نماد سایت مجله آنلاین

برج‌ها در چشم پایتخت معنوی ایران/ مشهد در سیطره معماری بی‌هویت! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

برجي در نگاه پايتخت معنوي ايران / مشهد تحت كنترل معماري ناشناس!

خبرگزاری آنلاین ، گروه استان ها-ملیحه زرین پور: اخیراً ، پایتخت معنوی ایران توسط برجها و ساختمانهای مدرن و مرتفع احاطه شده است ، گاهی اوقات به صورت هتل ، و گاهی اوقات به صورت آپارتمان مسکونی سازمانهای مختلف در گوشه گوشه مکانهای مقدس ، که روزانه تخریب می شوند. رزابی و بنای این شهر مذهبی بیش از پیش با هویت دینی و معماری اسلامی که روزگاری به این شهر سرازیر شده فاصله می گیرند.

امروز در کوچه پس کوچه های این شهر مقدس خبری از روح معماری اسلامی نیست. از عباس کوریکان و گریست بوستارد گرفته تا کوسلاوی و گنبد سبز ، بناهای زیادی وجود دارد که نمادهای معماری آنها بیشتر از بناهای مذهبی است. هویت. نام أنوس و وارد خواهد شد.

بافت ویران شده منطقه سامن در مرحله بازسازی قرار دارد ، اما در روند بازسازی مغایر با هویت دینی است و شاید یکی از مشکلات آنها انتقال املاک این بافت به فروشندگانی باشد که به دنبال سود بیشتر هستند. بله ، این یک ساختمان مدرن تر از هویت مذهبی حرم مطهر رزابی است.

تصاویر ناسازگار با هویت اسلامی

این مسئله ، همراه با تصویر متناقض از شهر ، که نمادی از هویت های دینی و اسلامی است ، این بومیان همسایه را به سایر مناطق شهر اخراج کرده و در نتیجه آسیب بیشتری به هویت مذهبی آنها وارد کرده است. در اوایل دهه 70 ، حدود 55000 نفر به حدود 13000 نفر رسیدند. این به معنای کاهش 40،000 نفر در اطراف حرم است که پیامدهای اجتماعی و ایمنی زیادی برای منطقه دارد.

مطالعات نشان داده است که بیش از 80٪ از املاک مسکونی در منطقه کوسه می تواند برای 20٪ از درآمد با بسیاری از مشاغل ضمنی استفاده شود.

خوجه طورسلام محمدحسین خوجه تور اسبهرین ، عضو سابق کمیته اقتصادی مجلس سابق ، گفت:ع) منطقه تاریخی نزدیک امامزاده چرم امام (ع) “این مکان به خطرناکترین و بایرترین مقصد گردشگری تبدیل شده است.”

مطالعات نشان می دهد که بیش از 80٪ از املاک مسکونی در منطقه کوسه را می توان برای 20٪ از درآمد استفاده کرد. این حرفهای زیادی دارد این خسارتی است که بارها کارشناسان و محققان وضعیت شهر هشدار داده اند.

طراحی نامناسب و آسیب رساندن به هویت تاریخی

با این وجود ، سالها مسئولان شهر مشهد نه تنها در سطح شهر بلکه در مقیاس فرامرزی نیز به دنبال راه حل هایی برای حفظ هویت مذهبی و برنامه های قانونی و لوایح شهر بوده اند. نگرانی هایی در مورد هویت اعضای شورا و سایر شهرها وجود داشت.

برجي در نگاه پايتخت معنوي ايران / مشهد تحت كنترل معماري ناشناس!

با این حال ، برخی از این پروژه ها گامی در این راستا برنمی دارند ، به جای اینکه به توانبخشی اسلامی ، آسیب رساندن به مکانهای تاریخی با برخی خطاهای محاسباتی و چشم پوشی از آسمان خراش های مناسب منطقه ، کمک کنند.

به گفته برخی از کارشناسان برنامه ریزی ،خط تیرهاین یکی از مواردی بود که به دلیل برخی مطالعات نادرست باعث ایجاد شکاف های زیادی در هویت شهر شد و این طرح علی رغم کمبودها ادامه یافت ، اما ادعای شهرداری بود ..

سعید شعرباف تبریزی ، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) و پژوهشگر سازمان های اطراف حرم ، اخیراً در اینستاگرام به چندین مورد آسیب اشاره کرده است. شارستان در طرح خط تیره با یک مطالعه کاملاً جدید در زیر سوال هویت و حقیقت این گذرگاه تاریخی و تاریخی بیش از 1000 سال پیش هنوز هم می تواند در بقیه قسمت های بزرگ بزرگ محافظت شود ، اما مقامات باید پروژه را به تأیید و اعلام مورد جدید موکول کنند. اما متأسفانه اتومبیل می گوید: “جنابعالی سریع حرکت می کند و نوگان را از ریشه می کند.”

کور به امید بهبود منظر شهر مشهد

در اواخر سال 1399 ، طرح دیگری با عنوان “طرح تفصیلی ویژه بافتهای اطراف حرم رزابی” ، بافت های اطراف حرم ، برای بهبود روند ساخت و ساز ، آسیب هایی که در بالا ذکر شد ، نیاز به بازبینی داشت و نباید ادامه یابد. ماده 5 اجماع کلیه اعضای کمیته. و تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.

این پروژه ها شامل “محافظت از ارزشهای معنوی و معنوی” ، “کاهش میزان مداخله مستقیم و تقویت نقش و سهم ساکنان ، مالکان و بخش خصوصی” ، “بهبود کیفیت ساخت و ساز” ، “بهبود کیفیت ساخت” است. “توجه به هویت سرزمین” ، “کارایی سیستم” ، “حمل و نقل و یکپارچه سازی شبکه های برون شهری و شهری” ، “اتصال همه جانبه بقاع متبرکه و بافت های اطراف شهر” ، “شاخص های زیست محیطی” ، “ارتقا spaces فضای سبز” به ویژه “و” ارتقا و توسعه امکانات در فضاهای عمومی ، زیرساخت های شهری و اماکن عمومی “.

خبرنگار آنلاین نزد سعید شعرباف یزدی ، استاد دانشگاه بین المللی امامرضا و پژوهشگر پروژه های مختلف نوسازی در اطراف حرم ، رفت تا مسائل مربوط به نوسازی را مطابق با هویت دینی و برنامه های جدید بازسازی بررسی کند.

شراباف با تأیید ناهماهنگی در روند ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر رزابی و اظهار داشت: نیاز به نوسازی بافت های اطراف حرم به 25 سال قبل برمی گردد و گفت: نیاز به بازسازی حرم در یک خانه تشخیص داده شد.

او افزود: “متأسفانه ، هدف اصلی تغییر در این زمینه یک هدف صحیح ، منطقی و منطقی بود ، اما از ابتدا ، با حذف تمام عناصر متعلق ، اساس این تغییر از نظر علمی استوار است. برنامه ای که قرار بود ساخته شود حتی در این زمینه و افراد زنده ، آنها به تنهایی شروع به کار می کنند.

وقتی میراث تاریخی در معرض خطر است

طرح تاش ، بافت اطراف حرم را زمینی بایر ، تخریب تمام زیرساخت ها و خانه های مردم و میراث معنوی ملموس و ناملموس منطقه و ساخت بناهای مدرن جدید به جای آن در نظر گرفته است. من به راحتی دستور می دهم.

شعرباف گفت: “هنگام مطالعه سند طرح تاش ، برنامه اولیه برای نوسازی ، در یک مطالعه اجتماعی از بافت ، باید از نظر اجتماعی و از نظر استفاده ارزشمند باشد و نقاط مجاز باید بخشی از بافت باقی بمانند.” نمی توان واقع شده. به عبارت دیگر ، او ادعا می کند که همه بافت ها ، از جمله بافت های انسان و بدن را جستجو کرده است. یعنی تصور کنید که بافت اطراف حرم به عنوان یک زمین بایر است ، تمام زیرساخت ها و خانه های مردم و میراث معنوی ملموس است ، مناطق نامشهود باید تخریب شوند و با ساختمانهای جدید و مدرن جایگزین شوند. این اولین اشتباه استراتژیک در روند بازسازی بود.

کار نوسازی با حسن نیت آغاز می شود ، اما تأکید می کند که یک طرح اشتباه و بسیار مشکل ساز اجرا می شود و افراد و ساختار اجتماعی را در نظر نمی گیرد ، بنابراین این بافت برای 25 سال با مردم منطقه انجام می شود. اخراج ، هر دو با هویت ، زیبایی و وجود زائر منافات دارد.

وی اظهار داشت: این پروژه بهبود و بازسازی بافت قرار بود طی 10 سال به پایان برسد ، اما هنوز در 25 سال به پایان نرسیده است. از طرف دیگر ، 53000 نفر جمعیت در این بافت زندگی می کردند. در سال 1371 ، امروز تنها 12000 نفر در این منطقه زندگی می كنند و مجبور به نقل مکان شده اند.

بافت 20٪ زائران!

او ادامه می دهد. “طبق یک نظرسنجی ، بیش از 87٪ محل اقامت و هتل های اطراف امامزاده ها فقط برای دو دهک بالای جامعه مناسب است که با 20٪ زائران متناسب است.” فرزند پسر این موزه آرلسا است و 80٪ زائران طبقه متوسط ​​و محروم مکان مهمی برای اقامت ندارند.

شعرباف گفت: هم زائران متوسط ​​و هم زائران سرقت شده را هم از نظر محل زندگی و هم از نظر نسبت هویت رزابی به بناهای معماری ایرانی و اسلامی به خود جلب می کند. من شکست خوردم و این حوادث ، از اوایل دهه 90 ، 1988 و 1989 ، مقامات ، محققان و فعالان اجتماعی که باید محتاط باشیم و نتوانیم برنامه های قبلی خود را با این ویژگی ها ادامه دهیم ، صدای آنها را شنیدم. ..

او اضافه می کند: “با هماهنگی نخبگان ، نمایندگان مجلس ، فعالان فرهنگی و اجتماعی ، نزدیک به یک دهه تلاش در این زمینه این علاقه عمومی را به قانون تبدیل کرده و به زیارتگاه های شورای عالی تبدیل شده است.” برنامه ریزی شهر منتشر کرد که انجام شد.

وی در مورد تصویب طرح حفظ حریم خصوصی رضوی در پایان سال 1999 گفت: “این طرح برای تغییر بسیاری از نقایص ذاتی برنامه های قبلی به نفع مردم است. اخیراً منتظر اعلام آن هستیم. مردم تأثیر آن را بر زندگی خود می بینند. من آن را اجرا خواهم کرد تا بتواند.” ، حدود 55٪ از بافت در اجرای برنامه قبلی ازستداده ‌ایرم با این وجود ، در 45٪ باقی مانده ، اجرای این طرح بیشتر نارضایتی و ناسازگاری نوسازی با هویت مذهبی شهر را از بین برد و در نتیجه استفاده های نامتناسب ، لوکس و بی ربط بسیاری را در بافت انجام داد.

وی گفت: “این طرح ممکن است ناقص باشد و برنامه تفصیلی کامل نیست ، اما حداقل من با برنامه نوسازی آشنا هستم و معتقد هستم که طرح جدید برای هر صفحه پلاک داده دارد و کامل است. شما می توانید ،” می گوید آنها امتیازات را جمع آوری کرده اند و یک تیم خوب و علاقه مند ماهها در حال مطالعه آنها هستند و از آنها از منظر جامعه شناسی ، مردم شناسی و اقتصادی همراه با برنامه ریزی شهر استفاده کرده اند. بدترین برنامه های تفصیلی در سراسر کشور در دسترس هستند و اشکالات اغلب پس از اجرا با استفاده از سیستم نظارت رخ می دهد.

مقامات شهر برای همراهی

خبرنگاران آنلاین برای بررسی بیشتر لزوم اصلاحات در متن ثامن و رفع نگرانی ها در مورد هویت شهر زیارتی به سراغ اعضای منتخب شورای ششم مشهد رفتند. این برنامه ریزی دقیق متن رضوی نامیده می شود. از من یک سوال بپرس.

شرایط اطراف حرم باید به کاربری آن برگردانده شود و صرفاً نگاه به بهره وری اقتصادی باید از حرم حذف شود به گونه ای که شرایط مناسب برای زیارت و شرایط بازگشت مهاجران فراهم شود.

مهدی ناصحی منتخب شورای ششم مشهد به آنلاین گفت: و یک بافت قابل شناسایی با سابقه طولانی. و تاریخ برمی گردد و صرف نگاه به بهره وری اقتصادی از آن حذف می شود به گونه ای که هم شرایط مناسب برای یک سفر زیارتی و هم شرایط بازگشت جمعیت مهاجر را فراهم می کند. مردم می توانند در آنجا زندگی کنند و به هویت خود نگاه کنند.

با تأکید بر اینکه زیارت شهری و نوسازی و بهسازی با توجه به هویت دینی و بازگشت جمعیت به شهر ، می تواند بسیاری از آسیب هایی را که به ساختمان های تاریخی وارد شده کاهش دهد ، “اما این همه است. خیر ، اصلاح و بازگشت به گذشته . “و شرایط ایده آل مستلزم مشارکت همه افراد وابسته و افراد وابسته است.

ناصحی گفت: “بدون این مشارکت ها ، گذشته قابل اصلاح نیست. ما باید شرایط را تسهیل و پشتیبانی کنیم تا مردم بتوانند به هویت عادی و گذشته خود در اطراف حرم برگردند.”

احیای جریان زندگی به سازمانهای اطراف حرم

حمید ضمیری یکی دیگر از اعضای منتخب شورای ششم مشهد نیز به ماره گفت: این طرح برنامه خوبی است. “

او توضیح داد: “در این طرح ، رویکرد مبتنی بر به حداقل رساندن مداخله در بحث های پیرامونی و حفظ بقیه سازمان به همان روش ، بدون دخالت در بحث های توانمندسازی سازمان است. راهنما در این مسیر همان برنامه جدید است ، که باید انجام شود حقوق به دست آمده برای افراد و سرمایه گذاران ایجاد شده قابل احترام و قانونی است.

وی تأکید کرد: “ما به عنوان اعضای شورای ششم تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا بافت حرم مطابق با هویت رازابی اعاده اعتیاد شود ، خواه در قالب یک طرح جدید یا غیر آن. رویکرد ما تقویت خواهد شد. یعنی جریان زندگی و ساکن در بافت اطراف. “

در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح ، بسیاری از نگرانی ها در مورد هویت دینی مشهد ، بازگشت بومیان به منطقه و ارائه خدمات مناسب به همه دهک های جامعه ، حفظ ساختار تاریخی و حفظ آن برطرف خواهد شد. رویکرد بهبود ، کیفیت ساخت و ساز ، افزایش نقش مردم بومی ، ارتباط با شهر را در پیش خواهد گرفت. درست خواهد شد

خروج از نسخه موبایل