نماد سایت مجله آنلاین

مواد مناسب و نامناسب برای برش لیزر

برش لیزر؛ روشی پرکاربرد و مقرون‌به‌صرفه برای برش انواع مواد

امروزه برش با لیزر در صنایع مختلف مانند خودروسازی، الکترونیک، تولید تجهیزات پزشکی و هوافضا بسیار کاربرد دارد و در مقایسه با سایر روش‌های ‌سنتی برش مزایای زیادی دارد. برش لیزری دقیق، انعطاف‌پذیر، سریع و مقرون‌به‌صرفه است. شما می‌‌‌توانید از دستگاه لیزر غیر فلزات برای برش انواع مختلفی از متریال‌ها از جمله چوب، چرم و اکریلیک استفاده کنید. این موضوع، یکی از دلایل اصلی محبوبیت این روش برای برش است. در این مطلب مواد مناسب و نامناسب برای برش لیزری را با هم بررسی می‌‌‌کنیم.

مزایای برش لیزری

عوامل متعددی در محبوبیت گسترده برش لیزری نقش دارند. مهم‌تر از همه این است که برش لیزری نسبت به تکنیک‌های ‌سنتی، هم سرعت بالایی دارد و هم مقرون‌به‌صرفه است. در ادامه مهم‌ترین مزایای برش لیزری را بررسی می‌‌‌کنیم.

دقت بالا

برش لیزری دارای عملکردی عالی در مواقعی است که نیاز به برش‌های تمیز و صاف‌ در لبه‌های کار دارید. چراکه استفاده از انرژی لیزر برای برش با استفاده از یک پرتو بسیار متمرکز می‌تواند تلورانس‌ پایین در اطراف ناحیه موردنظر برش را حفظ کند و درنتیجه محصول نهایی با دقت بالایی تولید می‌‌‌شود.

امکان برش طرح‌های ‌پیچیده با هر ضخامتی

برش لیزر طوری است که محدوده‌های ‌موردنظر کاملا از قبل تعریف می‌‌‌شوند. بدون نیاز به استفاده از گرمای اضافی، بخش‌های ‌بسیار باریکی از متریال‌ها را می‌‌‌توان در مقایسه با تکنیک‌های ‌دیگر کار کرد. همچنین، ناحیه تحت تاثیر حرارت لیزر نسبتا محدود است که به این معنی است که متریال مورد نظر به دلیل تغییرات در ریزساختار خود، کمتر تاب برداشته یا اعوجاج پیدا می‌‌‌کند. برخلاف دیگر تکنیک‌ها، برش لیزری می‌‌‌تواند هندسه‌های ‌بسیار پیچیده‌ای را با دقت بهتر و میزان تلورانس عالی ایجاد کند.

به‌صرفه بودن برش لیزری

لیزرها را می‌‌‌توان برای برش مواد با ضخامت‌های ‌مختلف مورد استفاده قرار داد؛ و برای تولید هر شکل موردنیازی مناسب است. خواه مشتریان به بدنه خودرو یا بدنه تلفن همراه نیاز داشته باشند. فرآیند برش لیزری نیز بسیار سریع است و به‌راحتی می‌‌‌توان آن را با دقت بالا اجرا کرد. به دلیل پهنای نهایی kerf، این روش به شکل کارآمدی سطوح بیشتری از ورق را مورداستفاده قرار می‌‌‌دهد. این امر موجب صرفه‌جویی در مصرف مواد و کاهش هزینه‌های ‌کلی ضایعات می‌‌‌شود.

چه موادی برای برش لیزری مناسب هستند؟

لیزر غیر فلزات می‌‌‌تواند کاغذ، چوب‌پنبه، چرم و چوب را برش دهد. برخی از پلاستیک‌ها نیز برای برش بی‌خطر هستند که. یک مثال خوب در این مورد اکریلیک است. این دستگاه عملکردی عالی در صنایع گوناگون دارد که لبه‌هایی دقیق را ایجاد می‌‌‌کند. در ادامه مواد مناسب برای برش لیزر را شرح می‌‌‌دهیم.

