نماد سایت مجله آنلاین

قیمت ماکارونی و نظام حمایت اجتماعی

قیمت ماکارونی و نظام حمایت اجتماعی

دولت‌های ممالک پیشرفته دنیا بانک اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانوارها دارند و هر قدر نظام‌های سیاسی به «دولت امن» نزدیک‌تر هستند – مثل سوئد و نور و فنلاند – کیفیت و دقت و کاربرد بانک‌های اطلاعاتی آن‌ها بیشتر است. و ض عقت

این بانک‌های اطلاعاتی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانوارها اجازه می‌دهند تا حمایت اجتماعی دولت از خانوار و افراد به صورت هدفمند و هوشمند صورت گیرد. کمک غیرنقدی به خانوار یا فرد داده می شود، بر اساس استحقاق تعلق می گیرد. هم ممکن است به هر دلیلی

دولت باید رشد اقتصادی کند، رابطه با جهان را بهبود می بخشد، زمینه بروز بیماری را از بین ببرد، سیاست های ضدتورمی به کار می گیرد، ارزش پول ملی را حفظ می کند و … اما، وظیفه نظام حمایت اجتماعی هدفمند و هوشمند را دارد. هم توسعه دهد.

دولت – بالاخص دولتی که زیر بار هزینه‌ها له شده و کسر بودجه‌اش تسمه تورم را بر گرده اقشار ضعیف اقتصادی آتشین کرده – لازم است که برای انجام اصلاحات یا مدیریت اجتماعی هر چیزی از جنس بحران و شوک اقتصادی، به داده‌ها و برای حمایت از هدفمند و هدفمند کمک کند. چنین سامانه‌ای امروز بیش از هر زمانی احساس می‌شود، حالا که ممکن است گروه‌هایی از مردم به ماکارونی هم دسترسی نداشته باشند و نیاز به هدف در برابر سوءتغدیه حمایت داشته باشند.

نکته مهم این است که در این کشور هر کس جاده غیرضروری بکشد، پتروشیمی مخربی در میانکاله سر هم کند، کارخانه فولادی در کم‌آب‌ترین نقطه کویر بسازد، کلنگ هر ساخت و ساز پُرساخت‌وپاختی را به زمین بزند، ژستی می‌گیرد، دیده می‌شود و قدر می‌بیند و بر صدر. می‌نشیند؛ اما آن‌ها که برای ایجاد سامانه‌های حکمرانی – مانند بانک اطلاعات و نظام حمایت اجتماعی هدفمند و هوشمند – جستجو کنند، نه دیده می‌شوند، نه قدر می‌بینند و نه بر صدر می‌نشینند.

کار ایجاد چنین سامانه‌ای با عنوان «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان (https://refahdb.mcls.gov.ir/)» در وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۲ آغاز شد. کامل ترجمع و ساختار اصلی آن با بیش از 60 جدول داده‌های شکل گرفته است. امر آن برای نظام اجتماعی و توسعه عدالت را درمی‌یافتند، نسبت به آن بی‌توجه بودند.

بدبختانه در این کشور حکومتی را تغییر می‌دهد و به دنبال ساخت‌وساز است. در حوزه انتخابیه خود هستند. قدرت دولت‌ها با تعداد روبان‌هایی که می‌توانند اندازه‌گیری کنند نه میزانی که برای حکمرانی صحیح خلق می‌شود.

خلاصه، حالا که ماکارونی قیمت‌ها برابر شده و چشم‌انداز آینده نیز روشن نیست، تکمیل، هدفمند و هوشمند «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان» را جدی بگیرید و بکوشید این کشور را به داده‌های لازم برای ایجاد یک نظام حمایت اجتماعی و کارآمد شدن می‌پردازد. ما مردم هم بیایید این نظام حمایت اجتماعی را ایجاد کنید.

* جامعه‌ رگسورن اس

خروج از نسخه موبایل