مجله هنری و فرهنگ

«تریلی تئاتر سیار» برای کودک و نوجوان از آنچه بود تا آنچه باید باشد

مجله آنلاین / کازوین با انگیزه روز ادبیات کودکان و نوجوانان ، ما نمونه هایی از فعالیتهای فرهنگی تأثیرگذار طی چند دهه اخیر را همراه با چندین هنرمند مشهور در زمینه های تئاتر و کودکان و جوانان کشف کردیم.

به گزارش مجله آنلاین ، توجه مقطعی به مقوله هنر و به حاشیه راندن آثار و تصنیف ها ، زندگی هنری را به عنوان مکتب جدیدی در این زمینه ادامه می دهد و باعث رشد و بلوغ اندیشه ها و ایدئولوژی های خاص و مخاطبان می شود. . مخصوصاً برای کودکان و نوجوانان. بعضی اوقات به چند دلیل از جمله مدیریت ضعیف قهقرا می کند. در این گزارش ، به همراه بسیاری از اهالی تئاتر کودک و نوجوان ، علی فورتان ، حمید گوری و کادیگه مهدوی ، به نمونه ای از این مشکل نگاه می کنیم ، به نام “پیش پرده تئاتر سیار” و سرنوشت آن ده ها سال بعد. من این کار را کردم.

خدیجه مهدوی ، کارشناس تئاتر و مدرس روش شناسی های آموزشی ، با اشاره به تاریخچه شکل گیری تریلرهای تئاتر سیار در مرکز آموزش کودک و جوانان ، ابتدا درباره اهمیت هنر برای والدین صحبت کرد و گفت: .. امروزه همه چیز به حد مجاز رسیده است. ، “تریلر تئاتر موبایل” با پیش زمینه جالب. اگر کمی به این موضوع برگردیم ، باید گفت که کلیدهای نمایش عروسکی توسط مرحوم آلدسیر کشاورز و مرحوم کامبیز صمیمی ضبط شده اند که ابتدا سفر در کتابخانه و سپس در اطراف شهر را آغاز کردند ..

او ادامه داد. “اما با گذشت زمان ، فهمیدیم که این مشکل به تجهیزات اولیه مانند پروژکتورها برای کار نیاز دارد ، بنابراین آنها تصمیم گرفتند این امکانات را با ماشین فراهم کنند. بنابراین ، با کمک مقامات ، یک سفر به آلمان انجام شد تا یاد بگیرد که چگونه یک سینمای متحرک. با دانش کسب شده و مشورت با مهندسان ، آنها در بزرگترین ون موبایل آن زمان بودند. من تصمیم گرفتم با کامیون مرسدس بنز که آنجا بود شروع کنم.

این هنرمند در حضور مهندس به این نکته اشاره کرد که ابتدا وانت را باز کرد ، صحنه و تخت صحنه را آماده کرد و مکانی شبیه آشپزخانه یا سرویس بهداشتی ایجاد کرد. پس از آن ، صحنه تئاتر در وان طراحی شد و تولید “تریلر تئاتر سیار” آغاز شد.

او افزود: “در طول جنگ تحمیلی ، این دستگاه به بیمارستان صحرایی تبدیل شد ، اما متأسفانه هیچ سندی از فعالیت این تریلر تئاتر سیار در دوران دفاع مقدس در جبهه یا پشت جبهه وجود ندارد. آقا در این مورد است. ما پیگیری نمی کنیم . “این سند پیش پرده را در عصر دفاع مقدس پیدا کنید. ما می توانیم کودکان و نوجوانان را با فرهنگ مقاومت و دفاع آشنا کنیم. این امر توسط بسیاری از مسئولان امکان پذیر نیست.

فعالان حوزه کودک و نوجوان گفتند: “پس از پایان جنگ تحمیلی ، تریلرهای تئاتر آسیب دیدند ، اما برای بازخورد موثر در زمینه تئاترهای كودكان و جوانان ، ما در پایان به احترام مهمی از فرهنگ رسیدیم. در این زمینه.” طرح ، و برای اولین بار در یک ظرف تئاتر سیار در مرکز رشد فکری کودکان و جوانان ، پیشنهادی برای انجام تاجی کشتار اسماعیل ارائه شد. (بنابراین).

مهدابی گفت: تریلر تئاتر سیار در سال 1373 در پارک بعثت کازانبهرایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی که به طور رسمی توسط اساتید برجسته تئاتر کودک و نوجوانان حمیدگوری ، آلیفورتان ، ناصر ابی و محمد مسلمان تشکیل شد ، راه اندازی شد و انجام شد. در واقع ، این گروه اولین گروهی بود که چراغ ها را روشن کرد و در شرایط دشواری که انتظارات داوطلبانه و مالی وجود نداشت و هیچکس حاضر به کار نبود ، تمام مشکلات را همراهی می کرد. به نظر من این چیزی نیست جز هنر. از مقاومت

در ادامه بحث ، حمید گوری ، هنرمند مشهور تئاتر کودک گفت: “به نظر من ، درست نیست که تریلر تهیه شده برای نمایش را با توجه به محتوای آقای مهادابی به بیمارستان جنگ تبدیل کنیم.” به نظر من هیچ جایی برای تفکرات و اندیشه های فرهنگی وجود ندارد. این تریلر یک بیمارستان صحرایی نبود ، اما قرار بود مانند کودکان در سیل و زلزله خدمات فرهنگی و هنری به کودکان و نوجوانان خانواده جنگ زده ارائه دهد. بنابراین وقتی مدیر وقت پیش پرده را به بیمارستان صحرایی تغییر داد ، هیچ کس به فکر تهیه یک سند فرهنگی و ذخیره آن برای آینده افتاد.

علی فروتن که سالها در گروه تئاتر کودکان با گوری ، مسلمانان و ابی درگیر بوده است ، ادامه می دهد: “من کاملاً با آقای گوری موافقم. مطمئناً ، یک سری تصمیمات در دوران دفاع مقدس گرفته شد ، اما این درست نبود. من در فضا بودم و آن را لمس کردم ، بنابراین برای ساخت یک بیمارستان صحرایی ثابت است. این به راحتی می توان گفت که تعریفی از آن وجود دارد. اگر تریلر اختصاصی نمایش را به یک بیمارستان صحرایی تغییر دهید و آن را قبلاً بفرستید ، نتیجه خواهید گرفت. بنابراین هنگام فعالیت های تریلر در دوران دفاع مقدس و استفاده از تئاتر سیار تریلرها تغییر می کنند ، نباید انتظار داشته باشیم کسی مسئول جمع آوری اسناد باشد. اینها همه ناکافی است. مدیریت. مدیری که تعهد دارد اما تخصص ندارد.

مهدوی گفت: وقتی کار جهادی شکل گرفت ، نگرش ها کاملاً متفاوت بود ، اما باید با مهارت ها و بینش های سیاسی خاص ، همان نگرش ها و اختلافات شکل می گرفت که متأسفانه صورت نگرفت. عدم تدبیر برای همه مسئولان. او به خود اجازه می دهد کاری را انجام دهد که در آن تخصص ندارد. در حقیقت ، آنها کمی دور از شأن و اخلاق انسانی کار می کنند ، گویی که از نظر فرهنگی نگران نیستند.

هامبل گفت: “این مشکل مدیریت باید توسط مدیریت ارشد حل شود و متأسفانه باید کمی در مورد مدیریت ارشد فکر کنیم.” نکته دیگر این است که سالها پیش شخصی پیشنهاد کرده است که جنبشهایی مانند تریلرهای سیار تئاتر نباید زیر مجموعه دفاتر مانند مراکز رشد شناختی باشند. او باید دفتر کار خودش را داشته باشد زیرا به اندازه او بزرگ است.

تریلرهای تئاتر سیار از کرامت گذشته برخوردار نیستند

مهدابی گفت: “امروز گفتید از همه چیز عکس گرفته شده است. اکنون تریلرهای تئاتر سیار دیگر از چنین کرامتی برخوردار نیستند ، سناریوها و کارهای حرفه ای دیگر مورد توجه قرار نمی گیرند ، همه به شما اجازه می دهند کارهای احمقانه ای روی تریلر انجام دهید و در واقع کار با نوعی کار پیشرفت می کند و آمار بدون توجه به ماموریت مهم خود گزارش تهیه کنید …. یک تریلر وجود دارد ، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که سالن های تئاتر در خارج از کشور برگزار می شوند. چه نیازی به تریلر است؟ دوم ، هر ایالت سینما و وسایل نقلیه خاص خود را دارد ، همه آنها گران هستند. برای تولید مثل و ساخت پنج یا چند کانکس با این هزینه بالا در برابر هزینه های زیاد و شرایط اقتصادی دشوار؟ سوم ، یک برنامه آموزشی برای گروهی از متخصصان در این زمینه مهم. و کجاست مهندسی؟

گوری گفت: “اگر از ابتدا درست عمل می كردید ، شاید مشكل زیادی برای شما پیش نیامده باشد.” منظره مکان دیگری که همه می توانند بیایند و بروند و بازی کنند ، پایین است. در واقع ، هویت تریلر همان چیزی است که آنها دارند ، اما متاسفانه اهمیتی ندارد … در این مرحله ، به نظر می رسد وسیله نقلیه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مهادابی در ادامه گفت: “با توجه به اینکه تعداد تریلرها از ابتدا تاکنون از یک تریلر به پنج کانکس به هفت کانکس افزایش یافته است (همه گران هستند) ، طبیعت آنها بسیار تغییر کرده است. صرف نظر از ماموریت مهمی که باید داشته باشد ، فرهنگی با دیدگاه ها ، نگرش ها و توجهات مختلف به هنر انقلاب در بخشهای مختلف است.

گوری خاطرنشان کرد: آقای مهدابی ، شما از ابتدای یک شرایط سخت در کنار گروه بوده اید. شما درست می گویید ، شما به اندازه کافی می دانید که هر ایالت تریلی ندارد ، اما آنها یک شرق برای این دارند و دیگر یک پیش پرده با این اندازه ندارند شما لازم نیست که باشید. در واقع ، اگر شرایط استفاده از تریلر در همه ایالت ها وجود نداشته باشد ، می توانید آنها را با دستگاه های دیگر جایگزین کنید. البته نکته مهم ارسال کاربلد و یک گروه الک شده است که از نظر کمی و کیفی بسیار عالی هستند. در این شرایط ، نوع وسیله نقلیه اصلاً مهم نیست ، اما گروه دولتی باید تقویت شود تا بتواند کارهای فرهنگی موثری انجام دهد و فرصت سفر به مناطق مختلف ایران را داشته باشد. ، لزوماً از پایتخت آنها نیست. لطفا یک گروه بفرستید

“شما همچنین می توانید نوع دیگری از برنامه را اجرا کنید ، به این معنی که همه گروه ها از ایالات دیگر برای برگزاری جشنواره ها و ایجاد انگیزه در آنها به تهران می آیند.” من اضافه کردم.

گوری گفت: هرکسی که می خواهد در این زمینه کار کند اکنون می خواهد تا آنجا که ممکن است کار کند. او ابتدا باید یک اتاق فکر تشکیل دهد و برای رفتار خود کد رفتار بنویسد.

مهدابی در ادامه تأکید کرد: یک سوال مهم! چند تریلر تولید شد؟ چرا گروه های غیر کار برای کودکان و نوجوانان می توانند برنامه را اجرا کنند؟ آیا شما ظاهر زیبایی دارید؟

آقای گوری با انتقاد از تصمیم سلیقه ای برخی مقامات گفت: “شما نمی توانید و نباید سرگرمی خود را برای کشور انجام دهید. شما باید برای مصلحت عمومی صحبت کنید. این سرگرمی من است. اگر نه ، من باید به خانه بروم و بنشین در حقیقت ، این چشمه بسته در زمان ما بود و اکنون آزاد شده و از تعادل خارج شده است.

تریلرهای تئاتر سیار از تلویزیون م moreثرتر هستند

متواضعانه ادامه داد: به جرات می توانم بگویم کاری که پیش پرده های تئاتر سیار می توانستند در ایران برای فرهنگ سازی و معرفی اقوام مختلف به یکدیگر انجام دهند بسیار م thanثرتر از تلویزیون بود. منظورت چیست؟ این به این دلیل است که مخاطبان تئاتر به آنها اجازه می دهند خود را جدا کنند و تصاویر را خودشان ببینند ، اما نه در تلویزیون. شما فقط به او می گویید که باید آن را ببینید.

مهدابی گفت: “برخی از نگرانی های من در زمینه فرهنگ عامه پسندهایی بود که می تواند پایه و اساس بسیاری از دسته ها باشد که متأسفانه نتایج خوبی نداشت.

فروتن تأکید کرد: “مطمئناً آنچه تریلر به من به عنوان یک هنرمند هدیه داد و آنچه به من آموخت حرکت گروه ما از شهری به شهر دیگر و آشنایی با ادبیات و اقوام مختلف بود. فکر می کنم دانشگاه به دلیل ایران نتوانست به من آموزش دهد. “ما همچنین چیزهای زیادی در مورد غذای آنها و جنسیت غذاهای آنها یاد گرفتیم. به عنوان مثال ، وقتی من از اینجا به کازوین می روم ، در کازوین خانواده ام می خواهند بهترین غذا را برای من ، Geehancer درست کنند. وقتی از چگونگی ساخت آن می پرسید ، بلافاصله آن را دقیقاً توضیح می دهند. کلاس آشپزی پیدا نمی کنم. حالا ، بگذارید بگوییم من می توانستم بعد از کازوین توضیح دهم که برای اجرای برنامه به زابورگ رفتم ، جایی که غذای کازوین قیمه-نزار بود. در واقع ، این تریلر ممکن است یک دائرlopالمعارف فرهنگی در این منطقه باشد.

مهادابی گفت: “در واقع ، اگر محققان و نویسندگان از ابتدا در گروه بودند ، یک یا چند کتاب در این زمینه داشتند.”

“اگر این اتفاق بیفتد ، دائرlopالمعارفی که دارید ، باور کنید اگر نوشته شده باشد ، برای همه گروه ها مفید خواهد بود ، و من فکر می کنم که باید به طور فزاینده در دانشگاه تدریس شود ، و من می گویم که این همه کار بی فایده کودکان نخواهد بود ، از تلویزیون کودکان پخش شد. ” این تریلر تئاتر سیار که می بینید در حال حاضر از نظر فرهنگی خیلی استفاده نشده است. این کار با خون کبد شروع شد. مهدابی خوب می داند. هزاران اتفاق برای نصب و نگهداری آن افتاد ، اما متأسفانه امروز به فرزندان فعلی کمک نمی کند. در آن زمان تئاتر راهی برای رسیدن به اهداف بالاتر بود و فقط تئاتر نبود که روی صحنه اتفاق می افتاد. برای ما تئاتر بعد از اجرا شروع شد و در واقع با مردم آنجا زندگی می کرد.

“البته ، ما به تعهدات خود عمل می کردیم ، بنابراین نمی خواستیم لاف بزنیم. این یک قرعه کشی بود که به نام گروه ما برنده شد ، خدا واقعاً ما را دوست داشت و در مورد گروه ما نظر داد. من چنین کردم.” او اظهار نظر کرد و گفت ،” بیا بریم. ” این ممکن است گروه دیگری باشد ، اما خدا ما را انتخاب کرد ، بنابراین ما چهار نفر به همراه حمید گوری ، محمد مسلمان و ناسل ابی واقعاً برای بچه ها سخت کار کردیم.

این هنرمند تئاتر تأکید کرد: وی افزود: “من امیدوارم كه مسئولان به زودی متوجه شوند ، واقعاً دور از اهداف خود ، عاقلانه و آگاهانه نگاه می كنند ، فرزندان خود را در كودكی می بینند و سعی می كنند فرزندان خود را در این كشور سالم و سالم پرورش دهند.”

در پایان سخنان خود ، گوری گفت: “با نگاهی به گذشته و نگاهی اجمالی به آینده و آنچه در آن است ، تصمیمات درست و سریع می گیریم ، تصمیمات درست می گیریم و سریعاً آنها را اجرا می کنیم. من این را می خواهم. عصر تکنولوژی و سرعت. هیچ کس منتظر ما نیست. “مهم نیست که چه اشتباه یا بدی است ، با حملات فرهنگی رنگی در داخل و خارج به کودکان حمله نکنید. لطفا.

سرانجام مهدوی گفت: لازم است این را ذکر کنم. دسته بندی آثار جدی مذهبی را حتماً بررسی کنید. تریلرهای تئاتر سیار را می توان مهمترین بستر برای انجام کارهای ارزشمند ما دانست. بسیاری از مشکلات در زمینه های فرهنگ و هنر ریشه در مدیریت ناکارآمد دارد. مدیران توافق دقیقاً نقطه آغازین این بحران هستند. کمبود نیروهای متخصص و مجرب در مدیریت فرهنگی و هنری به دلیل نبود سیستم شایسته سالاری است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا