نماد سایت مجله آنلاین

آموزش تخته نرد از مبتدی تا حرفه ای

آموزش تصویری و قدم به قدم بازی تخته نرد به زبان ساده

تخته نرد یکی از قدیمی ترین بازی های دو نفره است و قدمتی در حدود پنج هزار سال دارد. برای پیروزی در تخته نرد باید تمام مهره های خود را از تخته خارج کنید. اگر می خواهید نحوه بازی کردن و آموزش بازی تخته نرد را یاد بگیرید، در این مطلب با آموزش تصویری و قدم به قدم بازی تخته نرد به زبان ساده همراه ما باشید.

کاملترین راهنما برای آموزش قوانین و تکنیک های تخته نرد به صورت حرفه ای

How to Play Backgammon Like Professional Gamer

پیش از این مطلب ما آموزش راه حل آسان برای حل مکعب روبیک ۳در۳ را معرفی کرده ایم، در این مطلب قصد داریم آموزش قوانین و تکنیک های تخته نرد به صورت حرفه ای را در اختیار شما دوستان قرار دهیم تا دیگر از اینکه این بازی سرگرم کننده را بلد نیستید نگران نباشید.

قسمت اول آموزش تخته نرد: آماده شدن برای بازی

تخته بازی را بشناسید ؛ تخته نرد روی تخته ای بازی می شود که شامل ۲۴ مثلث باریک بوده و با نام خانه شناخته می شوند. این مثلث ها از نظر رنگ مجزا بوده و در چهار ردیف شش تایی طبقه بندی می شوند. چهار نوع ربع تخته در بازی داریم؛ تخته خانگی و تخته خارجی بازیکن، تخته خانگی و تخته خارجی حریف.

بازیکنان رو به روی یکدیگر نشسته و تخته خانگی هر فرد در مقابل رقیبش قرار می گیرد. تخته خانگی هر فرد همان تخته سمت راستی پیش روی رقیب او است. بازیکن مهره های خود را با حالت نعل اسبی و بر خلاف عقربه های ساعت حرکت می دهد.

مثلث های روی تخته در اغلب تخته ها با عدد ۱ تا ۲۴ نامگذاری شده که عدد ۲۴ بیشترین خانه برای بازیکن و عدد ۱ اولین مثلث در بازی است که در مقابل بازیکن قرار می گیرد. بازیکنان باید مهره های خود را از این اعداد حرکت دهند و به عنوان مثال عدد ۱ بازیکن معادل عدد ۲۴ حریف او است و بر عکس. عدد ۲ بازیکن معادل عدد ۲۳ حریف است و به همین شکل ادامه خواهد یافت.

آموزش گام به گام تخته نرد ؛ تخته را تنظیم کنید

در قسمت بعدی آموزش تخته نرد هر بازیکن باید تمام ۱۵ مهره خود را برای آغاز بازی تنظیم کند. مهره ها معمولا به رنگ سفید و قرمز یا مشکی و سفید هستند. برای تنظیم تخته، هر بازیکن باید دو مهره در نقطه ۲۴، سه مهره در نقطه ۸، پنج مهره در نقطه ۱۳ و پنج مهره دیگر را در نقطه ۶ خود قرار دهد.

فراموش نکنید که هر بازیکن سیستم نامگذاری مخصوص خود را دارد و در ابتدای بازی و هنگام تنظیم، مهره های طرفین نباید با هم برخورد داشته باشند.

تاس بریزید تا نفر اول مشخص شود. بازیکنی که بالاترین اعداد را آورد، آغازگر بازی خواهد بود. اگر تاس مشابه آمد، دوباره تاس بریزید. کسی که مجموع بالاتری داشت بازی را با همان اعداد شروع می کند. به عنوان مثال اگر ۵ و ۲ آمده بود و از مجموع بازیکن مقابل بیشتر بود، بازی با همین ۵ و ۲ نفر اول آغاز می شود و او باید با همین ۵ و ۲ حرکت خود را آغاز کند.

قسمت دوم آموزش تخته نرد : مهره های خود را حرکت دهید

تاس بریزید ؛ در این قسمت آموزش تخته نرد باید در هر حرکت دو تاس را با هم بریزید و اعداد به دست آمده، بیانگر حرکات شما در هر دور خواهند بود. به عنوان مثال اگر ۳ و ۵ آوردید، می توانید یک مهره خود را به اندازه ۳ حرکت و مهره ای دیگر را به اندازه ۵ حرکت، جا به جا کنید. یا می توانید یک مهره را ۳ حرکت و همان مهره را ۵ حرکت دیگر جا به جا کنید.

مهره ها را به یک مثلث آزاد ببرید

یک مثلث آزاد، نقطه ای در تخته است که با دو یا چند مهره رقیب اشغال نشده باشد. می توانید مهره های خود را به مثلثی که خالی است، مثلثی که یک یا چند مهره از شما را در خود دارد یا مثلثی که فقط یک مهره رقیب را دارد ببرید. فراموش نکنید که حرکت شما حتما باید بر خلاف عقربه های ساعت باشد.

شانس دو برابری

اگر یک عدد مشابه را در هر دو تاس بیاورید، می توانید ۲ حرکت اضافه انجام دهید. اگر هر دو تاس شما عدد ۳ باشد، می توانید ۴ حرکت سه تایی انجام دهید. در اینجا باز هم می توانید این ۱۲ حرکت را بین مهره ها تقسیم کنید (یک مهره سه حرکت و دیگری ۹ حرکت)

اگر اعداد تاس مناسب نباشد، نوبت خود را از دست می دهید

در آموزش تخته نرد باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر تاس برای شما پنج یا شش باشد و نتوانید این اعداد را در صفحه پیاده کنید، نوبت شما خواهد سوخت. اگر یکی از دو تاس شما مناسب بود همان حرکت را انجام می دهید اما برای عدد دیگر که جور نمی شود، نمی توانید حرکت کنید. این موضوع حتی برای شانس های دو برابری هم صحیح است؛ اگر نتوانید چهار حرکت را انجام دهید، نوبت شما خواهد سوخت.

از مهره های خود حفاظت کنید

سعی کنید مهره های خود را به صورت تکی در یک مثلث قرار ندهید زیرا خطر “خوردن” برای آن ها بالا می رود. اگر یکی از مهره های شما توسط رقیب بخورد، از بازی خارج می شود و باید سعی کنید بار دیگر آن را وارد بازی کنید. بنابراین سعی کنید مثلث ها را با حداقل دو مهره خود پر کنید.

تخته را به سلطه خود در آورید

قبل از این که مهره ها را به خانه خودی بیاورید، سعی کنید تا جایی که می شود مثلث ها را با ۲ یا ۳ مهره پر کنید. به جای اینکه ۲ یا ۳ مثلث دارای ۵ یا ۶ مهره داشته باشید، ۵ یا ۶ مثلث دارای ۲ یا ۳ مهره داشته باشید تا فضای بیشتری از تخته در اختیار شما باشد. این موضوع کار را برای حریفتان سخت می کند.

قسمت سوم آموزش تخته نرد ؛ زدن و وارد شدن

مثلث های یک مهره ای رقیب را بزنید ؛ تا جایی که می توانید رقیب را از تخته حذف کنید! سعی کنید در حین تلاش برای حذف مهره های رقیب، به پیشروی هم فکر کنید. با این روش می توانید سرعت رقیب را کم کنید و شانس بیشتری برای غلبه بر او داشته باشید. هر زمان که مهره های رقیب بیرون باشند، او باید تلاش کند آن ها را به تخته باز گرداند و اگر این کار را نکند، نمی تواند بازی عادی خود را ادامه دهد.

مهره های بیرون رفته خود را باز گردانید

مهره هایی که بیرون می روند در پیشخوان تخته نرد قرار می گیرند. پیشخوان فضای وسط تخته محسوب می شود و بازیکنان باید مهره های خارج شده خود را به تخته باز گردانند. برای این کار باید تاس مناسب بریزید و مهره خود را با توجه به عدد تاس به درون تخته حریف بازگردانید. اگر عدد شما مناسب نبود و مثلث ها با مهره های حریف اشغال بود، نوبت شما می سوزد و باید تا دور بعدی منتظر بمانید. نکته مهم در این قسمت این است که نمی توانید از مجموع دو تاس خود استفاده کنید و برای آغاز و رهایی از پیشخوان، فقط مجوز استفاده از یکی از آن ها را دارید. یکی از دو تاس برای بازگشت مهره شما لازم است و تاس دیگری برای حرکت مهره ای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

قسمت چهارم: مهره های خود را برای پیروزی خارج کنید

نحوه پیروزی در بازی را بفهمید ؛ برای پیروزی در بازی باید اولین نفری باشید که تمام مهره ها را از صفحه خارج می کند. برای خروج تمام مهره ها، باید عدد مناسبی در دو تاس شما وجود داشته باشد. اعداد تاس شما باید مساوی یا بیشتر از تعداد فضاهای مورد نیاز برای خروج هر مهره از تخته باشد. به عنوان مثال اگر شما ۶ و ۲ آورده باشید، می توانید دو مهره ای را خارج کنید که در این نقاط قرار دارند. اما اگر مهره ای در مثلث ۶ ندارید، می توانید مهره های ۴ یا ۵ خود را خارج کنید.

تمام مهره ها را از زمین خانگی خود خارج کنید

یکی دیگر از قوانین تخته نرد این است که فقط زمانی می توانید شروع به خروج مهره ها کنید که آن ها در خانه شما قرار داشته باشند. وقتی تمام مهره های شما در مثلث ۱ تا ۶ قرار داشته باشند، خروج نهایی آغاز می شود. فراموش نکنید که در این زمان هم ممکن است مهره های شما توسط رقیب بخورند و به پیشخوان بازگردند.

تمام پانزده مهره خود را خارج کنید

اگر قبل از رقیب، تمام پانزده مهره خود را خارج کنید، بازی را برده اید و همه چیز به پایان رسیده است. می توانید بازی را بار دیگر تکرار کنید و برای پیروزی های خود امتیاز تعیین کنید.

کاملترین آموزش تخته نرد برای افراد مبتدی

یک راهنمای آموزشی در بهترین سایت برای بازی تخته نرد برای کسانی که می‌خواهند از صفر شروع کنند . . . و شاید مروری دوباره برای عده‌ای دیگر!

تخته نرد چیست؟

تخته نرد مجموعه‌ای از بازیهاست که بسیاری از بازیکنان پیش از تبدیل آن به بازی اصلی که امروزه از آن استفاده می‌شود آنها را بازی می‌کردند. تخته نرد یک بازی مسابقه‌ایست بین دو بازیکن حریف، که هرکس در آن سریعتر تمام مهره های خود را خارج کند برنده است. به یاد داشته باشید که این بازی نیز مثل شطرنج یک بازی استراتژیک است و با تاکتیک‌ها و مانور مناسب مهره‌ها در زمین بازی و نبرد بر سر تسلط بیشتر بر زمین بازی در آن به پیروزی می‌رسید، نه یک مسابقه اسب دوانی به دور زمین بازی.

در طول بازی شما همواره باید نقشه‌های جایگزین داشته باشید، چرا که ممکن است با یک گردش نامناسب تاس تمام نقشه‌هایتان نقش بر آب شود. و باید اضافه کرد تخته نرد یک بازی تخته‌ای (بردگیم) است با مهره‌هایی کاملاً مشابه بازی چکرز و دو بازیکن رقیب که هر یک تلاش می‌کنند در دو مسیر مخالف دایره‌ای مهره‌های خود را وارد خانه خودی و سپس از زمین بازی خارج کنند. این ویژگی‌های منحصر بفرد، بازی تخته نرد را برای هرکسی جذاب و لذت بخش کرده است. شما هیچ وقت برای شروع و یادگیری تخته نرد بیش از حد پیر یا جوان نیستید.

به صورت خلاصه باید به شما بگویم، تخته نرد یک بازی مهیج آمیخته با تاکتیک‌های جالب است. یک بازی که در آن علیرغم وجود عامل شانسی و غیر قابل کنترل تاس، بازیکن با تجربه‌تر یا باهوش‌تر معمولاً برنده است. با این وجود به خاطر حضور عامل شانس، ممکن است یک بازیکن تازه کار مقابل یک بازیکن حرفه‌ای یا قهرمان نیز به پیروزی برسد. اما این هم از زیبایی‌های بازی تخته نرد است. نتیجه بازی معمولاً تا آخرین چرخش‌های تاس هنوز قطعی نمی‌شود، در حالی که همه چیز ممکن است با یک چرخش تاس عوض شود.

از کجا باید شروع کرد؟ . . . از آخر!

اگر من توضیحاتم را از ابتدای بازی شروع کنم، شما هیچ ایده‌ای از هدف بازی در طول آن نخواهید داشت و حسابی گیج خواهید شد. ساده‌تر این است که ابتدا توضیح دهم یک بازی تخته نرد چطور به پایان می‌رسد؛ در اینصورت وقتی یک بازی جدید را شروع می‌کنید، می‌دانید برای برنده شدن باید چه کار کنید و همچنین می‌دانید به چه سادگی ممکن است شکست بخورید. در تخته نرد، مرز بسیار باریکی بین برد و باخت وجود دارد. بسیاری بازیکنان ممکن است یک بازی که در آن کاملاً در موضع پیروزی قرار دارند را واگذار کنند، چرا که درک درستی از اینکه یک بازی چطور به پایان می‌رسد یا اینکه چطور بازی را پیش ببرند تا شانس بیشتری برای پیروزی خود داشته باشند و شانس حریف را برای برنده شدن کمتر کنند ندارند.

همه ما برای برنده شدن بازی می‌کنیم، اما اگر ندانیم زمانی که به انتهای بازی نزدیک شدیم چگونه باید پیروز شویم، معمولاً نتیجه بازی شکست ما خواهد بود، و هرچه بیشتر ببازیم سریعتر از بازی خسته می‌شویم. پس برای برنده شدن در یک بازی تخته نرد، باید یاد بگیرید که نبازید. بازیکنان بسیار اندکی هستند که واقعاً یاد می‌گیرند بازی چطور به پایان می‌رسد. اکثر افراد بیش از حد روی شروع بازی متمرکز شده‌اند و در این باره تا جایی افراط می‌کنند که هدف اصلی بازی (چگونه بردن) را به کلی از یاد می‌برند. در طول این آموزش شما همیشه با مهره سیاه بازی می‌کنید مگر اینکه خلاف آن گفته شود.

هرچند در این آموزش از انتها شروع می‌کنیم، اما در اینجا چینش اولیه مهره‌ها و نام قسمت‌های مختلف صفحه بازی را به شما یاد می‌دهیم.

همانطور که در تصویر ملاحظه می‌کنید، هر یک از بازیکنان در مسیری مخالف با بازیکن حریف مهره‌هایش را حرکت می‌دهد. مهره‌های سیاه به صورت پادساعتگرد و مهره‌های سفید به صورت ساعتگرد حرکت می‌کنند. اگرچه چینش اولیه می‌تواند برعکس نیز باشد (قرینه نسبت به محور عمودی)، اما در همین ابتدا نمی‌خواهم شما را با تاکید روی این موضوع سردرگم کنم. تمام حالت‌ و مثال‌هایی که در این راهنمای آموزشی آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم، صحنه‌ای از یک بازی فرضی هستند که ابتدا مانند شکل بالا بودند. برنده بازی در تخته نرد، بازیکنی است که سریعتر مهره‌های خود را از زمین خارج کرده باشد.

در شکل بالا شما بازیکن با مهره های سفید هستید و باید مهره های خود را (سیاه) از نقطه شماره ۲۴ به سمت نقطه شماره یک حرکت دهید. به نقاط شماره ۱ تا ۶ در شکل بالا اصطلاحاً “خانه سیاه ” می‌گویند؛ شما باید پیش از خارج کردن مهره‌هایتان، هر ۱۵ مهره خود را وارد این قسمت کنید.

در تخته نرد ما از دو عدد تاس استفاده می‌کنیم و مهره‌ها به اندازه عددی که هر یک از تاس‌ها به صورت شانسی آنها را نشان می‌دهد از سمت نقطه ۲۴ به صورت نزولی به طرف نقطه شماره ۱ حرکت می‌کنند (هر یک از قسمت‌های مثلثی در شکل بالا که شماره گذاری نیز شده‌اند را نقطه می‌گوییم). برای مثال اگر تاس‌های شما اعداد ۲ و ۳ را نشان دهند، به معنی ۵ نیست بلکه یعنی یک حرکت با سه نقطه جابجایی به علاوه یک حرکت با ۲ نقطه جابجایی (حال شما می‌توانید هر دو حرکت را به یک مهره اختصاص دهید و یا یک مهره را دو نقطه و مهره‌ای دیگر را به اندازه ۳ نقطه جابجا کنید).

در تخته نرد اگر تاس به صورت دبل ظاهر شود (برای مثال دو عدد ۳ و یا دو عدد ۵)، شما می‌توانید به جای دو حرکت نرمال ۴ حرکت انجام دهید. در تخته نرد تاس‌ها هرگز با هم جمع نمی‌شوند، بلکه هر یک به تنهایی اندازه یک حرکت را مشخص می‌کنند. اما این اجازه را دارید که از هر دو حرکت خود برای یک مهره استفاده کنید تا جابجایی بزرگتری داشته باشید.

خارج کردن مهره‌ها _ پایان بازی

صفحه تخته نرد خود را مانند شکل بالا بچینید. در شکل بالا تمام مهره‌های سیاه وارد خانه سیاه شده‌اند. اکنون شما می‌توانید مهره‌های خود را از زمین بازی خارج کنید و بازی را خاتمه دهید. اگر بتوانید مهره‌های خود را زودتر از حریف  از زمین خارج کنید، شما برنده بازی خواهید شد.

اگر تاس شما برای مثال اعداد ۲ و ۳ را نشان دهد، می‌توانید یک مهره از نقطه شماره ۲ و یکی از نقطه شماره ۳ خارج کنید. اگر تاسی که ریختید شماره‌ای بالاتر از بالاترین نقطه اشغال شده توسط مهره‌های شما نشان دهد، می‌توانید مهره‌ها را از شماره بالاترین نقطه اشغال شده خارج کنید. برای مثال اگر شماره بالاترین نقطه اشغال شده توسط مهره‌های شما ۴ باشد و تاسهایی که ریختید اعداد ۶ و ۲ را نشان دهند، می‌توانید یک مهره از خانه شماره ۴ خارج کنید (با استفاده از تاس ۶) و مهره ای دیگر از نقطه شماره ۲٫ تاس دابل به شما اجازه می‌دهد تا در صورت امکان ۴ مهره خارج کنید.

اگر تاسی که ریختید عددی غیر از شماره نقاطی که در خانه خودی توسط مهره‌های شما اشغال شده‌اند را نشان دهد، باید مهره‌هایتان را درون خانه خودی حرکت دهید تا جایی که شماره حداقل یکی از تاس‌ها با یکی از نقاطی که در خانه توسط حداقل یک مهره اشغال شده برابر شود؛ یا شماره تاس از بزرگترین شماره نقطه‌ای که توسط مهره‌های شما در خانه اشغال شده بزرگتر باشد. شما نمی‌توانید شماره یکی از تاس‌ها را بازی کنید و سپس اعلام کنید عدد دیگر غیر قابل بازی کردن است، اگر عدد هر دو تاس از نظر قانونی قابل بازی کردن باشد شما ملزم به استفاده از هر دو حرکت هستید. اما می‌توانید توالی یا نوبت بازی با شماره هر یک از تاس‌ها را خودتان انتخاب کنید.

خروج از نسخه موبایل