فلزات

انواع مختلفی از فلزات وجود دارد که لیزر می‌‌‌تواند برش دهد، ازجمله فولاد ضدزنگ، فولاد نرم و برنج. اگرچه محدودیت‌هایی وجود دارد و این روش برای برش صفحات بسیار ضخیم مناسب نیست. حداکثر ضخامت به قدرت دستگاه مورد استفاده و مهارت اپراتور در کنترل آن بستگی دارد، اما می‌‌‌تواند تا 20 میلی‌متر باشد. شما می‌‌‌توانید انواع طرح‌ها و حروف را با برش لیزری، با کیفیتی بالا روی تابلوهای فلزی ایجاد کنید.

چوب

استفاده از لیزر برای برش انواع چوب تمیزتر و ایمن‌تر از استفاده از ابزاری مانند اره است که می‌‌‌تواند کیفیت لازم را نداشته باشد. این امکان را به شما می‌‌‌دهد که با دقت بیشتری محصول خود را تولید کنید. هر دو چوب نرم و سخت مواد مناسبی برای برش لیزر هستند؛ ازجمله تخته سه لا، ام دی اف و چوب گردو و کاج.

یک صنعتگر با یک دستگاه برش لیزری چوب، می‌‌‌تواند گوشه‌های ‌دقیق‌تر، منحنی‌های ‌صاف‌تر و طرح‌های ‌پیچیده‌ای ایجاد کند. قابلیت‌های ‌این روش بی‌شمار است و برخلاف روش‌های سنتی برش چوب، لیزر در تماس مستقیم با چوب قرار نمی‌گیرد، به این معنی که می‌توان برش دقیق‌تری ایجاد کرد.

برای اطلاع از جزییات و مشخصات انواع دستگاه لیزر غیر فلزات روی لینک زیر کلیک کنید:

https://rotecgroup.com/product/laser-machine/nonmetal/

پلاستیک‌ها

شاید فکر کنید که برش لیزری روش مناسبی برای برش پلاستیک‌ها نباشد. اما طیف وسیعی از پلاستیک‌ها وجود دارند که می‌‌‌توان آن‌ها را با لیزر برش داد، ازجمله این پلاستیک‌ها می‌‌‌توان به اکریلیک، پلی‌استر و پلی‌پروپیلن اشاره کرد که در ادامه ویژگی‌های ‌هریک را توضیح می‌‌‌دهیم:

چه موادی برای برش لیزری مناسب نیستند؟

اگرچه لیزر می‌‌‌تواند بسیاری از مواد را برش دهد و روشی پرکاربرد در صنایع مختلف است. اما برخی از آن‌ها برای این نوع فرآیند مناسب نیستند. ازجمله این مواد می‌‌‌توان به پی‌وی‌سی و پلاستیک ABS اشاره کرد که در ادامه ویژگی‌های ‌هرکدام را با هم بررسی می‌‌‌کنیم:

با روتک، بهترین مدل‌های ‌دستگاه برش لیزری را خریداری کنید

همان‌طور که برش لیزری تکنیکی مقرون‌به‌صرفه تر از تکنیک‌های ‌سنتی برش به شمار می‌‌‌آید، شاهد تغییر قابل‌توجهی در بازار مصرف بوده‌ایم. این دستگاه درگذشته صرفا برای مقاصد صنعتی کاربرد داشت، اما اکنون می‌‌‌توانید دستگاه برش لیزری را در فضاهای کوچک تولیدی و حتی خانه‌ها پیدا کنید.

این دستگاه دارای طیفی متنوع از مدل‌های ‌مقرون‌به‌صرفه تا ماشین‌های ‌نیمه‌حرفه‌ای و صنعتی است. اما آنچه اهمیت دارد آشنایی با کارکرد دستگاه و شناسایی متریال‌های ‌مناسب برای برش است که ازجمله آن‌ها می‌‌‌توان به فلزات، چوب و برخی پلاستیک‌های ‌خاص مانند اکریلیک اشاره کرد. اگر به دنبال خریداری این دستگاه پرکاربرد و مقرون‌به‌صرفه هستید، پیشنهاد می‌‌‌کنیم به وب‌سایت مجموعه روتک مراجعه کنید. شما می‌‌‌توانید بهترین مدل‌های ‌دستگاه‌های ‌برش لیزر موجود در بازار ایران را از این مجموعه ممتاز صنعتی خریداری کنید.

خروج از نسخه موبایل