نماد سایت مجله آنلاین

۹ نکته درباره سویه «مو» ویروس کرونا

۹ نکته درباره سویه «مو» ویروس کرونا

این نشان می دهد که تنش مو می تواند یک تهدید بالقوه باشد. با این حال ، تحقیقات و شواهد بیشتری برای تعیین عفونی بودن ، بیماری زایی و کشندگی این سویه مورد نیاز است و نمی توان به صراحت در مورد آنها اظهار نظر کرد.

به گزارش مجله آنلاین عصر ایران “از زمان شیوع بیماری همه گیر کرونا در سراسر جهان ، چندین گونه جهش ژنی کروناویروس جدید (Covid-19) گسترده شده است. سویه غالب فعلی در جهان ، سویه” دلتا “است که اولین است. شروع شد در هند و در مسافت کوتاهی در سراسر جهان گسترش یافت.

گونه دلتا زمانی رواج پیدا کرد که حدود دو سوم جمعیت برخی از کشورهای توسعه یافته در اروپا ، آمریکای شمالی و آسیا با واکسیناسیون جهانی در برابر کرونا واکسینه شدند. این واکسن اصلی است. با این حال ، واکسیناسیون یکی از مهمترین عوامل ایمنی برای احتمال بیماریهای جدی و مرگ است.

هفته گذشته ، سازمان بهداشت جهانی نوع جدیدی از ویروس کرونا به نام “مو” را به لیست موارد برجسته خود اضافه کرد. این بدان معناست که سازمانها در حال بررسی بیشتر این جنبه هستند ، که هنوز تهدید جدی و قریب الوقوع برای سیستم بهداشت جهانی محسوب نمی شود.

در مورد سمت “مو” تا کنون می توان به نکات زیر اشاره کرد.

1.1 این سویه اولین بار در کلمبیا ، آمریکای جنوبی ، حدود نه ماه پیش در ژانویه 2021 مشاهده شد و منشاء آن کلمبیا است.

2.2 تا کنون ، در حدود 40 کشور نفوذ کرده است. برخی از کشورهای آسیایی مانند آمریکای جنوبی ، اروپا ، آمریکای شمالی و هنگ کنگ.

3.3 تاکنون تنها یک دهم جمعیت کرونا در جهان به این ویروس مبتلا شده اند.

4.4 این سویه در 9 ماه گذشته کاملاً تحت الشعاع سویه دلتا قرار گرفته و نتوانسته وضعیت خود را به عنوان سویه غالب نشان دهد.

5.5 سویه های مو توسط سیستم های بهداشت ملی و سازمان بهداشت جهانی مورد مطالعه قرار گرفته اند و مطالعات موثقی در مورد بیماری زایی ، انتقال و کشندگی ویروس هنوز منتشر نشده است.

6.6 تنش مو در 30 آگوست 2021 (5 روز پیش) در لیست سازمان بهداشت جهانی تنش محسوب می شود. “رتبه بندی” سازمان جهانی بهداشت برای گونه های تازه کشف شده کروناویروس سه بعدی است و ارتقاء این رتبه به این معنی است که بیشتر موها جدی تر و تهدید کننده تر هستند. خوشبختانه تا کنون تنش مو فقط در گروه “سلامت” سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. این به معنی روند مطالعه کشش مو است.

7 چندین گزارش از چندین کشور نفوذ یافته به سویه های مو نشان می دهد که این گونه ها در برابر واکسن مقاوم هستند و ممکن است سیستم ایمنی را دور بزنند. به عنوان مثال ، در یک خانه سالمندان در بلژیک ، هفت سالمند که دو واکسیناسیون دریافت کرده بودند ، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و 21 نفر دیگر از ساکنان و کارکنان خانه سالمندان بر اثر بیماری خفیف جان باختند.

این نشان می دهد که تنش مو می تواند یک تهدید بالقوه باشد. با این حال ، تحقیقات و شواهد بیشتری برای تعیین عفونی بودن ، بیماری زایی و کشندگی این سویه مورد نیاز است و نمی توان به صراحت در مورد آنها اظهار نظر کرد.

8.8 برای از بین بردن تنش مو ، باید تمام اقدامات احتیاطی و پروتکل هایی که در مورد شیوع ویروس کرونا مورد تاکید قرار گرفته است ، رعایت شود. ویروس کرونا و مدل مو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مگر اینکه شواهد جدیدی برای این گونه وجود داشته باشد که نیاز به آخرین توصیه های بهداشتی و پیشگیری در مورد این گونه ویروس داشته باشد.

9.9 این واقعیت که این گونه ویروس در 9 ماه گذشته در سراسر جهان گسترش نیافته است می تواند نشانه خوبی باشد که پتانسیل این گونه ویروس در آینده گسترش نخواهد یافت. زیرا موها در 9 ماه گذشته تنها به یک دهم کروناویروس های جهان مبتلا شده اند. “سویه دلتا ، که تقریباً همزمان با ذخیره موی کلمبیا از هند شروع به گسترش کرد ، با گسترش به سایر نقاط جهان ، به سرعت به سهام غالب جهانی تبدیل شد.”

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل