نماد سایت مجله آنلاین

ماجراهای ۴۲۰۰ تومانی لعنتی – مجله آنلاین

ماجراهای ۴۲۰۰ تومانی لعنتی - خبرآنلاین

در آن زمان «4200 تومان» را «ارز جهانی» می‌نامیدند، اما امروز غول سه ساله به نام «ارز ممتاز» چالش جدی بودجه 1401 بین دولت و مجلس است، یکی است.
حامیان حذف ارزهای ترجیحی معتقدند که این نوع ارز در رانت خواری و فساد مرکزی است، حتی با این تفاوت نرخ با بازار آزاد، و تاثیر آن در افکار عمومی آشکار نیست.

با این حال، مخالفان استدلال می کنند که حذف ارزهای ترجیحی بدون در نظر گرفتن اقداماتی در برابر تورم باعث افزایش سرسام آور قیمت ها می شود که منجر به تورم وحشتناک می شود.
در صورت حذف ارز ترجیحی، گوشت 300 هزار تومان، مرغ 100 هزار تومان، بنزین 20 هزار تومان و … اعلام می شود.

بررسی دقیق و ارزیابی نظرات موافقان و مخالفان لغو ارزهای ترجیحی آنها را به این باور خواهد رساند که آنها به نوعی درست هستند. ارزهای ترجیحی عامل فساد عمده در سه سال گذشته بوده اند، با برخی از قدرتمندترین، ثروتمندترین و بانفوذترین افراد با امضاهای طلایی، به هیچ وجه بهترین نیستند، بلکه به 4200 دلار رسیده است. قورت دادند. «تومان لعنتی» و یک لیوان آب سرد خوردم، اما آب تکان نخورد – رها نشد و در هیچ دادگاهی محاکمه و مجازات نشد. دستکاری شده و بازار سکه خواری سقوط خواهد کرد، جدا از «تک نرخی شدن ارز»، برای افراد فاسد و مستأجران متزلزل، برنامه ای سیستماتیک ارائه نمی دهند و تعیین شده اند. آیا تضمینی وجود دارد که ارزهای چند نرخی مانند اژدهای اقتصاد ایران بالا نروند؟ همچنین!

از سوی دیگر، مخالفان لغو ارزهای ترجیحی معتقدند فساد در این حوزه غیرقابل انکار است اما به هر حال مقداری از ارزش 4200 تومانی وارد چرخه تجاری کشور شده است. قیمت پایه محصول به عنوان مثال قیمت مرغ با ارز ترجیحی باید 10 هزار تومان باشد اما الان 30 هزار تومان است اما وقتی ارز ترجیحی به طور کامل از بین رفت، پیش بینی می شود مرغ 70 تا 100 هزار تومان شود. بنابراین با توجه به اینکه برخی از ارزهای ترجیحی در چرخه اصلی قرار دارند، قیمت ها نسبتاً کنترل شده است و حذف ارزهای ترجیحی باید با راهکار جدی برای جلوگیری از اثرات نامطلوب بر اقتصاد کشور همراه باشد.

تردیدی نیست که هم مخالفان و هم موافقان لغو ارز ترجیحی ابراز همدردی کرده و از آثار منفی این اقدام ابراز نگرانی کرده اند. یادآوری می کنم که هم حفظ و هم حذف ارزهای ترجیحی عواقب جدی دارد.

1- از تصمیم گیری های عجولانه در این زمینه بپرهیزید و از اقتصاددانان و کارشناسان دلسوز برای چاره جویی کمک بگیرید که این جراحی عمیق اقتصادی کمترین آسیب را به جان مردم وارد کند.

2- دریافت کنندگان آسیب پذیر و یارانه ای در صورت عدم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از گرانی های ناشی از تورم در حذف ارزهای ترجیحی با مشکلات و همچنین زندگی طبقه متوسط ​​روبه رو می شوند و در دهک فقیرتر جامعه قرار می گیرند. که اجتناب ناپذیر خواهد بود.

برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که خط فقر بدون شک از 10 میلیون تومان فعلی افزایش می‌یابد – با شوخی رسانه‌ای معاون وزیر کار، خط فقر 4 میلیون یا 5 میلیون تومانی می‌شود، اما بیش از 20 میلیون تومان. بنابراین حداقل هشت دهم جامعه نیاز به کمک دارند و انتظار نمی رود اقداماتی از جمله افزایش یارانه بگیران کافی باشد، بلکه کاهشی از جامعه را به لیست یارانه بگیران اضافه کنید یا باید مطمئن و مطمئن باشید و نیاز دارید. تدابیری برای مهار اثرات تورمی این جراحی اقتصادی در نظر گرفته شود.
شهروندان می گویند در مبادله دولت ملی و مجلس انقلاب، ماجرای «4200 تومانی» تمام می شود، هیچ گره کور دیگری به اقتصاد کشور اضافه نمی شود و سفره ناهار خوری مردم کوچک نمی شود، نگاه می کنم. به جلو به آن کم اهمیت.

* چاپ شده در سرمقاله روزنامه خراسان در 7 آنلاین 1400.

خروج از نسخه موبایل