اقتصادیمجله کسب و کار

سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

محتوای این مطلب پنهان

سرویس سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی Virtual Private Server که به‌اختصار به آن VPS گفته می‌شود، در ابتدای این مقاله به تعریف سرور و القاء درک مناسب از سرور می‌پردازیم و با نحوه کار vps، نحوه مدیریت، کنترل پنل های vps آشنا می‌شویم، سپس درباره کاربردها، ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم و بعد از معرفی انواع vps در موقعیت جغرافیایی، مانند: سرور مجازی ایران، سرور مجازی آلمان؛ که هرکدام دارای سیستم عامل‌های مختلفی می‌باشند و امروزه آنها را با نام های: سرور مجازی لینوکس و سرو مجازی ویندوز می‌شناسیم؛ به سراغ تمامی سؤالات شما درباره سرور مجازی خواهیم رفت، در صورت نیاز می‌توانید از منوی مقاله (موضوعات) استفاده کنید، با ما همراه باشید.

سرور

اینترنت یک شبکه بزرگ بسیار بزرگ از کامپیوتر هایی است که در سراسر دنیا قرار دارند. وقتی که دو سیستم کامپیوتری را به یکدیگر متصل می کنیم و بین آن ها اطلاعات رد و بدل می کنیم، این دو سیستم با یکدیگر یک شبکه کوچک را تشکیل می دهند. در اینترنت همه کامپیوترها در دنیا با کابل به یکدیگر متصل شده اند و دارای یک آدرس مشخص برای شناسایی و دسترسی هستند. وقتی گفته می شود که به اینترنت متصل شده اید، یعنی اینکه سیستم شما هم به این شبکه بزرگ ملحق شده و با یک آدرس مشخص در اینترنت در حال سرویس دهی یا دریافت سرویس هستید.

در این شبکه بزرگ برخی از سیستم ها به عنوان سرویس دهنده هستند. مثلا وقتی که یک سایت را در مرورگر باز می کنیم، محتویات سایت در یک سیستم در شبکه اینترنت قرار دارد، که بر روی آن سرویس دهنده وب نصب شده است و اطلاعات سایت بر روی آن قرار گرفته است. این سایت ممکن است حجم اطلاعات زیادی را در خود ذخیره کرده باشد و یا کاربران بسیار زیادی در دنیا به این سایت متصل شوند. پس این سایت نمی تواند بر روی یک سیستم کامپیوتری ساده باشد.

هاست

در مطلب “هاست چیست؟” برای درک بهتر مطلب، گفتیم که دنیای مجازی مانند دنیای واقعی است و دقیقا به همین شکل در ذهن خود تصور کنید. در دنیای واقعی “هاست” مانند اجاره یک فضا و یا یک مغازه کوچک به صورت اشتراکی است. برای لمس بهتر مفهوم سرور، سرور را مانند یک ساختمان یا برج تصور کنید، که یک فضای خیلی کوچک از آن را اجاره کرده اید. این ساختمان دارای یک آدرس اختصاصی است و دارای چندین واحد مسکونی یا تجاری کوچکتر است.

سرور ها دارای مجموعه سخت افزارها و شبکه بسیار پرقدرت هستند و انواع بسیار مختلفی دارند. در مطلب “سرور اختصاصی چیست؟” به صورت بسیار کامل تمامی موارد مورد نیاز برای سرور اختصاصی را بیان کردیم.

وقتی که به یک برج یا یک ساختمان چند طبقه نگاه می کنید، فقط همان یک ساختمان را می بیند. با نگاه به یک ساختمان نمی توان گفت که در آن چه خبر است و چه فعالیت هایی در آن انجام می شود. ممکن است که تمامی آن ساختمان برای یک هدف استفاده شود و شما درکی از نقشه ساختمان و استفاده آن ساختمان ندارید، مانند فروشگاه های بزرگ.

امروزه مشاهده می کنید که یک ساختمان بزرگ فقط برای یک فروشگاه است. یا یک ساختمان که یک فقط برای سینما و پخش فیلم است و یا اینکه فقط برای یک پارکینگ استفاده می شود. همینطور در دنیای مجازی یک فروشگاه آنلاین بزرگ چندین سرور اختصاصی و از شبکه اختصاصی استفاده می کند.

سرور اختصاصی

سرور هایی که به صورت اختصاصی به یک هدف اختصاص می گیرند، به آنها “سرور اختصاصی – Dedicated Server” میگوییم، مانند فروشگاه های آنلاین بزرگ. برخی از این فروشگاه ها دارای چندین سرور اختصاصی هستند. ولی همانطور که به خوبی می دانید، خیلی از ساختمان ها مانند ساختمان های تجاری چند منظوره هستند و دارای واحد های بسیار زیادی هستند. هر واحد از آن ساختمان ممکن است برای هدف خاصی باشد و در اختیار افراد متفاوت قرار گیرد. مثلا یک ساختمان تجاری که هر واحد از آن ساختمان به شرکت یا فرد خاصی اجاره داده می شود.

سرور مجازی (Virtual Private Server)

وقتی که یک واحد تجاری را اجاره میکنید، تمام فضای آن واحد به صورت اختصاصی در اختیار شما هستند، ولی راهرو یا آسانسور و برای دسترسی به آن واحد به صورت اشتراکی است. همچنین ممکن است در برخی منابع مانند آب یا برق به صورت اشتراکی باشند.

“سرور مجازی – Virtual Private Server” یک قسمت کوچک از یک سرور است، دقیقا مانند یک واحد از یک ساختمان است. وقتی که یک سرور مجازی VPS تهیه می کنید، تمام فضای سرور مجازی به صورت اختصاصی در اختیار شما است. ولی شبکه و دسترسی به سرور که مانند راهرو یا آسانسور برای دسترسی به سرور مجازی هستند، به صورت اشتراکی است.

تصویر بالا به خوبی مثال عنوان شده در سرور مجازی را نمایش می دهد. سرور مجازی قسمتی از منابع یک سرور اختصاصی است که بر روی آن به صورت مجازی سیستم عامل و برنامه های خود را اجرا می کنید. تمام منابع سرور مجازی به صورت اختصاصی و رزرو شده در اختیار کاربر قرار می گیرد.

    سرور مجازی ؛قسمتی از منابع یک سرور که به وسیله، یک مجازی ساز جدا شده و به صورت اختصاصی و با یک سیستم عامل دلخواه، به کاربر تحویل داده می شود.

دیتا سنتر چیست؟

گفتیم که سرور ها دارای سخت افزار و شبکه بسیار پرقدرت هستند. سرور ها مصرف برق بالایی دارند و حرارت زیادی تولید می کنند. پس با این شرایط نمی توان آن ها را در یک مکان معمولی مانند خانه نگهداری کرد. مکانی که باید سرور ها در آن نگهداری شوند باید دارای سیستم برق پرقدرت صنعتی به همراه سیستم خنک کننده مناسب و همچنین دارای ارتباط شبکه اینترنت با پهنای باند بسیار بالا باشد.

دیتا سنتر – Data Center یا مرکز داده، شرایط لازم را برای نگهداری سرور ها فراهم می کنند. دیتاسنتر ها مکان هایی استاندارد هستند که در برابر حوادث طبیعی مقاومت بالایی دارند، دارای زیرساخت شبکه اینترنت با پهنای باند بسیار بالا هستند، دارای سیستم برق پرقدرت صنعتی هستند و چند منبع تولید برق متفاوت هستند که در صورت بروز مشکل، هیچگاه دچار قطعی برق نشوند و همچنین دارای سیستم خنک کنندگی و تهویه اختصاصی و پیشرفته هستند.

موارد گفته شده فقط برای آشنایی با دیتاسنتر بودند و شما به عنوان یک کاربر درگیر این مسائل نمی شوید و اصلا کاری با آنها ندارید. تنها مواردی که برای کسی که می خواهد یک سرور مجازی VPS تهیه کند مهم است، مکان جغرافیایی دیتاسنتر است و البته تا حدودی شبکه دیتاسنتر خواهد بود.

ترافیک Traffic و پهنای باند Bandwidth چیست؟

به مجموع مقدار مصرف حجم دانلود و آپلود ترافیک Traffic و به میزان سرعت آنها پهنای باند Bandwidth گفته می شود. قبلا گفتیم که سرور مجازی مانند اجاره یک واحد از یک ساختمان بزرگ است. پس برای دسترسی به آن باید از چند خیابان عبور کنید تا به آن واحد دسترسی پیدا کنید.

اگر خیابان ها را برای دسترسی، همان کابل های شبکه در نظر بگیریم، می توان گفت تعداد ماشین هایی که از خیابان عبور می کنند، ترافیک و عرض خیابان، پهنای باند است. پس هر چه خیابان عریض تر باشد، افراد بیشتری می توانند در یک زمان از خیابان عبور کرده و به ساختمان شما برسند.

نکته ای که باید دقت کنید این است که انتهای خیابان یا همان کابل شبکه، به ساختمان یا همان سرور شما ختم می شود، نه واحد شما که سرور مجازی شما است. پس در سرور مجازی این طبیعی است که شبکه بین همه سرور های مجازی موجود در سرور میزبان به صورت اشتراکی باشد.

مثلا اگر شبکه سرور میزبان 1Gb است، همه از این شبکه استفاده می کنند. مگر اینکه بر روی سرور میزبان فقط یک سرور مجازی باشد که از همه پهنای باند به صورت اختصاصی استفاده کند. البته با روشها و تکنیک هایی که مجازی ساز در اختیار مدیر سرور قرار می دهد می توان پهنای باند اختصاصی و رزرو شده را داشته باشید، که برای اطمینان از این موضوع باید با پشتیبانی یا مدیر سرور خود ارتباط برقرار کرده و از این موضوع مطمئن شوید.

انواع سرور مجازی VPS

هنگام خرید سرور مجازی با انواع نام های متفاوت مواجه می شوید. اگر مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید، به نوعی با تمام انواع سرور های مجازی آشنا شده اید. در ادامه برخی بیشترین عنوان های سرور مجازی را در دسته بندی های جداگانه عنوان می کنیم. اگر می خواهید یک سرور مجازی تهیه کنید باید دقت کنید که دیتاسنتر مربوط به سرور میزبان شما در کجا قرار دارد. این نکته خیلی مهم است که دیتاسنتر در ایران باشد یا خارج از ایران باشد. البته ممکن است که فقط لازم باشد که در کشور خاصی قرار داشته باشد. انتخاب اینکه سرور مجازی VPS شما در ایران باشد یا خارج از ایران کاملا به دیتاسنتر بستگی دارد، که در ادامه به برخی ویژگی های آنها می پردازیم.

سرور مجازی ایران – Iran VPS

دیتاسنتر هایی که در ایران قرار دارند شناخته شده اند و با کمی جستجو آن را بدست می آورید. دیتاسنترهای پارس آنلاین، آسیاتک، افرانت و همراه اول از برجسته ترین دیتاسنتر ها هستند. چند سالی است که دیتاسنتر برج میلاد نیز مطرح شده است که به دلیل پهنای باند بالا و امکانات بسیار مناسب این دیتاسنتر، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

  • سرعت شبکه:

سرعت شبکه در اتصال به سرور مجازی ایران خیلی بالاتر از خارج از ایران است. دقت کنید که فریب برخی تبلیغات را نخورید، برخی می گویند که سرعت سرور ایران بیشتر است. منظور از سرعت سرور مجازی ایران، فقط سرعت شبکه و انتقال داده ها به سرور است و سرعت خود سرور به سخت افزار سرور بستگی دارد نه به موقعیت جغرافیایی. همچنین دقت کنید که بالا بودن سرعت شبکه سرور مجازی ایران، فقط برای کاربرانی ایرانی مناسب است. اگر کاربران سرور مجازی خارج از ایران هستند، سرور مجازی ایران ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

  • هزینه:

هزینه تهیه سرور مجازی ارزان تر از سرور مجازی خارج از ایران است، همچنین هزینه ترافیک شبکه داخل ایران هزینه خیلی کمتری برای کاربران سرور مجازی دارد.

  • امنیت:

امنیت همیشه نسبی است و نمی توان گفت که سرور مجازی ایران امنیت بیشتری دارد و دقیقا به سیستم های امنیتی در نظر گرفته شده بستگی دارد. قسمتی از امنیت به نرم افزارو سیستم عامل سرور مجازی بستگی دارد و قسمت دیگر به عهده دیتاسنتر و امنیت شبکه ای که دیتاسنتر برای شما فراهم کرده است بستگی دارد.

  • پایداری و در دسترس بودن:

سرور های مجازی ایران در صورت قطعی و از دسترس خارج شدن اینترنت جهانی، به علت استفاده از شبکه ملی ایران در دسترس هستند. البته فقط برای کاربرانی که در ایران هستند قابل دسترسی است.

  • انعطاف پذیری:

به دلیل در دسترس بودن شرکت های ارائه دهنده و سهولت ارتباطات با راحتی بیشتری می توانید سرور مجازی خود را تغییر دهید یا کم و اضافه کنید و همچنین از امکانات اضافی و جانبی استفاده کنید.

  • SEO:

اگر سایت و خدمات پربازدید برای کاربران ایرانی دارید، تهیه سرور مجازی ایران تا مقداری می تواند در SEO سایت شما تاثیر داشته باشد.

سرور مجازی خارج

وقتی نام یک کشور در سرور مجازی و دسته بندی آن قرار دارد، به این معنی است که سرور میزبان سرور های مجازی در دیتاسنتر آن کشور قرار دارد. در زیر برخی از معروف ترین دیتاسنتر های کشورهای مختلف را معرفی می کنیم.

سرور مجازی آلمان

سرور مجازی که سرور میزبان آن در یکی از دیتاسنتر های کشور آلمان قرار دارد. معروف ترین دیتاسنتر آلمان هتزنر نام دارد.

سرور مجازی هلند

یکی از دیتاسنتر های معروف هلند OVH است.

سرور مجازی آمریکا

آمریکا دیتاسنتر های معروف زیادی دارد که ColoCrossing و XLhost از جمله آنها می باشند.

سرور مجازی انگلیس

از معروف ترین دیتاسنتر های انگلیس Redstation می باشد.

سرور مجازی فرانسه

از معروف ترین دیتاسنتر های این کشور OVH می باشد.

ویژگی

  • شبکه:

سرورهای خارج از ایران پایداری شبکه بالاتری نسبت به دیتاسنتر های ایران دارند و حجم ترافیک و پهنای باند بالاتری را در سبد محصولات خود دارند.

  • هزینه:

هزینه سرور مجازی خارج از ایران کمی بیشتر است، همچنین هزینه سرور مجاز خارج برای کاربران ایرانی هزینه بالایی دارد. اما اگر کاربران سرور مجازی در خارج هستند، هزینه متعادلی را دارد.

  • امنیت:

امنیت سرور های خارج از نیز به دیتاسنتر و سیستم های امنیتی موجود در سرور میزبان و شبکه بستگی دارد.

  • پایداری و در دسترسی بودن:

دیتاسنتر های خارج از ایران در سطح بالاتری قرار دارند و کیفیت سرویس ها نیز بیشتر می شود. در کل پایداری و در دسترسی بودن سرور مجازی خارج از ایران بالاتر است. ولی اگر ارتباط اینترنت جهانی ایران با مشکل مواجه شود، دسترسی به سرور مجازی نیز دچار مشکل می شود.

  • انعطاف پذیری:

برای کاربران ایرانی انعطاف پذیری سرور مجازی خارج از ایران کمتر است. به راحتی نمی توانید مشخصات سرور را تغییر دهید، همچنین فرآیند پشتیبانی و پرداخت نیز با مشکلات زیاد مواجه است.

سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی با یکی از انواع سیستم عامل های لینوکس که ممکن است در برخی موارد با نام های توزیع لینوکس آن ها را مشاهده کنید. مثلا سرور مجازی CentOS یا سرور مجازی Ubuntu

سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی که یکی از انواع نسخه های ویندوز بر روی آن نصب شده است.

سرور مجازی میکروتیک

میکروتیک یک مسیریاب یا Router است و دارای یک سیستم عامل بسیار کوچک و کم حجم است.

سرور مجازی ابری

شرکت های بزرگ و معتبر خدمات دهنده در زمینه سرور مجازی، دارای تعداد زیادی سرور اختصاصی برای میزبانی سرور های مجازی هستند. بهینه ترین حالت برای استفاده از تعداد سرور های زیاد، اتصال آنها به یکدیگر و ایجاد فضای ابری است.

شرکت ها ممکن است در هر شهر یا کشوری و در دیتاسنتر های مختلف دارای سرور های اختصاصی زیادی باشند. این سرورها را با تکنیک ها و روش های پیچیده به یکدیگر متصل می کنند و همگی به یک سرور بزرگ با منابع بسیار زیاد تبدیل می شوند که به آن فضای ابری یا سرور ابری گفته می شود. سپس این فضایر ابری بزرگ به قسمتهای کوچک قسمت شده و به عنوان “سرور مجازی ابری” در اختیار کاربران قرار می گیرند.

برخی از ویژگی های سرور مجازی ابری

    سرعت بالا:

سرور ابری منابع بسیار زیادی متشکل از چندین سرور اختصاصی پرقدرت را دارد.

     هزینه پایین:

به علت استفاده بهینه از منابع سرور های ابری، هم برای سرویس دهنده و هم برای کاربر بسیار مقرون به صرفه است.

    انعطاف پذیری بالا:

در هر لحظه می توانید منابع سرور خود را تغییر دهید و مهمتر اینکه می توانید به راحتی مکان جغرافیایی سرور را نیز تغییر دهید.

    امنیت بالا:

شبکه و امنیت سرور های ابری به خاطر تکنولوژی پیشرفته بیشتر از حالت عادی است و بالاترین زمان پایداری را دارد.

    فضای ذخیره سازی بالا:

در سرور های ابری می توانید بیشترین فضای ذخیره سازی را با پایین ترین قیمت داشته باشید.

کاربرد های سرور مجازی VPS

با سرور مجازی کارهای بسیاری را می توان انجام داد. در ادامه برخی از بیشترین فعالیت های ممکن را به صورت مثال های کاربردی همراه با دسته بندی های عمومی عنوان شده است.

    وب سایت:

اگر سایت پربازدید دارید و هاست پاسخگوی نیاز های شما نیست می توانید سرور اختصاصی را جایگزین آن کنید. ممکن است هر نوع وب سایتی باشد :

     فروشگاه:

فروشگاه های اینترنتی که مشتریان و اقلام زیادی دارند و تراکنش آنها بالاست

     آموزشگاه مجازی:

برای آموزشگاه مجازی انتخاب هاست اصلا مناسب نیست و پیشنهاد می شود که اگر دانشجویانی که همزمان متصل می شوند کمتر از 100 نفر هستند از سرور مجازی استفاده کنید در غیر این صورت از سرور اختصاصی استفاده کنید.

    سایت های اشتراک فایل و ویدئو:

سایت هایی که به صورت عمومی یا خصوصی فیلم و فایل های حجیم را به اشتراک میگذارند.

    سایت های برنامه نویسی شده با دسترسی اختصاصی:

برخی از وب سایت ها از تکنولوژی های برنامه نویسی خاصی استفاده می کنند که نیاز است دسترسی بالایی به سرور هاست داشته باشند. در هاست این امکان وجود ندارد و باید از سرور مجازی استفاده شود. مانند استفاده از فریمورک Framework های اختصاصی PHP و ASP

     سرویس های اشتراکی:

در برخی از شرکت ها و سازمان از سرویس ها و برنامه های اشتراکی استفاده می شود که شعب مختلف آن شرکت در مکان های مختلف و دور از هم باید به آن دسترسی داشته باشند. در این موارد انتخاب سرور مجازی یکی از گزینه های مناسب است.

    سرویس ایمیل:

بیشتر شرکت ها و سازمان ایمیل اختصاصی خودشان را دارند. اگر می خواهید که یک سرور اختصاصی برای ایمیل های خود داشته باشید، استفاده از سرور مجازی یک راه حل مناسب است.

    پایگاه داده:

برخی از برنامه های کاربردی از بانک های اطلاعاتی استفاده می کنند که حجم پایگاه داده ممکن است حجیم باشد. هم برای حجم بالای پایگاه داده و هم برای امنیت بیشتر پایگاه داده را در یک سرور مجازی جداگانه می توان قرار داد.

    سرور برنامه های کاربردی:

برخی شرکت ها یا سازمان ها برنامه های کاربردی دارند که باید در تمام شعب که از یکدیگر فاصله زیادی دارند استفاده شود. مانند برنامه های حسابداری، که می توان برای رفع این مشکل از سرور مجازی استفاده کرد.

     توسعه و تولید نرم افزار:

امروزه بسیاری از برنامه نویسان برای توسعه پروژه های نرم افزاری نیاز به سرویس های خاصی دارند که اگر این پروژه بزرگ باشد، نیاز است که برای آن ها سرور مجازی تهیه کنند.

     سرویس Git:

از این سرویس برای نسخه بندی و پشتیبان گیری آنلاین برنامه در حال توسعه استفاده می شود. همچنین چندین برنامه نویس از مکان های مختلف کد های خود را بر روی این سرور مجازی قرار می دهند.

    سرویس مدیریت پروژه و کد:

اگر تیم های جداگانه توسعه نرم افزار داشته باشید یا اینکه برنامه نویس ها به صورت دورکاری یا پروژه ای فعالیت می کنند برای مدیریت پروژه و کد ها نیاز به یک سرور مجازی برای این کار دارید.

     فعالیت های نظارتی و مدیریتی:

اگر صاحب یک کارخانه باشید یا بخواهید که به صورت دائم شرکت، دفتر، کارگاه، کارخانه یا هر مکانی را به صورت آنلاین و از هر مکانی مدیریت کنید، ممکن است به سرور مجازی نیاز داشته باشید.

    دوربین های نظارت:

برای استفاده از دوربین ها نظارتی و مشاهده آنلاین مکان ها در اینترنت، سرور مجازی می تواند مشکل شما را رفع کند.

    سیستم ها و نرم افزارهای مدیریتی:

برای استفاده همه از سیستم مدیریت یکپارچه، مانند سیستم مدیریت وظایف Task Manager اختصاصی خودتان، سرور مجازی بهترین راه حل است.

    نکته :

مثال ها و مواردی که در این قسمت عنوان شد، عمومی ترین کاربرد های سرور مجازی است. دلایل زیاد دیگری ممکن است برای استفاده از سرور مجازی وجود داشته باشد.

سرور مجازی ایران یا خارج

بهترین راه برای انتخاب موقعیت جغرافیایی سرور مجازی، موقعیت جغرافیایی کاربران سرور مجازی و منابعی که سرور مجازی با آنها در ارتباط است. برای مثال اگر کاربرانی که با سرور مجازی در ارتباط هستند در ایران هستند، حتما ایران را انتخاب کنید. در این صورت اگر همین سرور مجازی با سایت ها و منابعی در اینترنت جهانی در ارتباط هستند، آیا انتخاب سرور ایران می تواند درست باشد؟

برای پاسخ به این سئوال باید موارد بیشتری را بررسی کنید. اگر حجم ترافیک سرور با منابع اینترنتی بیشتر از حجم ترافیک کاربران ایرانی است، به نظر من بهتر است که سرور خارج را انتخاب کنید. به خصوص اگر منابع مورد استفاده سرور در اینترنت، به هر علتی به ایران و کاربران ایرانی سرویس دهی نمی کنند حتما بهتر است که از سرور خارج استفاده کنید.

اگر انتخاب بین سرور مجازی ایران و خارج برای شما دشوار است، حتما از یک مشاوره با تجربه در این زمینه استفاده کنید. شرکت های ارائه دهنده خدمات سرور مجازی تجربیات زیادی دارند و به صورت رایگان به شما مشاوره می دهند.

مجازی سازی – Virtualization چیست؟

همانطور که میدانید مدیریت سخت افزار سیستم ها با سیستم عامل است، یعنی با تهیه یک سیستم و نصب یک سیستم عامل مانند ویندوز روی آن می توانید از آن سیستم استفاده کنید. اکنون اگر بخواهید که به هر دلیلی یک سیستم عامل دیگر با همین سیستم و سخت افزار آن داشته باشید، باید از مجازی سازی کمک بگیرید.

مجازی سازی که با عبارت “Virtualization” شناخته میشود، تکنولوژی و زیرساخت نرم افزاری است که جایگزین سیستم عامل در سرور ها و سیستم هاست، که امکان نصب و مدیریت چندین سیستم عامل را بر روی سخت افزار یک سیستم یا سرور ارائه می کند. با توجه به شکل بالا هر سیستم عامل یک سرور مجازی است که به آن Virtual Private Server می گوییم.

زیر ساخت های مجازی سازی و پنل های کاربری

زیر ساخت های مجازی سازی موجود بیشتر بر پایه سیستم عامل لینوکس هستند. البته مجازی سازی ویندوز با نام “Hyper V” نیز وجود دارد، ولی مانند بقیه از شهرت زیادی برخوردار نیست و شرکت های هاستینگ از نسخه های لینوکسی استفاده می کنند. مهمترین زیرساخت مجازی سازی که شرکت های هاستینگ از آن استفاده می کنند، VMWARE و KVM هستند. در ادامه به بررسی اجمالی این مجازی ساز ها می پردازیم.

XEN

این مجازی ساز رایگان نیست ولی یکی از حرفه ای ترین مجازی ساز هاست. از زیرساخت XEN بیشتر در سازمان ها و شرکت های تخصصی استفاده می شود. شرکت های هاستینگ و فروش سرور مجازی بنا به دلایلی از این سیستم استفاده نمی کنند.

VMWARE

معروف ترین و محبوبترین زیرساخت برای مجازی سازی است. بیشتر شرکت های هاستینگ از این زیرساخت استفاده می کنند. بسیاری از سازمان ها و شرکت ها هم از همین زیرساخت استفاده می کنند. زیر ساخت VMWARE متاسفانه ایران را تحریم کرده و رایگان نیست و در ایران همیشه به صورت کرک شده استفاده می شود. محصول مجازی ساز این شرکت “ESXi” دارد که به صورت یک سیستم عامل ارائه شده است.

ESXi

پنل های کاربری اختصاصی مانند VCenter را دارد، که بیشتر شرکت ها دسترسی کاربری به این پنل را به مشتریان خود ارائه می دهند. برخی پنل های مدیریتی هم برای این برنامه تهیه شده که به صورت ماژول در پنل های کاربری شرکت های هاستینگ نصب شده و در اختیار کاربران قرار داده می شود.

کاربران از طریق این پنل ها می توانند سرور خود را روشن، خاموش و راه اندازی مجدد کنند؛ همچنین دارای ویژگی دسترسی کنسول به سرور مجازی و قسمت های مانیتورینگ متنوعی نیز هستند.

برخی ویژگی ها مهم مجازی ساز ESXi :

  • پایداری بسیار بالا
  • قدرت مدیریت بسیار بالای سخت افزارها
  • دارای سیستم های تحمل خطا بسیار پیشرفته با پایداری بسیار بالا

KVM

مجازی ساز “KVM” بر پایه لینوکس می باشد و کاملا رایگان است. ولی برای ارتباط با پنل کاربری باید پنل های ویژه ای برای آنها تهیه شوند که رایگان نیستند. این پنل ها هم در اختیار کاربران قرار میگیرند و هم در اختیار مدیران سرور ها، ولی با دسترسی های کاملا متفاوت. مهمترین ویژگی این مجازی ساز محیط بسیار کاربر پسند آن است.

از لحاظ مدیریتی مانند ESXi نیست، ولی کاربر در پنل خود اختیارات بسیاری را دارد که امروزه بسیار در بین کاربران سرور های مجازی محبوب شده است. معروف ترین این پنل ها SolusVM و AutoVM است. در زیر به برخی ویژگی های مهم این سیستم مجازی ساز اشاره شده است :

  • نصب و تحویل خودکار و سریع سیستم عامل سرور مجازی
  • تعویض سیستم عامل سرور مجازی در هر لحظه به انتخاب کاربر و توسط خود کاربر
  • دسترسی مدیریتی بیشتر و مانیتورینگ بهتر کاربر بر روی سرور مجازی

کاربران بیشتر زیرساخت KVM را انتخاب می کنند، زیرا زمان پشتیبانی و تحویل بسیار کوتاه می شود.

مسئله مدیریت هارد در سرور مجازی

هارد در همه سیستم ها و سرورها مسئله چالش برانگیزی است. در تمامی سرور ها و سیستم های کامپیوتری، اگر ظرفیت هارد پر شود، سیستم به خوبی کار نمی کند و دچار مشکل می شود. نکته ای که کاربران به علت عدم دانش کافی در این زمینه با آن مواجه هستند این است که به اشتباه فکر می کنند، “استفاده اشتراکی از هارد HDD در سرور مجازی” است.

مطمئن باشید که در سرور مجازی با هر تکنولوژی یا هر مجازی سازی که استفاده شود، هارد HDD به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می گیرد. نکته ای که در برخی موارد به اشتباه برداشت می شود یا سو استفاده می شود، در تکنولوژی مدیریت هارد سرور میزبان است.

مجازی ساز ها برای مدیریت هارد ابزارهای خاصی را در اختیار مدیر سرور قرار می دهند تا از فضای خالی هارد های سرور های مجازی به صورت بهینه استفاده کنند. اصلا چرا همچین ابزارها و تکنیک هایی وجود دارند؟ برای اینکه مدیریت هارد در سرور همیشه با چالش همراه است و اگر به درستی این کار انجام نشود همه سرورهای مجازی موجود در سرور میزبان با مشکل مواجه می شوند.

شما همیشه از فضای سیستم خود به صورت کامل استفاده نمی کنید و ممکن است فضای خالی زیادی داشته باشد. در برخی موارد کاربران از فضای خالی هارد سرور مجازی هیچوقت استفاده نمی کنند. مدیران سرور ها با استفاده از تکنیک های مدیریتی متفاوتی که توسط ابزارهای موجود در مجازی ساز ها در اختیارشان قرار داده دارد، سیاست های متفاوتی را برای مدیریت هارد سرور میزبان در نظر می گیرند.

نکته :

متاسفانه برخی از مدیران سرور ها از این مسئله سو استفاده می کنند و بیشتر از حجم کل هارد سرور میزبان، سرور مجازی به کاربران ارائه می کنند. این کار باعث کندی همه سرور های مجازی می شود و اصطلاحا به آن “Oversell” کردن می گویند. به این معنی که بیشتر از توان سرور میزبان، سرور مجازی ایجاد شده است. کاربران نمی توانند از این مسئله آگاه شوند و باید به مدیر سرور و شرکت ارائه دهنده سرور مجازی اعتماد کنند. پس هنگام تهیه به اعتبار فرد یا شرکت ارائه دهنده خدمات توجه کنید.

کنترل پنل های مدیریت سرور مجازی VPS

شما می توانید هر گونه سیستم عامل مجازی را بر روی سرور مجازی خود داشته باشید. ولی غالبا سیستم عامل های نسخه سرور بر روی سرور های مجازی نصب می شود. این کار به این دلیل است که سرور مجازی باید برخی سرویس ها را در اینترنت برای شما فراهم کنند، اگر نه که چه نیازی به سرور داشتید.

مدیریت و امنیت سرور های مجازی تماما با خود کاربر می باشد و شرکت های هاستینگ هیچ تعهدی در این باره ندارند. پس باید برای کار با سرور مجازی دانش و زمان کافی را برای مدیریت آن داشته باشید. در برخی موارد حتی باید یک نیرو متخصص برای این کار داشته باشید.

ولی ممکن است که با داشتن نیروی متخصص برای اینکار باز هم زمان کافی را برای مدیریت سرور نداشته باشید، یا اینکه هزینه تامین نیرو را نداشته باشید. در این حالت بهترین راه حل استفاده از “برنامه های مدیریت تحت وب سرور” می باشد.

قیمت کنترل پنل ها

این برنامه ها نسخه های مختلف رایگان و غیر رایگان دارند و در بیشتر موارد روش نصب ساده ای دارند و خودتان نیز می توانید نصبشان کنید. برخی از این برنامه ها توسط شرکت هاستینگ و به درخواست کاربر قبل از تحویل سرور بر روی سیستم نصب شده و تحویل می شوند. این نوع سرور مجازی که کنترل پنل از قبل بر روی سرور نصب شده، در سبد محصولات شرکت های هاستینگ به “سرور مجازی مدیریت شده” معروف شده است. در ادامه به چند نمونه از معروف ترین کنترل پنل های تحت وب مدیریت سرور را آورده ایم و ویژگی های آنها را به صورت خلاصه بررسی می کنیم :

Webmin

  • برنامه تحت وب مدیریت سرور های لینوکس
  • معروف ترین کنترل پنل تحت وب رایگان
  • دارای قدرت مدیریت کامل سرور
  • دارای نصب ساده
  • به روز رسانی این برنامه به کندی داده می شود
  • هیچگونه امنیت پیش فرضی ندارد
  • به صورت ماژولار است و بسیاری از سرویس های سیستم را به صورت ماژول می توانید نصب و مدیریت کنید
  • محیط بسیار کاربر پسندی دارد
  • با داشتن امکانات بسیار بالا، باید برای کار با آن تا حدودی دانش لینوکس داشته باشید

Virtualmin

  • برنامه تحت وب مدیریت هاست لینوکس
  • هم خانواده محصول Webmin است
  • هدف آن مدیریت هاست بر روی سرور
  • یک هاست را به صورت رایگان مدیریت می کند
  • بروز رسانی نیز برای این برنامه داده می شود
  • امنیت پیش فرض کمی دارد
  • به صورت ماژولار است
  • بروزرسانی به صورت عادی دارد

Directadmin

  • کنترل پنل تحت وب سیستم عامل لینوکس مخصوص هاستینگ
  • رایگان نیست ولی پایین ترین هزینه لایسنس را در بین رقیبان خود دارد
  • به صورت ماژولار است و ماژول های مدیریتی و امنیتی را می توان روی آن نصب کرد
  • امنیت پیش فرض مناسبی دارد ولی باید با نصب ماژول ها امنیتی و تنظیمات مناسب، امنیت آن را اضافه کنید
  • محیط کاربر پسندی دارد
  • به روز رسانی به صورت عادی دارد

Cpanel

  • کنترل پنل تحت وب سیستم عامل لینوکس مخصوص هاستینگ
  • معروفترین و محبوبترین کنترل پنل تحت وب لینوکس
  • محیط بسیار کاربر پسند
  • امنیت پیش فرض خیلی بالا
  • به صورت ماژولار است
  • برای امنیتی بالاتر باید ماژول ها وتنظیمات امنیتی را روی آن انجام دهید
  • به روز رسانی بسیار خوبی دارد
  • ایران را تحریم کرده است

Plesk

  • کنترل پنل تحت وب سیستم عامل ویندوز مخصوص هاستینگ
  • معروفترین و محبوبترین کنترل پنل تحت وب ویندوز
  • محیط بسیار کاربر پسند
  • امنیت پیش فرض خیلی بالا
  • به صورت ماژولار است
  • برای امنیتی بالاتر باید ماژول ها وتنظیمات امنیتی را روی آن انجام دهید
  • به روز رسانی بسیار خوبی دارد

دسترسی کنسول یا VNC چیست؟

دسترسی کاربران به سرور مجازی از طریق اینترنت است. اگر اینترنت یا شبکه سرور مجازی دچار مشکل شود، یا اینکه بخواهید عملیاتی را قبل از بارگذاری سیستم عامل انجام دهید نمی توانید از طریق دسترسی راه دور یا ریموت به سرور متصل شوید. در این جا باید دسترسی به سیستم عامل را به صورت مستقیم داشته باشید. این نوع دسترسی، دسترسی کنسول می گوییم. برای درک بهتر این نوع دسترسی فرض کنید که مستقیما پشت سرور خود هستید و با یک کیبورد و ماوس و مانیتور به سرور متصل شده اید. در این حالت هر کاری را که بخواهید انجام می دهید.

معروف ترین ابزار برای دسترسی کنسول به سرور مجازی استفاده از برنامه VNC است. البته کنترل پنل های مدیریتی سرور های مجازی انواع مختلفی از دسترسی های کنسول را در اختیار کاربران قرار می دهند.

امنیت سرور مجازی

بیشتر بار امنیت سرور مجازی با کاربر می باشد و این کار نیاز به دانش و تجربه کافی دارد. شرکت ارائه دهنده خدمات فقط می تواند شبکه و سخت افزار سرور را تا جای ممکن امن نگه دارد. شدیدا پیشنهاد می کنم که اگر دانش یا نیروی متخصص برای این کار را ندارید، حداقل از کنترل پنل های تحت وب مدیریت سرور استفاده کنید. به این دلیل که این کنترل پنل ها تا حدودی امنیت سرور شما را افزایش می دهند.

برای برقراری حداقل امنیت سرور مجازی، چند کار اولیه و ابتدایی را در زیر آورده ایم. با انجام این کار ها فقط حداقل های امنیت رعایت می شود و حتما باید به فکر امنیت بیشتر سرور خود باشید.

نکات امنیتی

    خیلی خیلی مهم : همیشه در اولین اتصال به سرور مجازی، نام کاربری و رمز عبور اولیه که هنگام تحویل سرور به شما داده شده است را تغییر دهید.

    همیشه از رمز عبور قوی استفاده کنید و آن را به صورت دوره ای تغییر دهید. حملات Brute Force بر روی سرور های مجازی بسیار زیاد است.

  • حتما سرویس های غیر ضروری که استفاده نمیشوند را غیر فعال کنید.
  • دیواره آتش Firewall را حتما فعال کنید.
  • تمامی پورت های شبکه را ببندید و فقط پورت های مورد نیاز را باز بگذارید.
  • پورت های پیش فرض و شناخته شده سرویس ها را تا جای ممکن تغییر دهید. برای مثال پورت 22 برای دسترسی SSH
  • اگر کاربران از یک مقصد خاص، مثلا یک شرکت یا یک مکان مشخص به سرور متصل می شوند، سرویس دهی و دسترسی به سرور را به آدرس IP همان مکان توسط دیواره آتش محدود کنید.
  • تا جای ممکن از ماژول ها و سیستم های امنیتی برای جلوگیری از حملات Brute Force استفاده کنید.
  • برای سرویس های مختلف تا جای ممکن سعی کنید موارد امنیتی را رعایت کنید.
  • سعی کنید به صورت ممکن از سرور مجازی خود پشتیبان گیری یا همان بکاپ Backup تهیه کنید. برای این کار باید با پشتیبانی و مدیر سرور خود در ارتباط باشید که ممکن هزینه اضافی را در بر داشته باشد.

معیار های انتخاب سرور مجازی چیست؟

برای این که بتوانید سرور مجازی مناسبی را انتخاب کنید باید نیاز های خود را در نظر بگیرید و با مطالب گفته شده سرویس مناسب را انتخاب کنید. در این قسمت به معیارهایی که باید هنگام نیاز سنجی دقت کنید اشاره می کنیم.

    حافظه RAM:

باید نسبت به فعالیتی که بر روی سرور مجازی می خواهید انجام دهید مقدار حافظه مناسبی را انتخاب کنید. می توان گفته که اساسی ترین نیاز برای انتخاب سرور مجازی مناسب، میزان حافظه RAM می باشد، که بیشترین تاثیر را در قیمت نیز دارد.

    میزان HDD :

باید طبق نیاز خود فضای ذخیره سازی مناسب را انتخاب کنید. در سرویس های مختلف یک حداقل ای قرار داده شده است ولی با مکاتبه با شرکت ارائه دهنده خدمات میتوانید هر میزان فضای ذخیره سازی را در اختیار داشته باشید.

    پردازشگر CPU :

مجازی ساز ها، پردازشگر های مجازی را در اختیار شما قرار میدهند که کمی ضعیفتر از پردازشگر فیزیکی است. پس اگر برای اهداف خود نیاز به پردازش بالا دارد در انتخاب پردازشگر و تعداد آن دقت کنید.

    موقعیت جغرافیای دیتاسنتر:

اگر فعالیت شما طوری است که باید در کشور خاصی باشد به این مورد دقت کنید.

    اعتبار شرکت خدمات دهنده سرور مجازی:

شدیدا پیشنهاد می کنم که از شرکت های معتبر و شناخته شده سرور خود را تهیه کنید. دقت کنید که این شرکت حتما از پشتیبانی خوبی برخوردار باشد.

کدام دیتاسنتر را برای سرور مجازی انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب دیتا سنتر سعی کنید به موارد زیر دقت کنید :

     امنیت شبکه دیتاسنتر :

برخی از دیتاسنتر ها امنیت پیش فرض خوبی را دارند مانند دیتاسنتر OVH

    موقعیت جغرافیایی دیتاسنتر :

بستگی به نیاز شما دارد ولی پیشنهاد می شود که کشور دیتاسنتر را بر اساس بیشترین میزان ترافیک کاربران انتخاب کنید.

    پشتیبانی از ترافیک وارز :

ترافیک های غیر استاندارد مانند ترافیک های برنامه های کرک شده یا ترافیک های تست نفوذ اصطلاحا ترافیک وارز Warez گفته می شود. دقتی کنید که اگر به این نوع ترافیک ها نیاز دارید، دیتاسنتر از آن ها پشتیبانی کند.

مزایای سرور مجازی VPS نسبت به هاست اشتراکی

اگر مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید، خودتان درک مناسبی از تفاوت های سرور مجازی VPS با هاست اشتراکی Host را خواهید داشت. ولی برای شفافیت بیشتر به برخی از برتری های سرور مجازی سرور مجازی VPS به هاست اشتراکی Host را عنوان می کنیم.

1. حجم ترافیک و پهنای باند بالا :

در هاست پهنای باند خیلی کمی دارید که هزینه بالایی نیز دارد ولی در سرور مجازی این محدودیت بسیار کمتر است و هزینه خیلی کمتری دارد.

2. منابع سخت افزار قوی :

در هاست منابع RAM, CPU و هارد بسیار محدودی وجود دارد و به صورت اشتراکی است ولی در سرور مجازی این منابع بسیار بیشتر هستند و کاملا به صورت اختصاصی هستند.

3. دسترسی مدیر سرور :

در هاست فقط دسترسی یک کاربر ساده را دارید ولی در سرور مجازی بالاترین دسترسی مدیر سیستم را خواهید داشت.

4. انتخاب سیستم عامل و نصب نرم افزار های دلخواه

نکته : در بسیاری از مطالب با عنوان های مزایا و معایب سرور های مختلف مواجه می شوید. استفاده از لغت مزایا و معایب در اینگونه موارد صحیح نیستند. اینکه یک هاست منابع کمتری دارد، ویژگی آن هست و در عوض هزینه کمتری دارد و این یک “ویژگی” برای هاست است و نمی توان آن را جزو عیب هاست دانست. برای درک تفاوت های هاست، سرور مجازی و سرور اختصاصی بهتر است با مطالعه آنها به ویژگی آنها پی ببرید.

جمع بندی

در این مطلب با عنوان یک مثال به تعریف و درک مفهوم سرور و سرور مجازی اختصاصی Virtual Private Server پرداختیم. در ادامه نیز با زبان بسیار ساده سعی کردیم که تمامی موارد مربوط به یک سرور اختصاصی که ممکن است با آن مواجه شوید را پوشش دادیم. در مطلب بعد به تعریف و توضیح همه چیز درباره سرور اختصاصی خواهیم پرداخت.

VPS چیست: 0 تا 100 سرور مجازی چیست [آموزش صوتی 2022]

اگر به دنبال تعریفی جامع در پاسخ به سوال VPS چیست هستید؛ جای درستی آمده اید ما در این مقاله قصد داریم، تعریفی متفاوت تر و کامل تری از سرور مجازی بدهیم؛ سرور مجازی یا وی پی اس (VPS) که مخفف virtual private server می باشد؛ کامپیوتری مجازی، همیشه آنلاین، در دسترس و پرسرعت در دیتاسنتر است که در حقیقت بخشی از سرور اختصاصی با ویژگی های مشابه و البته مقرون به صرفه تر از آن می باشد. vps انواع متفاوتی متناسب با کارایی خود دارد که می توان از انواع آن به سرور مجازی لینوکس، ویندوز،ترید و میکروتیک اشاره کرد که هر یک نقش مهمی در پیشرفت و رسیدن به هدف شما دارد.

سرور مجازی یا vps که مخفف عبارت virtual private server به معنای یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر است که 24 ساعت روشن و دارای اینترنت پرسرعت است. در ادامه به موضوعاتی در مورد کاربرد های سرور مجازی،کنترل پنل ها، مدیریت آن، قیمت و نحوه ی کار سرور مجازی، اهمیت موقعیت مکانی VPS و مزایای و معایب آن به طور کامل اشاره خواهیم کرد.

سرور چیست؟

سرور گاوصندوق اطلاعات شماست و به نوعی رازدار شماست! یک رایانه بسیار قدرتمند که تمام فایل ها و داده هایی که برروی سایت خودتان آپلود می کنید، ذخیره می کند، همان سرور است.

وقتی که آدرس سایتی را در مرورگر سیستم خودتان وارد می کنید، این کامپیوتر قدرتمند، اطلاعات مورد نیاز را برای مرورگر ارسال می کند و به این شیوه سایت شما برای کاربران به نمایش در می آید؛ تنها اطلاعاتی نشان داده می شود که شما اجازه داده اید؛ ما همچنان اعتقاد داریم که سرور شما رازدار شماست!

اجازه بدهید با یک مثال ساده تر، موضوع را بیان کنیم: واژه انگلیسی serve به معنای پذیرایی کردن است و سرور (server) نقش فردی را ایفا می کند که فایل ها و اطلاعات را به زیبایی و نظم خارق العاده به مرورگر ارسال می کند و از کاربران شما به خوبی میزبانی می نماید. تمام این ها برای روشن کردن مفهوم سرور بود؛ حال به مفهوم سرور مجازی بپردازیم.

سرور مجازی چیست؟

در سرور مجازی از تکنولوژی مجازی سازی استفاده شده است. در این تکنولوژی، از هر واقعیت فیزیکی و سخت افزاری سرور، یک نسخه مجازی ساخته می شود. زمانی که پای تکنولوژی مجازی سازی به سرور ها برسد، به جای آن که چندین سخت افزار مستقل برای هر سرور وجود داشته باشد، یک سخت افزار قدرتمند به کمک نرم افزار، تبدیل به چندین سرور می شود (البته به کمک شبیه سازی!). چنین امکانی واقعا بی نظیر است؛ چرا که شما قرار است تنها روی یک سخت افزار و یا حتی روی یک سرور فیزیکی اختصاصی، چندین سرور جداگانه با سیستم عامل مستقل و منابع اختصاصی خودتان مانند RAM و CPU و سایر دیتاها داشته باشید.

ترافیک و پهنای باند

ترافیک همان مقدار حجمی است که برای آپلود و دانلود یک فایل مصرف می شود و میزان ظرفیت شبکه برای دانلود و آپلود آن فایل پهنای باند گفته می شود.

بهترین مثالی که می توان برای فهم بهتر ترافیک و پهنای باند زد، مثال عرض خیابان و تردد ماشین هاست. زمانی که پهنای خیابان زیاد باشد، ترافیک روان خواهد بود؛ اما اگر با پهنای کمی مواجه باشید، کار شما سخت تر خواهد بود. در نظر داشته باشید که این پهنای باند، متعلق به همه است، پس از این مثال درک می کنیم اینترنت بین تمامی VPS هایی که در سرور قرار گرفته اند، به صورت اشتراکی است.

اما اگر شما بخواهید، می توانید پهنای باند اختصاصی و رزرو شده خودتان را داشته باشید! این کار به کمک روش ها و تکنیک های مختلفی که تکنولوژی مجازی سازی در اختیار مدیر سرور می گذارد ممکن می شود. برای این کار کافیست تا با بخش پشتیبانی یا مدیریت سرور خودتان تماس بگیرید و از این موضوع کسب اطمینان کنید.

دیتاسنتر کجاست؟

دیتاسنتر یکی از حیاتی ترین مراکز فیزیکی در جهان است، که با امکانات و شرایط خاص در جهت نگهداری، ذخیره اطلاعات، پردازش و انتشار داده های سازمان ها، ارگان ها و شرکت های بزرگ و کوچک به صورت متمرکز فعالیت می کند. ما یک مقاله کامل و جامع در مورد دیتاسنتر چیست نوشته ایم که در آن به صورت کامل به مفهوم دیتاسنتر اشاره کرده ایم.

با دیتاسنترهای معروف در هر کشور آشنا شوید

در هر کشوری دیتاسنتر های مختلفی وجود دارد که از بین چندین دیتاسنتر، تنها چند دیتاسنتر معروف تر و محبوب تر هستند که یکی از آن ها همیشه تاپ تر از بقیه است و ما در این بخش تصمیم گرفتیم تا شما را با دیتاسنترهای معروف هر کشور آشنا کنیم.

سرور مجازی آلمان

هتزنر یکی از معروف ترین دیتاسنترهایی است که در کشور آلمان قرار دارد و افراد زیادی به خاطر قیمت مناسبی که دارد، سرور مجازی آلمان را انتخاب می کنند.

سرور مجازی هلند

معروف دیتاسنتری که کشور هلند آن را میزبانی می کنید، دیتاسنتر OVH است. شما می توانید سرور مجازی هلند خودتان را از همین دیتاسنتر به ما سفارش دهید.

سرور مجازی آمریکا

بسیاری از افراد در زمان خرید به دنبال خرید از دیتاسنتر آمریکا هستند که معروف ترین آن ها ColoCrossing و XLhost است که ما امکان خرید سرور مجازی آمریکا را برایتان فراهم کرده ایم.

سرور مجازی انگلیس

معروف ترین دیتاسنتری که در کشور انگلستان است، Redstation است که بسیاری از افرادی که قصد خرید VPS خارجی هستند، به دنبال این دیتاسنتر هستند تا سرور مجازی انگلیس را خریداری کنند.

سرور مجازی فرانسه

یکی از دیتاسنترهای دیگری که در کشور فرانسه قرار گرفته است، دیتاسنتر OVH است که در بین کاربرانی که قصد خرید سرور مجازی فرانسه بسیار محبوب است. ما سرور مجازی اروپا از دیگر کشور ها هم داریم که می توانید مشاهده کنید؛ اما تنها این نیست، ما سرور مجازی آسیا و سرور مجازی استرالیا را نیز داریم که می توانید به صفحه هریک مراجعه کنید و سرویس های ما را مشاهده کنید.

سرور مجازی چگونه ایجاد می شود؟

مدیر سرور می تواند یک سرور اختصاصی تهیه کند و با استفاده از تکنولوژی مجازی ساز (تحت سرور)، سرور اصلی را به بخش های کوچک تری تقسیم کند.

مدیر سرور می تواند این بخش های کوچک تر را بر اساس نیاز مشتریان، منابع اختصاصی و مجزا تعریف کند.

بگذارید تا با یک مثال موضوع را روشن تر بیان کنیم:

آپارتمانی را تصور کنید که شما و همسایگانتان در یک کنار هم زندگی می کنید؛ اما هرکدام از شما فضای مختص خودتان با امنیت بالا دارید.

شما در واحد اختصاصی خودتان، می توانید به راحتی تغییرات مورد نظرتان را اعمال کنید و هرچه را که می خواهید، کم یا زیاد کنید. زمانی که شما به مشکلی بر خورد می کنید، وظیفه مالک است که باید مشکل را حل کند.

آپارتمان در این مثال ما همان سرور فیزیکی است و هر کدام از واحد ها همان VPS هستند و هیچ یک بر دیگری ارتباطی ندارند و تاثیری نمی گذارند.

در سرور مجازی نیز شما می توانید سرعت و امنیت مورد نیاز خودتان را بدون دخالت منبع دیگری، مدیریت کنید.

یک سرور می تواند با رم و هارد و CPU اختصاصی شده باشد و یک سیستم عامل مانند لینوکس یا ویندوز داشته باشد و دسترسی root یا Administrator در اختیار کاربران قرار بگیرد.

تمامی این ها سبب می شود تا خریدار دیگر نیازی به کانفیگ اولیه سرور نداشته باشد و در نتیجه یک سرور مجازی امن با دسترسی ادمین و با سیستم عامل دلخواه دریافت خواهد کرد.

مفهوم نرم افزار مجازی سازی

مجازی‌ سازی نمونه‌ای مجازی و دیجیتالی از یک سخت‌ افزار است که کامپیوترهای فیزیکی را به میزبانی برای چندین کامپیوتر مجازی شبیه‌ سازی می‌کند و بر روی یک پارتیشن مجزا از کامپیوتر میزبان خود باقدرت CPU، حافظه، سیستم‌ عامل مانند (ویندوز، لینوکس) و منابع دیگر اجرا می‌ شود. با کمک مجازی‌سازی می‌ توان چندین سیستم‌ عامل و برنامه‌ های متنوع را روی یک سرور واحد اجرا کرد و حداکثر بهره‌ وری را با هزینه‌ ای مقرون‌ به‌ صرفه داشت.

مجازی‌ سازی سرور از نرم‌ افزار مجازی‌ سازی برای پارتیشن‌ بندی یا تقسیم سرور استفاده می‌کند تا مانند چندین سرور مجازی به نظر برسد و عمل کند. سپس هر سرور مجازی می‌تواند سیستم‌ عامل خود را اجرا کند و در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد. به‌ این‌ ترتیب، سرور به‌ عنوان یک کل می‌ تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد و بهینه‌ سازی شود تا اینکه فقط به یک برنامه یا وظیفه اختصاص داده شود.

کاربرد های سرور مجازی که باید بدانید

سرور مجازی کاربرد های زیادی دارد که ما در این جا تنها به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

·         وب سرور برای سایت هایی با تعداد بازدید بالا

سرور مجازی (vps) برای آن دسته از فروشگاه های آنلاینی که بازدید بالایی دارند، بسیار مناسب است؛ چرا که این فروشگاه ها، نیاز به ترافیک ماهانه بالا، فضای ذخیره سازی بیشتر و پردازشگر قوی دارند (سرویس های اشتراکی پاسخگوی نیاز این سایت ها نخواهد بود). اگر شما هم چنین سایتی دارید، چاره شما استفاده از سرور مجازی است.

سایت های آموزشگاه مجازی نیز زمانی که شرکت کننده های زیادی در کلاس ها دارند، به هیچ عنوان هاست اشتراکی جوابگو نیست؛ بنابراین بهتر است تا تعداد 100 شرکت کننده همزمان، از VPS استفاده کنید. نوع دیگر سایت هایی که وجود دارد، سایت های اشتراک فایل و ویدیو هستند که به صورت عمومی یا خصوصی، اقدام به اشتراک گذاری فیلم ها و فایل هایی با حجم بالا می کنند که در این صورت کاربرد VPS را می توانیم به خوبی شاهد باشیم.

با استفاده از VPS می توان این نیاز به فضای بیشتر را در سایت های اشتراک فایل و ویدیو، تامین کرد. کاربرد دیگر VPS در سایت های برنامه نویسی شده است که سیستم اختصاصی دارند. برخی از سایت ها از تکنولوژی اختصاصی در برنامه نویسی خودشان استفاده می کنند که نیاز به دسترسی های بالایی در سرور دارند. طبیعتا در هاست این امکان وجود ندارد و این کار به کمک سرور مجازی امکان پذیر است. برای مثال استفاده از فریم ورک های PHP و ASP.

·         ایمیل سرور برای ارسال ایمیل بدون محدودیت

اگر شما از سرویس های اشتراکی استفاده کرده باشید، قطعا این نکته را می دانید که تعداد ارسال ایمیل دارای محدودیت هایی است و اگر قرار است تا ایمیل های زیادی در طول روز یا هفته ارسال کنید، سرور مجازی می تواند این مشکل شما را حل کند. در نظر داشته باشید زمانی که به vps دسترسی داشته باشید، نرم افزار ایمیل موردنظر خودتان را می توانید روی سرور نصب کنید.

·         اپلیکیشن سرور برای راه اندازی اپلیکیشن خاص با منابع اختصاصی

در سرویس های اشتراکی، شما به مدیریت سرور دسترسی نخواهید داشت و طبیعتا این امکان برای شما وجود نخواهد داشت که نرم افزار دلخواه خودتان را روی آن نصب کنید. سرور مجازی برای شما این امکان را فراهم می کند که با پرداخت هزینه ای پایین تر نسبت به اجاره یا خرید سرور اختصاصی، اپلیکیشن مورد نیازتان را روی سرور نصب کنید و به راحتی از امکانات یک سرویس اختصاصی برخوردار باشید.

·         سرور برای برنامه های کاربردی سازمان ها و شرکت

شرکت هایی که چندین شعبه دارند و از هم فاصله زیادی دارند، برنامه های کاربردی دارند که باید در تمامی این شعبات استفاده شود. برنامه های حسابداری یکی از این برنامه های کاربردی است که می توان اشاره کرد. برای رفع این مشکل می توان از VPS استفاده کرد.

·         ساخت و توسعه نرم افزار

بسیاری از برنامه نویسان برای توسعه دادن نرم افزارهای خودشان نیاز به سرویس های خاصی دارند. در صورتی که این پروژه ها بزرگ باشد، دیگر هاست ها و سرویس های معمولی پاسخگو نخواهد بود و نیاز به استفاده از VPS است.

·         سرویس مدیریت پروژه GIT

از سرویس GIT برای پشتیبان گیری و نسخه بندی کردن به صورت آنلاین برنامه هایی استفاده می شود که در حال توسعه هستند. اما تنها این نیست، چندین برنامه نویس می توانند از لوکیشن های مختلف، کدهای خودشان را روی این سرور قرار دهند.

·         فعالیت های نظارتی و مدیریتی

افرادی که صاحب کسب و کار هستند و نیاز دارند تا به صورت پیوسته کار خودشان را مدیریت کنند، می توانند از VPS استفاده کنند. چرا که به کمک VPS می توان در هر مکان و هر زمانی به صورت آنلاین، کارگاه، دفتر، شرکت، کارخانه و… مدیریت کرد.

·         مشاهده های دوربین های نظارتی و مداربسته

سرورمجازی می تواند این امکان را به شما بدهد که به صورت آنلاین و در هر جایی که خواستید، دوربین های نظارتی خودتان را مشاهده کنید. در این بخش به کاربردهای VPS پرداختیم، پس بسیاری از افراد می توانند دلایل دیگری برای استفاده از VPS داشته باشند.

دکمه بازگشت به بالا