نماد سایت مجله آنلاین

توسعه ناتو، مشکل اصلی بحران اوکراین

تحرک جدید لابی یهود علیه صهیونیسم

آیت‌الله خامنه‌ای، در دیدار آقای قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان در مسائل ویژه‌ای درباره‌ی مردم گفتند: «در مسئله‌ی مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصد توسعه‌ی ناتو هستند و آن‌ها هر جا که حضرت برای نفوذ به خود نفوذ می‌کنند، نمی‌خواهند کرد.» آنها همچنین پیشنهاد کردند: «باید مسائل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود، زیرا آمریکایی‌ها و غربی‌ها درصدد گسترش دایره خود در مناطق مختلف از جمله در شرق و غرب آسیا و ضربه‌زدن به استقلال و اقتدار کشور هستند.» ۱۴۰۱ / ۰۳/۲۹

پس از پایان جنگ دوم جهانی، آمریکا و اروپا تحت عنوان مقابله با تهدید کمونیسم، پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو را در چهارم آوریل ۱۹۴۹ بنیان گذاشتند. فروپاشی شوروی و بیخاصیت‌شدن پیمان ور، سازمان ناتو برای حل بحران هویت، این سوال مطرح می‌شود که اساساً سازمانی که در مقابل خطر کمونیسم‌شده‌بود، پس از فروپاشی شوروی چه نیازی به بقا خواهد داشت. را مطرح‌کرده و مبارزه با تروریسم، مقابله با بنیادگرایی اسلامی و ایمان از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی را برای راه‌بردهای جدید سازمان و علت بقای آن مشخص کرد.

این کشور، شرق جهان را دارای معضلاتی مانند تروریسم، ناهنجاری‌های محیط زیستی، اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، ضعیف، محروم از حقوق بشر و آسیب‌های اجتماعی دانسته و حرکت به سوی شرق برای مقابله با این معضلات را در دستور کار قرار می‌دهد، در حالی که دلایل اصلی مشکلات گفته شده است. ‡

از سوی دیگر، تحولاتی مانند فروپاشی دیوار برلین و پیوستن دولت جدید آلمان به سازمان ناتو، باعث نارضایتی و مخالفت شدید شوروی تا جایی که جیمز بیکر، وزیر امورخارجه آمریکا در فوریه سال ۱۹۹۰، به سران شوروی تضمین می کند که ناتو «یک اینچ» است. میخائیل گورباچوف، رئیس‌جمهور وقت شوروی نیز به‌دلیل همین وعده و با اعتماد به آمریکا، اتحاد دو آلمان را به رسمیت شناختند.

در این مقطع، بوریس یلتسین، دیمیتری مدودوف و گورباچف ​​به تصمیم ناتو اعتراضی، اقدامی که با نارضایتی شوروی همراه بود. کردند و یلتسین، اولین رئیس‌جمهور روسیه بعد از فروپاشی شوروی، در کنفرانس خبری مشترک با بیل کلینتون، در هلسینکی گفت: «ما معتقدیم که توسعه ناتو به‌سمت شرق است، آن‌هم اشتباهی جدی است!» با این وصف، سازمان ناتو در نشست مادرید در سال ۱۹۹۷، عضویت لهستان، مجارستان و چک کردن را برایت و سعه نفوذ خود به سوق.

در ادامه این تحولات، اسلواکی، اسلوونی، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی و بلغارستان به عضویت ناتو در آمدند. با نزدیک‌ترشدن ناتو به منطقه و گرجستان، تنش‌ها در میان آمریکا و روسیه تشدید شد و مسکو را به واکنش‌های جدی‌تر وادار کرد.

روسیه هم در واکنش به این وضعیت، نیروهای خود را برای حفظ امنیت شهروندان روسی، وارد کردند. در نتیجه این تحولات، جزیره کریمه در ۱۶ مارس ۲۰۱۴ پس از برگزاری همه‌پرسی از مردم، به روسیه منضم شد. ایلاعاتق اروپا و آمرقکا را متقاعد کرد که روسیه به اوکراقن حمله کرد.

ناتو همچنان که در سال ۱۹۹۷ خود را به کار می‌گیرد در ادامه بدعهدی‌های در یک اقدام کاملاً حرکت‌آمیز قصد داشت تا مردم را به عضویت خود درآورد. مسکو بود.تقمق مقتدر که regsvr له جنگ روسيه و اوکراقن رادر ۲۴ فوريه ۲۰۲۲ برافروخت.

تحریک‌آمیز ناتو در موارد مختلف به‌خصوص در بحران‌های مختلف نشان می‌دهد که حرکت ناتو به‌سوی شرق نه‌تنها امنیت روسیه را به خطر می‌اندازد، بلکه آسیای مرکزی و قفقاز و غرب آسیا را با خطرات جدید مواجه‌ها و مانعی برای پیشرفت اقتصادی این کشورها خواهد بود.

بیان مهم رهبر انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور قزاقستان، ناظر به همین موضوع است و به همین دلیل منطقه باید ضمن توجه به ریشه‌های بحران منطقه، متحدانه و با برنامه‌ریزی‌های دقیق، برای جلوگیری از حرکت ناتو به‌سوی شرق نتواند اقدام کند.

* * KHAMENEI.IR

خروج از نسخه موبایل