اقتصادیمجله کسب و کار

بوستر پمپ آتش نشانی چیست و چه کاربردی دارد؟

بوستر پمپ به اتصال چند پمپ به صورت عمودی یا افقی با یک تابلو برق اشاره دارد. طبق قانون جدید شهرداری، تمام ساختمان های نوساز باید از پمپ های آتش نشانی در تاسیسات خود استفاده کنند. برای توضیح برخی اصطلاحات، معرفی قطعات و انتخاب بوستر پمپ و آشنایی بیشتر با این محصول با ما همراه باشید.

تقویت کننده پمپ آتش نشانی چگونه کار می کند؟

بوستر پمپ های آتش نشانی فشاری معادل 120 تا 140 درصد مقدار اسمی در حالت بدون جریان دارند. حداکثر دبی مورد انتظار از یک بوستر پمپ 150 درصد جریان نامی در فشار 65 درصد فشار نامی است. درجه اسمی بوستر پمپ آتش نشانی فشار و دبی معادل 100% فشار و دبی اسمی ایجاد می کند.

اصطلاحات مهم بوستر کاربردی اطفای حریق

رایزر: لوله ای است که همیشه آب در آن وجود دارد و به سیستم آب ساختمان متصل است.

رایزر خشک: یک لوله رایزر خشک عمودی با یک جریان در هر طبقه. این لوله به سیستم آبرسانی ساختمان متصل نیست و در هنگام آتش سوزی توسط پمپ ماشین آتش نشانی با آب پر می شود. این آبپاش به رساندن آب از محوطه ماشین آتش نشانی به طبقات بالا و اطفای حریق بدون اتلاف وقت کمک می کند.

رایزر ترکیبی: 2 خروجی دارد که یکی از آنها همیشه آب دارد. یکی به سیستم اطفای حریق ساختمان متصل است، دیگری به ماشین آتش نشانی. در صورت استفاده از آسانسور مشترک، تمامی تجهیزات باید به صورت یک خط انشعاب افقی از هر آسانسور تا هر طبقه استفاده و نصب شوند.

جهت مشاهده قیمت و خرید بوستر پمپ آتش نشانی به سایت پمپ خوب مراجعه فرمایید.

https://pumpekhoob.com/بوستر-پمپ-آتش-نشانی/

 

سایز لوله ها به چه صورت است؟

  1. لوله های ایستاده حداقل 4 اینچ کلاس 1 و سه
  2. سایز پایه پایه کلاس 4 2.1/2 اینچ حداقل
  3. اندازه کانکتور معمولی حداقل 4 اینچ است

حداقل فشار مورد نیاز برای دورترین خروجی شلنگ آتش نشانی 3.4 اینچ است که معادل 2 بار است و خروجی ها نباید از 7 بار بیشتر باشد. در صورت افزایش فشار از فشار معمولی باید از دستگاه های کنترل فشار استاندارد استفاده کرد. در صورت نیاز به ایجاد زون های پرفشار و کم فشار به دلیل افزایش ارتفاع ساختمان می توان از خطوط افزایش مجزا با پمپ مشترک نیز استفاده کرد.

یک دستگاه تخلیه مناسب باید در نزدیکی لوله های ایستاده با یک سیستم کنترل فشار که قادر به کنترل جریان کامل از دستگاه کنترل فشار اصلی باشد نصب شود. طبق مقررات آتش نشانی تهران NFPA دبی باید حداقل 100 لیتر باشد در تمامی ساختمان های دارای کپسول آتش نشانی باید دو پمپ به ساختمان متصل شود.

اگر محدوده فشار کاری خارج از محدوده باشد، می توان از روش های زیر برای کاهش فشار استفاده کرد.

نصب مخازن در طبقات مرتفع

نصب بوستر پمپ آتش نشانی مجزا برای هر زون در موتورخانه

در هر قسمت از سطل زباله استفاده کنید و پمپ ها را در محل مناسب نصب کنید

با استفاده از فشار پشت منیفولدها می توان فشار را کاهش داد تا حداکثر فشار پشت شیر ​​از 7 بار بیشتر نشود.

انواع بوستر پمپ های آتش نشانی

بوسترهای پمپ آتش نشانی را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

بوستر پمپ آتش نشانی ساده

بوستر پمپ آتش نشانی دارای الکتروپمپ

یک تقویت کننده پمپ آتش نشانی ساده از دو یا چند الکتروپمپ اصلی با مشخصات یکسان استفاده می کند. با این حال، تقویت کننده آتش پمپ الکتریکی پیشرفته از یک پمپ و یک یا چند الکتروپمپ اصلی استفاده می کند. ظرفیت جلو کمتر از الکتروپمپ اصلی است اما فشار آن برابر با الکتروپمپ اصلی است.

طراحی بوستر پمپ آتش نشانی

اگر شما نیز به دنبال راهی برای یادگیری طراحی و مقایسه پمپ سوخت هستید، توصیه می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ یک دستگاه ترکیبی است که از یک یا چند الکتروپمپ تشکیل شده است. این الکتروپمپ ها با اتصال به یکدیگر به صورت موازی شروع به کار می کنند. در صورت افزایش فشار سیستم، این عناصر موازی به طور متناوب باز و بسته می شوند. برای تثبیت فشار، بوستر پمپ ها به دو نوع بوستر پمپ دور متغیر و بوستر پمپ دور ثابت تقسیم می شوند.

کاربرد بوستر پمپ

این مکانیزم برای کنترل و تامین فشار آب در تامین آب، آبیاری و اطفای حریق در مناطق مختلف کاربرد دارد. فشار و دبی آب دو جزء مورد استفاده برای محاسبه حجم آب عبوری از آن هستند. برای مکان های مجهز به شیرهای آتش نشانی، بوستر پمپ ها باید حداقل ظرفیت 500 گالن در دقیقه را داشته باشند.

اصول طراحی پمپ آتش نشانی

یکی از مهم ترین قسمت های طراحی و برنامه ریزی بوستر پمپ، تعیین ارتفاع آب و فشار آب می باشد. در ساختمان های مسکونی اغلب از لوله ها و جعبه های آتش نشانی برای حفاظت در برابر آتش استفاده می شود.

هر شیلنگ ظرفیت پوشش 800 متر مربع آب را دارد از جعبه های آتش نشانی نیز برای افزایش سطح ساختمان استفاده می شود برای هر شلنگ بر اساس حداکثر مصرف آب 30 متر مکعب در دقیقه

بر اساس استانداردهای جهانی در چنین شرایطی در نظر گرفته می شود که میزان آب برای اطفای حریق بر اساس دو آتش سوزی همزمان و استفاده از دو شیلنگ آتش نشانی یا دو جعبه آتش نشانی محاسبه می شود. فشار خروجی از هر یک از نازل های هوسریل 5.1 بار و از نازل جعبه کپسول آتش نشانی 3 بار مطابق با استانداردهای کشورهای اروپایی و 4 بار بر اساس استاندارد می باشد.

توصیه ما در این مورد این است که علاوه بر استفاده از بوستر پمپ آب ثابت، از منبع فشار نیز برای افزایش فشار آب استفاده کنید.

بهترین سیستم آتش نشانی

ابتدا باید دستورالعمل های سازمان آتش نشانی را برای بررسی سیستم اطفای حریق رعایت کنید. زمانی که پیش نویس نقشه برای ثبت به شهرداری منطقه ارسال شد، دستورالعمل هایی نیز به پروژه داده شد که بیشتر پروژه را پوشش می داد. برخی از مقررات این بخشنامه در مورد سیستم های اطفای حریق نیز اعمال می شود.

مشخصات و ظرفیت پمپ های آتش نشانی را تعیین کنید

نوع دیگری از بوستر پمپ ها که در صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، بوستر پمپ های آتش نشانی هستند که به صورت تک پمپ و همچنین پمپ های چندگانه با پمپ برقی یا بدون آن ساخته می شوند. این نوع بوستر پمپ ها بسته به نوع تجهیزات آتش نشانی در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

بر اساس استانداردهای N.F.P.A در منازل مجهز به جعبه آتش نشانی، ظرفیت این بوستر پمپ بر اساس مصرف آب 50 گالن در دقیقه در هر جعبه و استفاده همزمان از جعبه آتش نشانی می باشد.

بوستر پمپ آب دور ثابت

در هر ساختمان بلندمرتبه و آپارتمانی انتقال آب به طبقات بالا یکی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. با نصب بوستر پمپ می توان این نیاز را به راحتی برطرف کرد. بوستر پمپ فشار آب کافی را در لوله ها ایجاد می کند و باعث افزایش فشار آب و همچنین تامین مقدار مورد نیاز جریان آب در گردش می شود.

در این زمینه از پمپ آب ثابت و پمپ آب دور متغیر استفاده می شود. با این حال، به دلایلی مانند دبی بالا، از یک بوستر پمپ با سرعت بالا استفاده می شود. در موارد خاص به دلیل نیاز به آب پرفشار (مانند شیرهای آتش نشانی) یک دستگاه آب پاش اضافی توصیه می شود.

کارایی آب دور ثابت

وظیفه بوستر پمپ افزایش فشار آب به میزان معینی و در عین حال حفظ فشار با وجود فشار و دبی ورودی متفاوت است. حفظ فشار آب در یک مقدار مشخص برای راحتی کاربر در سیستم توزیع آب بسیار مهم است. برای جلوگیری از نوسانات آب، پمپ آب دایره ای پیوسته دارای یک مانومتر است که می تواند خروجی آب را تنظیم کرده و در نهایت فشار آب را ثابت نگه دارد.

مزایای استفاده از بوستر پمپ آب دور ثابت

  1. پایداری فشار آب
  2. جت آب فشار قوی
  3. جلوگیری از نوسانات آب
  4. مقدار اضافی را در منبع دیافراگمی ذخیره کنید
  5. مناسب برای اطفای حریق

به طور کلی استفاده از بوسترهای ثابت و متغیر و همچنین کنترلرهای آنها می تواند بخش قابل توجهی از فشار آب شما را حل کند. در صنایع مختلف و همچنین کشاورزی و مصارف خانگی، این پمپ ها وظیفه رساندن آب مورد نیاز به مناطق مورد نظر را دارند.

با بوستر پمپ آب دور متغیر بیشتر آشنا شوید!

ماهیت بوستر پمپ روشی برای طراحی و ساخت پمپ گرد متغیر است. که در آن یک دوره متغیر نیز به عنوان نام خود خواهد داشت. این بوستر پمپ را می توان در حالت های مختلف برنامه ریزی کرد. این کار به این دلیل است که در شرایط مختلف و بر اساس الگوی مصرف آب قابل تنظیم و برنامه ریزی است.

این چنین فناوری است که از یک کنترل کننده در مدیریت بوست پمپ آب استفاده می شود. این دستگاه فشار مورد نیاز سیستم آبرسانی را تنظیم می کند. اگر فشار خروجی از بوستر پمپ آب با دور متغیر فشار کمتری داشته باشد، کلید انتقال کاهش فشار خروجی را حس می کند و فرمان را به گیربکس کنترل می کند. پس از آن فرکانس اینورتر افزایش می یابد.

تفاوت بین تابلو برق دور ثابت و همچنین دور متغیر در بوستر پمپ

در تابلوی بوستر پمپ های فشار قوی از اینورتر استفاده می شود. که سرعت خودروهای برقی را با استفاده از برق تغییر می دهد. علاوه بر عملکرد خوب اینورتر در واحد کنترل پمپ بوستر از کنترلر معروف به HMI. این ابزار برای تعویض پمپ ها مورد نیاز است.

مزایای استفاده از بوستر پمپ

  • فشار آب ثابت که یکی از مشخصه های اصلی پمپ آب کمکی است
  • کاهش هزینه های نگهداری و خدمات
  • کاهش مصرف برق
  • در مقایسه با یک بوستر پمپ معمولی جریان اضافی را حذف کنید
  • کاهش ردپای به دلیل حذف منبع فشار با ظرفیت بالا

به طور کلی اگر تقویت کننده پمپ آبرسانی را به صورت ترانسفورماسیون طراحی و اجرا کنیم فواید و مزایای زیادی دارد. این نوع بوستر پمپ آب مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. بوستر پمپ آب با دور متغیر نیز سایش کمتری دارد.

تعرفه بوستر پمپ آتش نشانی به چه صورت است؟

عوامل زیادی در تعیین قیمت بوستر پمپ آتش نشانی دخیل هستند. برای اینکه بتوانید قیمت بوستر پمپ آتش نشانی را محاسبه کنید باید به عواملی مانند کیفیت شیرها و اتصالات، برند بوستر، قدرت و قدرت الکتروپمپ ها، کیفیت و اصالت مدار کنترل، کیفیت تابلو برق، کیفیت مونتاژ پمپ ها و کلکتور و عملکرد بوستر پمپ ها. برای تهیه بوستر پمپ آتش نشانی با بهترین کیفیت می توانید با گروه پمپ خوب تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا