از دست رفتن یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار سال عمر

بر اساس آمار ارائه شده از سوی رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای در مورد تعداد ایرانیانی که در تصادفات جاده ای جان باختند ، حوادث سالانه بیش از 1.4 میلیون سال در ایران کشته می شود. بنابراین اگر 84 میلیون جمعیت ایران بر 100000 تقسیم و در 1700 ضرب شود ، این عدد عجیب بدست می آید.

به گزارش مجله آنلاین ، این روزنامه همشهریان او می نویسد: “بلندی های جولان کشنده کشور ، تیغ تیز یک قاتل حرفه ای دیگر ایرانی ، این حادثه را به تعویق نی انداخته است. آمارهای رسمی نشان می دهد که با وجود همه گیری کرونا و تنوع مقررات راهنمایی و رانندگی داخلی. و میزان قتل ایرانیان در تصادفات جاده ای کاهش نیافته است. اخیراً در سایه همه گیری کرونا مورد توجه قرار نگرفته است ، اما آسیب های روانی ، اقتصادی و اجتماعی گسترده ای به کشور وارد می کند. حوادث با عواقب احتمالی.

دیدگاه آماری کاملاً تصادفات جاده ای نوعی محدودیت است ، بلکه عواقب مختلف این حوادث را نادیده می گیرد. رواج این دیدگاه در ایران واقعی منجر به غفلت از آسیب های روانی ، اقتصادی و اجتماعی ناشی از حادثه شده است و تأثیر بلند مدت این رویدادها را بر کیفیت زندگی قربانیان پوشانده است. پیامدهای مختلف تصادفات جاده ای را از نظر بهداشتی ، درمانی ، اقتصادی و اجتماعی در سیستم به طور دقیق اندازه گیری کنید و اگر هزینه تصادف پولی یا حتی غیر پولی شود ، سیاست گذاران تصادف را کاهش می دهند.

برای درک بزرگی وضعیت ایران از نظر آثار و هزینه های جدی و غیر جدی تصادفات جاده ای ، با همایون صادقی بازرگانی ، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای صحبت کردیم. او به شاخصی به نام DALY اشاره می کند. این اندازه گیری نحوه تأثیر زندگی و کیفیت زندگی بر بیماری یا آسیب است و در مقیاس صفر (بدون معلولیت) تا یک (مرگ) محاسبه می شود.

صادقی بازرگانی در مصاحبه با همشهری وضعیت ایران را در این شاخص به شرح زیر توصیف کرده است: “اگر در اثر تصادف رانندگی مانند ضایعه نخاعی یا هر نوع ناتوانی مانند قطع عضو ، از دست دادن بینایی ، ضربه مغزی ، شناختی و غیره به هرگونه آسیب نیاز دارید ، با اختلال عملکرد … بیایید با هم اندازه گیری کنیم ، به شاخصی می رسیم که در مطالعه ای که توسط سازمان بهداشت جهانی در این زمینه حمایت شده است ، شاخص DALY سالهای زندگی از دست رفته و سالهای زندگی افراد دارای معلولیت را اندازه گیری می کند.

از دست دادن زندگی برای 1 میلیون و 400000 سال

طبق آماری که رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای در مورد تعداد ایرانیانی که در تصادفات جاده ای جان باخته اند ارائه می دهد ، حوادث سالانه بیش از 1.4 میلیون سال در ایران کشته می شود. بنابراین اگر 84 میلیون جمعیت ایران بر 100000 تقسیم و در 1700 ضرب شود ، این عدد عجیب به دست می آید.

ترکیه 2.5 برابر ایران بهتر است

همایون صادقی ، تاجر مقایسه آمار ترافیک بین ایران و ترکیه می گوید: “تجزیه و تحلیل آمار تصادفات جاده ای ایران در چند سال گذشته نشان می دهد که تصادفات رانندگی سالانه به طور متوسط ​​باعث مرگ 17000 نفر می شود.” به عبارت دیگر ، سالانه 20 نفر در هر 100000 نفر در ایران بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند ، اما در ترکیه به ازای هر 100000 نفر حدود 7 نفر جان خود را از دست می دهند. به عبارت دیگر ، ترکیه از نظر تلفات جاده ای 2.5 برابر ایران بهتر است. با توجه به نزدیک بودن شاخص های بهداشتی و درمانی ایران و ترکیه ، لازم است به دنبال متغیرهای دیگری باشید که بر تشدید این حوادث تأثیر می گذارد تا علت اصلی این تفاوت در آمار تصادفات جاده ای را بیابید. اگر می خواهید تعداد تلفات جاده ای در دقیقه را دریابید ، هر پنج دقیقه یک نفر در ایران بر اثر تصادف رانندگی جان خود را از دست می دهد. “

تصادف باعث نیمی از آسیب نخاعی ایران می شود

با این حال ، میزان مصدومیت تصادفات جاده ای ایران در مقایسه با سایر نقاط جهان نشان می دهد که ایران در این شاخص وضعیت مناسبی ندارد. به گفته صادقی بازرگانی ، “در هر مورد مرگ و میر جاده ای در سراسر جهان ، 15 تا 25 مورد مصدومیت شدید گزارش شده است که در ایران 20 تا 22 جراحت در پا است.” در ایران ، هر 1.5 دقیقه یک نفر به دلیل تصادف جاده ای در بیمارستان بستری می شود ، و حدود نیمی از ضایعات و سکته های نخاعی ایران مربوط به تصادفات جاده ای است. بستری شدن در یک تصادف رانندگی طولانی تر از سایر افرادی است که به دلایل دیگر در بیمارستان بستری هستند ، اگر نه کشنده. “بنابراین ، بار جراحات بستری بر روی سیستم مراقبت های بهداشتی ایران بیشتر از سایر بیماری ها است.”

سازمان های بهزیستی گزارش می دهند که سالانه به طور متوسط ​​حدود 2500 نفر در ایران از ضایعات نخاعی رنج می برند و بیش از 50 درصد از آنها در تصادفات جاده ای دچار ضایعه نخاعی می شوند. مصطفی شیرجی ، مدیر مرکز توانبخشی و مراقبت های پزشکی و بهزیستی گفت:

حوادث و هزینه های نجومی برای خانواده ها

مدیر مرکز مراقبت های توانبخشی بهزیستی و خدمات پزشکی گفت: “تحقیقات نشان می دهد که هزینه مالی افرادی که از SCI رنج می برند تا پایان عمر بیش از 400000 دلار خواهد بود.” مطالعات انجام شده در ایران نشان می دهد که حداقل 4 میلیون و 500000 تومان در ماه فقط هزینه مراقبت و توانبخشی افراد مبتلا به SCI است. با در نظر گرفتن هزینه های درمان و بستری ، این رقم به شرح زیر است: بالاتر می رود. وقتی شخصی تصادف می کند ، علاوه بر هزینه های هنگفت مالی برای سیستم مراقبت های بهداشتی و سلامت جامعه و خانواده ، مشکلات جدی دیگری نیز وجود دارد. خانواده مجروح می شوند. تقریباً همه خانواده ها تحت تأثیر این مشکل قرار دارند و با مشکلات عاطفی ، روانی و روانی روبرو هستند. “مشکلاتی مانند فروپاشی واحد خانواده ، کمبود درآمد برای خانواده و جبران خسارت عاطفی وجود دارد و نمی توان معادل اقتصادی آن را تعیین کرد.”

وخامت کیفیت زندگی زنان

نتیجه دیگری که مدیر مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای از آن به عنوان عارضه تصادفات جاده ای یاد می کند ، کیفیت پایین زندگی است: “اکثر مطالعات نشان می دهد که کیفیت زندگی افراد پس از تصادف جاده ای بدتر می شود. نمایش می دهد.” وقتی صحبت از جنسیت می شود ، زنان به احتمال زیاد با افت کیفیت زندگی روبرو می شوند. افراد مسن ، افراد مبتلا به PTSD و افسردگی و افرادی که دچار اندام تحتانی و لگن شده اند نیز احتمالاً از کیفیت پایین تری برخوردارند. تصادف شدید جاده ای فشار مالی جدی وارد می کند ، خودروها را خراب می کند ، هزینه های درمان را افزایش می دهد ، خانواده ها را نابود می کند و احتمال ناتوانی را افزایش می دهد. “

تصادفات طبقه اجتماعی افراد را تغییر می دهد

صادقی بازرگانی درباره تاثیر اقتصادی تصادفات رانندگی بر زندگی خانوادگی ایران توضیح داد و گفت: بر اساس مطالعات تجربی ما ، یک سوم افرادی که دچار آسیب شدید ترافیکی شده اند با افت عملکرد قابل توجهی روبرو هستند که می تواند منجر به ناتوانی شود. همچنین ، یک چهارم افراد حداقل دو ماه شغل خود را از دست داده اند و قادر به بازگشت به کار نیستند. طبق بررسی های مختلف ، حدود 2-7 درصد از درآمد ناخالص ملی ایران صرف تصادفات جاده ای می شود. “البته ، مطالعه ای که 7 درصد را نشان می دهد اشتباه به نظر می رسد ، اما رقم 2.2 درصد کمی روشن و بسیار بالا است.”

اختلالات استرس یک بیماری شایع در بین قربانیان تصادف است

مدیر مرکز تحقیقات پیشگیری از حوادث جاده ای ابتدا به مسائل مربوط به سلامت روانی قربانیان تصادفات جاده ای و اطرافیان آنها اشاره کرد. همایون صادقی بازرگانی می گوید: “صدمات ناشی از ترافیک دارای ویژگی خاصی است که ناگهان اتفاق می افتد.” فرد مبتلا به سرطان ، خود و خانواده اش به مرور این مشکل را می پذیرند ، اما پیامدهای ناگهانی تصادف رانندگی استرس زیادی را بر او و اطرافیانش وارد می کند. در یک تصادف رانندگی ، دو یا چند نفر از اعضای خانواده ممکن است دچار مشکلات جدی و مرگ شوند که این امر بار روانی را تشدید می کند. افسردگی و PTSD دو پیامد بسیار شایع تصادف هستند. مطالعات نشان داده است که PTSD یک اختلال استرس پس از سانحه است که 6 تا 45 درصد افراد را پس از تصادف رانندگی تحت تاثیر قرار می دهد. “این عارضه اغلب 1 تا 10 ماه پس از تصادف رانندگی ظاهر می شود.”

با این حال ، در ایران ، توجه به مصدومان جاده ای معمولاً تا کامل شدن بهبود جسمی در بیمارستان ادامه می یابد و مجروحان پس از ترخیص مرخص می شوند. صادقی اعتراف می کند: “سیستم مراقبت های بهداشتی ایران به شناسایی ، غربالگری و درمان آثار روانی افراد آسیب دیده پس از ترخیص توجه زیادی نمی کند.”

او اضافه می کند: “بر اساس داده های اولیه از مطالعه کوهورت ترافیک فارسی ، از هر دو عابر پیاده که در حادثه بستری شده اند ، نیاز به مراجعه به روانپزشک و روانشناس دارد و تا حدی دارای PTSD و افسردگی است. من PTSD دارم.” “و آنها دچار افسردگی شدید می شوند . “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا