محققان ایمنی می گویند که کار یک راننده حرفه ای به اندازه کار یک خلبان مهم است: “چرا شما یک سفر جاده ای در فرودگاه ترتیب نمی دهید؟” ترمینال های بار و مسافر باید فرودگاه محسوب شوند.
فرشید قاسملو ، در مصاحبه با مجله آنلاین ، وی با اشاره به اهمیت توجه به حوادث رانندگی گفت: تصادفات جاده ای یک مسئله جهانی است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی ، سالانه به طور متوسط 1.3 میلیون نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند.
وی ادامه داد: 30 تا 50 میلیون نفر در این حوادث به شدت آسیب دیدند. برخی از آنها از معلولیت های دائمی رنج می برند. هزینه این رویدادها به طور متوسط 3 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. علاوه بر این ، 93٪ از تلفات جاده ای در کشورهای با درآمد متوسط و کم درآمد و متوسط اتفاق می افتد. در همین حال ، این کشورها 60٪ وسایل نقلیه خود را در اختیار دارند.
یک محقق ایمنی گفت: “ما بر اساس میانگین جهانی 42 هستیم.” البته این آمار مربوط به سال 2018 است. این امر به دلیل کاهش در بارهای پس از شیوع ویروس کرونا است. به همین دلیل تعداد تصادفات را به طور مصنوعی کاهش دادم. بر اساس این آمار ، هر ساله 21000 نفر در ژاپن در حوادث رانندگی کشته یا زخمی می شوند.
گاسمرو گفت: عوامل تصادفات جاده ای را می توان به دو دسته تقسیم کرد: عوامل اصلی و عوامل ثانویه ، و رانندگان ، عابران پیاده ، انسان به عنوان مسافر ، اتومبیل و جاده عوامل اصلی هستند .. روز و شب ، روزهای هفته ، شرایط آب و هوایی ، شرایط پستی و بزرگراهی و … از زیر کارخانه هایی هستند که بر تصادف تأثیر می گذارند.
وی با اشاره به اینکه حمل و نقل جاده ای یک صنعت است گفت: بنابراین فاکتور ایمنی صنعتی را در ایمنی حمل و نقل جاده ای در نظر داریم. بیش از یک علت تصادف وجود دارد ، اما یک سری از علل مانند دانه های زنجیره ای در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این معمولاً اولین حلقه از زنجیره خطاهای انسانی است. البته توجه به این نکته مهم است که آسیب آخرین حلقه زنجیره است.
گاسمرو افزود كه برای اطمینان از ایمنی ، لازم است خسارات ناشی از حوادث رانندگی مدیریت شود. کمربند ایمنی نمی تواند از تصادف جلوگیری کند ، اما آسیب را کنترل می کند. کلاه ایمنی دوچرخه ، صندلی کودک و … آسیب ها را کنترل می کند.
وی اظهار داشت: “در اوایل قرن 20 ، مهندسان برجسته ایمنی 75000 تصادف شغلی را با دقت بررسی کردند و دریافتند که 88٪ از حوادث با عوامل خطرناک و 10٪ با شرایط خطرناک مرتبط است. اما من نمی توانم دلیل 2٪ را پیدا کنم. می گویند که میزان ایمنی مربوط به یک حادثه رانندگی است ، این بدان معناست که افزایش سرعت متوسط هم احتمال و هم شدت حادثه را افزایش می دهد. به ازای هر 1٪ افزایش ، خطر تصادفات منجر به مرگ 4٪ افزایش می یابد.
دومین محقق در زمینه ایمنی گفت: درگیری دوم در این حادثه را می توان تأثیر استفاده از الکل و مواد روانگردان دانست. رانندگی بعد از نوشیدن به میزان قابل توجهی خطر تصادف را افزایش می دهد ، که در سراسر جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. عامل سوم عوامل حواس پرتی مانند سیگار کشیدن ، خواب آلودگی و توجه به تلفن های همراه است. برخی از افراد فکر می کنند استفاده از هندزفری در هنگام رانندگی ایمن است اما هندزفری باعث حواس پرتی نیز می شود.
وی ادامه داد: چهارمین عامل کمبود وسایل ایمنی مانند کمربند ایمنی است که عامل حادثه هستند.
وی با اشاره به شرایط خطرناکی که می تواند باعث تصادف شود گفت: یکی از این عوامل طراحی ناامن جاده است. لازم به ذکر است که طراحی جاده تأثیر بسزایی در ایمنی دارد. در این طراحی باید تمام کاربران از جمله عابر پیاده ، دوچرخه سوار ، اتومبیل و سایر موارد در نظر گرفته شود. اگر نمی توانید جاده را ایمن کنید ، باید از علائم و هشدارها استفاده کنید. جاده باید سخاوتمندانه باشد و اولین اشتباه نباید آخرین باشد.
این محقق ایمنی اظهار داشت که 75 درصد کشور ما در کوهستان است ، “بدیهی است که ما نمی توانیم 100٪ ایمنی را در کوه حفظ کنیم.” بنابراین ، راننده ابتدا باید از این موضوع آگاه باشد و همچنین از علائم هشدار دهنده استفاده کند.
وی گفت: “متأسفانه ، متوجه شدیم كه در ترمزها نقص فنی وجود دارد كه می تواند باعث خروج خودرو از ترمینال شود. این غیرقابل قبول است.” وسایل نقلیه بزرگتر سیستم دیگری به نام ترمز یا اگزوز موتور دارند که به توقف نسبتاً سریع خودرو کمک می کند. متأسفانه ، گاهی دیده می شود که رانندگان برای توجه به نقص فنی خودرو به این ترمز اعتماد نمی کنند.
محققان در مورد عملکرد وسایل نقلیه بزرگ گفتند: “ما بعضی اوقات وسایل نقلیه بزرگ را کار می کنیم ، مثلاً یک مخزن سوخت اضافه می کنیم که مرکز ثقل اتوبوس را تغییر می دهد و احتمال واژگونی اتوبوس را افزایش می دهد.” بسیاری از اتوبوس ها می توانند در حرکت ناپایدار شوند. این می تواند به دلیل دستکاری یا پردازش بار سنگین باشد.
وی گفت: رانندگان باید به این موارد توجه داشته باشند و کار یک راننده حرفه ای به همان اندازه کار خلبان مهم است. در این شرایط ، حرفه ای بودن راننده در کاهش تصادفات بسیار مثر است. آیا سیستم معلم و دانش آموز برای آموزش رانندگان حرفه ای کافی است؟ من فکر می کنم رانندگان حرفه ای حداقل به تجربه آموزش فنی و حرفه ای نیاز دارند.
گاسمرو با اشاره به نظم ترمینال گفت: “چرا ممکن است یک ماشین با نقص فنی از ترمینال مسافربری خارج شود؟” چرا سفرهای جاده ای در فرودگاه ترتیب داده نشده است؟ پایانه های مسافربری و باری باید فرودگاه محسوب شوند. قبل از پرواز ، یک سری بررسی انجام می شود ، دقیقاً همانطور که در یک ترمینال انجام می دهید. همچنین ، در فرودگاه ، بدون منتظر خراب شدن هواپیما شما را به تعمیرگاه می رسانیم. همچنین اتوبوس ها باید مرتباً از نظر ایمنی بررسی شوند.
وی گفت: از سال 1997 ، سوئد اسکن به نام Vision Zero را انجام داده است. این شعار این بود که مردن در یک تصادف رانندگی غیرقابل قبول است. تصادفات یک مشکل نسبی است و قابل رفع نیست. هدف از اسکن تصادف ایجاد یک حادثه بود ، اما آسیب رساندن جدی به یک شخص نبود. در حقیقت ، تصادفات در همه کشورها رخ می دهد ، اما ما در حال کاهش اقداماتی هستیم.
گاسمرو گفت که برای کاهش تصادفات باید چندین کار با هم انجام شود. “این اسکن پنج راه حل اساسی داشت که باید تنظیم شود.” کاربران ایمن ، اتومبیل های ایمن ، جاده های ایمن ، سرعت مطمئنه ، موارد اضطراری و تصادفات مناسب برای این پنج مورد. مراقبت های بعدی.
وی افزود ، آموزش ، اجرا ، مهندسی ، مشوق های مالی و امکانات واکنش اضطراری می تواند خطر حوادث جاده ای را کاهش دهد.
وی گفت: همانطور که سیستمی به نام نظارت پرواز وجود دارد ، ما به سیستم نظارت جاده ای نیز نیاز داریم که به سازمانهای مختلف امکان شرکت می دهد و می توانیم در این زمینه از خیرین کمک بگیریم. من فکر می کنم ما باید سعی کنیم اسکن را در کشورمان شروع کنیم تا کسی در یک تصادف رانندگی کشته نشود ، بنابراین ما به یک سیستم مراقبت از جاده نیاز داریم.
وی ادامه داد: اگر قانون ایجاب می کند باید آن را به کنگره بیاوریم ، در هر صورت ایجاد آن امکان پذیر به نظر می رسد.
انتهای پیام