پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی به 40 پرسش درباره حجاب

شاخص‌ترین مصداق حجاب، یا به نظر برخی، تنها مصداق آن، پوشش زن مسلمان به سن تکلیف رسیده، در مقابل مرد غیرمحرم بالغ و نیز کودک ممیز نابالغ است. تاپیک شاپ اولین عرضه کنندهزیر پوش ضد عرق مردانهو زنانه بافناوری لایه محافظ در ایران می باشد. نه خانم‌ها و نه آقایان، با هیچ تیپی، اعم از رسمی و غیر رسمی، نباید بدون پوشیدن جوراب از منزل خارج شوند. جوراب از پای شما محافظت می‌کند و زشتی‌های آن را می‌پوشاند. بنابراین اگر قرار است بیش از یک ساعت بیرون از منزل باشید، حتماً جوراب بپوشید. مسأله ۲۵۹ ـ پوشاندن سر يا قسمتى از آن به هرچه باشد ـ حتى مانند گِل و دوا ـ و حمل چيزى بر سر بر مرد محرم حرام است.

خواص روغن شونیز دکتر روازاده

اما اگر پزشک دستکش ندارد خرید اینترنتی تیشرت اور سایز و از روی لباس هم نیست و بدن خانم لمس می‌شود، این کار جایز نیست قیمت تیشرت اور سایز مگر در صورت اضطرار. گوش ازجمله قسمت‌هایی است که خانم باید از نگاه نامحرم بپوشاند؛ بنابراین اگر مجوزی ندارد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس جایز نیست اما اگر اضطرار انواع تیشرت اور سایز باشد (مثلاً پزشک همجنس موجود نباشد) اشکالی ندارد.

به هر تیشرت حال لمس بدن نامحرم حرام است و نگاه به آن قسمت‌هایی که باید پوشانده شود حرام است. مسئله‌ی پوشش و آرایش ربطی به دستور یا نهی شوهر ندارد بلکه حکم خدا است و خانم‌ها باید خرید تیشرت در جاهایی که حجاب واجب است یعنی در نگاه نامحرم مراعات کنند حتی اگر شوهر مخالفت کند. اما در نماز سه موضع استثنا شده که پوشاندن آن واجب نیست؛ «گردی صورت» به مقداری که در وضو شسته قیمت تیشرت می‌شود، «دست‌ها تا مچ» و «پاها تا مچ، به شرط اینکه نامحرمی نباشد».

این پیراهن چقدر میارزه سیب سرخی

«لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»؛ یعنی هیچ نیرو و توانى جز از سوى خداوند بلندمرتبه و بزرگ نیست‏. واژه «حول» در لغت به معنای حرکت و جنبش، و «قوّة» به معنای استطاعت و توانایی است.

لیست شماره پیراهن بازیکنان پرسپولیس

البته منظور تنها کنار گذاشتن لباس های رویین است که بعضی روایات از آن تعبیر به چادر و روسری کرده است. و بنابر اقوى رفتن زير سايه چيزى كه بالاى سر محرم قرار ندارد نيز جايز نيست. مسأله ۲۶۰ ـ پوشاندن سر به وسيله بعضى ديگر از اعضاى بدن، مانند دست، مانعى ندارد، اگرچه احتياط مستحب در ترك آن است. و چنانچه بدون هيچ غرض عقلايى دست بر سر يا ريش خود بگذارد يا بمالد و موجب ريزش يك يا دو مو گردد، احوط و اولى اين است كه به مقدار يك كف طعام صدقه دهد، ولى اگر اين ريزش بر اثر وضو گرفتن باشد، بدون اشكال هيچ كفّاره اى بر او نيست.

و همچنين پوشيدن زير شلوارى، و جامه دكمه دار با بستن دكمه آن و هرچه مانند زره ـ بافته شده و غير بافته شده و يا پيراهن يا قبا باشد ـ اگرچه دوخته نباشد ـ بر محرم حرام است. اظهر اين است كه قدمين تا مچ پا مستثنى است و مقدارى از آن، براى اطمينان از پوشانده شدن مقدار واجب، بايد پوشانده شود، اگرچه احوط پوشاندن پشت پاشنه است.

چطور پیراهن دخترانه بدوزیم

و از اين حكم دو مورد استثنا مى شود، پوشاندن مقدارى از صورت كه متصل به سر است در حال نماز، به قدرى كه مطمئن شود سر را به طور كامل پوشانده است، و پوشاندن صورت هنگام خواب. و بیرون آوردن زیورى که پیش از احرام بر تن داشته و آن را در خانه مى پوشیده است، واجب نیست، و احرام در آن مانعى ندارد، ولى باید آن را به مردان – اگرچه از محارم او باشند – نشان ندهد.

و براى محرم جایز است جانوران را از بدن خود بیندازد، بجز شپش که افکندن آن از لباس و بدن عمداً جایز نیست، و کفّاره انداختن آن یک کف دست از طعام – گندم، جو، برنج و مانند آن – است که به فقیر بدهد، ولى جابه جا کردن آن مانعى ندارد، و کشتن کک و پشه، در صورتى که اذیت کنند جایز است. و هرگاه مضطرّ به پوشيدن چكمه و جوراب شود، پوشيدن آن جايز است، و پاره كردن روى آن واجب نيست، اگرچه احوط است.

کتاب پیراهن مردانه هاکوپیان

و چنانچه محرم قسمتى از موى زير بغل خود را جدا كند، ثبوت كفّاره در آن محلّ اشكال است. و اگر جدا كردن از روى نادانى يا فراموشى باشد، كفّاره واجب نيست. و روغن مالى با روغنى كه اثر آن تا بعد از محرم شدن باقى مى ماند كراهت دارد. مسأله ۲۴۸ ـ مجادله كردن از روى ضرورت ـ مانند اين كه براى اثبات حقى يا دفع باطلى باشد ـ جايز است. ولى پوشيدن كمربند و هميان و فتق بند ـ اگرچه دوخته شده باشد ـ مانعى ندارد. با مراعات آن چه در مسأله ‏ى 662 رساله آمده است، مانعى ندارد.

قیمت پیراهن مبل آماده ترکیه

اما در هر حال اگر در جايى پوشيدن لباس آستين كوتاه، باعث مفسده خاص گردد، اجتناب از آن لازم است. اما درآمدشان، اگر کاری که انجام می­‌دهند و شغلشان خلاف نباشد و کالایی که می­‌فروشند فروش آن کالا اشکالی نداشته باشد، درآمد و مزدی که می­‌گیرند حلال است.

اما اقدام او به آرایش کردن یا اجبار کردن کارمندان به آرایش کردن، کار خلافی است و شایسته نیست که انسان درآمدی کسب کند که در طریق آن، کار حرام مرتکب می‌شود. پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (KHAMENEI.IR) چندی پیش اعلام کرد به پرسش‌های شرعی مخاطبان درباره‌ی احکام پوشش و آرایش پاسخ می‌دهد.

لیست قیمت پیراهن هاکوپیان

البته در صورتیکه براى خود انسان یا دیگران زمینه گناه را فراهم کند اشکال دارد. مثلاً در کلاسى که تعدادى از دانشجویان دختر نیز هستند اگر احساس کنید اینگونه لباس پوشیدن مفسده اى دارد باید از پوشیدن آن خوددارى کنید ولى در شرایط عادى اشکالى ندارد. پوشیدن لباسهاى آستین کوتاه براى مردان شرعاً حرام نیست; ولى مسئولین دانشگاه حق دارند مقرّراتى را طبق مصالحى که در نظر دارند براى محدوده دانشگاه ها وضع کنند، مثلاً بگویند شرط ورود به دانشگاه استفاده از فلان نوع و رنگ لباس است.

