مجله هنری و فرهنگ

جایگاه سینمای ایران در جهان از نگاه سامان سالور/ سینمای ایران در جشنواره‌های جهانی قبل و بعد از موفقیت‌های اصغر فرهادی !

جايگاه سين ماقاقران در

سامان سالور کارگردان فیلم‌های «تمشک»، «سه کام حبس» و «سیزده 59» با اشاره به اینکه سینمای ایران با موفقیت اصغر فرهادی مملوء از آثاری شبیه به آثار او ساخته شده است که با بی‌توجهی و ساده‌انگاری مکان‌های فرهنگی سینمای ایران در عرصه. بقن الملل از دست رفته است.

سامان سالور کارگردان سقن ما در گفت وگو با خبرنگار مجله آنلاین، اظهار ارزش سين ماق اقران در جشنواره‌های جهانی را می‌توانم قبل و بعد از موفقیت‌های اصغر فرهادی تقسیم کنم. اقغر فره آدی تولّد کنند.

سالور اظهاران کرد: پیش از موفقیت اصغر فرهادی در جشنواره‌های جهانی و برنده جایزه اسکار هر فیلمساز شبیه به خودش فیلم می‌ساخت و معدود فیلمسازانی بود که گرفتار شد. عباس ک0064ارستمق فیلم‌هایی به سبک و سیاق او می‌ساختند اما اکثراً آثارشان در حال و هوایی بود که به جهان‌بینی و سینمای مربوط می‌شد و از هر فیلم می‌شد فهمید که دنیای اثر از آن است. جهان کارگردان خلق شده است.

این کارگردان در ادامه گفت: در آن مقطع نگاه به سینمای ایران محترم و جدی‌تر بود. اقران دراین روقداده حضور دارد اما بعد از گذشتن از دوران نگاتقوو تلفن همراه می‌توان فیلم بسازند که البته از نظر این اتفاق، ویژگی بسیار مثبتی از این ماجرا است، تعداد زیادی از آثار کپی دست چندم از فیلم‌های فرهادی را می‌توان دید. پیش از این به این وضعیت سینمای ما به موفقیت در جشنواره‌ها دست یافت، در عرصه بین الملل بودیم و جشنواره‌ها دیگر به فیلم‌های ما توجه داشت.

کارگردان فیل مثقن مایییی «تمشک» در ادامه گفت: در سال‌های فیلم‌های ایرانی معمولاً به اکران جهانی نمی‌رسیدند و تنها فیلمسازان هستند که مثل کیارستمی، قبادی و پناهی بودند که این امکان وجود داشت و چنین مسائلی را نمی‌شد یک مقدار دانست اما با موفقیت آثار فرهادی همه سینمای ما شبیه به آن بودند. به هر سال ما نزدیک به 100 فیلم به جشنواره کن می‌فرستادیم، این فیلم‌ها را افتخار می‌کنند، اخبارشان را در رسانه‌های مختلف پخش می‌کنند و اصلاً هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. فلسفه با رونق گرفتن فیس‌بوک، و… این فرصت برای کسانی که به معرفی و معرفی شدن فکر می‌کنند و حتی اتفاقاتی چون نمایش فیلم را می‌دهند. در بازار جشنواره کن که هیقچارز ¿ نه متفکر تهق شده و به قکک رسانه زرد و تبلیغاتی تبدیل شده است که هیچ هویتی ندارد و همین وضعیت باعث می شود تا سینمای ایران در فیلمسازان بزرگ شود و این آفت در سینمای ما وجود دارد.

این کارگردان داستان کرد: همه فیلمسازان به شبیه فرهادی شدن سینمای ما را به یک سیرک تهی از اندیشه تبدیل کرده است که در آن تنها اخبار دروغ هستند و جایگاه‌مان را دارند که با فیلم‌های ماندگار به دست آورده بودند کاملاً از دست داده‌ایم. به فیلم تبدیل شده است چه در اندیشه و چه در ساختار مفهومی و بسیاری از فیلمسازان تنها به جایزه گرفتن فکر می‌کنند و فیلمسازی واقعاً با اثری درخشان و درخور به فرد جایزه می‌رسد. به بق کفاقتی مسئول و مدقران فره نگی کرور مربوی مي

فکر می کنم ما تنها کشوری هستیم که جشنواره ملی از جشنواره جهانی مهم تر است. خودی و غیر خودی دانستن افراد و دسته‌بندی‌های آن‌ها به این شکل‌ها را حذف می‌کنند و تنها دوستان را به جشنواره دعوت می‌کنند و در واقعه جشنواره را به یک دوره می‌کنند و حتی زمانی که دوستی به سمت افراد برگزار می‌شود، با بی‌اعتنایی روبرو می‌شوند. دلیل این است که جشنواره به یک دورهمی دوستان تبدیل شود که هیچ جایگاهی در سینمای دنیا ندارد.

سالور در ادامه اظهاراتش گفت: متأسفانه این جشنواره کاملاً از معنا و هنر برخوردار است و هزینه و بودجه‌ای که برای جشنواره برگزار می‌شود هیچ‌گونه اعتباری برای سینمای ما ندارد. همکاری دادم و گفتم که اگر کمکی از دست من برمی‌آید حتماً دریغ نخواهم کرد اما برای همین هم با بی‌اعتنایی روبرو شدم و اگر اعتراض کنم هم می‌گویند سهم‌خواهی می‌کند. دارند که به آن توجه دارند. تیم ملی فوت بال که اگر یک مربی بازیکنان به تیم دعوت کند و یک بازیکن آماده باشد و خوب را دعوت نکند همه اعتراض کنند، این موضوع هم به همین شکل است و به آن توجه داشته باشیم.

او افزود: متأسفانه هر سال شاهد برگزاری ورک‌شاپ برخی از دوستان هستند که همان‌ها سال‌ها بعد در جشنواره برگزار می‌شوند و در این جشنواره هر سال می‌شود چند فیلمساز مطرح می‌شوند. دعوت کرد و ورک‌شاپ برگزار می‌شود اما حتی این کار را هم نمی‌کنند و ما هر سال که جشنواره برگزار می‌شود به هیچ‌وجه سینماگران مطرح نمی‌بینند که ورک‌شاپ برگزار می‌کند. مثل جشنواره دبي با برگزاری 5 یا 6 دوره به راحتی به مهم‌ترین جشنواره فیلم‌های سینمایی تبدیل شده است. به ¿

ب جامعه جدا نیست و عملی است که در جامعه‌مان شاهد ریا، دروغ و رشوه هستیم در سینما هم چنین نشانه‌هایی را پیدا کرده‌ایم. س کشش استهای 0054وزپلنگ جشنواره طلایی لوکارنو هستم اما وقتی به سمت دوستان جشنواره جهانی دست دوستی دراز می‌کنم با بی‌اعتنایی روبرو می‌شویم تا حلقه دوستانشان تنها در این عرصه کار کنند.

دکمه بازگشت به بالا