نماد سایت مجله آنلاین

پرده زبرا و پرده شید کدام یک را انتخاب کنیم ؟ مقاله روز دکوپیک

تفاوت زبرا و شید، دو پرده محبوب در منازل

پرده زبرا چاپی و شید دو مدل از پرده های مدرن محبوب و پرطرفدار هستند که جزو متداول ترین پرده های مدرن در کل دنیا هستند. اما این دو پرده محبوب با هم تفاوت هایی دارند که سعی میکنیم در این مطلب به اونها بپردازیم و اطلاعات شما رو در این زمینه بالا ببریم تا بتونین انتخاب مناسبی داشته باشین.

معرفی پرده زبرا

پرده زبرا محبوب ترین پرده مدرن در سالهای اخیر در ایران هست. حتما شما هم در منزل خودتون یا اقوام و دوستان و یا محل کار خودتون یا اداره های خصوصی و شرکت ها به دفعات این پرده رو دیدین و باهاش آشنایی دارین. البته به دلیل همین مصرف بالا و کم بودن اطلاعات فروشندگان پرده های مدرن نام این پرده رو برای طیف وسیعی از پرده های مختلف استفاده میکنن که اشتباه هست و هر پرده مدرن نام و مشخصات خاص خودش رو داره، به همین دلیل هم ما در تلاش هستیم تا با ارائه اطلاعات فنی و تخصصی به مخاطبین و مشتریانمون سطح آگاهی عمومی رو نسبت به انواع پرده های مدرن بالا ببریم تا انتخاب آگاهانه و مطمئنی داشته باشن.

پرده زبرا از نوارهای تاریک و روشن افقی تشکیل شده که یکی درمیان در امتداد هم بافته شدن و چون پرده زبرا بصورت دوبل رفت و برگشت پارچه ساخته میشه با قرار گرفتن این نوارها مقابل هم پرده امکان سایه رو شن شدن پیدا میکنه. پرده های زبرا پاره های مختلف با بافت های متفاوتی دارند که هم از لحاظ میزان عبوردهی نور و هم رنگ و طرح تنوع بسیار وسیعی رو از این پرده ایجاد کرده. انواع مختلف پارچه های ساده و طرح دار، گلدوزی شده و ژاکارد و حتی چاپی باعث شده تا در کنار مصرف بالای این پرده انتخابهای متنوعی در اختیار مشتری باشه تا بسته به طراحی و دکوراسیون داخلی و چیدمان فضا بهترین و مناسب ترین پارچه زبرا رو انتخاب کنه.

علاوه براین پارچه های مختلف پرده زبرا دارای پهنای باندهای مختلفی هم هستن که میزان عبوردهی نور این پرده ها رو به هنگام سایه و روشن کردن متفاوت میکنه. باندهای کم عرض تر باعث میشه تا بعد از روشن کردن پرده میزان کمتری پرده باز بشه و برعکس پارچه های با باندهای پهنتر بعد از روشن کردن پرده میزان عبوردهی نور بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این طبیعتا شما با انتخاب پرده های زبرا با نوارهای پهنتر امکان تنظیم نور بیشتری رو خواهید داشت و دستتون برای کنترل نور بازتره. در عوض پرده های زبرا باریک جلوه و زیبایی بیشتری دارند و کمی خاص تر به نظر میان.

پرده زبرا اکثرا از پارچه های پلی استر و قابل شستشو تولید میشن و به راحتی میتونین داخل منزل اونها رو شستشو بدین و مجددا در جای خودش نصب کنین. علاوه بر این پرده های زبرا دارای پوشش آنتی استاتیک هستن که در مقابل جذب چربی و دوده و غبار مقاوم هستن و نیاز کمتری به شستشو خواهند داشت و نهایتا با سالی یک بار شستشو ظاهر پرده همیشه تمز به نظر خواهد اومد.

پرده های زبرا رو میتونین با مکانیزم های زنجیری و یا ریموت کنترل برقی تهیه کنین. طبیعتا به خاطر هزینه اضافی موتورایز کردن پرده اکثرا پرده های زبرا با مکانیزم زنجیری فروخته میشن ولی در صورتی که سقف بلندی دارین و یا علاقمندین که از تکنولوژی های مدرن در پرده تون استفاده کنین میتونین به راحتی با استفاده از موتورهای مخصوص پرده زبرا موتورایز داشته باشین.

معرفی پرده شید رول

پرده شید دکوپیک یا شید رول نوع دیگه ای از پرده های مدرن محبوب و پراستفاده در تمام دنیا هست. این پرده رو به جرات میتونیم پر استفاده ترین نوع پرده مدرن در کل دنیا بدونیم برخلاف ایران که پرده زبرا بیشتر شناخته شده هست و بیشتر مورد استفاده قرار گرفته در سایر کشورها پرده شیدرول که از اون به Roll-UP Blinds یا Roller Blinds هم نام میبرن مورد استفاده بیشتری داره.

پرده های شید رول از لحاظ نوع پارچه ها تفاوت های زیادی باهم دارن و به همین دلیل استفاده بسیار زیاد از این پرده زیبا در تمام دنیا پارچه های تخصصی تر و حرفه ای تری نسبت به سایر پرده های مدرن دارن. این رو به یاد داشته باشید که هر پرده ای رو نمیشه با مکانیزم رول اجرا کرد و پارچه مورد نظر باید آهار خاص و ویژگی های بافت مخصوصی داشته باشه تا موقع جمع و باز شدن بتونه عملکرد خوبی رو داشته باشه.

پرده شیدرول از لحاظ تنوع پارچه شامل پارچه های اسکرین (یا سان اسکرین Sun Screen) پارچه های PVC، پارچه های پلی استر  پارچه های بلک اوت و خیلی مدلهای دیگه میشن که میزان عبوردهی نور و دید مختلفی دارن.  با توجه به اینکه پرده شیدرول امکان سایه و روشن شدن رو نداره و تنها حرکت عمودی داره، در نتیجه شما میبایست موقع انتخاب پارچه به میزان عبوردهی نور و دید پارچه توجه بیشتری کنید تا بتونین انتخاب مناسبی داشته باشین. برای مثال اگه فقط دنبال شکستن شدت آفتاب هستید و نمیخواین بیش از حد جلوی نور رو بگیرین و میخواین ارتباط بصری تون با محیط بیرون حفظ بشه و از منظره روبرو استفاده کنین بهترین گزینه انتخاب پرده های سان اسکرین هست و شیدهای سان اسکرین به خوبی این کار رو برای شما انجام میدن.

ولی برعکس اگه میخواین اتاق کاملا تاریکی داشته باشین و نور رو به کلی حذف کنین پرده های شید بلک اوت راه حل شماست که بطور کامل جلوی ورورد نور رو میگیره و شما میتونین به راحتی با حذف نور آفتاب استراحت عمیق تر و یا استفاده بهتری از مونیتور، تلویزیون و یا تصویر واضح تری از ویدئو پروژکتورتون داشته باشین. البته اکثر پارچه های شیدرول چیزی در میان این طیف قرار میگیرن و علاوه بر پوشش مقداری هم نور عبور میدن و کنترل نورخوبی رو در اختیار شما قرار میدن.

پرده های شیدرول پارچه های ساده و طرح دار هم دارن . این پرده در عین حالی که محبوب و مورد علاقه مینیمالیستها و ساده پسندان هست و در صدر فهرست پرده های مینیمال قرار میگیره در طرف دیگه با طرح های متنوع و خاص پاسخگوی نیاز اکثر سلیقه ها و موارد استفاده هست. از پارچه های ژاگارد که طرح توسط بافت پارچه ایجاد میشه تا طرح های چاپی همه و همه باعث میشه شما انتخاب های بسیار متعدد و جذابی در پرده شید داشته باشید.

پرده های شید رول رو هم میتونین با مکانیزم های زنجیری یا موتورایز تهیه کنین. همونطور که در قسمت قبل گفتیم اگه بخواین به صرفه تر باشه طبیعتا مکانیزم زنجیری و اگه بخواین با صرف پول بیشتر راحتی بیشتری رو تجربه کنید پرده شید برقی  میتونه گزینه مورد انتخاب شما باشه. نکته مهمی که در پرده شیدرول هست اینه که شما میتونین این پرده رو بصورت دولایه سفارش بدین، که به اون پرده دومکانیزم، دبل رول یا شید شب و روز میگن و در واقع تشکیل شده از دو لایه پرده شیدرول که در جلوی هم کار شدن. طبیعتا یکی از این پارچه ها نازک تر و با میزان عبوردهی نور بیشتر و یکی دیگه تاریک تر و با پوشش بیشتر هست.

تفاوت پرده زبرا و شیدرول

خوب حالا با توجه به موارد که در بالا اشاره کردیم میتونیم به عنوان جمع بندی نهایی تفاوت های پرده شید و زبرا و پوستر دیواری کوچک را بصورت زیر خلاصه کنیم:

شید یا پرده؟ شما برای دکوراسیون خانه‌تان کدام را انتخاب می‌کنید؟

برای زیباسازی و تغییرات دکوراسیون داخلی منزل، مکان‌های تجاری و مغازه‌ها می‌توان از انواع شید و پرده استفاده کرد. واژه شید در زبان انگلیسی به معنی سایه است. شید دو نوع پرطرفدار دارد که از نظر قیمت هم بسیار به‌صرفه هستند:

پرده شید تصویری یا پرده شید رول

این مدل از پرده‌ها از یک‌لایه پارچه که حول یک محور می‌چرخد تشکیل می‌شود. برای تنظیم نور، می‌توان پرده را حول محوری که در بالای آن نصب ‌شده، بالا یا پایین بکشید. این پرده‌ها در قاب پنجره قرار می‌گیرد. پرده‌ کرکره‌ای درگذشته‌ بسیار مرسوم بوده و غالبا از یک پرده تک‌رنگ و ساده ساخته می‌شد؛ اما اکنون این پرده‌ها با جنس‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند.

مزیت و ویژگی‌های شید پلیسه و شید رومی

پرده شید روز و شب (دو مکانیزه)

در خانه‌های ایرانی اصولا افراد از پرده‌های دولایه استفاده می‌کنند. یکی آستر پرده یا زیر پرده‌ای و دیگری پرده اصلی که بنا به سلیقه افراد طرح و نقش‌های متفاوتی دارد. اما شما می‌توانید با استفاده از شید مکانیزم یا روز و شب که در بازار به پرده زبرای دو مکانیزم یا پرده زبرای دوبل شناخته ‌شده‌اند، ظاهر متفاوت‌تری به محیط خانه ببخشید. این پرده‌ها یک ‌لایه ضخیم دارند که نور از آن عبور نمی‌کند و یک ‌لایه‌ نازک دارند که نور به ‌راحتی از آن عبور می‌کند.

شید زبرا چیست؟

این مدل از شید از محبوب‌ترین پرده‌های داخل بازار ایران محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که این پرده‌ها دارند این است که می‌توان نور وارد شده به محیط را کنترل کرد. در پرده زبرا یک دسته برای کنترل وجود دارد که پرده را می‌توانید در حالتی تنظیم کنید که نور به‌صورت نیمه وارد محیط شما شود. طریقه رول شید زبرا با دیگر شیدها فرقی ندارد و نحوه‌ کارکرد آن‌ها شبیه به یکدیگر است.

قیمت پرده‌ی شید و زبرا

قیمت پرده شید و پرده زبرا اول بستگی به نوع انتخابی آن دارد و در نهایت از لحاظ قیمتی در یک حدود قرار دارند. مگر این که بخواهید از پرده‌های زبرای لوکس استفاده کنید که به دلیل دو برابر بودن مساحت پارچه، هزینه زیادی را باید پرداخت کنید.

کدام پرده ‌در دکوراسیون منزل شما می‌درخشد؟

اگر بخواهیم در مورد یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل دیزاین منزل صحبت کنیم باید نام پرده یا شید را بیاوریم، چون پرده‌ها و شیدها باعث ورود نور به منزل می‌شوند و نور هم نکته بسیار مهمی در جذابیت دکوراسیون است. پرده‌ها به ‌راحتی می‌توانند تا حد زیادی نقص‌های هر قسمتی از خانه را بپوشانند. حال به این موضوع می‌پردازیم که چه پرده‌ای مناسب چه پنجره‌ای است؟

پنجره‌های معمولی

پرده رومن: یکی از پرده‌هایی که برای پنجره‌های معمولی گزینه‌ خوبی است پرده‌های رومن است. مهم‌ترین ویژگی این مدل از پرده ترکیب شدن سادگی با ظرافت و زیبایی است، از این پرده‌ در اتاق‌هایی که دیزاین ساده‌ای دارند استفاده کنید. همچنین این مورد را در نظر داشته باشید که ترکیب این پرده با انواع مبلمان بسیار جذاب به نظر می‌رسد، افرادی که مبلمان خود را زیاد تعویض می‌کنند یا دو دست مبلمان دارند با خیال راحت می‌توانند از این نوع پرده‌ها استفاده کنند.

پنجره‌های کم عرض

پرده‌های پیله دار: این مدل از پرده‌ها برای پنجره‌هایی با عرض کم بسیار مناسب است، این پرده‌ها هم بسیار ساده هستند و هم جلوه‌ بسیار زیادی دارند. پرده‌های پیله‌دار از دو قطعه پارچه‌ ساده تشکیل شده که از میان آن‌ها پارچه‌ای با رنگ دیگر پیدا می‌شود، این پرده‌ها با ریسمان‌هایی از دو طرف جمع می‌شوند. بهترین و ساده‌ترین روش ست کردن پرده با مبلمان و فرش، استفاده از ترکیب رنگ‌های مکمل است.

پنجره‌های کلاسیک

پرده مدل اتریشی: این نوع از پرده‌ها برای پنجره‌هایی با دکوراسیون کلاسیک است، این پرده‌ها بسیار مجلل و زیبا هستند و وقتی جمع می‌شوند، شکل دالبری به خود می‌گیرند و نمایی زیبا به پنجره‌ها می‌دهند. پرده‌های اتریشی مدل و طرح‌های مختلف و زیادی دارند ولی پارچه‌های ابریشمی به دلیل لطافتی که دارند برای دوختن این پرده‌ها خیلی بهتر است. نصب این پرده‌ها هم با میل پرده‌های معمولی و هم با تخته چوبی صورت می‌گیرد اما نصب با تخته‌های چوبی نتیجه‌ای زیباتر و بهتر برای شما دارد. توجه داشته باشید که اگر معماری منزل شما کلاسیک است، از این پرده‌ها حتما استفاده کنید و این پرده‌ها را معمولا با رنگ‌های شیک و لوکسی مثل آبی فیروزه‌ای، طلایی یا زرشکی می‌بینیم.

پنجره‌های داخل بازشو

پرده‌ی غلتکی: مناسب‌ترین و بهترین نوع پرده برای پنجره‌های داخل بازشو این پرده‌ها است، این پرده ساده دور غلتکی فلزی پیچیده شده که به بالای پنجره نصب می‌شود و با استفاده از این غلتک، باز و بسته می‌شود. پرده‌های غلتکی چون وقتی در حالتی که بسته است دیده نمی‌شود از لحاظ تزئینی خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و اصولا همراه با پرده‌های تزئینی استفاده می‌شود. پارچه‌های ساده و راه ‌راه برای این مدل از پرده‌ها خیلی از پارچه‌های طرح دار و گل‌دار بهتر است و درنهایت باید گفت که برای استفاده از این پرده‌ها حتما از پارچه‌های آهاردار استفاده کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که شید برای انواع دیزاین‌ها مناسب است و می‌تواند جلوه خوبی به محیط دهد.

۶ نکته‌ای که باید قبل از انتخاب پرده‌ها بدانید!

سخن آخر

ما در این مقاله به‌صورت کامل برای شما انواع پرده‌ها و شیدها، همچنین دلایل انتخاب هر یک از آن‌ها را شرح دادیم و در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه پرده‌ای برای دیزاین منزل شما بهتر است و کدام را استفاده کنید. امیدواریم این مقاله بتواند کمکی در انتخاب صحیح شما همراهان عزیز داشته باشد.

خروج از نسخه موبایل