نماد سایت مجله آنلاین

ترکیبات موثر برای کنترل وزن بهتر

ترکیبات موثر برای کنترل وزن بهتر

ترکیبات موثر برای کنترل وزن بهتر

علاوه بر شاخص توده بدنی (BMI) یکی دیگر از مهمترین ارزیابی ها در ارتباط با کنترل وزن، بررسی سایز دور کمر افراد می باشد. دور کمر بیشتر از 102 سانتی متر در آقایان و در خانم ها بیشتر از 88 سانتی متر، به عنوان عامل خطر ساز برای مشکلات قلبی-عروقی مطرح شده است. نکته مهم پیرامون چاقی شکمی یا چاقی احشایی که به صورت افزایش سایز دور کمر خود را نشان می دهد اینست که این مشکل حتی در افراد با شاخص توده بدنی طبیعی هم دیده می شود ولی همچنان اثرات مضر خود را در ایجاد دیابت، پرفشاری خون، چربی خون بالا و کبد چرب خواهد داشت. این امر به این معنی است که افراد با وزن طبیعی و چاقی شکمی همچنان در خطر بروز بیماری های اشاره شده هستند و این امر اهمیت بالای بررسی و درمان آن را نشان می دهد. مهمترین علل در بروز این مشکل کاهش فعالیت بدنی در زندگی روزمره و مصرف غذاهای حاوی چربی و کالری بالا می باشد که غالب جوامع پیشرفته و یا درحال پیشرفت با آن دست به گریبان هستند.

با این مقدمه به معرفی چند ترکیب موثر در کاهش وزن خواهیم پرداخت:

مصرف کافئین باعث کاهش وزن میشود.

این ترکیب شایع ترین ماده محرک مغزی است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. منابع طبیعی این ماده شامل قهوه، چای سبز و شکلات تلخ می باشند. نقش کافئین در کاهش وزن به دلیل تحریک متابویسم و افزایش چربی سوزی در بدن افراد است. در مطالعات  قبلی مشخص شده کافئین در کوتاه مدت می تواند متابولیسم بدن را تا 11 درصد و چربی سوزی را تا 29 درصد افزایش دهد. با توجه به این اثرات و نیز تاثیرات انرژی بخشی آن، کافئین یکی از ترکیبات جذاب برای کنترل وزن به شمار می رود که منشا طبیعی داشته و عوارض محدودی دارد. از جمله عوارض این ترکیب در مقادیر زیاد می توان به بی قراری، بی خوابی و تحریک پذیری اشاره کرد. همچنین مصرف طولانی مدت و مقادیر زیاد این ترکیب، همانند مصرف مقادیر زیاد و طولانی مدت چای می تواند سبب ایجاد عادت به مصرف آن شود

 چای سبز و کاهش وزن

این ترکیب با داشتن آنتی اکسیدان های فراوان اثرات کاهندگی وزن خوبی را از خود نشان داده است. به نظر می رسد اثرات این ترکیب در کاهش وزن به دلیل افزایش یکی از هورمون های درون بدن به نام نوراپی نفرین است که اثرات مختلفی از جمله افزایش هوشیاری و نیز تحریک چربی سوز را بر عهده دارد. ویژگی خاص چای سبز در کاهش وزن تاثیر بیشتر این ترکیب بر روی چربی های شکمی است. چای سبز به صورت کلی عوارض چندانی ندارد ولی به دلیل دارا بودن مقادیری از کافئین می تواند سبب بروز عوارض اشاره شده در افراد حساس به کافئین شود.

پروتئین وی و کاهش وزن

پروتئین وی از محصولات جانبی صنایع فرآوری شیر و تولید پنیر برای تولید پروتئین وی استفاده می‌کنند. درواقع این مکمل پروتئینی یکی از خالص‌ترین پروتئین‌های مصرفی است. نکته قابل توجه در مورد پروتئین وی این است که به راحتی در جریان خون آزاد شده و به آسانی نیز هضم می‌شود.

سه نوع مختلف از پروتئین وی وجود دارد؛ کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز شده.

تاثیر مستقیم مصرف پروتئین وی بر قند خون را میتوانیم از نتایج اندازه‌گیری مداوم قند خون نشان داد که هنگام مصرف مکمل پروتئین وی قبل از غذا، سطح گلوکز بسیار بهتر کنترل می‌شد. به‌طور متوسط، آن‌ها در مقایسه با هفته بدون پروتئین، دو ساعت در روز سطح قند خون طبیعی داشتند. علاوه بر این، سطح گلوکز خون روزانه آن‌ها 0.6 میلی مول در لیتر در مقایسه با زمانی که هیچ پروتئینی مصرف نمی‌کردند کمتر بود.

خروج از نسخه موبایل