نماد سایت مجله آنلاین

اموزش نحوه پرورش نهال هلو

هلو (Prunus persica) گیاهی از خانواده گل سرخ و زیر خانواده Prunus است. هلو در چین باستان کشت می شد و از طریق جاده ابریشم به ایران آورده می شد. امروزه انواع نهال هلو در کشور ما موجود میباشد که خرید نهال را تسهیل بخشیده است. برخلاف آنچه که از نام علمی هلو گرفته شده است، اصالتاً ایرانی نیست. اما از زمانی که اروپایی ها برای اولین بار این گیاه را در ایران کشف کردند، آن را Prunus persica نامیدند. یونانی ها و به ویژه رومی ها هلوهای ایران را در سراسر اروپا و انگلستان پخش کردند. هلو برای اولین بار در حدود 400-300 قبل از میلاد وارد اروپا شد.

گردشگران در قرن شانزدهم و هفدهم اولین کسانی بودند که هلو را به آمریکا آوردند. گردشگران پرتغالی هلو را به آمریکای جنوبی و دوستان اسپانیایی خود را به آمریکای شمالی آوردند. هلو توسط بومیان آمریکا و مهاجران اروپایی از آمریکای شمالی به جنوب کانادا معرفی شد و امروزه در اکثر ایالت های ایالات متحده رشد می کند. در آسیا، هلو از چین به ژاپن گسترش یافته است.
گیاه شناسی درختان هلو
هلو درختی کوچک با پهنای سقف 2.5-3 متر است. درختان هلو معمولا کوتاه هستند و فقط 15 تا 20 سال عمر می کنند. طول عمر درختان هلو که در مزرعه رشد می کنند کمتر از این رقم است و معمولاً حدود هشت سال عمر می کنند. برگها باریک و دارای نوک تیز هستند.

برگها مانند یک نمایه به شکل برداشت هستند. گل ها از صورتی کم رنگ تا قرمز تیره و بنفش متفاوت بوده و قطر آن 2.5 سانتی متر است. گلها معمولاً فقط روی ساقه ظاهر می شوند. گل ها می توانند بزرگ و روشن یا کوچک و مات باشند. گل ها از ساقه های جانبی که روی ساقه های یکساله یافت می شوند رشد می کنند.

در هلو زینتی گل دارای گلبرگ های فراوان و شکل میخک است و رنگ آن از صورتی کم رنگ تا سفید متغیر است. هلوها خود بارور هستند و معمولاً نیازی به آلودگی ندارند. دانه ها میوه های هسته دار و مزوکارپ یا شبیه به گوشت میوه هستند. در اکثر واریته های هلو میوه 5-3 ماه پس از گلدهی می رسد. با این حال، در برخی از انواع، رسیدن میوه می تواند تا شش ماه طول بکشد.

انواع گونه های نهال هلو

نام: زعفران هلو نام: انجیر خونی و عسلی نام هلو: هلو آلبرتا
زمان رسیدن میوه: اواخر تیرماه زمان رسیدن میوه: اواخر تیرماه زمان رسیدن میوه: زود و دیررس.
رنگ بین: زرد و هسته ای رنگ جدا بین: سفید و خونی رنگ بین: زرد و زرد
عمر اقتصادی: 10 سال عمر اقتصادی: 10 سال عمر اقتصادی: 15 سال
ریشه: ریشه هسته هلو: ریشه هسته هلو: دانه هلو
تحمل زمستان: -25 c. تا -30 درجه سانتیگراد تحمل زمستان: -25 c. تا -30 درجه سانتیگراد تحمل زمستان: -25 c. تا -30 درجه سانتیگراد

خاک مناسب برای نهال هلو:

زهکشی خوب می تواند بر رشد درختان هلو تأثیر بگذارد. خاک های سنگین با زهکشی ضعیف آب را حفظ می کنند و برای کشت هلو نامناسب هستند. خاک های شنی برای کاشت هلو مناسب هستند. درختان هلو خاک با گچ را دوست ندارند. خاک مخلوط با خاک برگ، شن و ماسه برای این درخت ایده آل است.

آبیاری درختان هلو:

هلو به آب زیادی نیاز دارد و زمانی که میوه می دهد رشد می کند.با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه در تابستان، ممکن است نیاز به دو بار آبیاری داشته باشند. خشک شدن درخت در این زمان باعث بی آب شدن میوه می شود. از سوی دیگر، غرقاب شدن خاک درخت نیز می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.

کود کشاورزی مناسب درخت هلو:

در سال اول کاشت بین 7 تا 10 روز پس از کاشت می توان 250 گرم کود 10-10-10 مصرف کرد و بعد از چهل روز می توان از این کود استفاده کرد. برای درختان بزرگتر، یعنی درختان 4 تا 10 ساله، 450 تا 900 گرم کود 10-10-10 را می توان دو بار در سال، یک بار در اوایل فروردین و یک بار در پایان خرداد استفاده کرد.

چگونه درخت هلو را هرس کنیم

برای درختان هلو چهار نوع هرس داریم که به آنها هرس، جوانسازی، صافی، هرس می گویند. هرس برای افزایش کیفیت و کمیت میوه در دوران بلوغ درخت انجام می شود. هرس طبیعی باعث افزایش عمر درخت می شود. هرس به استخوان های درخت شکل می دهد. پرچم به معنای حذف بخشی از محصول برای بهبود بقیه محصول است.

اواخر اسفند و اوایل بهار (قبل از باز شدن گل) بهترین زمان برای حذف هلو است که دیگر خطر سرمازدگی در زمستان وجود ندارد. زیرا در حال حاضر به دلیل متورم بودن گل ها با هرس شناسایی آنها راحت تر است.
پرورش درختان هلو
یکی از رایج ترین روش هایی که برای انتقال هلو استفاده می شود. پیوندک را باید از درخت هلویی گرفت که دارای صفات خوب و فراوان باشد. این پیوندک ها روی ریشه های هلو، بادام (برای خاک های سنگی و آهک) و شلیل (جایی که نماتد قبلاً کار می کرد) پیوند می زنند. نهال های گوجه فرنگی و آلو در خاک های سنگین یا خاک های بدون زهکش خوب استفاده می شود.

کاشت بذر یکی دیگر از روش های پخش هلو است. برای تهیه بذر باید تمام گوشت از دانه ها جدا شود، هر چه بذرها تمیزتر باشند رشد بهتری دارند. بذر هلو در پاییز در فضای باز کاشته می شود. عمق کاشت باید حدود 10 سانتی متر باشد.

وضعیت تولید جهانی هلو

جهان سالانه 11322 هزار تن هلو تولید می کند که چین با 3 میلیون تن در سال بزرگترین تولید کننده جهان است و پس از آن ایتالیا با 1.4 میلیون تن و ایالات متحده با 1.3 میلیون تن در رتبه های بعدی قرار دارند. 9 هزار تن، یونان 600 هزار تن، فرانسه 460 هزار تن، ترکیه 400 هزار تن، شیلی 275 هزار تن، ایران 267 هزار تن و در نهایت آرژانتین 254 هزار تن دوم تا دهم. تقدیم به خودش

تولید سالانه هلو چین از سال 1980 تا کنون 5 برابر شده است، به طوری که تولید فعلی آن قابل مقایسه با سایر کشورهای تولیدکننده نیست. در ایالات متحده، کالیفرنیا، بزرگترین تولید کننده این محصول، 75 تا 70 درصد از کل هلوهای آمریکایی را تامین می کند. انواع هلوهای تولید شده در آنجا عبارتند از: هلو کلینگ، هلو بدون هسته، هلو انجیر، هلو آلبرتا، هلو زعفرانی و شلیل. ایالت های کارولینای جنوبی و جورجیا دومین و سومین تولیدکننده بزرگ هلو در ایالات متحده هستند.

کاشت  و احداث باغ هلو

چون عمر هلو یا شلیل 10 سال است بنابراین به یک نوع پایه مانند گلابی یا سیب نیاز دارم که مخصوصا گلابی را نسبت به سیب دوست دارم زیرا قیمت گلابی همیشه از سیب بیشتر و بیشتر از آن است. باروربرای ساخت ابتدا باید خاک را پرتاب کنیم و تا عمق 60 سانتی متر کار کنیم. بعد از کار، سوراخ های کوچک (خربزه بادی) به فاصله 4.5 تا 5 متر (4.5 برای باغچه کوچک / 5 برای باغچه بزرگ) ایجاد کنید.

پس از دمیدن اتمسفر از خاک گیر، از زبانه ای به ارتفاع 1.20 تا 1.5 متر برای جداسازی محتویات سوراخ ها استفاده می کند. با این کار دیگر نیازی به حفر چاله های بزرگ نداریم، فقط 2 بیل را از روی زمین بردارید تا بکارید. سپس در فاصله 1.5 متری بکارید.

هر سه درخت اول باید یک درخت هلو یا شلیل 2 و یک درخت گلابی یا سیب 1 باشد. در این روش کاشت هزینه حفر چاله حدود 0 است که باعث صرفه جویی در زمان و عالی می شود.رشد درخت.به این ترتیب هلو یا درخت شلیل می تواند ظرف یک سال تولید کند.

اگر به روش آبیاری آبیاری می کنید، در سال اول این باغ می توانید صیفی جات مورد علاقه خود را بکارید که برای تقویت درختان ضروری است. اما در سال دوم فقط می توانید هندوانه بکارید زیرا در سال دوم درختان به دلیل برگ های زیاد زمین را سایه می اندازند.

اگر قصد دارید این باغ یا باغ دیگر را با آب سرد برای از بین بردن علف های هرز آبیاری کنید، یک بطری نوشابه 1.5 لیتری در قسمت پایین هر تنه قرار دهید و بالعکس، در عمق 20 تا 30 سانتی متری و ته آن باز است. . بطری را در ظرف آب قرار دهید، زیرا عمق آب داخل بطری 20 تا 30 سانتی متر است و در نتیجه رشد علف های هرز کاهش می یابد.
حشرات و بیماری های درختان هلو
شته ها، کنه ها، حشرات و لارو بید زرد از جمله آفاتی هستند که به درختان هلو آسیب می رسانند. راه کنترل این آفات استفاده از سموم مناسب برای هر فردی است. یکی از شایع ترین بیماری های قارچی درختان هلو، شدت سرمازدگی برگ های هلو است. در این بیماری برگها گرد و دارای لکه های قرمز رنگ هستند که در نهایت زرد و سفید می شوند. ماندن برگ ها و میوه های پوسیده در زیر درخت می تواند باعث بیماری شود.

منبع:

https://akinnahal.com/product-category/نهال-هلو/

خروج از نسخه موبایل