اقتصادیمجله کسب و کار

ردیاب شخصی چه ویژگی‌هایی دارد

ردیاب همان طور که از نامش پیداست ابزاری برای ردیابی موقعیت مکانی است. با این وسیله می‌توان یک شخص، یک شیء مهم مانند کیف دستی یا حتی حیوانات خانگی را ردیابی کرد. ردیاب شخصی یا ردیاب من ابزار مفیدی برای پیدا کردن شیء بعد از سرقت است. با ما همراه باشید تا شما را با این وسیله و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا کنیم.

معرفی ردیاب شخصی

امروزه افراد زیادی از ردیاب برای اطلاع از موقعیت مکانی وسایل، پرسنل، فرزندان، والدین سالمند و حتی حیوانات خانگی خود استفاده می‌کنند. این وسیله با تکنولوژی GPS مکان خود را به شما نمایش می‌دهد. پس تنها کافی است آن را به شخص یا وسیله‌ای که می‌خواهید متصل نمایید.

مهم‌ترین کاربردهای ردیاب شخصی

این وسیله کاربردهای بسیار زیادی دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود:

  • حفظ امنیت اشیاء باارزش مانند کیف پول و لپ تاپ و گوشی تلفن همراه و طلا و گاوصندوق و…
  • مراقبت از فرزندان و والدین سالمند. اگر فرزند کوچک یا والدین سالمندی دارید که مبتلا به آلزایمر هستند می‌توانید با تهیه ردیاب برای آنها خیال خود را بابت موقعیت مکانیشان راحت کنید.
  • مدیریت رفت و آمد کارکنان و کارمندان. استفاده‌ از ردیاب در سازمان‌ها، شرکت‌های بزرگ، کارخانه‌ها و… خیال کارفرما را بابت رفت و آمد زیردستان در ساعات کاری راحت می‌کند.
  • ردیابی حیوانات خانگی در زمان رفتن به گردش. با اتصال یک ردیاب به لباس یا گردن حیوانات خانگی خود دیگر در زمان گردش نگران گم شدن یا سرقت آنها نیستید.
  • بالا بردن سطح امنیت خودرو. با اینکه ردیاب خودرو با ردیاب شخصی متفاوت است اما معمولا قیمت بالاتری دارد. این در حالی است که شما می‌توانید یک ردیاب از نوع شخصی در خودرو قرار دهید و خیال خود را بابت سرقت آن راحت کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های ردیاب شخصی

مهم‌ترین ویژگی‌های ردیاب از نوع شخصی شامل موارد زیر می‌شود:

  • باتری داخلی قوی با قابلیت تعویض دارد.
  • با این وسیله حتی می‌توان صدای محیط اطراف را شنید.
  • می‌توان یک محدوده جغرافیایی مجاز برای ردیاب تعریف کرد.
  • ضد آب و ضد ضربه است.
  • در برابر گرد و غبار بسیار مقاوم است.
  • می‌توان هر نوع سیمکارت از جمله همراه اول، ایرانسل و … را بر آن نصب کرد.
  • تا ۸۵ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند و از کار نمی‌افتد.
  • در دمای ۲۰ تا ۵۵ درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارد.
  • عمر مفید باتری آن تا ۲۴۰ ساعت است.
  • دکمه SOSدارد.

استفاده از سیستم GPS یا LBS

سیستم GPS یک سیستم موقعیت‌یاب بسیار دقیق است. اما معمولا هزینه بالایی دارد. به همین خاطر در برخی ردیاب‌ها به جای GPS از سیستم LBS استفاده می‌شود. LBS هزینه کمتری دارد اما موقیعت را با خطا نشان می‌دهد.

اپلیکیشن یا برنامه تحت وب ردیاب

آنچه عملیات ردیابی را برای شما آسان می‌کند یک برنامه تحت موبایل یا یک برنامه تحت وب است. این برنامه‌ها به صورت رایگان همراه با ردیاب شخصی به مشتری تحویل داده می‌شود. هر چند برخی از شرکت‌ها بابت آنها به صورت ماهانه یا سالانه هزینه‌ای دریافت می‌نمایند. برخی ردیاب‌ها نیز با ارائه کدهای پیامکی امکان اطلاع از موقعیت ردیاب بدون دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کنند. این همان موردی است که ردیاب‌های مجهز به سیستم LBS از آن برخوردار هستند.

باتری داخلی یا پاوربانک

با اینکه معمولا اکثر ردیاب‌ها از باتری داخلی قدرتمند برخوردارند اما برای روشن کردن برخی از آنها بایستی از باتری جانبی مانند پاوربانک استفاده کنید.

منطقه امن یا Geofencing

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های ردیاب از نوع شخصی، Geofencing است. با این ویژگی می‌توانید یک منطقه امن برای ردیاب خود مشخص کنید و زمانی که ردیاب از آن منطقه خارج شد از طریق پیامک به شما اطلاع داده شود. مثلا اگر بخواهید از ردیاب برای والدین سالمند خود که مبتلا به آلزایمر هستند استفاده کنید می‌توانید خانه را به عنوان منطقه امن تعریف نمایید و چنانچه ایشان از خانه خارج شدند مطلع شوید.

دادن هشدار مثلا در زمان سرعت

دادن هشدار یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک ردیاب است. فرض کنید ردیاب را بر خودروی خود نصب کرده و فرزندتان از آن استفاده می‌کند. با ردیاب می‌توانید چنانچه سرعت او از حدی که شما تعیین کرده‌اید بالاتر برود مطلع شوید.

شارژ باتری

معمولا باتری یک ردیاب حداقل ۲ روز و حداکثر ۵۰ روز شارژ می‌شود. توجه به میزان شارژ باتری ردیاب، به مورد استفاده شما بستگی دارد. اگر امکان شارژ مجدد باتری در مدت زمان کوتاه برای شما وجود داشته باشد نیازی به تهیه باتری قوی ندارید.

بادوام بودن ردیاب شخصی

بادوام بودن و داشتن مقاومت در مقابل خرابی یکی دیگر از ویژگی‌های ردیاب شخصی است که باید به آن بپردازیم. یک ردیاب خوب نباید در مقابل افتادن در آب یا در معرض رطوبت قرار گرفتن یا ضربه دیدن یا در مقابل گرد و غبار از کار بی‌افتد.

ویژگی SOS

منظور از ویژگی SOS برقراری تماس صوتی است. فرض کنید می‌خواهید با فرزند خود تماس صوتی برقرار کنید. شما می‌توانید این کار را از طریق ردیابی که به او داده‌اید انجام دهید. البته تمام ردیاب‌ها مجهز به این امکان نیستند. SOS معمولا به صورت یک دکمه بر ردیاب تعبیه می‌شود و با فشردن ۳ تا ۵ ثانیه عمل می‌کند.

ثبت مسیر توسط ردیاب شخصی

برخی از ردیاب‌ها مسیرهایی را که از آن عبور می‌کنند در حافظه خود ثبت می‌نمایند. اگر فکر می‌کنید ممکن است به چنین ویژگی احتیاج داشته باشید حتما آن را در زمان خرید ردیاب در نظر بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا