‌باشکوه‌ترین چنار چنارستان تهران را دریابید

حفظ عناصر هویتی مهم که از ترکیب مکان‌های مذهبی، تاریخی، فرهنگی و طبیعی مانند درختان و پرندگان و عناصر مصنوعی مانند گونه‌های مختلف و زمین‌شناسی شکل می‌گیرد، وظیفه مهم مدیریت شهری است.

به گزارش مجله آنلاین، احمد مسجدجامعی در یادداشتی در روزنامه آمده است شرق او می نویسد: این دیدگاه در کشور ما بیش از یک قرن سابقه دارد. هنگامی که ناسل آلدین شایر برای اولین بار موزه خصوصی خود را در کاخ گلستان تأسیس کرد، توجه عملی به بخشی از این میراث مادی و معنوی آغاز شد. در همان زمان دکتر ترزان پزشک مخصوص شاه و معلم دارالفنون از تکه تکه شدن و جدا شدن باغ لارسال آن روز صحبت کرد. [خیابان لاله‌زار کنونی] وی به عنوان میراث طبیعی تهران نسبت به تخریب اکوسیستم های شهری هشدار و ابراز نگرانی کرد. اما خالی بودن خزانه ملی و مدیریت درباریان مانع از تخریب آن نشد. با مشاهده درختان چنار ثبت شده در منطقه هاف چچنر تهران، تنها 3 عدد از آنها باقی مانده است، بنابراین اصل حفاظت از میراث طبیعی وارد عمل شده است. این در حالی است که تا 20 سال پیش به چنین موضوعاتی در حوزه مدیریت شهری به خوبی پرداخته نمی شد. از دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران، بحث ها با رویکرد یکپارچگی جسم و روح شهر آغاز شد و حداقل تا پایان دوره پنجم به طرق مختلف ادامه یافت.

در برهه‌ای به نظر می‌رسید که عناصر متمایز پایتخت ناشناخته مانده و شناسایی این میراث با تحقیقات میدانی و گاه کوچه به کوچه ضروری بود.

میزبانی 150 تور تهران گردی متوالی مهمترین اقدام ریاست جمهوری من در این راستا بود. این کار با کمک سایر اعضای شورا، تهران شناسی، عکاسان، خبرنگاران، مدیران شهری و شهرداری ها انجام شد. به این ترتیب بخش‌های مهمی از این عناصر هویت اجتماعی، اقتصادی و طبیعی با کمک اهالی و جوامع محلی شناسایی و معرفی شدند.

ثبت ملی آنها در همین تور انجام شد که با موضوع هویت طبیعی پایتخت، قنات ها، رودخانه ها، کوه ها، باغ ها، روستاهای اطراف و حتی هویت روستایی تهران و درختان کهنسال آن انجام شد.
در حال حاضر برخی از این اقدامات به ویژه در کن مراحل ثبت نام را طی می کند و طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. درختان چنار را در اطراف امامزاده شعیب ثبت کنید و به سمت کارخانه حرکت کنید. پیش از آن، به جز ثبت تنها پل خشتی تهران در کن، 11 همان منطقه، شامل مهارت های تهیه آب توت، مهارت پخت کتلت جوز هندی، مهارت پخت خرمالو و مهارت پخت نان جوز هندی میراث ناملموس، مهارت پخت انار ، مهارت پخت سوپ باغچه. سخنرانی ها و مراسم مذهبی در فهرست میراث ملی گنجانده شد.

دو سال پیش، سازمان پارک و فضای سبز با اعضای شورای شهر به شناسایی، شناسایی، سن، عکس برداری و برچسب گذاری گونه های قدیمی درختی مانند چنار، سنجد، صنوبر، توت، شاتوت و گردو پرداخت. پرونده تشکیل شده است. این کار از غارت این گنج های طبیعی جلوگیری می کند.

یکی از قدیمی ترین و سرسبزترین درختان میزبان باغ یکه در زمین شخصی است. در یکی از تورهای تهرانگردی، هشت همراه دست به دست هم دادند تا قطر درختان را نشان دهند و نماد عزم خود برای حفاظت از فضاهای سبز به ویژه باغ های به هم پیوسته باشند.

در ادامه این بازدیدها در حوزه مدیریت شهری و شورای عالی شهرسازی بحث و تبادل نظر شد و ساخت این باغ ها و فضای مشجر محدود شد تا زیرساخت های سبز شهر قربانی نشود سرمایه گذاری کلان از دست رفته است. و دیدگاه های مالی که منجر به حمایت شده است. از دست دادن صاحب باغ که مهمترین نقش را در نگهداری و توسعه داشت متحمل نشوید.

با این وجود، دیدنی ترین چنار تهران، یکه باغکان، در معرض تهدید است و ساخت و ساز در نزدیکی آن آغاز خواهد شد. اگر چنین خبری صحت داشته باشد جای نگرانی دارد تا نه تنها از یکی از مهمترین عناصر پایتخت و طولانی ترین موجودات شهر محافظت شود، بلکه از مجموعه درختکاری شده به هم پیوسته نیز حفاظت شود. غرب تهران، ریه های تنفسی شهر. لطفا محفوظ باشید

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا