نماد سایت مجله آنلاین

بزرگترین اشتباهات برنامه نویس‌ها

اشتباه کردن و درس گرفتن از آنها بخشی از حرفه برنامه نویسی است. در ادامه  به بزرگترین اشتباهات برنامه نویس‌ها اشاره خواهیم کرد.

1.نداشتن اعتماد به نفس

عدم اعتماد به نفس در برنامه نویسی یکی از اشتباهات بزرگ برنامه نویسان تازه کار است. زبان‌های برنامه نویسی در ابتدا پیچیده به نظر می‌رسند، اما هنگامی که دستور مناسبی را اجرا کنید، متوجه بازی منطقی کد نویسی خواهید شد و جای نگرانی ندارد. بنابراین، هرگز از تمرین کدنویسی دست نکشید.

2.تمرین سئوی نادرست

یکی دیگر از اشتباهات برنامه نویس‌ها هنگام طراحی سایت، تمرین کردن روی سئوی نادرست است. تسلط بر سئو مستلزم صرف زمان قابل توجهی است که صرف تحقیق روی بهترین شیوه‌ها می‌شود. نمی‌توانید بدون ردیابی دقیق و آزمایش مداوم به یک متخصص سئو تبدیل شوید.

3.عدم تمرکز بر استانداردهای وب

هدف از استانداردهای وب، کمک به برنامه نویس‌ها برای تهیه اپلیکیشن‌های مستقل با یکپارچه سازی کدها است. یکی از اشتباهات برنامه نویسان، نادیده گرفتن استانداردهای وب است. احتمالا برنامه نویس مبتدی با استفاده از استانداردهای DOCTYPES یا HTML نامناسبی که دیگر قابل اجرا نیستند، مرتکب اشتباه می‌شود.

برای جلوگیری از این نوع اشتباه، باید به استانداردهای وب توجه کنید و روی آنها کار کنید تا از اشتباهات جلوگیری کنید و یک کد بدون خطا و تمیز بنویسید.

ID:179415226

4. بزرگترین اشتباهات هنگام کدنویسی

نداشتن برنامه در هنگام نوشتن کد

نوشتن کد بدون تفکر، تحقیق و برنامه ریزی می‌تواند منجر به عدم درک الزامات پروژه شود. دنبال کردن توالی تحقیق، برنامه ریزی، نوشتن کد، اعتبارسنجی و اصلاح، از بروز باگ جلوگیری می‌کند.

برای جلوگیری از اشتباهات برنامه نویسی، گام های زیر را دنبال کنید:

اشتباه در فرمت بندی کد

مبتدیان به سختی متوجه اشتباه در نوشتن کدها می‌شوند. شاید اشتباه در فرمت بندی کد به دلیل عدم تمرکز روی موارد زیر رخ دهد:

عدم استفاده مناسب از حروف کوچک و بزرگ

مبتدی‌ها از نام متغیرها با حروف کوچک و بزرگ به صورت تصادفی استفاده می‌کنند که باعث به هم ریختگی کد می‌شود. بنابراین درک کد برای دیگران دشوار می‌شود.

استفاده از نام‌های نامرتبط برای متغیرها و توابع

استفاده از نامگذاری بد برای متغیرها و توابع، کار رفع اشکال یا تغییر کد را دشوار می‌کند. شاید دیگران یا حتی برنامه نویسها هم کد حاوی توابع و متغیرهای نامناسب را درک نکنند.

افراط در کامنت گذاری

درک کدهایی با کامنت گذاری افراطی حتی از کدهای بدون کامنت هم دشوارتر است. چون خواندن کامنت بیشتر از نگاه کردن به خود کد، وقت می‌خواهد.

فهرست نشدن فونت‌ها

مهم نیست که یک فونت خاص صفحه شما را چگونه جلوه می‌دهد یا چقدر جذابیت دارد. همیشه باید به خاطر بسپارید که همه ی سیستم ها از همه نوع فونت‌ها به طور کامل پشتیبانی نمی‌کنند. اگر از فونت خاصی استفاده می‌کنید که در برخی از مرورگرها پشتیبانی نمی‌شود، طرحی که ایجاد کرده‌اید صرف نظر از جذابیتش برای همه کاربران مفید نیست.

بنابراین، پس از استفاده از فونت مورد علاقه خودتان مثلاً«Times New Roman»، باید بررسی کنید که آیا همه سیستم‌ها از این فونت، پشتیبانی می‌کنند یا نه؟

عدم شناخت تفاوت میان زبان‌ها، فریم ورک‌ها، پلتفرم‌ها و IDE‌ها

سردرگمی بین زبان‌ها، فریم ورک‌ها، IDEها و پلتفرم‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات عملکردی یا پایداری در کدنویسی شود. بنابراین خواسته‌های مشتری و کارفرما برآورده نمی‌شود.

عدم تهیه نسخه پشتیبان

یکی دیگر از اشتباهات برنامه نویس‌ها عدم تهیه نسخه پشتیبان از پروژه کد نویسی است. هر برنامه نویسی باید از کار خودش نسخه پشتیبان تهیه کند. در غیر این صورت، شاید داده‌ها به دلیل خرابی، قطعی اینترنت یا قطعی برق از بین بروند.

عدم استفاده از ابزارهای رفع باگ

رفع باگ، فرآیندی زمان بر و پیچیده است. عدم استفاده از ابزارهای رفع باگ می‌تواند منجر به هدر رفتن زمان و تلاش شما شود. در برخی موارد هم منجر به عدم درک باگ و اقدام برای رفع آن می‌شود.

درک نادرست عملکرد«if»

بعد از عبارت شرطی «if»، نیازی به یک مقدار برای مقایسه شدن نیست. شاید این اشتباه، آسیبی به همراه نیاورد، ولی نشانه عدم درک زبان برنامه نویسی است.

عدم حفظ کیفیت کد

تمرکز بر روی خروجی و عدم حفظ کیفیت کد می‌تواند مشکل ساز شود. مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که برنامه نویس بخواهد کد نامرتب را برای توسعه یا حفاظت به شخص دیگری بدهد.

5.اعتماد بیش از حد به مهارت‌های برنامه نویسی

یک برنامه نویس با توجه به رشد تکنولوژی و ظهور فریم‌ورک‌های جدید، باید خودش را به روز نگه دارد. باید کدنویسی جدید را یاد بگیرد تا خواسته‌های مشتریان را تأمین کند. بارها اتفاق می‌افتد که یک یا دو پروژه کدنویسی به خوبی پیش می‌رود و برنامه نویس هم خودش را در عرش می‌بیند.

اما هرگز نمی‌توانید کامل باشید. همیشه مقداری اشتباه و خطا وجود دارد. از آنجایی که انسان هستیم، همیشه در فرآیند یادگیری قرار داریم. بنابراین از اشتباهات خودتان فارغ از مبتدی یا حرفه‌ای بودن، درس بگیرید.

6.تست نکردن روی مرورگرهای اصلی

یکی دیگر از بزرگترین اشتباهات برنامه نویس‌ها تست کردن برنامه در حال توسعه روی یک یا دو مرورگر مورد علاقه خودشان است. این اشتباه در میان برنامه نویسان تازه کار رایج است.

برای جلوگیری از غافلگیری‌های ناخوشایند و مشکل ساز در آینده، باید مطمئن شوید که برنامه خودتان را حداقل در تمام مرورگرهای اصلی تست کرده‌اید. مرورگرهای اصلی شامل فایرفاکس، کروم، اپرا و اج هستند (حتی اگر هرگز از طرفداران این مرورگرها نبوده‌اید، باز هم باید برنامه خود را در این مرورگرها آزمایش کنید). این کار را در اسرع وقت انجام دهید. یک مرحله ضروری مانند آزمایش کردن را به دقیقه نود موکول نکنید.

7.عدم تکمیل اعتبار سنجی ورودی

اعتبارسنجی(Validating) ورودی کاربر در سمت سرور و کلاینت ضروری است. اشتباهات مربوط به ورودی کاربر اغلب اتفاق می‌افتد. SQL injection یکی از عواقب مورد انتظار است. به خاطر داشته باشید که بسیاری از فریم ورک‌های توسعه فرانت اند با قوانین اعتبارسنجی عالی وجود دارند. استفاده از این قوانین ساده است.

شاید اجرای اعتبار سنجی، وقت گیر به نظر برسد. با این حال، این تمرین را همیشه بخشی ضروری از تمرین برنامه نویسی در نظر گرفته و هرگز آن را نادیده نگیرید.

8.عدم بهینه سازی زمان بارگذاری

اگر اینترنت شما عالی و فوق العاده سریع کار می‌کند، عالی است. این برای شما خوب است. اما تصور کنید کاربری که از وب سایت شما بازدید می‌کند به دلیل فشرده نشدن تصاویر یا صرفاً به دلیل اتصال کند اینترنتش، با مشکل مواجه شود.

مردم معمولاً انتظار دارند تا یک وب سایت در عرض 2 تا 10 ثانیه بارگذاری شود. اگر بیشتر از این زمان ببرد، دوست ندارند که منتظر بمانند. برای جلوگیری از شکست و جلب توجه بازدیدکنندگان، باید یاد بگیرید که استفاده از پهنای باند را بهینه کنید.

9.احراز هویت بدون مجوز مناسب

قبل از ورود به این موضوع، باید مطمئن بشیم که درک مشابهی از این دو مفهوم داریم:

مجوز(Authorization)

فرایندی برای تأیید دسترسی کاربر به یک منبع خاص است. بنابراین اجازه انجام یک عمل خاص را به او می‌دهد.

احراز هویت(Authentication)

از سوی دیگر، احراز هویت فرایندی برای تأیید کاربری است که تمام جزئیات لازم و اعتبارنامه‌های امنیتی (پاسخ به تمام سؤالات امنیتی، رمز عبور، اثر انگشت) را به درستی ارائه کرده است.

مجوز و احراز هویت دو روی یک سکه هستند. هرگز آنها را مجزا در نظر نگیرید. احراز هویت بدون داشتن تأییدیه مناسب یکی از رایج ترین اشتباهات برنامه نویس‌ها است. اگر از این کار اجتناب کنید، از کاربر در برابر اقدامات مخرب محافظت خواهید کرد.

10.تلاش برای یادگیری تعداد زیاد ابزارها و زبان های برنامه نویسی

متأسفانه، رایج‌ترین اشتباهی که اکثر مبتدیان مرتکب می‌شوند، تلاش برای یادگیری چندین زبان برنامه‌نویسی است تا بتوانند همه آنها را در رزومه خودشان به نمایش بگذارند. کارفرماهای باتجربه دوست دارند تا فناوری‌ها و زبان‌های خاصی را در رزومه شما ببینند. هنگامی که با برنامه نویسی را شروع می‌کنید، باید روی توسعه دانش در مورد یکی از زبان های برنامه نویسی متمرکز شوید.

در این حرفه باید با چندین زبان برنامه نویسی کار کنید، اما در ابتدا باید به درک اصول توسعه و علوم کامپیوتر بپردازید. زبان های برنامه نویسی، فریم ورک‌ها و کتابخانه ها فقط در حکم ابزار هستند. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس ماهر، قبل از هر چیز باید مفاهیم مربوط به نوشتن یک کد تمیز و با کیفیت را بشناسید.

خروج از نسخه موبایل