نماد سایت مجله آنلاین

نحوه کرایه ماشین در ترکیه

محتوای این مطلب پنهان

آشنایی با نحوه اجاره خودرو در ترکیه

از آن جایی که ترکیه یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری و زندگی برای ایرانیان می باشد، خرید خودرو در ترکیه و اجاره خودرو در ترکیه از اهمیت ویژه ای برخوردارند. در کشور ترکیه خوشبختانه امکان اجاره روزانه و ماهیانه خودرو سواری به راحتی فراهم است. سایت های آنلاین بسیاری این خدمات را ارائه می کنند و حتی خودتان هم می توانید به صورت حضوری به دفاتر موجود در سطح شهر مراجعه کنید و نسبت به اجاره خودرو مورد نظر اقدام کنید. در ادامه این مقاله شما را با مدارک، شرایط و هزینه های لازم جهت اجاره خودرو در ترکیه آشنا خواهیم نمود.

مدارک لازم برای اجاره خودرو در ترکیه

شرایط اجاره خودرو در ترکیه چکونه است؟

هزینه و نرخ اجاره خودرو در ترکیه

در ترکیه اگر بخواهید روزانه خودرو اجاره کنید به طور متوسط مبلغی حدود ۱۸۰ تا ۵۰۰ لیر به ازای هر روز از شما دریافت خواهد شد. در صورتی که اقدام به اجاره ماهانه ی خودرو در ترکیه کنید این هزینه به ازای هر روز خیلی کمتر از مبلغ قبلی خواهد شد و چیزی حدود ۸۰-۱۵۰ لیر روزانه برای شما هزینه خواهد داشت.

همچنین به دلیل اینکه بسیاری از گردشگران ایرانی که مبادرت به اجاره خودرو در ترکیه می کنند دارای کردیت کارت نیستند هنگام اجاره ماشین از آن ها مبلغی به صورت نقد دریافت می کنند. مبلغ دریافتی از شرکتی به شرکت دیگر متغیر است و به طور متوسط بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ لیر است.

لیست قیمت خودروهای پرطرفدار

در زیر لیست قیمت حدودی روزانه تعدادی از خودروهای معمول و پرطرفدار را می توانید مطالعه کنید.

رنو سیمبل               ۱۶۰ لیر

رنو کلیو  ۱۷۰ لیر

پژو ۳۰۱ ۲۸۰ لیر

هیوندای i۲۰           ۱۶۰ لیر

سوزوکی سوییفت   ۱۸۰ لیر

تویوتا کرولا            ۲۸۰ لیر

فورد فوکوس           ۳۰۰ لیر

پژو ۲۰۰۸              ۳۱۰ لیر

آئودی A3                ۴۰۰ لیر

نکات مهمی که هنگام اجاره وسیله نقلیه در ترکیه باید به خاطر داشته باشید

قبل از تحویل خودرو، بخش های آسیب دیده بر روی بدنه ی ماشین را کنترل و فیلمبرداری کنید و در قرارداد، تمامی موارد، توسط مسؤل مربوطه ذکر و امضا شده باشد.

سایت های مطمئن کرایه و اجاره خودرو در ترکیه

وبسایت های معروف برای کرایه خودرو در ترکیه به صورت زیر می باشند:

اجاره خودرو در استانبول

اگر دوست دارید تجربه‌ متفاوتی از سفرتان به استانبول با خود به یادگار ببرید، بهتراست این مقاله را کامل بخوانید. وقتی به استانبول سفر می‌کنید باید قید ماندن در هتل را بزنید و تا آنجا که می‌توانید از سفرتان لذت ببرید از قدیم گفتن دنیا دیدن بهتر از دنیا خوردن است. منظورم این هست که تا می‌توانید قدر لحظاتتان را بدانید. استانبول شهری با تاریخ و فرهنگ کهن است که دیدن آن خالی از لطف نیست. اما استانبول تنها به مناطق تاریخی خلاصه نمی‌شود و هر منطقه و محله‌اش زیبایی‌های خودش را دارد. پس برای دیدن این همه زیبایی و جاذبه‌های گردشگری باید چکار کنیم؟

اگر به‌دنبال سفر ارزان به استانبول هستید پیشنهاد ما استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌است. اما اگر به دنبال یک سفر درست و حسابی هستید و نگران هزینه کردن نیستید، بهتراست به فکر اجاره خودرو در استانبول باشید. مطمئن باشید از کرایه تاکسی بسیار به‌صرفه‌تر است.

اجاره خودرو در ترکیه به‌صرفه‌تر است یا کرایه تاکسی؟

استانبول شهر بزرگی است و تقریبا مساحتی در حدودا ۱.۵ برابر تهران دارد. شهری عریض که از شرقی‌ترین قسمت آن در بخش آسیایی تا غربی‌ترین قسمت آن در منطقه اروپایی شاید حدود چیزی حدود ۳تا ۴ ساعت در راه خواهید بود. باتوجه به هزینه بالای سوخت در ترکیه کرایه‌های تاکسی بسیار بالاست و در مسیرهای نسبتا کوتاه باید ۳۰-۴۰ لیر پرداخت کنید و به همه اینها بلد نبودن زبان و گیرافتادن در چنگ راننده‌های کلاه بردار که برای دریافت پول بیشتر کلی شما را می‌چرخانند هم اضافه کنید.

البته همه راننده‌های تاکسی در استانبول اینطوری نیستند و خیلی‌ از آن‌ها بسیار باشرافت هستند. بهتر است بجای چانه زدن با راننده برسر قیمت بگذارید تا راننده از تاکسی‌متر استفاده کند و بیشتر حواستان به انتخاب مسیر راننده باشد و مقصد را با گوگل مپ پیدا و به راننده نشان دهید تا شما را دور شمسی قمری ندهد.

اجاره خودرو در استانبول

پس از ذکر مصیبت‌هایی که در خصوص تاکسی و کرایه های آن کردم باید بگویم اجاره خودرو بسیار منطقی‌تر است. چرا؟؟ به هزار و یک دلیل!! فرض کنید که شما یک خانواده ۴ نفره هستید و می‌خواهید تاکسی کرایه کنید با کمال تاسف باید به اطلاعتان برسانم با توجه به شرایط کرونایی تاکسی‌ها اجازه سوار کردن بیش از ۳ نفر را ندارند پس باید ۲ تا تاکسی بگیرید و البته هزینه‌تان را ضربدر ۲ کنید. مثلا شما و دختر خانمتان با یک تاکسی و همسر و گل پسرتان با یک تاکسی دیگر. خب بنظرم که کار سختی باشد. از کرونا و ماسک‌های آلوده راننده که فقط جلوی دهنشان را گرفته وکاری به دماغ مبارکشان ندارد گرفته تا بوی سیگار و مسافرهایی که قبل از شما در تاکسی نشسته‌اند قطعا آرامش را از شما سلب خواهد کرد.

اما واقعا اجاره خودرو در استانبول به صرفه‌تر است؟

به هر شکلی که نگاه کنید به طور قطع بلهههههههههه

خب شما می توانید به آسانی یک خودروی مناسب را انتخاب و متناسب با بودجه‌تان اجاره کنید و هرکجا که دلتان می‌خواهد بروید بدون هیچ محدودیتی. البته مطمئن هستم باخودتان می گویید توی استانبول به این درندشتی چطور مسیرم رو پیدا کنم؟ چطور در استانبول رنت کار پیدا کنم؟ مگر به همین راحتی است اجاره خودرو در کشور غریب… اصلا چکار باید بکنم برای اجاره ماشین…هزینش چقدر می‌شود؟ اگر در استانبول تصادف کنم چه خواهد شد؟ و هزار سوال دیگر که ذهنتان را مشغول کرده است! اما من به همه سوالات شما پاسخ خواهم داد.

اول از همه باید تکلیفتان را با خودتان روشن کنید که اهل ماجراجویی و تجربه جدید هستید یا نه؟ بالاخره هر تصمیمی سختی‌های خودش را دارد اما اگر انتخاب شما درست باشد نتیجه کار بسیار لذت‌بخش خواهد بود. خب بعد از این همه آسمان ریسمان، ببینم باید برای اجاره خودرو چکار کنیم؟

قدم اول تبدیل گواهینامه رانندگی به گواهینامه بین‌المللی

اگر تصمیمتان را گرفته‌اید و عزمتان را جزم کرده‌اید که در بدو ورود به استانبول ماشین اجاره کنید باید حتما حتما گواهینامه بین‌المللی داشته باشید. کافی است به سایت کانون جهانگردی به این آدرس taci.ir مراجعه و لیست آژانس‌هایی که خدمات گواهینامه بین‌المللی را انجام می‌دهند بگیرید. آژانس نزدیک به محل زندگی یا کارتان را پیدا کنید و به آنجا بروید. البته به صورت اینترنتی هم می‌توانید درخواست گواهینامه بین المللی کنید برای این‌کار روی لینک استفاده کنید

idp.taci.ir

صدور گواهینامه بین‌المللی

گواهینامه‌های رانندگی بین‌المللی قابل تمدید نبوده و پس از انقضاء باید نسبت به درخواست گواهینامه جدید اقدام شود.

مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی

نکته

با مراجعه به مراکز اصلی و نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران در تهران و سایر استان‌ها می‌توانید گواهینامه خود را فوری تحویل بگیرید. در صورت سفارش آنلاین گواهینامه بین‌المللی، حدودا ۷ روزکاری زمان می‌برد تا گواهینامه از طریق پست به آدرس شما ارسال گردد.

قدم دوم: انتخاب شرکت اجاره خودرو در ترکیه

انتخاب رنت کار یا همان شرکت اجاره خودرو در استانبول نکته بسیار مهمی است چرا که خیلی از اجاره‌دهنده‌های خودرو در استانبول شرکت نیستند و بیشتر به صورت واسطه عمل می کنند و همین امر باعث افزایش قیمت خودرو ایجاد گرفتاری‌های دیگری در استانبول برای شما خواهد شد. برای انتخاب شرکت حتما به این موارد دقت کنید.

بیمه خودرو در استانبول و شرایط استفاده از آن

۱- دقت کنید ماشینی را که اجاره می‌کنید حتما دارای بیمه شخص ثالث و بدنه باشد.

اگر چنانچه در زمان تصادف تست الکل شما مثبت باشد بیمه به هیچ‌ وجه خسارت شما را پرداخت نمی‌کند و شما باید خسارت ماشین شرکت و طرف مقابل را پرداخت کنید. حتی اگر شما مقصر نباشید. پس حسابی در زمان رانندگی حواستان را جمع کنید که از نوشیدن مشروبات الکی پرهیز کنید.

۲- شرکت‌های بزرگ امکان دسترسی آنلاین به صورت حساب خلافی ماشین‌ها را دارند و به همین خاطر شما در زمان تحویل خودرو می‌توانید برگه خلافی را دریافت و تسویه حساب نهایی را انجام دهید این بدان معنی است که وجه بیعانه شما آزاد خواهد شد.

البته در پاره‌ای از مواقع بعضی از خلافی‌ها ممکن است ۷ تا ۳۰ روز بعد از تحویل خودرو زمان ببرد تا ثبت شوند و شرکت اجاره‌دهنده خودرو پس از دریافت صورتحساب آن را برای شما ایمیل خواهد کرد و شما می بایست آن را پرداخت کنید.

۳- یکی از قوانین شرکت‌های اجاره خودرو در استانبول اجاره ماشین برای حداقل ۳ روز و حداکثر یک‌ماه می‌باشد اما بعضی از شرکت‌ها با ۲ روز هم خودرو را به شما اجاره می‌دهند.

در صورت تصادف در استانبول باید چه کار کنید؟

  1. تماس با افسر پلیس راهنمایی و رانندگی به شماره ۱۵۵
  2. عدم تغییر محل خودرو
  3. تهیه گزارش حادثه توسط پلیس و یک گزارش در خصوص تست الکل ( حواستان باشد جواب این تست بسیار مهم است)
  4. در صورت تصادف با خودروی دیگر، حتما یک کپی از مدارک راننده (بیمه نامه، گواهی‌نامه و کارت شناسایی) بگیرید.
  5. اگر ماشین به حدی خسارت دیده که قابل حرکت نباشد باید به شرکت اجاره خودرو زنگ بزنید تا برای شما یک یدک‌کش به محل حادثه بفرستند و ماشین به تعمیرگاه منتقل شود.

وضعیت بنزین ماشین

معمولا ماشین شما نهایتا ۱۰ لیتر بنزین یا گازوییل دارد پس بهتر است اولین جایی که می‌روید پمپ بنزین باشد نه محله ببک.

HGS یا عوارض اتوبان‌ها را چگونه پرداخت کنید؟

پرداخت عوارض اتوبان و پل‌ها در استانبول اجباری است و بصورت الکترونیک پرداخت می شود. شرکت‌ها برچسب HGS را روی شیشه ماشین می‌چسبانند و به مقدار لازم آن را شارژ می‌کنند در صورت اتمام شارژ و عدم اعتبار، مبلغ عوارض روی پلاک خودرو ثبت و شما باید در زمان تحویل خودرو مازاد آن را بپردازید. با عبور از گیت‌های HGS از اعتبار شما کم می‌شود. توجه داشته باشید که حتما از گیت‌های HGS عبور کنید در غیر این‌صورت جریمه خواهید شد.

mini hasar sigortası یا بیمه خسارات جزیی چیست؟

این بیمه که تا سقف ۵۰۰ لیر از خسارت‌ها را پوشش می‌دهد، برای خسارت‌های جزیی و کوچک بوده مثلا خسارت در زمان پارک ماشین در پارکینگ‌های عمومی و در زمان عدم حضور شما در ماشین.

چه کسی می‌تواند پشت فرمان خودرو در ترکیه بنشیند؟

به هیچ وجه جز راننده اصلی که نام و مشخصات آن در شرکت اجاره خودرو ثبت شده اجازه ندهید شخص دیگری پشت فرمان بنشیند مگر آنکه در زمان اجاره خودرو و عقد قرارداد نام راننده دوم ثبت و مدارکش  به شرکت تحویل گردد. زیرا طبق قوانین ترکیه فقط راننده اصلی و راننده دوم در صورت ثبت مشخصات اجازه رانندگی دارند و در غیر این‌صورت نفر دوم علاوه بر جریمه نقدی به سرقت خودرو نیز متهم خواهد شد.

اعتبار گواهینامه کدام کشورها مورد تایید ترکیه است؟

هر گواهینامه‌ای که به زبان انگلیسی باشد مورد تایید اداره راهنمایی و رانندگی ترکیه می‌باشد. توجه داشته باشید در صورت حضور شما بیش از ۶ ماه در ترکیه، می‌بایست حتما گواهینامه ترک داشته باشید.

خودروی دیزلی انتخاب کنم یا بنزینی؟

با توجه به اینکه در ایران استفاده از خودروهای دیزلی مرسوم نیست ممکن است تمایلی به اجاره خودرو دیزلی نداشته باشید و اسم دیزل و گازوییل شما را یاد کامیون و تریلی و خودروهای سنگین بیندازد، اما سخت در اشتباهید.

چرا؟؟

دلیل اول: در ترکیه نرخ بنزین در حدود ۷ لیر و نرخ گازوییل در حدود ۶ لیر می‌باشد.

دلیل دوم: هزینه اجاره خودروهای دیزلی مناسب‌تر از خودروهای بنزینی است.

دلیل سوم: موتور خودروهای دیزلی پرقدرت‌تر از خودروهای بنزینی است و مصرف کمتری هم دارند. پس اگر به فکر اجاره خودرو بیش از ۳ روز هستید بهتر است خودروی دیزلی را انتخاب کنید.

دیپوزیت اجاره خودرو در استانبول

گرفتن ودیعه یا دیپوزیت برای تحویل خودرو بستگی به شرکت اجاره‌دهنده خودرو دارد، معمولا شرکت‌های ترک از متقاضی اجاره خودرو کارت اعتباری می‌خواهند و وجهی بابت ودیعه دریافت نمی‌کنند. البته باتوجه به عدم دسترسی به کارت‌های اعتباری ویزا یا مستر کارت برای ما ایرانی‌ها امکان استفاده از خدمات شرکت‌های ترک کمتر است. اما در شرکت‌های ایرانی این وضع فرق می‌کند. بعضی‌ها دریافت و بعضی‌ها پولی بابت دیپوزیت دریافت نمی‌کنند. حتی شما می توانید هزینه خودرو را به صورت ریالی به حساب ایران آن‌ها واریز کنید.

مبلغ ودیعه اجاره خودرو در استانبول

 معمولا این مبلغ به نوع خودرو و مدت زمان اجاره بستگی دارد و چیزی در حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ لیر متغیر است و پس از تحویل خودرو و تسویه حساب نهایی و دریافت برگه خلافی به شما عودت داده می‌شود. ممکن است برگشت پول به حساب شما تا ۲هفته هم طول بکشد پس بهتر است قبل از اجاره خودرو مدت زمان برگشت ودیعه را از شرکت بپرسید.

مسیریابی در استانبول

برای اینکه از ماشینی که اجاره کرده‌اید نهایت استفاده را بکنید، سفرتان را پیش از آمدن به استانبول آغاز کنید و درباره جاهایی که می‌توانید بروید تحقیق کنید. اینطوری در زمان تحویل ماشیم سردرگم نمی‌شوید. البته در این قضیه مجموعه ما می‌تواند خیلی به شما کمک کند. کافی است سری به مراکز تفریحی، تاریخی، خرید و … در سایت ما بزنید تا بهتر استانبول را بشناسید. علاوه بر معرفی مراکز مسیرهای دسترسی هم قرار گرفته که با استفاده از اپلیکیشن گوگل مپ می‌توانید مسیر خودتان را پیدا کنید.

اپلیکیشن گوگل مپ

بهتر است قبل از اجاره خودرو اپلیکیشن گوگل مپ را دانلود کنید تا آسان‌تر مسیر خود را پیدا کنید. با توجه به عدم آشنایی شما به شهر استانبول، بهتر است با سرعت مطمئن برانید زیرا ممکن است نیاز باشد مسیرتان را بخاطر استفاده از اپلیکیشن مسیریاب ناگهان تغییر دهید، با سرعت زیاد این کار احتمالا غیر ممکن خواهد بود و شاید ناچار شوید طول یک اتوبان را برای پیدا کردن دوربرگردان طی کنید.

خرید سیم کارت ترکیه

مسیریابی بدون اینترنت امکان ندارد پس بهتر است قبل از اجاره خودرو فکری هم به حال اینترنت بکنید. پین تاتی قبل از سفر و در ایران سیم کارت ترک‌تلکام را به شما تحویل می‌دهد پس نگران نباشید.

‌‌‌رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی

احترام به قوانین رانندگی در همه جای دنیا مهم و ضروری است به ویژه اگر شما یک مسافر باشید. پس بهتر است تمام قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت و از رفتار پر خطر نظیر سبقت‌های غیر متعارف، مسابقه و کورس گذاشتن دوری کنید. سعی کنید به هیچ‌وجه روی خط عابر پیاده توقف نکنید و به علائم و تابلو‌های راهنمایی و رانندگی دقت کنید. ممکن به هر دلیلی پلیس به شما ایست بدهد و مدارک شما راچک کند بهتراست نهایت همکاری را با پلیس داشته باشید و از ایجاد تنش دوری کنید.

زمان تحویل خودرو در استانبول

سعی کنید در زمان مقرر خودرو را به شرکت تحویل دهید در غیر این‌صورت شما جریمه خواهید شد. پیشنهاد می کنم پس از اجاره خودرو حتما سری به این محله‌ها و مکان‌های جذاب و دیدنی استانبول بزنید:

خروج از نسخه موبایل