اقتصادی

تفاوت محسوس جایگاه کانون وکلا در قبل و بعد از انقلاب

رویدادها و حواشی پیرامون کانون وکلا و کانون وکلای ملی (اشکودا) داستان های نعل اسبی وارونه ای هستند که اخیراً به هیئت حاکمه میخکوب شده اند! روزی را به خاطر بسپار تا درسی را به یاد بیاوری و یاد بگیری. آیا کانون وکلا وزیر دادگستری حکومت شاهنشاهی را برای دفاع از حقوق عمومی مردم احضار می کند و به او یادآوری می کند که برای دفاع از حقوق زندانیان امنیتی موظف به پاسخگویی است؟ وقتی اقتدار و قوت کانون وکلا را در آن زمان با یأس و ناآگاهی آثار معاصری که تنها آه و حسرت و شرمندگی باقی می ماند مقایسه می کنم، ناگهان سخنان تند مدیر در گوشم طنین انداز می شود. انتخاب شیوا به خودم می گوید که او هژمون است و من رستم بودم قهرمانان کجا و این قربانیان عیسی کجا! اگر کانون وکلا دستش را نگیرد، لااقل آینده این داوطلبانی که سالها تلاش را با هزاران امید برای تحقق آرزوی شیرین خود برای پیوستن به کانون وکلا به عنوان یک شهروند تحمل کرده اند، فکرش را بکنید. به نام سرباز عدالت از حقوق مملکت دفاع کن! یک سری توهمات در چشم خودشان که این نهاد نمی تواند از حقوق خود و هویت یکصد ساله خود دفاع کند، چه برسد به حقوق کشور.

برخورد قوه قضائیه با سازمان سنجش در خصوص شرایط آزمون تحت چه مرجع قانونی است؟ آیا تاکنون به این سوال پاسخ داده شده است؟ اصلاً آیا شما چنین سؤالی می‌پرسید؟

ممنون می شوم اگر بار دیگر معنا و مفاهیم تعامل و ارتباط با دستگاه حاکمه به ویژه قوه قضائیه را بیان کنید تا متوجه شوید در مقابل ارکان حاکمیت با چه جایگاهی مواجه هستید. نارضایتی و درد دل شما از همکارم درگیری یا سر بریدن علیه چنین نهاد دولتی نبود. آنچه در وکلا و کانون های وکلا کم است احترام به قانون و هویت حقوقی مسکن صنفی با رعایت مختصات تعریف شده آن است.قرار نیست ما حقوق کشور را حفظ کنیم و آیا حقوق کشور چیزی جز رعایت قانون نیست؟هزاران دانشجوی حقوق و داوطلبان آزمون وکالت مشتاقانه منتظر مدیرانی هستند که برای حمایت از حقوق متقلبانه و اساسی داوطلبان آزمون وکالت به این هیئت اتحادیه متکی هستند. دخالت همه ارکان حکومت در امور داخلی مرکز!! نمایندگان مجلس که امروز خود را انقلابی معرفی می کنند، تاریخ انقلاب و نقش کانون های وکلا را در همراهی و کمک به انقلابیون می بینند تا بفهمند کدام نهادها باعث جنگ و اضطراب شده اند، خوب است. !!

آقا شما دارید ریشه نهادی را که در دوران انقلاب پناهگاه زندانیان امنیتی و خانواده هایشان بود را دفع می کنید. شما به نهادی حمله می کنید که ماهیت و معنای اصلی آن حفظ حقوق کشور تعریف شده است. عزت و حیثیت این نهاد را بیش از پیش بیفزایید تا هر روز با طرح و قبض تکانی به ارکان خانه این صنف وارد نشود!

مداخله مستمر و مکرر نمایندگی در کلیه امور کانون وکلا شاهد سکوت مدیر خانه اتحادیه است و اگر در این مقطع قصد تحمل و نرمش را دارید استقلال کانون وکلا… برعکس، سکوت و آرامش شما گران است، یعنی از بین رفتن کانون وکلا و هویت طبقاتی.

اکنون که هیأت حاکمه و مجلس انقلاب به عنوان روسای ادارات در تلاش هستند تا ماهیت اصیل کانون وکالت و وکالت را از نهادهای غیرنظامی به بنگاه‌های اقتصادی بسته تبدیل کنند، در صدد تحمیل مقررات مخالف هستند. به ماهیت حرفه وکالت. برای بازگرداندن دموکراسی و حاکمیت قانون به یک تجارت ساده، لازم است مدیران محترم نگاهی به تاریخ پرافتخار کانون وکلا داشته باشند و نمایندگان مجلس و سایر ارکان دولت را دعوت کنند. نگاهی به تاریخ انقلاب برای درک میراث گرانبهایی که ممکن است داشته باشند. بد نیست مدعیان مجلس انقلاب و مدعیان انقلابی بودن، خطوط تاریخ انقلاب ایران را ورق بزنند. 57 نقش مسلم کانون های وکلا و وکلای آزاد به عنوان مدافعان حقوق ملی در دوران تاریخی خود را بشناسید. ابتدا لازم است بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا در 7 آبان 57 را بررسی کنیم.

“وظیفه خالصانه و ملی ما به ما دستور داده است که برای آزادی زندانیان سیاسی برای انسانیت و میهن پرستی تلاش کنیم. ما از این تلاش برای آزادی زندانیان سیاسی عقب نشینی نخواهیم کرد. دیروز انتظار می رفت همه زندانیان آزاد شوند. متأسفانه حتی هزاران زندانی که دولت وعده داده است. ارقام (آمار زندانیان) نادرست بود و طبق تحقیقات ما برخی از زندانیان کمی قبل از زندان آزاد شدند. دولت اسامی آنها را در لیست اخیر ذکر کرده است. تعجب می کنم که می خواهند شما را با افراد جعلی آرام کنند. در کمیته ای که چند وقت پیش تشکیل شد، ما همه هستیم، او خواستار آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی شد زیرا آنها بهترین بچه های منطقه هستند و در تلاش برای آزادی آنها هستند. یک زندانی سیاسی باید در آن محاکمه شود.

صدور چنین بیانیه شجاعانه ای در پی حکومت نظامی و تدابیر امنیتی دولت، بر ماهیت حرفه وکالت و نقش کانون وکلا به عنوان جامعه مدنی در دفاع از حقوق مردم تأکید می کند. .. خانواده های زندانیان سیاسی و فعالان اجتماعی در بیانیه ای در آبان 57 کانون وکلا را به عنوان پناهگاه انتخاب کردند و از پنجم شهریور 57 در اعتراض به عملکرد دولت پافلوی در کانون وکلا حضور یافتند. در دادگاه های نظامی یک واقعیت غیرقابل انکار وجود دارد که ما به اختیارات و اختیارات کانون های وکلا احترام می گذاریم. در آنجا افرادی مانند سید محمد خامنه ای به عنوان وکلای تمام عیار زندان های سیاسی از مخالفان در دادگاه های شاهنشاهی دفاع می کنند و جرأت هیچ نهادی را ندارند. با او برخورد کن ندارد!

این روزنامه روز چهارشنبه 13 آنلاین 57 در هیئت مدیره کانون وکلای مرکز از وجود دکتر براری وزیر دادگستری وقت خبر داد. هیأت مدیره کانون وکلا و وزیر دادگستری در مورد مسائل ملی بحث و بررسی می کنند و حقوق اولیه و اولیه شهروندان را مد نظر قرار می دهند. وضع حکومت نظامی نفی حقوق اساسی کشور، راه آزادی و مشروطیت، بیان واقعیت ها به وزیر دادگستری و خودداری از انجام اقدامات لازم در این زمینه تلقی می شود. .. در این جلسه اعضای هیأت نباید قربانی مطامع قوه قضائیه شوند و برخی از مسئولین با جسارت اموال مردم را غارت کنند و آزادی عمومی را زیر پا بگذارند. و تحقیر قوه قضائیه.

یکی دیگر از اعضای هیات مدیره منطقی به وزیر دادگستری گفت که چرا برخلاف اصول و قوانین حمایتی در خصوص آزادی زندانیان سیاسی و تغییر غیرعادی شرایط محاکمات در دادگاه های نظامی اقدامی انجام نداده اید و من پاسخ خواستم. . آزادی و حقوق مردم. شایان ذکر است که وزیر دادگستری در مورد آزادی زندانیان سیاسی بر اساس اخبار منتشر شده در روزنامه اطلاعات در تاریخ 12 آنلاین 57 به خواست کانون با تشکیل کمیته مشترک با کانون وکلا موافقت کرد. رئیس کانون وکلا در مصاحبه ای اعلام کرد که زندانیان سیاسی که فرزندان این دیار و دیار هستند باید هر چه سریعتر آزاد شوند. تمامی زندانیان سیاسی و زندانی شدن خواهران و برادرانشان به دلیل افکار و فعالیت های سیاسی، تا زمانی که به حقوق اولیه و مطالبات و پیگیری های قانونی اجتماعی خود ادامه دهند، نگران و ناراحت هستند.

در این خلاصه مختصر از فعالیت کانون های وکلای مدافع حقوق ملی در عصری که گواهی بر سابقه خفقان سیاسی و فعالیت اجتماعی است، اقدامات اخیر قوه مقننه و دیگر ارکان حاکمیتی، تردیدهایی را ایجاد می کند. آیا با ماهیت کانون وکلا و عملکرد اساسی و اصولی آن همخوانی دارد؟ ما هیچ امیدی به اصلاح این روند در گذشته نداریم، شما خدای داوطلبان و جوانانی هستید که می مانند و روح خود را در تصمیم گیری های شما گذاشته اند!

وکیل

* به نقل از مجله کانون وکلای مرکز پاییز 2012

دکمه بازگشت به بالا