رسیدگی به امور مالیاتی کسب و کار، یک امر تخصصی است. برون سپاری خدمات مالیاتی دلایل و مزایای بسیاری دارد. شرکتهایی که در زمینه امور مالی فعالیت دارند، با مشاوره مالیاتی کمک بزرگی به کسب و کارها میکنند. این شرکتها با داشتن تخصص و همچنین معرفی وکیل مالیاتی، برای سهولت پیگیریهای مالیاتی پیشنهادهای موثری را به کسب و کارها میکنند. بیشتر کسب و کارها تمایل دارند رسیدگی به امورمالیاتی را بهصورت برون سپاری پیگیری کنند.
مهمترین عامل برون سپاری خدمات مالیاتی
یکی از مزایای مهم برون سپاری، جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه است. با برون سپاری مالیاتی اشتباهات و ایرادات احتمالی حذف میشوند.
قوانین مالیاتی دائم به روز میشوند و انجام امور مالیاتی نیازمند تیم متخصص است. تنظیم اظهارنامه مالیاتی و پیگیری امور مرتبط نیاز به تخصص کافی و تجربه دارد؛ بنابراین امور مالیاتی باید به افراد متخصص و به یک تیم حرفهای سپرده شود. شرکتهای خدمات مالیاتی برای انجام و پیگیری این امور در کسب و کارهای مختلف فعالیت میکنند.
دلایل اصلی برون سپاری
برون سپاری امور مالیاتی مزایای مختلفی دارد و از آنجایی که این امر نیازمند تخصص کافی است، باید به افراد متخصص واگذار شود. در ادامه مطلب دلایل برون سپاری مالیاتی را بیان میکنیم.
جلوگیری از جریمههای مالیاتی
جریمههای مالیاتی متفاوت هستند; بعضی از جریمهها بهصورت جریمههای نقدی هستند که باید پرداخت شوند. برخی دیگر از جریمههای مالیاتی با ایجاد محدودیت و سلب امتیاز همراه هستند. اگر استانداردهای مالیاتی رعایت نشوند، کسبوکارها با جرائم سنگین مواجه میشوند. اگر جرائم مالیاتی با ایجاد محدودیت و یا سلب امتیاز همراه باشند، ممکن است لطمه جبرانناپذیری را به کسب و کار وارد کنند.
دقت در انجام امورات مالی
از اصلی ترین نکات در رابطه با امور مالی کسب و کارها، دقت بالا در انجام امورات مختلف است. بی شک حسابداری و انجام امورات مالی یکی از حساسترین پایههای هر کسب و کار موفقی است. تضمین کسب و کار موفق و ادامه دار بودن آن، به انجام دقیق و درست قوانین و استاندارهای مالی و حسابداری است.
اشتباهات حسابداران داخلی
در نظام مالیاتی بخشنامههای متعددی وجود دارد که دائم در حال بهروزرسانی هستند. هرچند وقت یکبار بخشنامه جدید با موضوعات مختلف در نظام مالیاتی کشور صادر میشود. این موضوع باعث سردرگم شدن و حتی اشتباه حسابداران داخل شرکتها شود.
صرفه جویی در وقت و انرژی
اگر یک حسابدار داخلی بخواهد اظهارنامههای مالیاتی را بررسی و تنظیم کند، وقت بسیار زیادی را برای انجام امورات مختلف این کار باید صرف کند. گاهی اوقات در طول فرایند انجام این کار، ممکن است اشتباهات مختلفی صورت گیرد که تصحیح هر یک از آنها نیز نیازمند زمان زیادی است. دقت لازم برای انجام امورات مالیاتی انرژی زیادی را از کارکنان خواهد گرفت.
کارنامه بدون اشتباه در کسبوکار
ارائه پروندههای مالیاتی برای رسیدگی، به تجربه و آگاهی لازم نیاز دارند. فنون مذاکره و تعامل با بازرسین مالیاتی از مهارتهایی است که نیازمند تجربه و آگاهی است که بسیاری از حسابداران داخلی شرکتها چنین مهارتی را ندارند. هر کسبوکاری لازم است تا کارهای حسابداری مالیاتی را دقیق، بدون اشتباه و بهموقع انجام دهد. اظهارنامههای مالیاتی و مدارک مالی حسابرسی شده، مدارک معتبری هستند که برای جذب سرمایهگذاران و یا بانکها میتوان از آنها استفاده کرد. انجام امور حسابداری مالیاتی بینقص، یک کارنامه عالی برای کسبوکار شما محسوب میشود.
داشتن تیم قوی از مشاورهای مالیاتی
اگر برای انجام امور مالیاتی یک حسابدار داشته باشید، تنها از نظرات و پیشنهادات یک نفر استفاده میکنید. با برون سپاری خدمات مالیاتی، شما از نظرات و پیشنهادات یک تیم متخصص و با تجربه و حرفهای برخوردار میشوید. تیمهای متخصص، اطلاعات خود را در زمینهی قوانین و استاندارهای مالیاتی دائماً بهروز میکنند.
افزایش تمرکز در زمینه مدیریت کسب و کار
انجام امورات مالی وقت و انرژی بسیار زیادی را از تیم یک کسب و کار میگیرد. واضح است که حساسیت بالا در انجام امورات مالیاتی و داشتن دقت در انجام این قبیل امورات، تمرکز بسیار زیادی را میطلبد.
عدم مشکل تامین نیروهای انسانی
در حال حاضر، استخدام یک نیروی کاری مسئول، متخصص و با تجربه، یکی از اصلیترین مشکلات کسب و کارهای مختلف است. کسب و کارهای متعددی وجود دارند که برای تأمین نیروی انسانی مناسب، دچار مشکلاتی هستند و گاهی اوقات ضررهای غیر قابل جبرانی نیز از سوی کارمندان دریافت میکنند.
کاهش نرخ هزینههای یک کسب و کار از طریق برون سپاری
میزان هزینههای زیاد جهت استخدام یک کارشناس مالی متبحر، از دیگر مشکلات اساسی برای هر کسب و کاری است. همچنین علاوه بر حقوق، نرخ هزینههای بیمه، پاداش، سنوات، تهیه و تنظیم سیستمهای رایانهای و ابزارهای مورد نیاز و… این قبیل مشکلات را دو چندان نموده است.
کلام آخر
بعضی از شرکتها و کسب و کارها، رسیدگی به امور مالیاتی خود را در درون شرکت تعریف میکنند. این شرکتها، برای رسیدگی به امور حسابداری و مالیاتی، کارشناسان متخصصی را در این زمینه استخدام میکنند. برخی از شرکتهای دیگر خدمات مالیاتی خود را بهصورت برون سپاری پیگیری میکنند. از جمله مزایای برون سپاری، کاهش هزینههای جاری شرکت است. از دیگر عوامل و مزایای برون سپاری امور مالیاتی، میتوان به تضمین سلامت محیط کار، کاهش اتلاف وقت و انرژی و موفقیت در کسب و کار اشاره کرد. شرکتهای خدمات مالیاتی با تیمی متخصص و حرفهای، به کسبوکارها و شرکتها، مشاوره مالیاتی میدهند و با دانش و تجربه خود، بهترین پیشنهادها را ارائه میدهند. شرکتهای خدمات مالیاتی، با معرفی وکیل مالیاتی که متخصص در زمینه پیگیری امور مالیاتی است، باعث سهولت انجام این امورات میشوند.
همانطور که گفته شد، برون سپاری امور مالیاتی مزایا و دلایل زیادی دارد و تمام این مزایا در مجموع بیانکننده اهمیت این امر است.