نماد سایت مجله آنلاین

پرداخت دیه جنین در تصادف بر عهده چه کسی است؟

حادثه همیشه در کمین است و در صورت هرگونه بی دقتی و سرعت بالا ممکن است برای همه ما پیش بیاید. در صورت بروز تصادفات امکان آسیب دیدگی افراد در هر سن و شرایطی وجود دارد. داستان جایی غم انگیز تر می‌شود که حرف از نوزاد یا جنین می‌شود. اگر مادر یا سایر اعضای سرنشین مونث ماشین دارای جنین باشند، امکان فوت جنین در صورت تصادف هم وجود دارد؛ اما دیه جنین در تصادف پرداخت می شود؟ یا اینکه دیه فوت یا سقط جنین در تصادف را کدام بیمه پرداخت می‌کند.

دیه جنین سه ماهه در تصادف

نرخ دیه جنین در سال ۱۴۰۱ چقدر است ؟

در محاسبه میزان دیه سقط جنین، سن و شرایط جنین بسیار تاثیرگذار است. براساس سن جنین در سال ۱۴۰۱، مبلغ خسارات زیر پرداخت می‌شود:

  1. ۲ هفته بودن جنین؛ ۲ صدم دیه برابر با ۱۲ میلیون
  2. ۱ ماهگی جنین؛ ۴صدم دیه کامل برابر با: ۲۴ میلیون
  3. ۸ هفتگی جنین، ۶صدم دیه فرد عادی: ۳۶ میلیون
  4. ۱۲ هفتگی جنین؛ ۶۰ میلیون
  5. ۱۶ هفتگی جنین مونث؛ ۳۰۰ میلیون
  6. جنین مذکر ۱۶ هفته بودن؛ ۶۰۰ میلیون
  7. ۱۶ هفتگی جنین بدون تعیین جنسیت؛ ۴۵۰ میلیون

میزان دیه جنین در تصادف چه مقدار است؟

دیه جنین سه ماهه یا روح دار بدون آنکه جنسیت آن مهم باشد، باید پرداخت شود. میزان دیه جنین ۶ ماهه برابر با یک انسان کامل است که در سال جاری ۱۴۰۱ دیه فوت جنین در تصادف ۶۰۰ میلیون و برابر دیه انسان کامل در ماه غیرحرام است.

ما به شما خواندن راهنمای کامل پوشش دیه جنین در تصادف را از لینک زیر پیشنهاد می‌کنیم:

https://bimeh.com/mag/fetus-blood-money-in-accident/

پرداخت دیه فوت جنین در تصادف بر عهده کدام بیمه است؟

اهمیت بیمه شخص ثالث جایی بیشتر می‌شود که متوجه می‌شویم این بیمه نامه حتی جبران دیه جنین فوت شده در تصادف را نیز بر عهده دارد. همانطور که همیشه گفته‌ایم بیمه شخص ثالث هرگونه خسارت به شخص سوم را جبران می‌کند و دیه جنین نیز از این قاعده مستثنی نیست! اگر علاوه بر فوت جنین؛ مادر نیز صدمه ببیند، بیمه آن را نیز باید جبران کند.

۳  شرط پزشکی قانونی برای تایید فوت جنین در تصادف

دیه جنین در تصادف در سفر زمانی مورد پرداخت است که توسط پزشکی قانونی تایید شود؛ اما چه شرایطی لازم است تا پزشکی قانونی فوت جنین در تصادف را تایید کند؟

دیه جنین دو ماهه

۴ مدرک مورد نیاز برای پرداخت دیه فوت جنین در تصادف

طبق قوانین سازمان بیمه مرکزی،  زمانی نسبت به پرداخت دیه جنین فوت شده در اثر تصادف اقدام می‌کند که فرد متضرر شده دارای مدارک زیر باشد:

مراحل شکایت بعد از تصادف منجر به فوت جنین

برای شکایت از راننده مقصر برای دریافت دیه سقط جنین در تصادف بهتر است طبق مراحل زیر پیش بروید:

یکی از نکات مهم برای شکایت از راننده مقصر همراه داشتن کروکی تصادف است. در برخی شرایط نیز می توانید در خواست کروکی فرضی کنید تا پروسه شکایت با مشکل مواجه نشود.

بعد از تهیه کروکی باید به پاسگاه یا کلانتری بروید تا شما را برای حضور در پزشکی قانونی راهنمایی کنند. در چنین شرایطی ممکن است که فرم یا شکایت نامه پر کنید.

بعد از حضور در پزشکی قانونی مراحل لازم برای تایید شدن سن دقیق و شرایط جنین انجام می‌شود. در پزشکی قانونی علاوه بر سن، چگونگی وقع حادثه نیز بررسی می‌شود.

بعد از تایید پزشکی قانونی، پرونده شاکی توسط دادسرا بررسی و بعد از آن نرخ دیه و دیگر شرایط آن مشخص می‌شود.

دیه جنین به چه کسی پرداخت می شود؟

به‌ صورت کلی یک سوم به مادر و مابقی آن به پدر تعلق میگیرد. البته اگر در صورتی که قصور آنها در وقوع حادثه محرز شود، هیچ مبلغی از سمت بیمه شخص ثالث به آن‌ها تعلق نمی گیرد. برای مثال اگر در یک مسافرت پدر خانواده راننده باشد و او مقصر حادثه و سقط جنین در تصادف شناخته شود، هیچ هزینه‌ای به وی نیز پرداخت نمی‌شود.

پرداخت حق رشد جنین

در تصادفاتی که علاوه بر جنین، مادر نیز فوت کند، شرایط کمی تغییر می‌کند. علاوه برای دیه مادر باید حق رشد جنین با توجه میزان سنش پرداخت شود. شما در چنین شرایطی می توانید با توجه شرکت بیمه، ضمن مطالعه مراکز پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث، به نزدیک ترین شعبه مراجعه فرمایید.

۳ نکته مهم برای مادران باردار در زمان سفر و جلوگیری از حادثه

بعد از صحبت در مورد شرایط و مدارک لازم برای گرفتن دیه جنین در تصادف قصد داریم ۳ نکته را به شما بگوییم. در نظر گرفتن این نکات برای جلوگیری از حوادث در حین سفر های کوتاه و بلند مدت به آنها توصیه می‌شود:

مادران باردار بهتر است در صورت رخداد هرگونه حادثه و وارد شدن ضربه به شکم، سریعاَ به پزشک مراجعه کنند تا از بروز اتفاق‌های بد جلوگیری کنند.

اگر در صورت صلاحدید پزشک معالج راهی خانه شدید همچنان به علائم و دردهای آن توجه کنید. در صورت تشدید شدن آن‌ها به پزشک مراجعه یا با وی تماس بگیرید.

مادر باردار بهتر است برای جلوگیری از حوادث پیش‌بینی نشده، بلافاصله بعد از سوار ماشین شدن کمربند خود را ببندد.

سریع ترین راه برای دریافت دیه جنین کدام است؟

بلا به دور، اما اگر خدایی نکرده تصادفی را پشت سر گذاشتید که منجر به فوت و خسارات جانی شد، بهتر است با سریع ترین راه برای دریافت دیه آشناییت داشته باشید تا چالشی دیگر به مشکلات شما در چنین شرایطی اضافه نشود.

خرید بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارات مالی و جانی (دیه)

یکی از مهم‌ترین بیمه‌نامه‌ها برای هر راننده‌ای بدون شک بیمه شخص ثالث است. این بیمه می‌تواند تا حدودی حتی در صورت تصادف نیز استرس بیش از حد را از شما دور کند. در صورتی که تصادف کنید و مقصر باشید و جنینی هم بر اثر حادثه فوت کند، پرداخت دیه جنین در تصادف ضروری خواهد بود. در اینجا خیلی مهم است که از شرکت معتبر بیمه ثالث خودروی خود را انتخاب کنید. بهترین راه برای استعلام، مقایسه و خرید بیمه شخص ثالث از طریق سایت بیمه دات کام است.

خروج از نسخه موبایل