مجله تندرستی

قبل و بعد از واکسیناسیون از خوردن چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

این روزها یکی از مهمترین موضوعات واکسیناسیون عروق بیماری کرونا در ژاپن این است که اولاً از چه نوع غذایی باید قبل و بعد از واکسیناسیون خودداری شود و دوم اینکه واکسیناسیون باید انجام شود.اگر عوارض جانبی دارید ، چه نوع تغذیه ای باید انجام دهید؟ آیا باید از عوارض جانبی جلوگیری کنم؟ چگونه بهبود می یابیم؟

به گزارش مجله آنلاین و طبق دفتر بهبود تغذیه منطقه ای وزارت بهداشت ، در وهله اول ، خوردن فست فودها ، چربی ها ، غذاهای غنی و شور ، میان وعده های شور و نوشیدنی های بسیار شیرین سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و زمینه را برای بیماری هایی مانند کووید فراهم می کند. 19 ، بنابراین ، همیشه باید از مصرف زیاد خودداری شود. همچنین توصیه می شود برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن از مصرف این مواد غذایی قبل و بعد از واکسیناسیون خودداری کنید.

دوم ، از روغن های گیاهی جامد و نیمه جامد ، روغن های حیوانی و چربی ها به دلیل تحریک و التهاب خودداری کنید.

استراتژی های تغذیه ای برای رفع برخی از عوارض جانبی احتمالی واکسیناسیون

عوارض واکسن معمولاً 12 ساعت تا کمتر از 7 روز پس از واکسیناسیون رخ می دهد و ممکن است در بعضی از افراد خفیف باشد. در موارد بسیار نادر ، برخی از عوارض جانبی ممکن است یک ماه پس از واکسیناسیون رخ دهد.

یکی از این عوارض تب است. مقدار زیادی آب ، آب و غذاهای آبدار بنوشید. رژیم های غذایی حاوی میوه هایی مانند موز ، آلو ، زردآلو ، طالبی ، کیوی ، پرتقال ، هویج ، اسفناج ، جعفری ، حبوبات ، نان و غلات سبوس دار ، کدو ، گوجه فرنگی و سیب زمینی به دلیل تعریق بیش از حد پتاسیم ایجاد می کنند .. لوبیا و آجیل برای مصرف منابع غذایی ویتامین B مانند سبزیجات ، به ویژه برگها و میوه های سبز ، شیر و لبنیات ، ماست ، پنیر ، دوغ ، کشک ، گوشت ، قلب و جگر ، زرده تخم مرغ ، غلات سبوس دار توصیه می شود.

در عین حال ، در صورت درد و خستگی ، غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی ، به ویژه ماهی های چرب ، گردو ، دانه های آفتابگردان و سایر مواد ضد التهاب و منیزیم مانند سبزیجات برگ سبز را بخورید. گونه ها: کدو تنبل ، غلات و حبوبات کامل ، بادام زمینی ، شکلات تلخ و کاکائو توصیه می شود. مصرف روزانه دو فنجان ترکیب کافئین مانند چای سیاه ، چای سبز و قهوه می تواند به رفع خستگی و درد کمک کند.

اگر بعد از واکسیناسیون احساس ضعف یا خستگی می کنید ، خوردن غذاهای حاوی B1 ، B6 ، B12 مانند غلات سبوس دار ، گوشت ، تخم مرغ ، شیر و لبنیات انرژی شما را افزایش می دهد و باعث ضعف و ضعف می شود. احساس کاهش می یابد. شربت عسل با کنترل سطح قند خون در بیماران دیابتی و سرپایی به کنترل ضعف و بی حالی کمک می کند. در چنین مواردی توصیه می شود دارچین ، زنجبیل و دانه های سیاه به غذا اضافه کنید.

با این حال ، اگر تهوع یا استفراغ دارید ، موارد زیر را توصیه می کنیم:

تا زمانی که حالت تهوع یا استفراغ ایجاد نشود ، غذا یا نوشیدنی نخورید.

-وقتی استفراغ را متوقف کردید ، می توانید مایعات رقیق مانند مرغ ، آب گوشت ، آب سیب و ژلاتین بنوشید.

هشت ساعت پس از قطع استفراغ ، می توانید خوردن غذاهای جامد را شروع کنید. غذاها باید بدون بو ، کم چربی و فیبر کمی باشند. به عنوان مثال ، کمپوت سیب شیرین نشده ، مرغ پخته شده ، موز ، عصاره گوشت رقیق شده ، نان تست و تست ، تخم مرغ آب پز و سفت ، آب میوه و سبزیجات ، سیب زمینی ، ترشی ، کراکر ، همبرگر ، غلات پخته شده ، شربت ، ماست.

