نماد سایت مجله آنلاین

برای طراحی سایت چه زبانی بهتر است؟

به دنبال یادگیری طراحی سایت هستید؟ و در میان انبوه زبانهای برنامه نویسی، سردرگم شده‌اید؟بله، طراحی سایت مهارتی پر متقاضی است. این صنعت از زمان ظهورش در اوایل دهه 90 در حوزه‌های مختلف پیشرفت کرده است. برای شروع کار در این حوزه، تسلط بر زبان‌های برنامه نویسی برای طراحی سایت ضروری است.

زبان برنامه نویسی چه اهمیتی در طراحی سایت دارد؟

زبان برنامه نویسی یک زبان کامپیوتری برای برقراری ارتباط با کامپیوتر است. این زبان، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها(یا کد) است که برای انجام اقدامات خاصی نوشته شده است. طراح سایت با کمک زبان برنامه‌نویسی، دستورالعمل‌های رایانه را به گونه‌ای قابل فهم و قابل اجرا برای ماشین‌ها در می‌آورد. همه زبان‌های برنامه نویسی دارای ساختار و قوانین خاص خودشان هستند که باید برای اجرای بدون خطای کدها رعایت شود.

چرا برخی از زبان‌های برنامه نویسی بهتر هستند؟

هر زبان برنامه نویسی، کارایی خاص خودش را دارد. برخی از آنها سریعتر از بقیه هستند. این سرعت به مواردی که باید به صورت خودکار یا دستی اجرا شوند، بستگی دارد. برخی از عوامل تأثیر گذار بر سرعت زبان برنامه نویسی به شرح زیر است:

12 نمونه از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای طراحی سایت

در ادامه نگاهی به 12 نمونه از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای طراحی سایت می‌اندازیم.

1. HTML

بر اساس نظرسنجی سال 2020، این مهارت دومین زبان پرکاربرد برای طراحان سایت، است. اگرچه این زبان برنامه نویسی کامل نیست، اما زبان استانداردی برای تهیه صفحات وب است. HTML ساختار صفحات وب را مشخص می‌کند و مسئول قالب بندی مناسب متن و تصاویر است.

2. CSS

مانند HTML، CSS نیز زبان اصلی دیگری است که هر طراحی باید بداند. CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets و اغلب با HTML برای کنترل طراحی استایل صفحه وب استفاده می‌شود. ترکیب HTML و CSS را مادر تمام زبان‌های برنامه نویسی می‌نامند. اندازه، رنگ و موقعیت همه عناصر درون صفحه وب توسط CSS تعیین می‌شود.

3.جاوا اسکریپت

زبان جاوا اسکریپت به عنوان رایج ترین زبان برنامه نویسی مورد استفاده در جهان ثبت شده است. یکی از دلایل محبوبیتش استفاده از آن در طراحی فرانت اند و بک اند است. مناسب برای جان دادن به صفحات وب و شامل چندین لایبرری و فریم‌ورک است. یک زبان برنامه نویسی سبک با قابلیت یادگیری آسان است. علاوه بر طراحی سایت برای طراحی اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سرورهای وب هم قابل استفاده است.

4.پایتون

یک زبان متن باز که یادگیری و استفاده از آن آسان است. پایتون یکی از محبوب ترین زبان‌ها برای طراحی سایت میان برنامه نویسان مبتدی و حرفه‌ای است. برای توسعه بک اند، علم داده، وب اپلیکیشن و اتوماسیون استفاده می‌شود. مجموعه عظیمی ‌از لایبرری‌های استاندارد دارد که برنامه نویسی را برای توسعه دهندگان آسان تر می‌کند.

5.جاوا

در سال 1990، Sun Microsystems جاوا را برای افزودن ویژگی‌هایی به زبان C++  توسعه داد. این زبان بر اساس اصل Write Once Run Anywhere ساخته شده است. امروزه متعلق به شرکت اوراکل است و یکی از پرکاربردترین زبان‌های بک اند برای توسعه وب است. این زبان از مفاهیم OOP پیروی می‌کند، دارای لایبرری‌های غنی از ویژگی‌های منبع باز است. همچنین منحنی یادگیری متوسط با بهره وری بالا دارد، پس زبان خوبی برای یادگیری است.

6. Typescript

یک زبان برنامه نویسی متن باز که توسط مایکروسافت در سال 2012 معرفی شد. یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه نویسی برای توسعه وب بر اساس GitHub است. از نظر سینتکس و سمانتیک شبیه به جاوا اسکریپت است و اغلب به آن جاوا اسکریپت ++ می‌گویند. از آنجایی که تایپ اسکریپت قدرتمندتر از جاوا اسکریپت است، از طراحی اپلیکیشن‌های کاربردی در سطح سازمانی با پایگاه‌های کد بزرگ پشتیبانی می‌کند.

7. Objective C

Objective C یا C یک زبان ساده و همه کاره است که در سال 1972 ارائه شد. این زبان محبوب یکی از اولین انتخاب‌های برنامه نویسانی است که تازه وارد طراحی سایت شده‌اند. Objective C بیشتر برای کدنویسی برای سیستم عامل iOS استفاده می‌شود.

8. C++

زبان C++  توسعه یافته زبان C در کلاس متوسط و توسعه یافته در سال 1980 است. این زبان ساده برای مبتدیان بسیار مفید و آسان است. علاوه بر آنچه Objective C ارائه می‌دهد،زبان C++  از ویژگی‌هایی مانند برنامه نویسی شی گرا، مدیریت استثنا و type checking  هم پشتیبانی می‌کند.

9. SQL

SQL یا Structured Query Language یک زبان با پایگاه داده استاندارد است که در ترکیب با زبان برنامه نویسی دیگر استفاده می‌شود. برای دستکاری پایگاه‌های داده استفاده می‌شود. این زبان در فهرست پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی، رتبه سوم را دارد و بیش از 50 درصد طراحان سایت از SQL برای برنامه نویسی استفاده می‌کنند.

10. PHP

زبانPHP یا Hypertext Preprocessor یک زبان برنامه نویسی منبع باز برای توسعه بک اند است. بیشتر برای توسعه وب سایت‌های پویا و پر داده استفاده می‌شود و یک زبان تفسیری است. یکی از محبوب ترین زبان‌های صفحه وب است. فریمورک‌هایی مانند دروپال و وردپرس هم از PHP استفاده می‌کنند.

11. C#

سی شارپ (C#) زبان برنامه نویسی شی گرا است که توسط مایکروسافت توسعه یافته است. در ابتدا برای NET framework. و ساخت برنامه های کاربردی ویندوز ارائه شد. امروزه به طور گسترده در طراحی بک اند، بازی و اپلیکیشن موبایل استفاده می شود. نه تنها در ویندوز، بلکه در سیستم عامل های اندروید، لینوکس و iOS هم قابل استفاده است. به همین دلیل به یکی از بهترین زبان های طراحی سایت در سال 2022 تبدیل شد.

12. Ruby Rails

روبی یک زبان توسعه بک اند محبوب با شیوه برنامه نویسی عملکردی و شی گرا است. یکی از زبان‌های توصیه شده برای مبتدیان است. این زبان در ترکیب با چارچوب Ruby on Rails، به طور گسترده برای توسعه وب استفاده می‌شود.

خروج از نسخه موبایل