نماد سایت مجله آنلاین

نانشان در چرخاندن بچه‌هاست – مجله آنلاین

نان شان در چرخاندن بچه هاست

سومین نسل از خانواده است که چرخ و فلک می‌چرخانند. خودش در یکی از پارک‌های شرق تهران کار می‌کند و پدرش هم چند محله آن‌طرف‌تر است.

خانه‌شان کرج است و هر روز از همسایه‌های غربی تهران به شرقی‌ترین نقطه پایتخت می‌آیند، قفل و زنجیر چرخ و فلک‌هایشان را باز می‌کنند و دنیایی از رنگ را کنار زمین بازی پارک‌ها می‌چرخانند. همراه پدر ش سر کار می

پدربزرگش هم چرخ و فلک داشته است، در خیابان‌ها می‌چرخیده و می‌زده: «آآآی چرخ و فلکیه». هم محمدرضا و پدرش اولین جایی که می‌توانستند جاگیر شوند و کسی که کاری به کارشان کند، ماندگار شود و هر روز مجبور شود مسافران استانی به استانی دیگر تا نان شبشان را دربیند. پدرش تعریف می‌کند شهرداری‌چی‌ها قدیم‌ها چند باری چرخش را می‌برد. او باید پدرش را برد تا قسم و آیه بیاورد که پسرم با این چرخ و فلک نان یک خانواده را می‌دهد تا راضی شوند و چرخ و فلک را پس دهند.

ساعت 4 بعد از ظهر از کرج به سمت تهران راه می‌افتند و تا ساعت یک بامداد کار می‌کنند و به شهرشان برمی‌گردند. حالا 22 سال دارد و 6 سال است که کارش همین است. برادر سربازش هم گاهی اوقات به جای او کار می کند و هر چه در می آورد سهم خودش می شود.

–بچه ‌ها چقدر از سوار چرخ و فلک شدن استقب المی‌سازی می‌شوند؟

– خیلی بیشتر پدر و مادراشون بهشون میگن سوار بشن چون کیف داره و خودشون هم روی همینا بچگی کردن. این چرخ و فلکت بچه ‌ه ای

–تا حالا برای بچه هایی که سوار چرخ و فلکشون میکنی، اتفاقی افتاده؟

–خدا روشکر تا حالا نه.

–خیلی

–من جوون م، قدرت شو دارم بچه ها رو زیاد سوار کنم و بچر خون ماما بابام سنی

–هر بچه های روچند دقیقه سوار میکنی؟

–ساعت نمی

–هزینه چرخ و فلک چند تومنه؟

– ده هزار تومان، یه وقتایی هم بچه ها میان میگن پول نداریم، منم مجانی سوارشون میکنم.

–زمستونا چیکار میکنی؟

–میرم مسافرکشی و کارگری

–چی شد که پدرت هم چرخ و فلک خرید؟

آن موقع شهر کار نبود و بابام باید بیاد تهران مثلا تو نونوایی، کار کنه، شب همونجا بخوابه.

–خب چر خ و فلک رواز کجا آورد؟

– سفارش داد براش درست کردن.قدیما یه سری بودن که کارشون ساختن چرخ و فلک بود اما یواش یواش که این کار جمع شد، اونا هم کارشونو عوض کردن یا دیگه مُردن.

–تا حالا کیسی

– آره یه بار یه آقایی یکی از چرخ و فلکامونو خرید و برد شمال برای نوه‌هاش.می‌گفت باغ داره و میخواد تو باغش بذاره برای تفریح

–چند فروختی ش؟

– ده میلیون تومان بعدش سفارش دادم این چرخ و فلک رو برام ساختن اگه بخوای چرخ و فلک بخری کسی رو میشناسم که برات درست کنه. محاسبات ش اشتباه کنه صندلیاش به هم می‌خورن.

–اان قیمت یه چرخ و فلک چن ده؟

–نمید و نم و الارم.باید قیمت آهن رو دربیارم.

–تا حالا دزد به چرخ و فلکت بزنه؟

– آره.دو سال پیش چرخ و فلکمو دزدیدن و هر چی هم گشتم پیداش نکردم.شکایت هم کردم اما مامورا بهم گفتن مگه سند داره که بتونیم پیداش کنیم؟

–معمولا چقدر از این کار درمیاری؟

–درآمد ثابت نداری م.

–از کارت راضی هستی؟

–تابستونا خوبه و راضیام.

–0054عنی از سر ناچاری این کارو شروع کردی؟

– آره دیگه.برای یه روزکارگری مگه چقدر میدن؟اما اینجا تو پارک چند ساعت وایسم بیشتر کاسب میشم.حالا هم شما یه کار دُرُس درمون به من معرفی کنی،دیگه نمیام اینجا چرخ و فلک بچرخونم.چرخوندن چرخ و فلک زور خیلی میخواد. یه

–اگه بچه‌ت میخواد کارتو بده میذاری؟

–نه.کار بدرد بخوری نیست.خیلی سخته.هوا گرمه.انقدر که چرخومی

–بزرگس الهم سوار میکنی؟

یه بار سیزده بدر یه خانواده اومدن که بچه درونشون خیلی فعال بود، گفتن ما رو سوار میکنی؟گفتم چرا که نه، همشون ریختن بالا، کلی ذوق میکردن و فیلم میگرفتن. سوار بشه.

–درباره تاری

– نه.فقط میدونم اون موقع چرخ و فلک خودش یه شهربازی بوده و هرکسی پولشو نمیزدن زیر گریه. دلمون مونده.قا تو رو خدا اینایی که می‌نویسی برام داستان نشه.

–مثلا چه داستانی؟

–چمی دون م یه وقت از نون خوردن نیستم.

–نه خیالت راحت باشه.

بسیاری از آنها با هم صحبت می‌کنند و می‌شوند. می‌شوند و می‌شوند.

به گزارش مجله آنلاین، چرخ و فلک برای اولین بار در سال ۱۸۹۳ و توسط فردی به نام جرج واشنگتن گیل فریس جونیور در شیکاگو طراحی و ساخته شد که بعد از آن الگوی ساخت چرخ و فلک‌های دیگر قرار گرفت. تخریب شد.

تصویر اولین چرخ و فلک در شیکاگو

چرخ و فلک در حقیقت از چرخ های فلک گرفته شده است که کنایه از عالَم، عرش، آسمان و چرخاننده است. سر گشتم چون چرخ فلک هر سو / چون چرخ‌ فلک دائم زیر و زبرم بینی» پس از آن تا دور صفوی در منابع مکتوب اشاره‌ای به این اصطلاح به‌عنوان بازی یا ابزار بازی‌های دیده نشده است. استفاده در

محمود بن هدایت‌اللّه افوشته‌های نطنزی – مورخ – از انواع چرخ‌ها و فلک‌ها در دورۀ صفوی، هنگام آذین‌بندی دارالسلطنۀ قزوین یاد کرده است: «۱۲ چرخ ساخته شده‌اند و بر سر هر چرخ نزدیک به ۱۰۰۰ چراغ نصب کرده‌اند و از روشن‌کردن یک چراغ و گردش می‌کنند. هنگام ورود شاه عباس صفوی به اصفهان، چرخ و فلک یکی از وسایل آذینی شهر و سرگرمی شاه بوده است».

در سفرن مه‌ای

گفته می شود بلندترین چر خ

چرخ و فلک عین دبی

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل