نماد سایت مجله آنلاین

پنج درس زندگی از پنج فیلسوف باستان

پنج درس زندگی از پنج فیلسوف باستان

فلسفۀ یونان باستان متعلق به بیش از دو هزار سال قبل است اما هنوز هم می‌شود درس‌های تاسه و راهگشایی آن آموخ.

به گزارش مجله آنلاین، روسنامه نقل قول «یونان باستان خاستگاه فکریِ برخی از بزرگ‌ترین اندیشمندان تاریخ است. نظریه‌های سیاسی، علم و فلسفه در این زمینه شگفت‌آور بنیاد نهاده شدند و یونانی‌ها درست مانند مردم امروز دائماً در این اندیشه بودند که زندگی خوب چگونه به دست می‌آیند. در ن زم نی ب ب ن د ی بسی بر بر ی سفۀ ی ن.

۱.

اپیکتیتوس مشهورترین فیلسوف یونان نیست، اما هنوز ایده‌های جالبی دارد. درب ره مرگ نگر ده ست چ یک پذیرش ست ب م مِ درکِ درکِ کنتر.

اپیکتیت مفهوم عاملیت فرد را در مورد افرادی که نگران وسواس‌های نسبت به عقاید دیگران هستند نیز به کار میبردند. آسدی واقعی برآمده از شادی در چیسی است که خواسته‌های ما را در سطح فردی و ما ناکامدی قرار دهد.

۲.

افلاطون بر موضوعات بسیاری از تسلط داشت اما یکی از منسجم‌ترین شعارهای او این بود که عقل والاترین مقام را در بین قوای روح انسان دارد. افلاطون عقیده دارد یک ذهن یا روح آشفته ناشی از هدایت با عقل است. اتفاق به طور مکرر رخ می دهد، سطوحی و نیاس به رسمیت شناخته شده بر ما غلبه می کند:

«این نوع موقعیت، وقتی عناصر ذهن آشفته‌اند و جایشان تغییر می‌کند موقعیتی است که بی‌عدالتی، بی‌انضباطی، بزدلی، جهل و به طور خلاصه شرارت از تمام انواع آن را به وجود می‌آورد.» بود.

۳.

اصرار بر افلاطون مبنی بر هدایت ما توسط عقل بدون اظهار نظر است، اما اپیکور رفتاری را پیشنهاد می‌کند که بسیار به آن نیاز داریم. آن به حس رض می می. .

اپیکور با مبنا قراردادن این به عنوان مثال توصیه می‌شود به طور کلی از زیاده‌روی‌ها لذت ببریم. فراوانی شهرت، پول، غذا و نوشیدنی سیری‌ناپذیر است.

۴. شوید (ارسطو)

ارسطو نیز مانند افلاطون در طول عمر به موضوعات مختلف از جمله مهم ترین دوستی پرداخت. در عین حال قوی‌ترین دوستی‌ها بر حسن‌نیتِ متقابل شکل می‌گیرند: «… دوستان واقعی خیرِ دوستان خود هستند… دوستی‌شان. تا آنجا ماندگارست که خوب هستند و خوبی خصلتی است جاودان.»

از این رو دوستی با انسانهای شریف امری حیاتی است؛ چرا که خوبی و وفاداری جوهره وجود انسانهای شریف است و خیانت می کند و به شرارت از آنها بعید است.

۵٫ سوال بپرسید

بدون توجه به این درس‌های زندگی که برگرفته از فلسفه یونانی بدون سقراط کامل نمی‌شود. نسته نسته ه م بزرگ مردِ ف ف طف طف ف ف ست ست که هم هم فی فی فی ب ط می می می می.

تصویر افلاطون در سرتاسر دیالوگهای بیشماری که مشابه همین است.سقراط آغازگر مباحثات بود و همیشه دانش را با کنجکاوی می‌کرد.در واقع سقراط به خاطره‌هایش شهرت داشت. ی ب ن ««»» سقر سقر ف ف می نپذیرفت س پرسیدن اولین اولین گ به م م م گرفتم.

منبع: Historyofyesterday

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل