مجله رویداد

چرا جاده‌ها قربانی می‌گیرند؟ – مجله آنلاین

طبق آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، سالانه حدود 1.3 میلیون نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند و 20 تا 50 میلیون نفر زخمی می شوند که بیشتر آنها معلول هستند.

به گزارش مجله آنلاین ، آسیب های تصادفات جاده ای می تواند با خسارات مالی قابل توجهی به افراد ، خانواده ها و به طور کلی کشورها همراه باشد. این خسارات به دلیل ناکارآمدی هزینه های درمانی مجروح و توانایی مجروح یا مرگ در اثر تصادف است.

در بیشتر کشورها ، تصادفات جاده ای تا 3 درصد از تولید ناخالص داخلی هزینه می کنند.

-چه کسی در معرض تصادف رانندگی است؟

1) وضعیت اقتصادی – اجتماعی

بیش از 90 درصد تلفات جاده ای در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​که حدود 60 درصد اتومبیل های جهان را در اختیار دارند اتفاق می افتد که آفریقا بالاترین میزان مرگ و میر را دارد. این به دلیل یک تصادف رانندگی بود.

مطالعات نشان می دهد که حتی در کشورهای با درآمد بالا ، افرادی که دارای رده های اجتماعی – اقتصادی پایین تری هستند ، بیشتر درگیر تصادف جاده ای می شوند.

2) سن

صدمات تصادفات جاده ای علت اصلی مرگ و میر کودکان و افراد 5 تا 29 سال است.

3) جنسیت

در سنین جوانی ، کشته شدن مردان در یک تصادف رانندگی بیشتر از زنان است. حدود سه چهارم (73٪) مرگ های جاده ای در مردان جوان زیر 25 سال رخ می دهد و تقریباً سه برابر بیشتر از زنان جوان در تصادفات جاده ای می میرند.

– عامل خطر

1) رویکرد سیستم ایمن: رفع خطای انسانی

هدف از رویکرد سیستم ایمنی اطمینان از یک سیستم حمل و نقل ایمن برای همه مسافران و سرنشینان وسیله نقلیه است. چنین رویکردی آسیب پذیری افراد در برابر صدمات جدی ناشی از تصادفات جاده ای را در نظر می گیرد. کلید این روش جاده های ایمن ، سرعت مطمئنه ، وسایل نقلیه ایمن و ایمنی سرنشینان جاده ها است. همه این موارد باید مورد توجه قرار گیرد تا از حوادث مرگبار جلوگیری شود و آسیب های جدی کاهش یابد.

2) سرعت

افزایش متوسط ​​سرعت رانندگی با احتمال تصادف و شدت عواقب تصادف رابطه مستقیم دارد. به عنوان مثال ، به ازای هر 1 درصد افزایش در سرعت متوسط ​​، احتمال یک تصادف منجر به فوت 4 درصد و احتمال یک حادثه رانندگی جدی 3 درصد افزایش می یابد.

3) از کلاه ایمنی ، کمربند ایمنی یا صندلی کودک استفاده نکنید

استفاده صحیح از کلاه ایمنی می تواند خطر صدمه شخصی را 42٪ و خطر صدمه سر را 69٪ کاهش دهد. کمربندهای ایمنی همچنین خطر مرگ رانندگان و سرنشینان صندلی های جلو را 45-50٪ و خطر مرگ و جراحات جدی سرنشینان صندلی عقب را 25٪ کاهش می دهد. صندلی های کودک همچنین می توانند مرگ و میر نوزادان را 60٪ کاهش دهند.

4) عدم تمرکز در هنگام رانندگی

عدم تمرکز در رانندگی به دلایل مختلفی منجر به مشکلات رانندگی می شود. به عنوان مثال ، حواس پرتی تلفن همراه نگرانی هایی را در مورد ایمنی جاده ایجاد می کند. رانندگانی که هنگام رانندگی از تلفن های همراه خود استفاده می کنند تقریباً چهار برابر سایر رانندگان تصادف می کنند. استفاده از تلفن هنگام رانندگی نیاز به عکس العمل را کاهش می دهد ، خصوصاً هنگام ترمز گرفتن یا توجه به علائم راهنمایی و رانندگی ، رانندگی در خط را کاهش می دهد و شما را از اتومبیل مقابل خود دور می کند.

5) زیرساخت های جاده ای ناامن

طراحی جاده ها و مسیرهای اتومبیل تأثیر عمده ای در ایمنی آنها دارد. در حالت ایده آل ، جاده باید با در نظر گرفتن امنیت همه سرنشینان ، عابران پیاده ، دوچرخه سواران و موتورسواران در خودرو طراحی شود.

6) وسیله نقلیه ناامن

عامل مهم دیگر در جلوگیری از تصادفات و کاهش خطر آسیب جدی استفاده از وسایل نقلیه ایمن است. سازمان ملل مقررات و ضوابطی را درباره ایمنی خودرو وضع کرده است. هر کشوری که این استانداردها را در روند تولید خودرو اعمال کند ، می تواند جان بسیاری را نجات دهد.اینها شامل تعهدات استفاده می شود کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و نصب کیسه هوا را بررسی کنید و کمربند ایمنی در همه وسایل نقلیه. بدون این استانداردها ، خطر صدمه ناشی از تصادف رانندگی هم برای سرنشینان اتومبیل و هم برای سایر افراد به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

7) عدم ارائه به موقع مراقبت های پس از سانحه

تأخیر در ارائه خدمات درمانی و درمانی به قربانیان تصادفات جاده ای ، شدت صدمات را افزایش می دهد. در یک حادثه رانندگی ارائه خدمات پزشکی به موقع به آسیب دیدگان بسیار مهم است. یک دقیقه تأخیر در کمک رسانی به قربانیان می تواند تلفات بیشتری به دنبال داشته باشد.

8) عدم اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی

در صورت عدم اجرای صحیح قوانین راهنمایی و رانندگی در مورد کمربند ایمنی ، سرعت مطمئنه ، کلاه ایمنی و صندلی کودک ، نمی توان تلفات جاده ای را کاهش داد.

بنابراین ، اگر قوانین راهنمایی و رانندگی اجرا نشود یا به درستی اجرا نشود ، مردم مجبور به رعایت آنها نیستند و احتمال کمتری بر رفتار آنها تأثیر می گذارد. اجرای قانون موثر شامل قانون ، تجدید منظم قانون ، و اجرای در سطح ملی و محلی برای هدف قرار دادن این عوامل خطر است. همچنین در تعریف و اعمال جریمه ها و مجازات های متخلف بازدارندگی وجود دارد.

برای رفع خسارت ناشی از یک حادثه رانندگی چه کاری می توانید انجام دهید؟

می توانید از صدمات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی جلوگیری کنید. دولتها به طور كلی باید برای اطمینان از ایمنی جاده ها و مسیرها گام بردارند. این امر مستلزم مشارکت در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل ، پلیس ، بهداشت ، آموزش ، جاده ها ، وسایل نقلیه و اقدامات متمرکز بر ایمنی مسافران است.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، مداخلات موثر شامل طراحی زیرساخت های ایمن و استفاده از ویژگی های ایمنی ترافیک ، بهبود ویژگی های وسایل نقلیه ایمن ، بهبود مراقبت های بهداشتی پس از حادثه ، تنظیم و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی و آگاهی است. شامل بهبودها.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا