اقتصادی

ایران و آژانس در مسیر تعاملی تازه

با تشکیل دولت جدید به دلیل عدم همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ، اوضاع می توانست برای ایران بسیار دشوارتر باشد. در همین راستا ، جلوگیری از سفر رافائل گروسی به تهران این احتمال را افزایش می دهد که هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای علیه ایران صادر و به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد. با این حال ، دولت 13 تصمیم گرفته است هماهنگی های لازم را با دستگاه های دولتی در دستور کار قرار دهد. از سوی دیگر ، تصور می شود که دو طرف با سفر کمیسر به ایران به توافق رسیده اند و مثبت هستند. در پی قطعنامه بحث برانگیز شورای اسلامی ، قبلاً توافقی دولت روحانی را از دستیابی به توافق با آژانس انرژی اتمی منع کرد. در عین حال ، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) نگران بود که غریزه دولت صهیونیستی در قبال اقدامات ایران با سکوت اخبار تقویت شده است.

با این حال ، بر اساس بیانیه مشترک و توافق جدید ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مجاز به انجام خدمات فنی بر روی تجهیزات نظارتی تعیین شده و جایگزین کارت های حافظه ای هستند که به طور مشترک در ایران آنلاین شده اند. با وجود واکنش ها و جنجال های فراوان و انتقاد شدید نمایندگان مجلس ، همگرایی بین مدیران اجرایی و قانونگذار مانع از انتقاد از این موضوع شد.

گروسی که پس از ابراز رضایت از توافقنامه تهران را ترک کرد ، بارها به ایران بازگشت و گفت که عزیمت به تهران اندکی پس از بازدید رئیس آژانس انرژی اتمی ایران از وین انجام می شود. بنابراین ، سفر گروسی به تهران ، آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران را از مسیر درگیری و تنش دور کرد و فضای مثبتی را با تعامل و همکاری در روابط آنها ایجاد کرد.

البته شکل گیری چنین فضای مثبتی می تواند زمینه را برای آغاز مذاکرات بلجامی در وین فراهم کند و به نظر می رسد ایران در صدد حل و پیگیری این مذاکرات در این راستا نیز است. طرفین به توافق نهایی برسند.

23311

دکمه بازگشت به بالا