اقتصادیمجله کسب و کار

موتور برق بنزینی برای مناطق سرد بهتر است یا دیزلی؟

محتوای این مطلب پنهان

تفاوت موتور دیزل و بنزینی؛ موتور دیزلی بهتر است یا بنزینی؟

نسل موتورهای بنزینی و دیزلی نسلی است که چندین دهه همراه انسان بوده و همچنان نیز بیشترین استفاده را دارند. بیشترین میزان خودروها و موتورسیکلت‌هایی که در دنیا تولید می‌شوند همچنان دارای یک موتور بنزینی هستند و بسیاری از تجهیزات صنعتی و کشاورزی نیز دارای موتورهای دیزلی هستند.

در حقیقت موتور دیزل و موتور بنزین هر دو از نسل موتورهای درون‌سوز هستند که هر دو فرایند مکانیکی دارند و تنها تفاوت آن‌ها در قسمت انفجار است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. در این مطلب نکاتی درباره تفاوت موتور دیزل و بنزینی و اینکه موتور دیزلی بهتر است یا بنزینی؟ به شما خواهیم گفت. در انتها نیز به نکاتی در رابطه با خرید تیلر می پردازیم.

موتور بنزینی چیست و چه کاربردی دارد؟

موتور بنزینی که امروزه روی اکثر خودروها، موتور سیکلت‌ها، تجهیزات صنعتی و کشاورزی مثل موتور پمپ آب، اره زنجیری، علف تراش، چمن زن، ماله پروانه ای، کمپکتور، موتور ویبراتور، بتونیر و غیره نصب می‌شود متداول‌ترین نوع موتورهای مکانیکی است که در دنیا استفاده می‌شود که دو مدل موتور دو زمانه و موتور چهارزمانه دارد که پیش‌ازاین در مطلبی جداگانه به آن پرداخته‌ایم و توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با موتورهای دو زمانه و چهارزمانه حتماً راهنمای خرید اره برقی را نیز بخوانید.

در یک موتور بنزینی سوخت و هوا داخل سیلندر شده و پیستون آن‌ها را فشرده می‌کند، در این قسمت شمع با ایجاد یک جرقه الکتریکی تولید برق کرده و این جرقه منجر به انفجار مخلوط هوا و بنزین می‌شود. نیروی حاصل از انفجار پیستون را به سمت پایین حرکت داده و باعث چرخش میل‌لنگ می‌شود، از تکرار این فرایند حرکات کامل مکانیکی شکل می‌گیرد. این فرایند در خودروهای بنزینی منجر به چرخش چرخ‌ها و حرکت آن و در تجهیزات صنعتی و کشاورزی باعث به گردش درآمدن شفت، تیغه‌ها، فنرها و غیره می‌شود.

موتور دیزل چیست و چه کاربردی دارد؟

موتور دیزل نیز یک موتور درون‌سوز است؛ اما تفاوت‌هایی با موتور بنزینی دارد. در این موتور ابتدا هوا وارد سیلندر شده و به‌وسیله پیستون فشرده می‌شود؛ اما میزان فشرده‌سازی پیستون در موتور دیزل 15 تا 25 برابر بیشتر از موتور بنزینی است. این میزان فشرده‌سازی حرارت بسیار بالایی حدوداً پانصد درجه سانتی‌گراد تولید می‌کند در این زمان سوخت دیزل (گازوئیل) داخل سیلندر اسپری شده و ازآنجایی‌که حرارت داخل سیلندر بسیار بالا است، ترکیب هوا و سوخت منفجر می‌شود.

در موتورهای دیزل چیزی به اسم شمع و جرقه الکتریکی وجود ندارد. نیروی حاصل از انفجار پیستون را به پایین حرکت داده و مانند موتورهای بنزینی فرایند مکانیکی چرخش ادامه می‌یابد.

7 تفاوت موتور دیزلی و بنزینی کدام است؟

در تعاریف بالا از موتور دیزل و موتور بنزینی مشخص شد که مهم‌ترین تفاوت موتور بنزینی و دیزلی در مرحله فشرده‌سازی و انفجار است. اما این تنها تفاوت این دو موتور نیست بلکه تفاوت‌های دیگری هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تفاوت اول: تفاوت موتور دیزل و بنزینی در فشرده سازی

همان گونه که گفتیم در موتورهای بنزینی میزان متراکم‌سازی مخلوط بنزین و هوا کمتر از موتورهای دیزلی است و علت این امر هم وجود شمع در موتورهای بنزینی است. در حقیقت با میزان کمی از فشرده‌سازی و ایجاد یک جرقه به‌راحتی انفجار صورت می‌گیرد اما در موتورهای دیزلی این میزان حدود 15 الی 25 برابر بیشتر از موتورهای بنزینی است، برای همین دیگر نیاز به سیستم جرقه‌زنی وجود ندارد.

تفاوت دوم: راندمان حرارتی بالاتر موتورهای دیزل از موتورهای بنزینی

تفاوت موتورهای دیزلی با موتورهای بنزینی را از نظر راندمان حرارتی نیز می‌توان بررسی کرد، به دلیل همان تفاوت اول که در بالا اشاره کردیم، راندمان حرارتی موتورهای دیزلی بسیار بیشتر از موتورهای بنزینی است، اگر تفاوت بازده موتور دیزل و بنزینی را بخواهیم با عدد و رقم مشخص کنیم تقریباً یک موتور دیزلی 14 درصد بیشتر از موتورهای بنزینی گرما تولید می‌کند. میزان تولید حرارت یک موتور بنزینی حدوداً 25 درصد و میزان حرارت تولید شده توسط یک موتور دیزلی حدوداً 39 درصد است.

تفاوت سوم: موتورهای بنزینی راحت‌تر استارت می‌خورند

به دلیل وجود شمع و ضریب تراکم کمتر در موتورهای بنزینی، این موتورها راحت‌تر از نوع دیزلی استارت می‌خورند، تراکم بالا در موتورهای دیزلی علت دیرتر استارت خوردن آن‌ها است برای همین برخی مواقع شاهد سخت روشن شدن موتورهای دیزلی هستیم.

تفاوت چهارم: تفاوت موتور بنزینی و دیزلی از نظر وزن

همانطور که گفتیم یک موتور دیزل 15 الی 25 برابر بیشتر مرحله فشرده سازی را انجام می‌دهد برای اینکه سیلندر و سایر تجهیزات موتور دیزل دچار آسیب نشود باید از آلیاژهای قوی‌تر و ضخیم‌تری استفاده کنند که همین موضوع باعث بالا رفتن وزن موتور دیزلی می‌شود درحالی که موتورهای بزنینی سبک‌تر هستند.

تفاوت پنجم: ایمنی بالاتر موتورهای دیزلی از بنزینی

موتور دیزل به دلیل استفاده از سوخت دیزل مثل گازوئیل دارای بخارهای کمتری است و این بخارها نسبت به بنزین که بسیار شعله‌ور است کمتر چنین حالتی دارند همچنین سوخت دیزل نسبت به بنزین کمتر فرار است. همه این موارد باعث می‌شود که موتورهای دیزلی ایمنی بیشتری داشته باشند.

تفاوت ششم: سرعت بیشتر موتورهای بنزینی نسبت به دیزلی

حتماً بسیاری از خودروهای سنگین مثل کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، تراکتورها، بولدوزرها و غیره را مشاهده کردید که مجهز به موتورهای دیزل هستند، علت این امر قدرت بالاتر موتورهای دیزلی است. بااین‌حال این وسائل همیشه سرعت کمتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.

در حقیقت موتورهای دیزلی برای کارهای سنگین و آهسته و موتورهای بنزینی برای کارهای سبک و سریع مناسب‌تر هستند. اگر این سوال برای شما پیش‌آمده است که به‌عنوان‌مثال یک موتور پمپ آب دیزلی بهتر است یا بنزینی، ما قبلاً پاسخ این سوال را در مطلبی که لینک آن را در زیر مشاهده می‌کنید داده‌ایم، بااین‌حال برای انتخاب بین موتور پمپ آب بنزینی یا دیزلی باید به حجم کار خود توجه کنید، اگر برای کارهای مداوم و طولانی‌مدت می‌خواهید از دستگاه استفاده کنید، موتور پمپ آب دیزل گزینه بهتری است.

تفاوت هفتم: تفاوت موتورهای دیزلی با موتورهای بنزینی از نظر آلایندگی

علت آلایندگی بیشتر موتور دیزل نوع سوخت آن است، این موتور دوده‌های نسوخته‌ای تولید می‌کند که برای سلامتی ضرر دارند. بوی سوخت گازوئیل نیز بدتر از بنزین است. علاوه بر آلایندگی بیشتر، به دلیل همان فشرده‌سازی و انفجار در موتورهای دیزلی که دمایی تا حدود 500 درجه سانتی‌گراد تولید می‌کند سروصدای این موتورها از نوع بنزینی بیشتر است.

موتور دیزلی بهتر است یا بنزینی؟

در بالا ضمن مقایسه و بررسی تفاوت موتورهای دیزلی با موتورهای بنزینی، به‌گونه‌ای به بررسی مزایا و معایب هر دستگاه در نسبت به اره برقی شارژی نیز پرداختیم، ازروی همین مزایا و معایب می‌توانیم بفهمیم کدام موتور برای کار مناسب‌تر است، بنابراین در یک قضاوت کلی نمی‌توان گفت موتور دیزلی بهتر است یا بنزینی و بهتر بودن یک دستگاه به شرایط کاری شما بازمی‌گردد.

به‌عنوان‌مثال راندمان کاری موتورهای دیزلی در هوای سرد کمتر است، بنابراین اگر در مناطق کوهستانی و سردسیر بخواهید از این موتورها استفاده کنید، طبیعتاً گزینه بهتر برای شما موتورهای بنزینی است؛ بااین‌حال قدرت موتورهای دیزلی بیشتر است و اگر شما بخواهید در جایی از موتور استفاده کنید که نیاز به نیروی بیشتری است و می‌خواهید به‌صورت مداوم از دستگاه استفاده کنید، گزینه اول و بهتر قطعاً موتورهای دیزلی است.

چگونه بهترین موتور برق یا ژنراتور انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین موتور برق یا ژنراتور انتخاب کنیم؟ در این مقاله سعی بر این شده است که تمامی نکات مختلف در انتخاب موتور برق یا ژنراتور در نظر گرفته شود تا شما دوستان بتوانید بهترین را با توجه به نیاز خود پیدا کنید. در هنگام قطع شدن برق شاید تنها چیزی که بتواند به خوبی نیاز ما را برطرف کند استفاده از موتور برق باشد. البته برای کالاهای دیجیتال مثل کامپیوتر و لپ تاب نیازی به موتور برق نداشته و می‌توانید به کمک یو پی اس نیازتان را برطرف کنید.

در این پست قصد داریم به بررسی بهترین مارک موتور برق بنزینی از انواع برندهای گرین پاور، هوندا و سنسی پرداخته و با بررسی نکاتی که برای خرید موتور برق باید به آنها توجه کنید برخی از بهترین موتور برق بنزینی از این برندها را به شما معرفی کنیم که می‌توانید از آن برای جوشکاری، روشنایی و هر کاری که ولتاژ آنها قادر به تامین انرژی لازم باشند استفاده کنید.

فاکتورهای انتخاب بهترین موتور برق

خرید بهترین موتور برق برای سازمان ها و مکان هایی که وجود برق در آنها ضروری است، بسیار مهم است و باید دستگاهی را انتخاب نمایند که بتواند نیازهایشان را پوشش دهند. این وسیله در صنعت نیز جایگاه خوبی داردو در بسیاری از فرآیند های صنعتی هر دستگاه می تواند مجهز به موتور برقی اختصاصی باشد تا در مواقع لزوم از خارج شدن دستگاه در خط تولید جلوگیری شود.

بهترین موتور برق صنعتی و دیزلی

1- توان خروجی موتور برق

هر موتور برقی دارای توان خروجی و  توان کار است که توان کاری، نشان دهنده میزان توان (در صورت استفاده مداوم و بی وقفه) بوده و توان خروجی یا حداکثر توان هم برای مدت کوتاه قابل ارائه است.

ژنراتور ۲۰۰۰ واتی

  • کمترین و بهترین قیمت را دارد.
  • سایز و اندازه کوچکی دارد.
  • اکثرا از نوع بنزینی می باشد.
  • ایده آل برای کمپینگ و گردش تفریحی می باشد.

ژنراتور ۵۰۰۰ واتی

  • مناسب برای سایت کارگاهی است.
  • تامین کننده برق چند ابزار برقی است.

ژنراتور۷۰۰۰ واتی

  • قابلیت حمل دارد اما وزن بیشتری نسبت به دو مدل بالا دارد. (۹۰ کیوگرم)
  • مناسب سایت های کارگاهی بدون برق به اضافه چراغ ها و پنکه ها به همراه چندین ابزار برقی می باشد.

ژنراتور ۱۰۰۰۰ واتی

  • بهتر است به طور مستقیم به فیوز ورودی سیم کشی کنید.
  • تامین کننده برق یک کارگاه ساختمانی بزرگ و یا حتی یک منزل مسکونی است.

نحوه محاسبه قدرت مورد نیاز بهترین موتور برق

قبل از هر کاری قلم و کاغذ را برداشته و نیازهای خود را یادداشت کنید. با مقاله چگونه موتور برق یا ژنراتور انتخاب کنیم شما میتوانید به بهترین نتیجه در مورد انتخاب موتور برق برسید. مثلا” موتور ژنراتور را برای روشن کردن چه وسایلی مورد نیاز است. مانند لامپ و روشنایی، پمپ آب، یخچال، کولر آبی یا گازی، ابزارهای کارگاهی، بخاری برقی، آب گرم کن برقی، کمپرسورهای هوا و. . .

بر روی کلیه وسایل برقی ولتاژ، آمپر و وات(یا کیلو وات) مصرفی قید شده است و در بعضی از موارد دیده شده که فقط آمپر یا وات به همراه ولتاژ نوشته میشود که با این فرمول میتوان وات مورد نظر را پیدا کرد:  آمپر * ولت = وات

در محاسبه مقدار وات مورد نیاز باید 2 نکته را در نظر گرفت:

اول اینکه چنانچه دستگاه برقی مورد نظر از موتور(الکترو موتور) استفاده میکند مانند الکترو پمپ آب، دریل، کولر آبی و کولر گازی، بالابرهای ساختمان و غیره باید قدرت مورد نیاز را 100% (دو برابر) بیشتر مد نظر قرار داد چون دستگاهای که از موتورهای برقی گردان استفاده میکنند در وهله اول برای شروع گردش و رسیدن به دور مورد نظر که ممکن است بین 1 الی 3 ثانیه طول بکشد، 2 برابر نیرو نیاز دارد.

دوم اینکه بعد از جمع بندی وات مورد نظر باید موتوربرق را با 20% توان بیشتر در نظر گرفت چون معمولا” حداکثر توان ذکر شده به معنی حداکثر استفاده از موتور بوده و اساسا” برای استفاده در شرایط اضطراری و برای مدت محدود میباشد. ضمنا” حداکثر قدرت موتور برق را در فشار 1 اتمسفر (هم سطح دریاهای آزاد) محاسبه میکنند و هرچه از سطح دریا بالاتر میرویم فشار هوا کمتر شده و از قدرت موتور کاسته میشود.

2- موتور برق بنزینی بهتر است یا دیزلی

در اینجا قابل ذکر است که انتخاب موتور برق بنزینی یا دیزلی فقط تا حداکثر قدرت 12000 وات( یا 12 کیلو وات) که براحتی قابل حمل هستند مد نظر میباشد و معمولا” موتور برقهای با قدرت 15 کیلو وات و بیشتر، بهتر است از مدل های دیزلی استفاده شود.

اکنون به اینکه کدام موتور برق بنزینی یا دیزلی مناسب کار ما میباشد، میپردازیم.

99 درصد از موتوربرقهای دیزلی و بنزینی تا حداکثر 12 کیلووات , 3000 تا 3600 دور در دقیقه میچرخند و این باور که موتورهای دیزلی با دور کمتری میچرخند و استهلاک کمتر خواهند داشت در اینجا درست نخواهد بود و بالعکس موتورهای دیزلی با توجه به اینکه درصد هوای بیشتری در سیلندر متراکم میکنند فشار بیشتری را تحمل کرده و به همین خاطر مستحکم تر ساخته میشوند.

مقایسه نکات مثبت و منفی موتورهای بنزینی و گازوئیلی چگونه موتور برق یا ژنراتور انتخاب کنیم؟

  • روشن شدن با هندل یا استارت برقی موتورهای بنزینی بسیار آسانتر از موتورهای دیزلی میباشد، خصوصا” در هوای سرد
  • هزینه تعمیرات و آسانی تعمیرات موتور های بنزینی نصف یا شاید کمتر از نصف تعمیرات موتورهای گازوئیلی میباشد.
  • هزینه سوخت موتورهای بنزینی حدود 3 برابر موتورهای گازویلی میباشد.
  • قیمت موتوربرق های دیزلی 30 تا 50 درصد بیشتر از بنزینی میباشد.

3- برند موتور برقی

یکی از فاکتورهای مهم بعد از انتخاب نوع موتور برق اصالت موتور برق میباشد. در گذشته نه چندان دور کلیه موتوربرقهای خوب و با کیفیت، ساخت کشورهای آمریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن بوده اند ولی با گذشت زمان شرکتها و کارخانه های چینی اقدام به تولید محصولات مشابه کرده و پس از مدتی، موفق به تولید محصولاتی با کیفیت و استاندارهای جهانی شدند و گوی سبقت را از رقبا ربوده و پا جای آنها گذاشتند به شکلی که دیگر کشورهای سازنده مجبور به ساخت و تولید محصولات خود در چین شدند.

4- انتخاب کاربرد موتور برق

بهترین برند موتور برق بنزینی

انواع موتور برق از نظر نوع کاربرد به موارد زیر تقسیم می شوند.

خانگی قابل حمل

  • جهت تامین برق شهری استفاده می شوند.
  • در منازل و مکان ها و مراکز کوچک قابل استفاده هستند.

کیفی یا کمپینی

  • سازگار با محیط زیست بوده و آلاینده‌های بسیار کمی تولید می نمایند.
  • این نوع از ژنراتورها از ارزان‌ترین مدل ها به حساب می آیند.
  • معمولا در مناطق دور افتاده مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ایده آل برای تامین برق در مسافرت می باشند.

 صنعتی قابل حمل

  • مشابه مدلهای خانگی بوده اما قدرت و توان بالاتری دارند.
  • قابل استفاده برای پشتیبانی برق شرکت‌ها و سازمان‌ها می باشند.

 ثابت

  • در یک محل به صورت ثابت قابل نصب هستند.
  • قابل استفاده برای تامین برق یک مجموعه می باشند.
  • توان و قدرت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند.
  • مدت زمانی تامین برق آنها نسبت به موتور برقهای دیگر بیشتر می باشد.
  • از نوع دیزلی و گران‌ترین دستگاه نسبت به سایر مدل ها می باشد.

موتور برق بی صدا یا کم صدا

معمولا موتور برق بی صدا نداریم. ولی منظور از بی صدا کم صدا می باشد. و این موتور برق ها کم صدا در شاسی های کاملا محصور شده و از وسایل یا موادی که صدا را خفه می کند در اتاق آن استفاده می شود.

  • سوخت این دستگاه ها، غالبا بنزینی است.
  • مناسب کار کرد های طولانی مدت می باشند.
  • به شکل کیف بوده و حجم و وزن بسیار کمتری دارند.
  • مکانیزم این دستگاه ها همانند مدل های بنزینی است.
  • معروف به قابل حمل یا کیفی یا مسافرتی هستند.
  • جهت جلوگیری از استشمام گازهای دی اکسید کربن و اکسید کربن بهتر است در فضای باز استفاده شوند.

بررسی برندهای معروف موتور برق: انواع برند موتور برق

در هر حیطه و عرصه، یکی از جذاب‌تری کارها، انجام مقایسه است؛ حال ممکن است این مقایسه بین انواع مختلفی از یک محصول انجام شود یا برندهای متفاوتی بررسی شوند. در این یادداشت ما نیز قصد داریم تا برندهای مختلف موتور برق را بررسی کنیم. البته در این مقایسه مراد ما از موتور برق، هر دو نوع موتور برق بنزینی و گازوئیل است زیرا تمام برندها در عمل هر دو نوع از موتور برق را تولید می‌کنند.

در یادداشت پیش رو شما با لیستی از برندهای معروف، موفق و مشهور موتور برق بنزینی یا دیزلی مواجه خواهید شد که از نظر ترتیب ذکر شاهد هیچ اولویتی نیستیم. این بدان معنی است که قرار گرفتن یک برند خاص پیش از برند دیگری به معنی برتری آن برند نیست. با این پیش زمینه ذهنی بهتر است هر چه سریع‌تر به اصل مبحث بپردازیم: بهترین برندهای موتور برق بنزینی یا دیزلی کدام است؟

بهترین برند موتور برق در سطح جهانی

پیش از آغاز بررسی لیست موجود در نظر داشته باشید که برندهای معرفی شده در ادامه در بازارهای سراسر جهان توانسته‌اند موفق ظاهر شوند و در بازار جهانی از فروش زیادی برخوردار هستند. این در حالی است که برخی از آن‌ها حضور گسترده‌ای در بازار ایران نداشته و ممکن است توسط فروشندگان این حوزه به درستی شناخته نشوند. در نظر داشته باشید که ما با نگرشی جهانی محتویات را به رشته تحریر درآورده و بر همین مبنا در صورت فقدان یک برند در بازار ایران، دچار سردرگمی نشوید.

·         کامینز(Cummins): پیشرو در تولید انواع موتور برق بنزینی و دیزل

کامینز یک برنده آمریکایی است که سابقه طولانی و درخشانی در تولید انواع تجهیزات و ادوات ساختمانی و سنگین دارد. البته به طور خاص بخش زیادی از شهرت برند کامینز در ساخت موتور برق دیزل، ناشی از توانایی و دانش بالای این شرکت در ساخت موتورهای دیزل است.

به طرزی که در حال حاضر کامینز را می‌توان بزرگترین تولیدکننده موتورهای دیزلی در کشور آمریکا دانست. کامینز با 600 دفتر محلی به طور مستقیم در 190 کشور دنیا فروش داشته و با درآمدی بیش از 18 میلیارد دلار در سال، یک برند موفق در عرصه تولید موتور برق دیزل است.

در برخی از سایر برندهای آسیایی و چینی نیز شاهد استفاده از موتورهای ساخت کامینز هستیم. هرچند کیفیت موتور برق دیزلی که صرفاً موتور کامینز داشته و به طور مستقیم ساخت این شرکت نیست بالاست اما قابل قیاس با مدل‌هایی که مستقیماً ساحت کامینز است نیست.

·         جان‌دیر(John Deere): گوزن آمریکایی در خدمت تولید برق

جان‌دیر متخصص در تولید موتور برق بنزینی است و محصولات خود را در دو رده PR و AC عرضه می‌کند. این دو رده دارای تفاوت‌های جزئی هستند که پرداختن به این تفاوت‌ها در حیطه اهداف متن نیست اما در یک نگاه کلی می‌توان گفت که رده PR برای مصارف سبک‌تر طراحی شده و قابلیت جابجایی بیشتری دارد اما در سری AC در قبال توان بیشتر شاهد قابلیت جابجایی کمتر و وزن بیشتری هستیم.

نکته جالب توجه و حائز اهمیت در مورد موتور برق بنزینی جان‌دیر، استفاده از موتورهایی با برند هوندا و کوهلر در آن‌هاست. جان‌دیر در بخش موتور به برندهای هوندا(Honda) و کوهلر(Kohler) اعتماد داشته و این به خودی خود نشانگر اعتبار و کیفیت بالای این دو برند موتور است.

·         میتسوبیشی(Mitsubishi): الماس‌های ژاپنی و تولید موتور برق بنزینی یا دیزل

بیشتر مردم ایران برند میتسوبیشی را با خاطره خوش ماشین‌های قدیمی همچون گالانت و پاجرو شناخته یا مدل‌های جدید و نوینی مانند ASX و لنسر آشنایی دارند اما میتسوبیشی در تولید موتور برق بنزینی و دیزل نیز صاحب نام و دارای اعتبار بالایی است. این برند موفق ژاپنی یکی از برترین برندهای آسیایی تولید موتور برق بنزینی و دیزل است که از نظر کیفیت و توانایی محصولات دست کمی از برندهای آمریکایی و اروپایی ندارد. میتسوبیشی محصولات خود را در سه کلاس مختلف عرضه کرده است:

    کلاس اقتصادی: در این کلاس جدیدترین محصول عرضه شده مدل MGA2901 است که حجم موتور کمی داشته و در کنار توان خروجی کم، بسیار کم‌وزن است. این باعث شده تا این رده برای انجام اموری با نیاز به توان کم مناسب باشد. با در نظر گرفتن توانایی جابجایی بالا و وزن و حجم کم، این رده در مجموع انتخاب بدی نیست.

    کلاس پریمیوم: در این کلاس شاهد عرضه چندین مدل مختلف از جمله مدل‌های MGC1101، MGE4000z، MGE12000 و MGE6700z هستیم. این مدل‌ها تا حد زیادی در بازار هدف خود به موفقیت رسیده‌اند.

    کلاس جوشکاری: میتسوبیشی در این کلاس نیز جدیدترین مدل MGW200B است که زمان زیادی از عرضه آن نگذشته است. میتسوبیشی معتقد است که این مدل‌ها برای کار با دستگاه‌های جوشکاری مناسب هستند اما برای مصارف دیگری نیز قابل بهره‌برداری هستند.

در انتها در مورد میتسوبیشی نکته حائز اهمیت، موفقیت و مهارت بالای این برند در ساخت موتور برق بنزینی چمدانی(کیفی) است. مدل‌های چمدانی این برند کیفیت و توانایی مثال‌زدنی دارند و در بین سایر انواع موتور برق بنزینی و دیزل سرآمد هستند.

·         یانمار(Yanmar): غول فیلیپینی در عرصه تولید موتور برق بنزینی و دیزل

یانمار یکی دیگر از برندهای آسیایی حاضر در لیست است که با سابقه‌ای بیش از یک قرن در تولید انواع موتورهای بخار، دیزل و بنزین، تجربه بسیار بالایی در تولید موتور برق بنزینی و دیزل نیز دارد. برند یانمار شاید به مانند سایر برندهای حاضر در لیست صاحب شهرت نباشد اما از نظر فنی همواره یکی از چند برند برتر قاره آسیا بوده است. برترین مدل‌های برند یانمار، YDG6600TN و YDG5500N هستند. برند یانمار بازه وسیعی از توان‌های خروجی را در مدل‌های مختلف خود ارائه می‌کند. توان‌های 2. 7 کاوا، 3. 7 کاوا، 5 کاوا، 5. 5 کاوا و 6. 6 کاوا در دسترس هستند. البته توانایی و قدرت یانمار بیشتر در تولید ژنراتورهای ثابت است.

این 4 برند همه داستان نیست

دقت داشته باشید که 4 برند یاد شده بنا به میزان فروش، سابقه درخشان و کیفیت بالایی که دارند، از سوی بیشتر کارشناسان به عنوان برندهایی موفق در عرصه تولید موتور برق بنزین و دیزل محسوب می‌شوند. اما این بدان معنی نیست که سایر برندهای حاضر در این بازار بی‌کیفیت هستند. به طور مثال برندهای هوندا، کوهلر، ولوو و پرکینز نیز توانایی بالایی در این عرصه داشته و محصولات خوبی را به بازار عرضه کرده‌اند.

معرفی بهترین برندهای موتور برق در ایران

در ادامه مطلب ۱۰ مدل از بهترین موتورهای برق را معرفی کرده‌ایم که از بالاترین کارایی برخوردار هستند و می‌توانید مدل مناسب را بر اساس نیازهای خود از بین آنها انتخاب کنید.

1- موتور برق جیانگ دانگ مدل JD8500HEB

اول از گران‌قیمت‌ترین موتور برق شروع می‌کنیم. این موتور برق کیفیتی عالی دارد و از فناوری پیشرفته‌ای بهره می‌برد که باعث می‌شود برق خروجی ثابت باشد و نوسان نکند. به این ترتیب دستگاه‌ها آسیب نمی‌بینند. این موتور برق برای استفاده خانگی و صنعتی مناسب است.

ویژگی‌های این مدل

موتور برق جیانگ دانگ از بنزین استفاده می‌کند و ۲۲۰، ۲۳۰ و ۲۴۰ ولت خروجی دارد که بسته به نیازتان می‌توانید ولتاژ لازم را تأمین کنید. نوع موتور آن تک‌سیلندر است و به دو صورت دستی و الکتریکی استارت می‌خورد. سه عدد خروجی نیز دستتان را در استفاده از آن باز می‌گذارد.

توان این دستگاه ۸۵۰۰ وات است که می‌تواند برق بسیاری از لوازم خانگی و حتی لوازم صنعتی پرمصرف را تأمین کند.

این دستگاه ۱۰۵ کیلوگرم وزن دارد و برای آن چرخ‌هایی قرار داده‌اند تا بتوانید آن را حمل‌ونقل کنید.

مشخصات موتور برق:

    تعداد فاز: تک‌فاز

    نوع ولتاژ خروجی: AC , DC

    ولتاژ خروجی AC موتور: ۲۲۰ ولت، ۲۳۰ ولت، ۲۴۰ ولت

    شدت جریان خروجی AC موتور: ۳۸. ۵ آمپر

    ولتاژ خروجی DC موتور: ۱۲ ولت

    شدت جریان خروجی DC موتور: ۸. ۳ آمپر

2- موتور برق جیانگ دانگ مدل JD1000JWE2

یکی دیگر از مدل‌های عالی موتور برق که محصول شرکت جیانگ دانگ است. این موتور برق باکیفیت می‌تواند در مناطقی که برق شهری وجود ندارد یا مدام قطع می‌شود بسیار کمک‌کننده باشد.

ویژگی‌های این مدل

سوخت مصرفی این ژنراتور ۷۵۰۰ واتی بنزین است و ولتاژ خروجی آن ۲۰۰، ۲۲۰، ۲۳۰ و ۲۴۰ ولت است. موتور آن تک‌سیلندره است و به دو صورت دستی و الکتریکی استارت می‌خورد. سه عدد خروجی دارد.

وزن این موتور ۹۰ کیلوگرم است و چرخ دارد که بتوانید راحت آن را حمل کنید.

مشخصات موتور برق:

  • تعداد فاز: تک‌فاز
  • نوع ولتاژ خروجی: AC , DC
  • ولتاژ خروجی AC موتور: ۲۰۰ ولت، ۲۲۰ ولت، ۲۳۰ ولت، ۲۴۰ ولت
  • شدت جریان خروجی AC موتور: ۳۴. ۵ آمپر
  • ولتاژ خروجی DC موتور: ۱۲ ولت
  • شدت جریان خروجی DC موتور: ۸. ۳ آمپر

3- موتور برق هیوندای مدل HG6553

این موتور برق تحت لیسانس کره جنوبی است و از کارایی و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. ۶۵۰۰ وات انرژی تولید می‌کند که می‌تواند برای مغازه‌ها و مخصوصا مزارع مناسب باشد.

ویژگی‌های این مدل

این موتور برق دیزلی است و با یک باک پر گازوییل تا ۶ ساعت می‌کند. ولتاژ خروجی آن ۲۳۰ ولت است و می‌تواند ساعت‌های طولانی برایتان کار کند. نوع موتور آن تک‌سیلندر چهار زمانه است و با حجم موتور۴۱۸ سی‌سی مخزن سوختی ۱۲. ۵ لیتری دارد.

نمایشگری که در آن تعبیه کرده‌اند می‌تواند به شما ولتاژ خروجی را نشان دهد. دو نوع استارت الکتریکی و دستی دارد. تعداد خروجی‌های آن یک عدد است.

وزن این دستگاه ۸۵ کیلوگرم است و چرخ هم دارد که می‌توانید راحت آن را حمل کنید.

مشخصات موتور برق:

  • تعداد فاز: تک‌فاز
  • نوع ولتاژ خروجی: AC , DC
  • ولتاژ خروجی AC موتور: ۲۳۰ ولت
  • شدت جریان خروجی AC موتور: ۳۰ آمپر
  • ولتاژ خروجی DC موتور: ۱۲ ولت
  • شدت جریان خروجی DC موتور: ۸. ۳ آمپر

4- موتور برق بنزینی هیوندای مدل PGHG-8550

مدل دیگری از موتور هیوندای را در این قسمت معرفی کرده‌ایم. این مدل بنزینی است و کیفیت آن به همان اندازه عالی است اما ۵۰۰ وات توانش کمتر است.

ویژگی‌های این مدل

سوخت مصرفی این مدل بنزین است و نوع موتور آن تک‌سیلندر است. ۲۳۰ ولت ولتاژ خروجی تولید می‌کند و می‌توانید آن را هم به‌صورت الکتریکی و هم دستی روشن کنید. سه عدد خروجی دارد. وزن این مدل ۸۰ کیلوگرم است و به همین دلیل برای راحت‌تر حمل‌کردن آن، برایش چرخ و دسته هم قرار داده‌اند. به نسبت همتایانش صدای چندان زیادی تولید نمی‌کند ولی صدای آن از مدل دیزلی که در مورد قبل معرفی کردیم بیشتر است.

مشخصات موتور برق:

  • تعداد فاز: تک‌فاز
  • نوع ولتاژ خروجی: AC و DC
  • ولتاژ خروجی AC موتور: ۲۳۰ ولت
  • شدت جریان خروجی AC موتور: ۲۸ آمپر
  • ولتاژ خروجی DC موتور: ۱۲ ولت
  • شدت جریان خروجی DC موتور: ۸. ۳ آمپر

5- موتور برق کامینز مدل P5000e

ژنراتور کامینز یکی دیگر از بهترین موتور برق بازار است که با استفاده از فناوری پیشرفته و اجزای باکیفیت، کارایی لازم را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های این مدل

این مدل موتور برق کامینز از بنزین استفاده می‌کند و ولتاژ خروجی آن ۲۳۰ ولت است. نوع موتور آن تک‌سیلندر بوده و به دو صورت دستی و الکتریکی روشن می‌شود. توان آن ۵۵۰۰ وات است و به همین دلیل توانایی روشن‌کردن کولر (در صورتی که اینورتر داشته باشد)، هیتر و برخی از لوازم خانگی پرمصرف را دارد. تعداد خروجی‌های آن ۳ عدد است. وزن آن ۸۴ کیلوگرم است ولی چرخ ندارد. البته می‌توانید چرخ هم برایش تهیه کنید تا بتوانید راحت آن را حرکت دهید.

مشخصات موتور برق:

  • تعداد فاز: تک‌فاز
  • نوع ولتاژ خروجی: AC و DC
  • ولتاژ خروجی AC موتور: ۲۳۰ ولت
  • شدت جریان خروجی AC موتور: ۲۳ آمپر
  • ولتاژ خروجی DC موتور: ۱۲ ولت
  • شدت جریان خروجی DC موتور: ۸. ۳ آمپر

6- موتور برق کنزاکس مدل KPGE-16000

شرکت کنزاکس یکی از بهترین تولیدکنندگان ژنراتورهای قدرتمند است. توان ۶۰۰۰ واتی این دستگاه می‌تواند از پس لوازم برقی پرمصرف بربیاید.

ویژگی‌های این مدل

کنزاکس با مصرف بنزین برق موردنیاز شما را تأمین می‌کند و ولتاژ خروجی آن ۲۳۰ ولت است. نوع موتور آن تک‌سیلندر ۴ زمانه است. سیم‌پیچ‌های آن تمام مس هستند و از کیفیت عالی برخوردارند. هم به‌صورت دستی و هم به‌صورت الکتریکی می‌توانید این دستگاه را روشن کنید. هم می‌تواند برق AC و هم DC را ارائه دهد که بسته به نیازتان از آن استفاده می‌کنید. وزن این ژنراتور ۸۱ کیلوگرم است و برای آن چرخ قرار داده‌اند تا راحت‌تر بتوانید آن را جابه‌جا کنید.

مشخصات موتور برق:

  • تعداد فاز: تک‌فاز
  • نوع ولتاژ خروجی: AC و DC
  • ولتاژ خروجی AC موتور: ۲۳۰ ولت
  • شدت جریان خروجی AC موتور: ۲۵ آمپر
  • ولتاژ خروجی DC موتور: ۱۲ ولت
  • شدت جریان خروجی DC موتور: ۸. ۳ آمپر

7- موتور برق پایونیر مدل PIW220

موتور برق پایونیر یکی از بهترین برندهای ژنراتور در بازار است. این مدل هم برای مصارف خانگی و هم برای جوشکاری، ابزارهای نجاری، دریل و سنگ فرز مناسب و کارآمد است و به همین خاطر در فهرست بهترین موتور برق ما حاضر است. . البته توان آن به اندازه‌ای نیست که بتواند کولر گازی را روشن کند.

ویژگی‌های این مدل

موتور برق پایونیر با بنزین کار می‌کند و نوع موتور آن تک‌سیلندره است. ولتاژ خروجی که تولید می‌کند ۲۳۰ ولت است. فقط به‌صورت دستی روشن می‌شود و دو عدد خروجی دارد. وزن این دستگاه سنگین است و به ۱۱۰ کیلوگرم می‌رسد. نگران جابه‌جایی آن نباشید زیرا چرخ دارد و کار حمل‌ونقل آن را راحت می‌کند. سیم‌پیچ‌های آن تمام مس است و کیفیت آنها بسیار بالاست.

مشخصات موتور برق:

  • تعداد فاز: تک‌فاز
  • دو کاربره برای تولید جریان برق و جوشکاری
  • نوع ولتاژ خروجی: AC و DC
  • ولتاژ خروجی AC موتور: ۲۳۰ ولت
  • شدت جریان خروجی AC موتور: ۱۲ آمپر
  • ولتاژ خروجی DC موتور: ۱۲ ولت
  • شدت جریان خروجی DC موتور: ۸. ۳ آمپر

8- موتور برق اینورتر فیرمن مدل SF1000F

فیرمن یکی از برندهای مطرح در زمینه تولید ژنراتور است. مدلی که معرفی می‌کنیم نوع کانوپی‌دار است که بی‌صداست و بنابراین برای محیط‌های مسکونی مناسب‌تر است.

ویژگی‌های این مدل

این ژنراتور از فناوری اینورتر استفاده می‌کند که جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل می‌کند و به این ترتیب باعث کاهش مصرف برق می‌شود. سوخت مصرفی این دستگاه بنزین است و موتور تک‌سیلندره دارد. توان این موتور ۹۰۰ وات است. نوع استارت این مدل دستی است. تعداد خروجی‌های آن دو عدد است. با اینکه چرخ ندارد، به‌راحتی می‌توانید آن را حمل کنید زیرا فقط ۱۴٫۵ کیلو وزن دارد.

مشخصات موتور برق:

  • تعداد فاز: تک‌فاز
  • فاقد چرخ
  • نوع ولتاژ خروجی: AC و DC
  • ولتاژ خروجی AC موتور: ۱۱۰ ولت، ۲۰۰ ولت، ۲۲۰ ولت، ۲۳۰ ولت، ۲۴۰ ولت
  • شدت جریان خروجی AC موتور: ۴ آمپر
  • ولتاژ خروجی DC موتور: ۱۲ ولت
  • شدت جریان خروجی DC موتور: ۵ آمپر

9- موتور برق رونیکس مدل 4728

برند رونیکس یکی از برندهای جالب است که مبدأ آن تنها در انحصار یک کشور نیست و محصولات آن در مناطق مختلفی از جهان تولید می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توان گفت این برند چه ملیتی دارد. بااین‌حال آن‌قدر در تولید ابزارآلات صنعتی تبحر دارد که طرفداران آن اصلا به قیمت آن اهمیتی نمی‌دهند.

ویژگی‌های این مدل

این مدل از بهترین موتور برق با بنزین کار می‌کند و ولتاژ خروجی آن ۲۲۰ ولت تک‌فاز است. سه عدد خروجی دارد و با توان ۲۸۰۰ وات برای روشن‌کردن بسیاری از لوازم خانگی کافی است. موتور آن تک‌سیلندر است و با استارت دستی روشن می‌شود. سه عدد خروجی دارد. صدای آن بلند است ولی می‌توان تحمل کرد. این مدل بدون چرخ است و بلندکردن آن با ۳۹ کیلوگرم وزن به دو نفر احتیاج دارد.

مشخصات موتور برق:

  • تعداد فاز: تک‌فاز
  • نوع ولتاژ خروجی: AC و DC
  • ولتاژ خروجی AC موتور: ۲۲۰ ولت
  • شدت جریان خروجی AC موتور: ۱۳ آمپر
  • ولتاژ خروجی DC موتور: ۱۲ ولت
  • شدت جریان خروجی DC موتور: ۸ آمپر

10- موتور برق لانتاپ مدل LT950DC

و اما ارزان‌ترین موتور برق موجود در بازار ایران که هم به‌خاطر قیمتش و هم به‌دلیل کارایی‌اش طرفداران زیادی دارد. موتور برق لانتاپ محصول شرکت لانتاپ (Launtop) است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

ویژگی‌های این مدل

این دستگاه با مخلوط بنزین و روغن کار می‌کند و ولتاژ خروجی آن همان ۲۲۰ ولت خانگی (تک‌فاز) است. به همین دلیل برای مصارف خانگی مناسب است. نوع موتور این دستگاه تک‌سیلندر است. می‌توانید آن را هم به‌شکل دستی و هم الکتریکی روشن کنید. تعداد خروجی‌های آن یک عدد است.

توان خروجی این مدل ۷۲۰ وات است و برای روشن‌کردن دستگاه‌هایی مانند رایانه دسک‌تاپ، لپ‌تاپ، لوازم خانگی نه‌چندان پرمصرف مانند پنکه و نظایر آن مناسب است. توان خروجی این دستگاه برای لوازم جوشکاری، دریل و سایر لوازم صنعتی مناسب نیست. این موتور برق چرخ ندارد و وزن آن ۱۹ کیلوگرم است. بنابراین بلندکردن آن برای برخی احتمالا دشوار باشد.

مشخصات موتور برق:

  • تعداد فاز: تک‌فاز
  • نوع ولتاژ خروجی: AC و DC
  • ولتاژ خروجی AC موتور: ۲۲۰ ولت
  • شدت جریان خروجی AC موتور: ۴ آمپر
  • ولتاژ خروجی DC موتور: ۱۲ ولت
  • شدت جریان خروجی DC موتور: ۸ آمپر

در آخر

در این مطلب ۱۰ مدل از بهترین موتور برق را معرفی کردیم که با سوخت بنزین یا گازوییل کار می‌کنند. شما تجربه استفاده از این موتور برق‌ها را داشته‌اید؟ به نظر شما بهترین موتور برق باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

دکمه بازگشت به بالا