پس از قطع استفراغ ، بزرگسالان و کودکان بالای 3 سال می توانند هر 10 تا 20 دقیقه یک قطعه کوچک یخ دود کنند.

نوشیدن تکه های میوه یخ زده یا آب میوه رقیق شده در یخ می تواند به کنترل حالت تهوع کمک کند.

تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید ، مقدار غذا را در هر وعده کاهش دهید و از وعده های غذایی سنگین خودداری کنید.

در معرض بوی غذاهای پرادویه قرار نگیرید.

در صورت امکان غذا را در دمای اتاق خنک یا بخورید.

از میان وعده های خشک ، نشاسته ای و نمکی و غذاهایی مانند نمک ، کراکر و سیب زمینی استفاده کنید.

از آب نبات های با طعم نعناع یا لیمو استفاده کنید.

-لطفاً بیشتر استراحت کنید.

همچنین ، مصرف مواد زیر را پس از واکسیناسیون در برابر اسهال در نظر بگیرید.

موز رسیده: به دلیل نمک های مفید ، به خصوص فیبرهای پتاسیم و پکتین ، الکترولیت های از دست رفته در هنگام اسهال را تأمین می کنند و به جذب آب روده کمک می کنند.

-برنج جلا یافته: هضم آسان در دستگاه گوارش ، روده ها را شل کرده و مدفوع را ضخیم می کند.

سیب پخته / کمپوت سیب شیرین نشده: سیستم گوارش سیب های پخته شده را به راحتی هضم می کند. البته اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید ، کمپوت سیب مصرف نکنید.

نان تست و نان تست: برای اسهال نان سفید بهتر از نان گندم سبوس دار ، نان گندم سبوس دار و نان قهوه ای است زیرا برای هضم دستگاه گوارش مناسب است.

-پوره سیب زمینی آب پز یا بخارپز و نرم شده: توصیه می شود مقدار کمی نمک بدون افزودن روغن اضافه کنید.

مرغ آب پز یا بخارپز: این نوع مرغ پخته شده قوام نرم و مناسبی ایجاد می کند و مواد مغذی مورد نیاز در شرایط اسهالی را تأمین می کند.

ماست پروبیوتیک: حاوی پروبیوتیک برای ترمیم دیواره سلولی روده آسیب دیده در هنگام اسهال است.

آب مرغ / سوپ مرغ بدون چربی یا کم چربی: سوپ مرغ غذایی دوستدار اسهال است که الکترولیت ها و مواد مغذی از دست رفته در اسهال را مکمل می کند.

آب: نوشیدن آب به ویژه آب روز توصیه می شود تا کمبود آب بدن ناشی از اسهال در این افراد جبران شود.

از طرف دیگر ، برای یبوست ، مواد زیر توصیه می شود:

غلات کامل مانند نان گندم کامل ، برنج ، برنج قهوه ای ، آرد جو دوسر و غلات کامل.

-انواع حبوبات مانند عدس ، لوبیا ، نخود فرنگی و سویا.

آجیل مانند بادام ، بادام زمینی ، گردو ، پسته ، فندق و دانه ها.

-میوه هایی مانند توت ، سیب ، پرتقال ، خربزه ، کیوی ، انجیر ، انگور ، آلو و زردآلو.

-انواع دانه های گیاه مانند دانه های شربت ، آب و خاکشیر ، شربت کم قند.

-سبزیجات مختلف مانند کلم بروکلی ، نخود فرنگی ، کلم سفید و قرمز ، گل کلم ، کاهو ، سبزیجات ، اسفناج ، برگ چغندر.

-زردچوبه آب پز ، کدو آب پز ، شلغم آب پز ، مقدار کمی عسل و زعفران آسیاب شده.

-میوه های خشک ، به ویژه آلو بوهارا ، برگ آلو و انجیر را خیس کنید و قبل از خواب 2-3 بار با آب بخورید.

سرانجام ، اگر بعد از واکسیناسیون کرونا کاهش اشتها را تجربه می کنید ، مواد زیر توصیه می شود:

-میوه و سبزیجات با تأکید بر سیب تصفیه شده ، انار ، پرتقال ، انجیر ، لیمو ، انبه و کدو.

-چای لیمو زنجبیل.

-ادویه ها.

-سمنو ، جوانه گندم ، جوانه نخود.

-شیر برنج با لوبیای سیاه و مقدار کمی دارچین.

-پرده های زرد خرد شده بادام و پسته.

آجیل و مغزها شامل فندق ، گردو ، پسته ، بادام ، توت خشک ، نخود و کشمش ، کشمش و برگ میوه.

-آرد برنج را به سوپ ها و وعده های غذایی اضافه کنید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا