نماد سایت مجله آنلاین

فقط حجاب نیست، زیست زنانه تغییر کرده است

حضور اجتماعی زنان به یک ارزش تبدیل شده است؛ به‌طوری که حتی در سال گذشته و در انتخابات ریاست‌جمهوری، دختر آقای رئیسی به عنوان نامزد جریان محافظه‌کار سنتی در قاب تلویزیون حاضر شد و برای پدر خود تبلیغ کرد؛ اتفاقی که در صداوسیما نیفتاده بود. .

به گزارش مجله آنلاین، روسنامه هممیهن اتفاقاتی که در این مدت در کشور افتاده است، نیازمند بررسی موشکافانه است. ، روزنامه ها و … مطرح شده است.

در اینجا می‌خواهم از مشاهدات شخصی خودم برای توضیح تغییرات زندگی زنان در جامعه ایران استفاده کنم. حدود یازده سال است که در شهر قم زندگی می‌کنم، در ابتدا به شهر قم تعداد زنانی که مانتو پوشیده شده بودند یا حجاب متفاوتی داشتند که انگشت‌شمار بود اما اکنون با پیاده‌روی کوتاه در معابر اصلی شهر، زنان بسیاری را در مقایسه با می‌بینید که مانتو پوشیده‌اند، آرایش غلیظ دارند و … این موضوع در میان نوجوانان و جوانان رایج است. قت یکب یکب و به خصلت گرم سخنر ن تغییر در در شهر ر دشمن می دهند.

دخترم دانش‌آموز کلاس چهارم و هفته پیش است که برای جلسه مادران به مدرسه رفته بود.از میان ۱۷ مادر فقط یک نفر چادر به سر داشت؛ در حالی که سال گذشته هفت تن از همین مادران از چادر استفاده می‌کرد. اغیرات سرات سرعت شتابنده‌ای دارد و تغییرات زیستی شتابنده شتابنده شتابنده شتابنده شتابنده شتابنده شتابنده شتابنده مین،لذاق مرااق.

روند تغییرات در جامعه زنان ایران مربوط به امروز و دیروز نیست و بعد از فوت مهسا امینی ایجاد نشده است. این تغییرات فقط در مورد حجاب و پوشش نیست و به نظر من تغییر می کند سطح رویی و تغییر در پوشش، تغییر در پوشش، نشان دادن تغییری موضوع در نگرش زنان به زندگی است. تعریف رسمی ز زن زن فقط ب نقش م همسری در معه یف یف ب پیر پیر ید زندگی زندگی زندگی خصلت عرصه ب دیگر بر نیست.

سهم دختران در میان داوطلبان کنکور سراسری در 20 سال گذشته همیشه از پسران بیشتر بوده است. به ۶۱درصد رسیده است.(۳) همچنین در حالی که در سال ۱۳۹۰ زنان شرکت کننده در آزمون دکتری در ایران ۱۶درصد از جمعیت کل شرکت کنندگان در آزمون در سال ۱۴۰۱ این آمار به ۴۵درصد رسیده است. ز مرد پیشی گرفته در چنین شر ست ست بعد از آن ت ه ت بهتری بهتری در در.

قوانین کار نوشته شده در زنان حافظ آنها نیستند و حتی در مواردی به ضرر آنها هستند، مانند زایمان مرخصی که در عوض قانون حمایت از زنان باشد، کارفرما را باید از نیروی کار زن کمتر استفاده کرد. آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد که 83 هزار زن در دوره آموزشی بیکار شده اند. کم‌اهمیت‌تر تن بدهند، باید آن‌ها این و معیت رانی کنند.

با وجود این احتمال میزان مشارکت کم در نیروی کار زنان هم برای زنان در استقلال وجود دارد. کوچک و بزرگ، سیر صعودی حیرت‌انگیز جراحی‌های زیبایی، آرایشگاه‌های زنانه، افزایش آمار طلاق، کاهش نرخ فرزندآوری و … همگی موید تغییر سبک زندگی زنان در ایران است. ر بین جری ص ص ه رسمی رسمی (همچ ق نین ، سی ی رسمی رسمی رسمی رسمی رسمی رسمی رسمی) یج کرده. ئ زی ین ین ح ح ح. .

حضور اجتماعی زنان به یک ارزش تبدیل شده است؛ به‌طوری که حتی در سال گذشته و در انتخابات ریاست‌جمهوری، دختر آقای رئیسی به عنوان نامزد جریان محافظه‌کار سنتی در قاب تلویزیون حاضر شد و برای پدر خود تبلیغ کرد؛ اتفاقی که در صداوسیما نیفتاده بود. .

تحولات جهانی در زمینه برابری جنسیتی و احقاق حقوق زنان و به رسمیت شناختن آنها در جامعه را نباید نادیده گرفت. نوجوانان قمی‌ای که با آنها سروکار دارند فیلم‌ها و سریال‌های نتفلیکس را دنبال می‌کنند. می‌کنند و بسیار از ارزش‌ها، نگرش‌ها و هنجارهای رفتاری را از این فیلم‌ها و سریال‌ها می‌آموزند. برخی از عوامل متعددی که باعث ایجاد نسل نسلی در ایران شده‌اند، اما می‌توان گفت که تغییرات جهانی و استفاده مداوم از نوجوانان در ایران از فضای مجازی باعث تسریع گست نسلی بین نوجوانان و نسل‌های قبل شده است. شد، نشان می‌دهد که سیاست‌های رسمی در مواجهه با این نسل کارآیی خود را از دست داده‌اند و تداوم می‌کنند، نتیجه‌ای جز ایجاد تنش و تضاد بین این نسل با فضای رسمی نیست و هرازگاهی باید منتظر باشد این تضاد به نحوی علی‌النی و جمعی باشد.

با بهره‌برداری از فضای مجازی سبک جدید را در جامعه زنان تکثیر می‌سازند، سبک‌های زندگی‌ای که در زندگی زنان با مقاومت سیستم‌های مقابله با آن‌ها وجود دارد، اما با مشکلات متفاوتی از قدری مقبولیت یافته‌اند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

همه این تغییرات در میزان تحصیلات زنان، میزان مشارکت اجتماعی زنان، گستره نسلی نوجوانان، مطالب عمومی و فراگیر در مورد حجاب و … حاکی از این است که مناسبات اجتماعی موجود در جامعه ایران به‌رغم مخالفت‌ها از سوی قدرت رسمی و حتی بخشی از آن است. بدنه مذهبی جامعه دیر یا زود دستخوش تغییر خواهد کرد. که اگر اکنون این سیاست‌های رسمی تغییر می‌کنند، نشانه‌ای از اعتماد و اعتماد به‌نفس دستگاه‌های رسمی معنی مشد هستند.

پی‌نوشت:

۱- منظور از زندگی زنانه هر آن چیزی در جهان است که به نوعی در ساخت زندگی زنان در جامعه تاثیرگذار باشد. جملگی تشکیل می‌دهند.

۲- https://aftabnews.ir/fa/news/۶۶۰۴۶۰

۳- https://d-mag.ir/p4130

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل