرایی کار کنند، همانطور که سید مسعود نوربخش در تاریخ این مکان ها می نویسد:

در سالهای اولیه قرن گذشته در ایران توجه چندانی به امکانات اقامتی و پذیرایی نمی شد. مسافران داخلی علاقه ای به اقامت در هتل ها نشان نمی دادند و عمدتا در خانه های دوستان و خانواده اقامت داشتند. مسافران و گردشگران خارجی برای پرداخت هزینه این واحدها کافی نبودند.

اولین مهمانسرا که به سبک جدیدی در ایران تأسیس شد “مهمان خانه نظافت” نام داشت که در سال 1321 هجری شمسی توسط میرزا اسحق خان معزالدوله در تبریز تأسیس شد.

حوالی باغمیشه در انتهای کوچه میرزا نصرالله جایی که بعداً مدرسه و کتابخانه مقدماتی تربیت ساخته شد، یک کاروانسرای بزرگ وجود داشت که به کاروانسرای کلانتر معروف بود. این کاروانسرا توسط میرزا اسحق خان به ارث رسیده است. کدخدا متعلق به باغمیشه بود که آنرا تخریب کرد و ساختمانی با چندین اتاق، آشپزخانه و اتاق ناهار خوری ساخت و نام آن را “خانه نظافت” گذاشت.

در اطلاعیه ای که در تاریخ 25 شعبان 1321 هجری قمری درباره افتتاح این مهمانسرا پخش شد، یادداشت هایی در مورد پذیرایی از مهمانان و دادن غذا به بیرون نوشته شده بود که در آن زمان کاملاً جدید بود.

رستوران خوب چه معیارهایی دارد؟

برای آشنایی با ویژگی های رستوران خوب، برای بهترین گزینه ناهار خوری با ما همراه باشید. یکی از سرگرمی های جالب و لذت بخش برای بیشتر ما غذا خوردن در رستوران و بیرون از منزل است. در کشورهای خارجی معمولاً مردم در طول هفته برای غذا خوردن بیرون می روند، اما در ایران بسیاری از خانواده ها بسته به بودجه خود آخر هفته ها یا در موارد خاص برای خوردن غذا و گذراندن اوقات خوب به رستوران می روند.

یکی از نکات مهمی که برای انتخاب رستوران مناسب در نظر می گیریم ارزان یا گران بودن رستوران است، اما باید بدانیم که برای انتخاب رستوران خوب باید چندین نکته و مسئله را در نظر بگیریم. دلایل زیادی وجود دارد که شما باید رستوران را بیش از غذا خوردن در خانه انتخاب کنید. صرفه جویی در وقت، انتخاب غذای مورد علاقه خود، آشپزی در خانه، تنوع و سرگرمی، صرف غذا در سفر و … اینها همه چیزهایی است که شما را به سمت رستوران یا مکان فست فود برای خوردن سوق می دهد.

در این میان، ممکن است انتخاب رستوران کار ترسناکی به نظر نرسد، زیرا انواع رستوران، فست فود و رستوران را در سراسر شهر پیدا خواهید کرد و به احتمال زیاد یکی را انتخاب خواهید کرد. در اینجا ویژگی های رستوران خوب را پیدا خواهید کرد که می تواند به شما کمک کند بهتر و راحت تر رستوران مناسب، با کیفیت و مقرون به صرفه را انتخاب کنید.

بطور کل معیارهای یک انتخاب خوب عبارتند از:

انواع غذاخوری در جامعه و فرهنگ ایران

سفره‌خانه، طباخی، دیزی‌سرا، چایخانه و چلوکبابی از انواع غداخوری های فرهنگ ایرانی می باشند.

مرجع:

https://118work.ir/subcategory/پذیرایی-و-رستوران/رستوران

خروج از نسخه موبایل