همان گونه که در محیطهاى نظامى و انتظامى لباسهاى خاصّى را شرط مى کنند، بنابراین خوب است دانشجویان عزیز با مسئولین دانشگاه ها در این گونه مسائل بطور منطقى و بدون جرّ و بحث کنار بیایند تا مشکل شرعى براى هیچ یک از دو طرف پیدا نشود. حالا باید جواب استخاره‌ی خود را از اولین آیه‌ی صفحه‌ی سمت راست بدست آورید و ما در این نرم افزار نظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله) در مورد همان آیه را به شما نمایش می‌دهیم؛

چرا که تفسیر یک مرجع فقیه و مفسر قرآن از یک آیه بسیار بهتر از تفسیر خود ماست. بر این اساس، برای حفظ و استقرار حجاب به عنوان هنجاری ایمانی ـ اجتماعی در همه مناسبات اجتماعی، علاوه بر زنان، مردان نیز به موجب فقه اسلامی مکلف‌اند که در ارتباطات خود با افراد جامعه -خواه زنان غیرمحرم، خواه محارم و خواه همجنسان- مراتبی از ستر و عفاف را رعایت کنند.

روش های تا زدن آستین پیراهن مردانه

مسأله ۲۳۸ ـ گرفتن محرم بينى خود را از بوهاى بد حرام است، ولى تند رفتن براى خلاصى از بوى بد مانعى ندارد. زن باید بدن خود را در غیر وجه و کفّین، از نامحرم بپوشاند، و نیز باید زینت خود را بپوشاند، و با چادر بهتر می تواند بدن و زینت را بپوشاند و چادر سیاه، مثل عبای سیاه کراهت ندارد.

سزاوار است که چادر در نماز ترک نشود، و همچنین در غیر نماز، چون در ایران و بعضی بلاد اسلامی چادر جز شعائر است. اما این دفعه دیگر از این بحث‌ها خسته شده بودم؛ در راه مدرسه، تصمیم گرفتم برای اینکه واقعاً بفهمم پوشیدن این تی‌شرت‌هایی که یک کم هم کوتاه است، از نظر شرعی اشکال دارد یا نه، بروم پیش مربی تربیتی مدرسه‌مان و این سوال را از ایشان بپرسم.

چطور پیراهن دخترانه بدوزیم

جوراب، البته در صورتی که نخی و با کیفیت باشد، مانع از ایجاد اصطکاک اضافی کف پا با کفی کفش می‌شود. به این ترتیب حتی با وجودی که کفش را برای مراقبت از پا به هنگام راه رفتن می‌پوشیم، باید جوراب را نیز پایمان کنیم تا از آسیب خود کفش به کف پا جلوگیری کرده باشیم. پا یک عضو بسیار ارزشمند است که لقب قلب دوم انسان را نیز دارد.

اما به دلیل تماس مداوم پا با زمین این عضو در معرض آسیب‌های بسیاری است. همچنین به دلیل آن‌که پا از چشم انسان دور است، مراقبت مداوم از آن کار بسیار دشواری است. مسأله ۲۶۵ ـ بنابر اقوى در پوشاندن صورت كفّاره اى نيست، اگرچه احتياط مستحب آن است كه يك گوسفند كفّاره بدهد.

مؤمن قمی، محمد، کتاب الصلاة، تقریرات درس آیت اللّه محقق داماد، قم، ۱۴۰۵ق. کلینی، الکافی، تحقیق و تعلیقه علی اکبر غفاری، تهران، دار الکتب الاسلامیة، ۱۳۶۷ق. کاظمی خراسانی، محمدعلی، کتاب الصلاة، تقریرات درس آیت اللّه نائینی، قم، ۱۴۱۱ق. سیفی مازندرانی، علی اکبر، دلیل تحریر الوسیلة، تهران، مؤسسة تنظیم و نشر آثار الامام الخمینی، بی‌تا.

روش های بالا زدن آستین پیراهن

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید. در مقابل نامحرم باید رعایت حدود را که در متن نوشتار آمده باید رعایت کنید.

چگونگی دوخت پیراهن دخترانه

با توجّه به این که اگر دختران مسلمان و متدین دروس عالی را نخوانند تنها افراد بی بند و بار و لامذهب پست‌های مهم را اشغال می‌کنند، به افراد متدین اجازه داده می‌شود که مسأله حجاب را در خصوص مواردی که ضرورت دارد رعایت نکنند، ولی در غیر آن موارد حتماً رعایت نمایند. به هر حال اگر کاری انجام دهد که بگویند آرایش کرده باید از نگاه نامحرم بپوشاند. اگر در حدی است که عرفاً می­‌گویند آرایش یا رنگ کرده و یا ابرو برداشته باید از نگاه نامحرم بپوشاند، اما اگر نه مختصر است که عرفاً نمی­‌گویند آرایش کرده، پوشاندنش واجب نیست.

اما حکم تتو کردن از جهت دیگر این است که اگر خانمی ابرو یا دستش را تتو کرده و آرایش محسوب شود ولو آرایش ثابت، باید از نگاه نامحرم بپوشاند. در صورتی که پزشک همجنس وجود دارد و می‌تواند معاینه و معالجه کند هرچند ممکن است پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری داشته باشد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد جایز نیست.

نرخ دوخت پیراهن مردانه 1400

مسأله ۲۴۵ ـ پوشيدن چكمه و جوراب ـ در حال اختيار ـ بر مرد محرم حرام است، و همچنين ـ بنابر احتياط واجب ـ پوشيدن هرچيزى كه تمام روى پا را بپوشاند، مانند شمشك و مثل آن، بر او حرام است. پوشیدن لباس آستین کوتاه برای مرد اگر مستلزم مفسده باشد، جایز نیست. استفاده از لباس آستین کوتاه براى مردان اشکالى ندارد مگر در مواردى که بدانیم مفاسد خاصّى بر آن مترتّب مى شود.

مسأله ۲۴۷ ـ جدال نمودن ـ قسم خوردن به كلمه «لا و اللّه» و «بلى و اللّه» ـ اگرچه خصومت و دشمنى در بين نباشد، بر محرم حرام است، بلكه ـ بنابر احتياط واجب ـ هرگونه قسم خوردن به اسماء و صفات الهى حرام است اگر چه با آن دو جمله نباشد. اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد، در صورتی که زیّ خود قرار دهد بنابر احتیاط حرام است.

به طور کلی پوشیدن چیزی که از جهت رنگ یا شکل و یا نحوه پوشیدن باعث جلب توجه نامحرم و فساد و ارتکاب حرام شود و همچنین هر آنچه که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب می‌شوند به‌طوری که پوشیدن آنها منجر به ترویج فرهنگ منحطّ غربی شود، جایز نیست و تشخیص مصادیق آن به عهده مکلف است.

به چه نوع لباسی شومیز میگویند

بر مردان واجب است غیر از سر و صورت و گردن و دست و ساق پاها بقیه بدن را از نامحرم بپوشانند. پوشش به لحاظ جنس یا صفت پوشیدنی دارای احکامی است که در برخی از آنها زن با مرد تفاوت دارد. برخی احکام نیز اختصاص به پاره‌ای احوال، همچون نماز و احرام دارد.

دولت اسلامی همان گونه که نمی‌تواند اجازه شرب خمر علنی را، حتی به پیروان ادیان دیگر بدهد، نمی‌تواند با رعایت نشدن حجاب در جامعه نیز موافقت کند، زیرا حجاب، فراتر از ادای تکلیف توسط مؤمنان، هنجاری لازم الاجرا در جامعه دینی است. حجاب در لغت به معنای مانع، چیزی که بین دو چیز جدایی افکنَد، پوشاندن و پوشش (سِتر) است.[۱] امروزه واژه حجاب در زبان عامه مردم و متون فقهی، به معنای پوشش شرعی زنان به کار می‌رود.

دکمه بازگشت به بالا