اقتصادیمجله کسب و کار

محاسبات جرثقیل بازویی

محاسبات جرثقیل بازویی

آشنایی با انواع جرثقیل بازویی – Jib Crane

جرثقیل بازویی و وینچ بکسلی بیشتر در صنایع مونتاژ ، بسته بندی و ماشین کاری استفاده می شود این جرثقیل ها با ظرفیت های 250kg الی 10ton و با توجه به محیط و نوع کار به دو شکل بازوئی ستونی و بازویی دیواری طراحی و ساخته  می شوند . در سالنهایی که دارای دهانه بزرگ هستند و یا به دلیل تجمع ماشین آلات، امکان نصب جرثقیل سقفی وجود نداشته باشد از جرثقیل های بازوئی استفاده می شود . این جرثقیل ها دارای وزن سبک و کارایی بالا نیز هستند و همچنین مقرون به صرفه هم می باشند. این تیپ از جرثقیل ها می توانند اجسام نسبتاً سنگین را حرکت دهند . و در صنایع مختلف به کار گرفته می شوند که در ادامه با تیپ های مختلف این دستگاه آشنا میشویم.

تیپ های مختلف جرثقیل بازویی

جرثقیل بازویی ستونی

جرثقیل بازوئی ستونی با توجه به نام آن بر روی ستون مخصوص دستگاه نصب می شود و ستون و بازو آن با توجه به ظرفیت حمل، ارتفاع بالابری و طول بازو طراحی و ساخته می شود این دستگاه در شش حرکت بالابری ، عرضی ( بر روی بازو ) و طولی در حول محور ستون حرکت دورانی دارد . طراحی حرکت چرخش بازو  هم بصورت دستی و هم بصورت برقی می باشد .

ویژگی منحصر به فرد جرثقیل بازویی ستونی چرخش 360 درجه بازو و استفاده مفید صدرصد شعاع در نظر گرفته برای حمل کالا می باشد .

جرثقیل بازویی دیواری :

جرثقیل بازوئی دیواری بر روی ستون های فلزی ( ستون سوله ها ) و یا ستون های بتنی نصب میگردد ، طراحی و محاسبات فنی این جرثقیل بایستی با دقت کامل انجام شود ، این دستگاه دارای شش حرکت بصورت بالابری ، عرضی و حرکت بر حول محور مرکزی بصورت دورانی از اندازه 90 تا شعاع 270 درجه می باشد . این جرثقیل ها را می توان با توجه به موقعیت و زاویه دوران آن به دسته های مختلفی تقسیم کرد.

جرثقیل دیواری در دو نوع مختلف تقسیم بندی می شود:

  • کنسول دار
  • میله دار

جرثقیل دیواری کنسول دار مانند پودم بلغارستان دارای یک لبه است که در بالای دیوار نصب می شود و اما نوع میله دار آن هم دارای یک لبه می باشد که در وسط ارتفاع دیوار قرار دارد ولبه ها را به سقف یا کف متصل می سازد.

مزایای و ویژگی های جرثقیل دیواری به شرح زیر می باشد:

1- این نوع جرثقیل ها برای حمایت از ستون های داخل دیوار نصب می شوند، بنابراین نیازی به پایه های پیچیده هم ندارند، همینطور این بالابرها اجازه می دهند تا از جرثقیل دیواری نسبت به سایر دیگر جرثقیل ها در کاربردها و موارد متنوعی استفاده شود.

2- این نوع سازه ها در فضای کف هم صرفه جویی می کنند، به همین خاطر این جرثقیل ها، گزینه مناسبی برای انبارهای تنگ یا فضاهای کاری کوچک می باشد.

3- این مدل بالابرها کوچک و قابل حمل هستند.

4- نصب آنها از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه می باشند.

جرثقیل های بازویی دیواری پل صنعت فلز :

گروه مهندسی پل صنعت فلز در موارد خاص جرثقیل های بازویی دیواری را با توجه به سفارش کارفرما و کارایی دستگاه ، طراحی و اجرا نمود است که در ادامه به چند نمونه آن می پردازیم :

جرثقیل بازوئی ستونی متحرک پل صنعت فلز :

قابل جابجایی درطول سالن و محوطه ها

جرثقیل بازوئی دیواری متحرک طولی پل صنعت فلز :

قابل جابجایی بصورت طولی  سالن  :

جرثقیل بازوئی دیواری با بازو دوتیکه :

قابلیت حمل بار در زاویه های غیر قابل دسترس  :

جرثقیل بازوئی دیواری با بازو KBK :

قابلیت حمل بار سریع بارهای سبک تا ظرفیت 2 تن  :

ویژگی کلی جرثقیل های بازویی :

1- قابلیت نصب بر روی ستون های موجود در سالن ها .

2- امکان چرخش بازو بصورت دستی و موتور دار وجود دارد.

3- نسبت به جرثقیل های دیگر دارای قیمت مناسب تری هستند.

4- نصب و تعمیر و نگهداری آنها آسان است.

5- قابل نصب در ستون های مستقل هستند.

سلامت و ایمنی افراد در هنگام کار با تجهیزات جرثقیل از جمله موتور گیربکس پودم بسیار مهم است. حتما باید از این سازه ها اطمینان حاصل کنید تا هیچ گونه صدمه و خسارتی به کالاها وارد نشود. بارها هم حتما باید ایمن و تعادل داشته باشند، برای جلوگیری از هرگونه آسیب یا صدمه باید ناحیه زیر و اطراف جرثقیل بازویی مشخص شود. در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را تا حدودی با جرثقیل های بازوئی آشنا کرده باشیم. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید.

امکانات:

1نصب با اتصال پیچ با استحکام بالا؛

2راحت در عملیات، ایمن و تبدیل به انعطاف پذیر.

3سر و صدای کم، کابین راحت و ظاهر خوب؛

4کیفیت و کارایی بالا، قیمت رقابتی؛

5کل ساختار معقول و ساده، وزن سبک، مطابق با استانداردهای دولتی.

6سیستم های حمل و نقل ارزان نیازی به اصلاح ساختار ساختمان اطراف ندارند.

تایپ کنید BZ0.5     BZ0.5     BZ0.5     BZ0.5     BZ0.5

ظرفیت بالابر (t)    0.5          1              2              3              5

حداکثر ارتفاع بالابر (متر)      3             3             3             4             4

زاویه چرخش (0)   360        360        360        360        360

سرعت بالابر (m/min)         طبیعی     8             8             8             8             8

آهسته. تدریجی        0.8         0.8         0.8         0.8         0.8

سطح سرعت سفر (متر/دقیقه)                20           20           20           20           20

سرعت زاویه ای (r/min)    1          0.75     0.7       0.9       0.6

جرثقیل  ستونی بازویی Jip Crane چیست؟

جرثقیل ستونی بازویی  با عناوین مختلفی در صنعت جرثقیل  شناخته میشود . عبارتهایی نظیر جرثقیل بازویی ، جرثقیل ستونی، جرثقیل گردان و … واژگانی می باشند که در توصیف این نوع جرثقیل به کار برده میشوند در اکثر انواع جرثقیل بازویی روش جابه جایی تجهیزات به این شکل است که حرکت طولی در سالن یا فضای آزاد به حرکت دورانی تبدیل میشود. به عبارت دیگر جرثقیل بازویی‌ در مساحت یک دایره ‌کامل و یا در بخشی از مساحت یک دایره و همچنین در راستای قائم بار را جابجا میکند. ویژگی های اختصاصی انواع جرثقیل بازویی این نوع جرثقیل را به بهترین انتخاب در بسیاری از موارد تبدیل میکند.

جرثقیل های ستونی  بازوئی در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشند. طبق نیاز کارفرما، ارتفاع ستون  در این جرثقیل ها و نیز طول بازوی نصب شده روی آن با قابلیت های مختلف و متنوع قابل تولید و ارائه است. از این نوع جرثقیل هم داخل سالن و هم در محوطه بیرون سالن استفاده می شود .  این نوع جرثقیل ،همانند جرثقیل دروازه ای به سازه سوله و سالن احتیاجی ندارد.

  جرثقیل ستونی که بر روی یک ستون و فنداسیون مستقل نصب شده باشد  جابه جایی بار حول محور ستون با زاویه ۳۶۰ درجه را فراهم می نماید.  این جرثقیل ها معمولا جهت فضاهای محدود که امکان استفاده از جرثقیل سقفی و یا مونو ریل وجود ندارد استفاده می گردند و جهت جا به جایی های ایستگاهی  و عمدتا در صنایع سبک و کم کار نظیرکارگاه های قطعه سازی و تعمیرگاهی به صورت تمام دستی و برقی در ظرفیت Kg 125 الی ۷ تن با طول بازوی ۲ الی ۸ متر استفاده می گردند.

جرثقیل بازویی به جهت نوع و شکل آن از متریال بسیارکمتری نسبت به جرثقیل سقفی جفت پل و جرثقیل سقفی تک پل و جرثقیل های دروازه ای استفاده شده و اساساً به لحاظ وزن مقرون به صرفه می باشد . در جرثقیل های ستونی بازویی  وظیفه هماهنگی و فرمان پذیری کلیه اجزای جرثقیل به واسطه تابلو برق و المانهای طراحی شده در آن  با فشاردادن دکمه ریموت کنترل ازروی زمین انجام می گردد.

جرثقیل های ستونی بازویی تولیدی شرکت مهندسی پل صنعت فلز بر استانداردهای روز جهان و نرم افزارهای معتبر مدل شده و پس از محاسبات دقیق  و تحلیل نرم افزاری با استفاده از بهترین متریال در این شرکت ساخته می شوند.

استاندارد های مورد استفاده در تولید جرثقیل صنعتی:

استانداردهای مورد استفاده در فرآیند تولید انواع جرثقیل سقفی، جرثقیل دروازه ای، جرثقیل بازویی به شرح زیر می باشد.

طراحی و محاسبات جرثقیل های ما براساس استاندارد FEM اروپا ،CMAA آمریكا و ادغام مقررات ایمنی محلی و رعایت كدهای استاندارد ذیل می باشد.

جوشكاری ساخت سازه فلزی براساسAWS D14.1,D1.1

كیفیت جوشكاری براساسDIN 18800,sheet 7

طراحی و ساخت جرثقیل براساسDIN 15018, sheet 1,2,3

كلاس استاندارد جوشDIN 8563, sheet 3

ساخت قلاب ( SINGLE DIN 15400

ساخت قلاب ( DOUBLE DIN 15400

گواهینامه قلابDIN 15404

تجهیزات برقیVDE0100 , VDE0113, IEC 60204 -32

موتورهای برقیIEC RECOMMENDATION 24-1,34-5,72-1

طراحی گیربكسDIN 51150 ) ISO/DIS 6336/II-6336/

و استانداردهای مورد استفاده دررنگ آمیزی و پاکسازی سطح رنگ آمیزی مطابق با شرایط محل نصب ، میزان رطوبت ،خورندگی محیط و درخواست کارفرما وبا استفاده از تولیدات شرکتهای معتبر داخلی دارای تاییدیه بین المللی صورت می پذیرد. شرکت ما جهت رنگ آمیزی سطح در محیط های خشک، رنگ الکیدی به ضخامت 120 میکرون با پاکسازی سطح کلاس Sa2 1/2 می باشد. لازم به ذکر است رنگ آمیزی با میکرون بالاتر و به صورت سفارشی نیز انجام می گردد.

نکات مهمی که باید درباره ی جرثقیل دروازه ای و انواع آن بدانید

جرثقیل دروازه ای ساختاری است که به طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد و به آن (Gantry crane) نیز می گویند. . جرثقیل دروازه ای دقیقا مانند یک دروازه و بر روی دو ستون شکل گرفته است اگر از دور به  آن نگاه کنید. به لطف این ساختار، در صورت نیاز می توان از جرثقیل های دروازه ای در داخل و خارج سالن ها و فضای بازاستفاده کرد. این نوع جرثقیل در دو نوع دروازه ای و نیمه دروازه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

جرثقیل های دروازه ای، مانند مدل های سقفی، عموماً به صورت تک پل، دو پل و کنسول بدون کنسول ساخته می شوند و در فضای باز استفاده می شوند.

پل های این جرثقیل در دو طرف پایه و جعبه چرخ های دو طرف قرار دارد و حرکت طولی این جرثقیل ها بر روی ریل های واقع در زمین صورت می گیرد. این جرثقیل ها به طور گسترده در مراکز حمل و نقل، کانتینر، مراکز صنعتی و تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند.

جرثقیل نیم دروازه ای یا Semi Gantry Crane

این جرثقیل ها به شکل L معکوس ساخته شده اند.  یک طرف آن بر روی ریل زمینی حرکت می کند و طرف دیگر روی تیرهای سقفی. جرثقیل نیم دروازه ای در مواردی مورد استفاده می شود که استفاده از بخشی از عرض سالن مورد نظر باشد. نیم سقفی و دروازه ای، نوع نیم دروازه ای این جرثقیل ها است  و برای تخلیه بار در فضاهای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد ساخته می شوند هم به صورت دوپل و تک پل.

جرثقیل دروازه ای دو پل

این نوع جرثقیل شامل دو پل، دو تکیه گاه کالسکه و بالابر و تجهیزات برقی است. این جرثقیل ها در مناطق باز برای تخلیه و بارگیری استفاده می شوند. به دلیل استفاده از عرض، این نوع جرثقیل عمدتا به صورت کنسول دار و یک طرفه و دو طرفه تولید می شود.

جرثقیل دروازه ای تک پل

یک جرثقیل دروازه ای تک پل با ظرفیت و دسترسی محدود ساخته می شود و در مناطق باز برای جابجایی، تخلیه و بارگیری استفاده می شود. یکی از ویژگی های این نوع جرثقیل این است که نوع براکت یا کنسول آن می تواند عرض بیشتری را پوشش دهد.

نکات مهمی که هنگام ساخت و نصب جرثقیل دروازه ای یا نیم در وازه ای (یک پل یا دو پل) باید در نظر داشته باشید:

  • با جرثقیل های دروازه ای و نیمه دروازه ای، لازم است طول سر و فاصله چرخ ها را دقیقاً محاسبه کنید
  • در جرثقیل دروازه انتخاب زاویه بین ستون ها بسیار مهم است.
  • در انواع مختلف جرثقیل دروازه ای و نیم دروازه طراحی اتصالات بسیار مهم است.
  • جهت محافظت در برابر تابش مستقیم آفتاب و یا در برابر بارش باران توصیه می شود تا تجهیزات موتوری و برقی جرثقیل دروازه ای مجهز به سایبان باشد.

تأثیر باد بر عملکرد موتورهای طولی و عرضی جرثقیل های دروازه ای بسیار موثر است، بنابراین جرثقیل دروازه ای در برابر عمل باد و نیروهای لرزه ای در برابر کج شدن ویا واژگونی باید کنترل شود .

جرثقیل های دروازه و مهمترین مزایای استفاده شامل :

  • این سازه در مناطق باز برای حمل و جابجایی وسایل و قطعات مناسب هستند.
  • در حالت تک پل و دوپل این نوع ها جرثقیل می توان اجرا نمود.
  • جرثقیل های دروازه ای بارگیری و تخلیه در مناطق صنعتی را سرعت می بخشد.
  • مصرف برق کمی دارند و بهینه هستند.
  • از کابین اپراتوری یا سکوی محل اپراتور می توان برای تسهیل عملکرد جرثقیل های دروازه ای و جرثقیل های نیمه دروازه استفاده کرد.
  • انواع طرح ها را می توان برای دستیابی به اهداف مورد نظر در اجرای جرثقیل دروازه ای ارائه داد.
  • استفاده از آسان است و عملکرد این جرثقیل ساده است و نیازی به دانش یا مهارت خاصی ندارد.

جمع بندی

بلند کردن تجهیزات سنگین از لحاظ تاریخی برای همه تولیدکنندگان در صنایع مختلف مشکل ساز بوده است. اگرچه نیروهای بیشتری اعزام شدند، اما هزینه ها و خطرات زیاد بود. اما در حال حاضر می توان این جابجایی ها را با انواع جرثقیل های بازویی و دروازه ای به راحتی انجام داد.

بازرگانی  محمود قراچورلو  عرضه کننده جرثقیل های بازویی و دروازه ای است. این محصول از مواد با کیفیت بالا ساخته شده است تا در سالهای آینده در خدمت شما باشد. با استفاده از تکنولوژی روز و با توجه به مشتریان طراحی شده است. بازرگانی  محمود قراچورلو  نیازهای شما را برآورده می کند و کیفیت عالی را با هزینه مقرون به صرفه ارائه می دهد.

دکمه بازگشت به بالا