نماد سایت مجله آنلاین

اصول انتخاب سنگ مناسب پله در ساختمان

چه نوع سنگی برای راه پله بهتر است؟

زمانی که یک معمار تصمیم به ساخت یک ساختمان می‌گیرد، باید به فکر مرغوب‌ترین و استانداردترین مصالح جهت ساخت باشد. ساختمانی ایمن می‌تواند جان چندین خانوار را حفظ کند. پس از ایمنی ساختمان، تأثیرگذارترین بخش ساختمان نمای آن و طراحی راه پله است. حتی هنگام خرید منزل، اکثر خریدارها ضمن ایمنی ساختمان، ظاهر ساختمان را در اولویت دوم خود قرار می‌دهند.

راه پله ساختمان محلی است که هم ساکنین ساختمان و هم مهمان‌ها هنگام تردد با آن سر و کار دارند. پس بهتر است  معماران هنگام ساخت منزل مسکونی یا تجاری از مرغوب‌ترین، خوش‌رنگ‌ترین و زیباترین سنگ پله استفاده کنند. مرسوم‌ترین رنگ برای طراحی راه پله ساختمان رنگ کرم و سنگ گرانیت است.

از انواع سنگ راه پله  می‌توان به گرانیت، دیوریت، مرمریت و مرمر اشاره کرد. مرغوب‌ترین سنگ برای طراحی راه پله گرانیت است. سنگ گرانیت از بالاترین درجه مقاومت سنگ برخوردار است. البته اگر به دنبال یک نمای ارزان قیمت می‌گردید انتخاب سنگ گرانیت گزینه خوبی نیست. اگر از لحاظ مالی مشکلی برای ساخت ندارید توصیه ما به شما استفاده از سنگ گرانیت است. با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله همه چیز درباره طراحی راه پله ، انواع سنگ راه پله و … برای شما شرح دهیم.

 

انواع سنگ راه پله و کاربرد آن‌ها

سنگ‌های ساختمانی بر اساس کاربردی که دارند دارای مصارف مخصوص هستند. بهتر است سنگ‌ها را بر اساس کاربردشان مصرف کنید تا به مشکلی بر نخورید. هر سنگی در شرایط آب و هوایی متفاوتی قابلیت ماندگاری مخصوصی دارد. مقاومت سنگ‌ها بسیار متفاوت بوده و بهترین نوع سنگ، سنگی است که در مقابل آب، آلودگی و ضربه مقاوم و سرسخت باشد و دچار ساییدگی سنگ نشود. با ما همراه باشید تا در ادامه انواع سنگ راه پله را به شما معرفی می‌کنیم.

گرانیت

سنگ راه پله – مرمر

کوارتزیت

سنگ های گرانیتی معمولا جزو سر سخت ترین سنگ های ساختمانی هستند و سنگ های مرمر به دلیل داشتن ظاهری لوکس و زیبا جزو محبوب ترین سنگ های ساختمانی قرار دارند.

سنگ مناسب برای راه پله کدام است؟

جهت تشخیص یک سنگ خوب کافی است یک شی فلزی را برداشته و چندین ضربه به سنگ بزنید اگر صدای شیشه ای از سنگ درآمد نشان دهنده مرغوب بودن جنس سنگ است.

دقت کنید پله‌هایی که در بدو ساختمان قرار دارد و در فضای باز است سطح آن باید دارای اصطکاک کافی باشد زیرا در آب و هوای بارانی و برفی افراد می‌توانند به راحتی روی آن تردد کنند. مناسب ترین سنگ جهت طراحی راه پله ساختمان سنگ گرانیت است. این نوع سنگ همانند سنگ خوش ساب مقاومت بسیاری در برابر آب، آلودگی و ضربه دارد.

لکه‌های روی سنگ

در هنگام خرید سنگ به درجه مقاومت آن در برابر آب به شدت دقت کنید. زیرا هرچه مقاومت سنگ در برابر آب کم باشد بیشتر مستعد ساییدگی سنگ و دریافت لک است.

انتخاب بهترین سنگ راه پله

آیا می دانید چه فاکتورهایی در انتخاب بهترین سنگ راه پله اهمیت دارند؟ پله ها از جمله قسمت هایی از ساختمان می باشند که مدام در معرض تردد هستند و امکان ساییدگی، آلودگی و خوردگی آن ها بسیار بالاست، به همین دلیل انتخاب سنگ پله مناسب برای پوشش پله ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر به پله های اکثر ساختمان ها نگاهی بیندازید متوجه می شوید سنگ جزء متریال اصلی به شمار می آید؛ زیرا نوعی مصالح بسیار مقاوم است که سال ها قابل استفاده بوده و همچنان استحکام خود را در برابر عوامل مختلف حفظ می کند. زیبایی سنگ بی نظیر است و جلوه متفاوت و منحصر بفردی به فضای مورد نظر می بخشد. سنگ ها در انواع مختلف در طبیعت یافت می شوند و هر کدام ظرافت طرح و قابلیت های مخصوص به خود را دارند.

در ساخت پله از متریال های مختلفی نظیر چوب، شیشه نشکن، فلز و بتن استفاده می شود؛ اما سنگ از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته و دوام و ویژگی های آن در مقایسه با سایر مصالح برتر می باشد. برای راه پله های پر رفت و آمد داخلی و خارجی، سنگ مناسب ترین گزینه است. سایر متریال ها اصولاً برای پله های داخل ساختمان به کار می روند؛ خصوصاً چوب که نمایی بسیار زیبا و روستیک در دکوراسیون داخلی ایجاد می کند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از صنایع سنگ نگار با ما همراه باشید تا با انواع سنگ پله آشنا شوید.

نکات مهم در انتخاب سنگ مناسب برای راه پله

بهترین سنگ برای راه پله چه نوع سنگی است؟

کلمه “بهترین” نسبت به مکان استفاده از سنگ حالتی نسبی دارد. ممکن است یک نوع سنگ در محیطی مناسب باشد اما همان سنگ در محیط دیگری کارایی لازم را نداشته باشد. سنگ هایی که در برابر عواملی نظیر آلودگی، مواد شوینده، گرد و غبار، تردد، نفوذ آب، یخ زدگی، ضربه، سائیدگی، فرسایش، تابش نور خورشید و باران های اسیدی از مقاومت بالایی برخوردارند، مناسب ترین سنگ ها برای راه پله در نظر گرفته می شوند.

سنگ مناسب راه پله باید کاملاً سالم بوده و بدون ترک خوردگی، شیار، لکه و شکستگی باشد، زیرا در صورت وجود ترک ممکن است آب به داخل آن نفوذ کند و در درجه حرارت های پایین یخ زده و سنگ متلاشی شود. سطح سنگ نیز باید صاف و صیقلی بوده و دارای برآمدگی و یا فرو رفتگی نباشد. در ادامه ما بهترین سنگ های مورد استفاده در راه پله را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

انواع سنگ های قابل استفاده در پلکان ها

1. سنگ پله گرانیت

یکی از گونه های سنگ آذرین درونی، سنگ گرانیت است که به سنگ خارا نیز مشهور می باشد. این نوع سنگ دارای بافتی با دانه های متوسط تا درشت بوده و به دلیل کانی های موجود در آن، به رنگ ‌های گوناگونی از صورتی تا خاکستری پررنگ و حتی سیاه یافت می شود. لازم است بدانید گرانیت جزو سنگین ترین سنگ ها به شمار می رود و یکی از بهترین گزینه ها برای انتخاب سنگ پله است. سنگ دانه پنبه ای و سفید نطنز می تواند انتخاب مناسبی برای پله باشد.

ویژگی ها

نقطه ضعف سنگ پله گرانیتی

2. سنگ پله مرمریت

مرمریت از دو عنصر کلسیت و دولومیت تشکیل می شود. سنگ صلصالی، خوبسنگان و دهبید از مرغوب ترین انواع سنگ مرمریت مورد استفاده در راه پله می باشند.

سنگ صلصالی با مقاومت سایشی بالا به شما این امکان را می دهد تا در مکان های عمومی و پر رفت و آمد، با خیال آسوده از آن استفاده نمایید. از سنگ پله صلصالی در دیوار بغل پله، راه پله های داخلی و راه پله های خارجی می توان بهره گرفت.

مقاومت سایشی و فشاری بالا، طرح و رنگ زیبا، ساب و صیقل کافی، جذب آب پایین و قیمت مناسب، از نکات مثبت این محصول می باشد. از معایب سنگ صلصالی این است که بهتر است در مکان های سرد و یخبندان استفاده نشود.

ویژگی های سنگ مرمریت

نظافت سنگ مرمریت

 برای نظافت سنگ مرمریت ابتدا گرد و غبار روی آن را با پارچه بگیرید. سپس از آب ولرم و پودر صابون استفاده کنید. ساده‌ ترین راه تمیز کردن سنگ‌ های مرمریت، استفاده از یک پارچه نم دار است. می‌ توان این کار را با استفاده از مقداری آب گرم یا نیم‌ لیتر آب و کمی پودر لباسشویی انجام داد و سپس سنگ‌ ها را با پارچه نرمی خشک نمود. برای شستشوی سنگ مرمریت از اسیدها استفاده نکنید. اگر پله شما خیلی کثیف باشد، چند قطره سرکه را با پودر سنگ خیلی نرم مخلوط کنید و آن را به پله بکشید و پس از ۱۲ ساعت خوب برس بکشید و با آب گرم بشویید.

۳.سنگ پله مرمر

سنگ مرمر یک نوع سنگ دگرگونی می باشد که بر اثر فرایندهای زمین شناسی طی سال های مختلف به دست آمده است. از این سنگ از گذشته های دور تا کنون برای مصارف مختلفی به خصوص مجسمه سازی استفاده می گردد. یکی از مصارف این نوع سنگ در تولید راه پله است. زیبایی این سنگ باعث شده که از آن در ساخت راه پله و دکوراسیون داخلی منازل لوکس و حرم ها استفاده شود. معادن مرمر هرات از بزرگ ترین معادن مرمر در ایران محسوب می شوند.

ویژگی ها

نقطه ضعف سنگ پله مرمر

4. سنگ پله چینی یا کریستال

سنگ چینی از سنگ های اصلی ساختمانی است که از تبلور و دگرگون شدن مجدد سنگ های آهکی تحت حرارت و فشار تشکیل می شود و دارای بلور های درشت و قابل رویت می باشد.

ویژگی ها

نقاط ضعف سنگ پله چینی

5. سنگ پله تراورتن

تراورتن یکی از زیباترین سنگ‌ های ساختمانی و مورد علاقه طراحان و معماران بی‌ شماری است. سنگ آهک به مرور زمان تحت فشار و دمای بیش از حد پوسته زمین قرار می‌ گیرد و سنگ تراورتن را بوجود می آورد. این سنگ را از دل رسوبات چشمه‌های آب گرم و غارهای سنگ آهک بیرون می‌کشند.

ویژگی ها

    مواد تشکیل دهنده تراورتن متخلخل هستند و حفره‌ های بسیاری دارند. استفاده از این نوع سنگ در راه پله می‌ تواند به دو شکل صورت گیرد. یکی به شکل خام، که حالتی خشن، طبیعی و روستایی به فضا می‌ بخشد و در حالت دوم، این فضاهای خالی با موادی چون سیمان، اپوکسی یا رزین‌های مشابه پر می‌ شوند.

نقاط ضعف سنگ تراورتن

قیمت

قیمت سنگ برای راه پله به فاکتورهای زیادی بستگی دارد از جمله جنس، کیفیت و نوع سنگ، سایز و درجه بندی سنگ، رنگ، ضخامت، معدن و کارخانه تولید کننده آن. برای دیدن قیمت سنگ مناسب برای راه پله ها به لینک مربوطه مراجعه فرمایید.

خروج از نسخه موبایل