نماد سایت مجله آنلاین

نظرات در مورد خودرو هیوندای اکسنت

بررسی مشخصات هیوندای اکسنت RB مدل 2011 تا 2018

هیوندای اکسنت، یکی از کوچک ترین سدان های است که تا امروز در قالب پنج نسل به بازار جهانی عرضه شده است. از این بین، نسل سوم آن به کشورمان راه پیدا نکرد و نسل دوم هم به صورت مونتاژی (با نام ) در میانه دهه ۸۰ شمسی، در گروه خودروسازی راین از زیر مجموعه های کرمان موتور تولید می شد. اما نسل چهارم هیوندای اکسنت از سال ۲۰۱۰ به بازار جهانی آمد که البته برای مشتریان ایرانی از اواخر سال ۲۰۱۳ قابل خریداری بود.

در ادامه به معرفی هیوندای اکسنت RB و بررسی مشخصات فنی، طراحی، امکانات رفاهی و تجهیزات، سطح ایمنی و بازار فروش این خودرو خواهیم پرداخت. در انتها نیز به بررسی نکات خرید لوازم یدکی هیوندای می پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی هیوندای اکسنت RB و بررسی مشخصات فنی آن

بدون شک، برند هیوندای کره جنوبی، همانطور که در دنیا شناخته شده و دارای کلاس جهانی است، در کشور ما هم برندی دارای محبوبیت و اصالت ارزیابی می‌شود. درحالیکه خودروسازی کره و گروه کیا – هیوندای، غول های این صنعت را یکی پس از دیگری؛ پشت سر می‌گذارند، بخش قابل توجهی از بازار محدود و نسبتا انحصاری ایران را در اختیار گرفته و هوادارن پرتعدادی، جذب محصولات خود کرده‌اند.

امروز هرچند که تمامی محصولات هیوندای، در بازار داخلی یافت نمی شوند، اما تقریبا در هر کلاس بدنه، از خودروهای کوچک شهری گرفته تا شاسی بلندهای فول سایز با ان برند، در ایران قابل خرید هستند. این موضوع، تقریبا در هیچ‌یک از دیگر شرکت‌های خارجی حاضر در بازار خودروی کشور، دیده نمی‌شود.

نام تجاری هیوندای در سال ۱۹۴۷ ثبت شد اما در ابتدا تنها بر ساخت و ساز شهری متمرکز بود. بیست سال بعد از تاسیس اولیه، شرکت هیوندای موتور با هدف فعالیت در صنعت حمل و نقل شکل گرفت. جالب است بدانید، ، به عنوان نخستین خودرو ساز بزرگ کشور کره جنوبی، در سال ۱۹۴۴ بنیان نهاده شد، اما امروزه زیر مجموعه ی هیوندای محسوب می‌شود، چرا که بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در سال‌های اخیر توسط هیوندای خریداری شده است.

در فهرست ارزشمندترین برندهای دنیا، هیوندای در جایگاه سی و نهم جهان قرار دارد و تقریبا ارزشی برابر با فورد امریکا کسب کرده است. از سویی دیگر، نام‌های تجاری بزرگی، مثل آئودی، نیسان و پورشه، ار نظر ارزش تجاری؛ پایین‌تر از هیوندای هستند.

خودروی هیوندای اکسنت یکی از پرفروش ترین ها

خودروی هیوندای اکسنت، یکی از قدیمی ترین محصولات حاضر در سبد هیوندای محسوب می‌شود که از سال ۱۹۹۴ در حال تولید است. این مدل، جایگزین خودروی مشهور بود که به ایران هم وارد شد و بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰ در خط تولید هیوندای وجود داشت. حتی نسل اول هیوندای اکسنت و نسل آخر اکسل، کاملا مشابه بودند، اما از نسل‌های بعد، اکسنت به پای ثابت خط تولید هیوندای تبدیل شد و با فیس‌لیفت نسل دوم، به نام هیوندای ورنا، خودروی موفقی و پرفروشی در بازار ایران بود.

نسل چهارم هیوندای اکنست که همچنان در بعضی کشورها با نام ورنا فروخته می‌شود، طراحی شده در سال ۲۰۱۰ است. علاوه بر کره جنوبی، خودروی هیوندای اکسنت در کشورهای کلمبیا، مکزیک، هند، اندونزی، روسیه و ترکیه هم ساخته می‌شود. هرچند که نسخه‌ی هاچبک هیوندای اکنست هم در بسیاری نقاط دنیا دیده می‌شود، نمونه‌ی سدان با بدنه‌ی استاندارد، محبوبیت جهانی بیشتری دارد و البته در ایران هم، صرفا به صورت صندوقدار، تولید خواهد شد. در پانزده سال گذشته، حدود ۷.۵ میلیون دستگاه، هیوندای اکسنت در سراسر جهان فروخته شده، درحالیکه این خودرو تنها در امریکا (با دو تیپ بدنه‌ی سدان و هاچبک)، فروش نزدیک به ۷۴ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۶، تجربه کرده است.

طراحی هیوندای اکسنت

با اینکه  بیش از ۱۱ سال از طراحی هیوندای اکسنت می‌گذرد، این خودرو همچنان چهره‌ای قابل قبول و مدرن ارائه می کند. البته بعضی تفاوت‌ها، بین سبک طراحی این خودرو و مدل های امروزی هیوندای به وضوح دیده می‌شود، اما به عنوان یک محصول نسبتا اقتصادی با آپشن‌های متوسط، مشکل ظاهری در جذب مشتری ندارد.

در نمای روبرو، چراغ های کشیده و اسپرت هیوندای اکسنت، جلب نظر می‌کنند، درحالیکه نسبت به طول کوتاه بدنه، بزرگ هستند و تا نزدیکی ستون A، ادامه دارند. لبه‌ی بالایی چراغ‌ها، کاملا در راستای خط کاپوت قرار دارد و به لطف حجم دهی عالی در این قسمت، جایگاه مناسبی برای آن دیده می شود.

جلوپنجره‌ی مدرن خودروهای هیوندای، در اکسنت وجود ندارد و صرفا، یک فضای خالی سیاه‌رنگ با لوگوی سازنده در وسط، قابل تشخیص است. حالت شش‌ضلعی جلو پنجره، البته با خطوطی روی سپر تداعی می‌شود و حتی فضای خالی پایین سپر، تقارنی نسبی با قسمت لگو دارد.

برای مه‌شکن‌ها، جایگاه مناسبی در طرفین سپر دیده می‌شود که با ادواتی نقره‌ای رنگ، چشم‌نواز به نظر می‌رسد. خطوط حجم‌دهنده‌ی روی کاپوت و لبه‌های امتداد یافته از ستون‌های A، کاملا چشم بیننده را به سمت لوگوی هیوندای هدایت می‌کند. در سپر هم، با حالتی سه‌بعدی مواجه هستیم که به جذابیت خودرو می‌افزاید. شاید تنها نکته‌ی منفی در طراحی نمای روبروی اکسنت، دیده شدن لبه‌ی کاپوت، بالاتر از هواکش پیشرانه باشد که البته با توجه به قدیمی بودن طراحی خودرو، حالت کاملا واضح و ناخوشایندی دارد.

از نمای جانبی، استفاده‌ی هوشمندانه از خطوط حجم‌دهنده با حداقل هزینه، زیبایی هیوندای اکنست را افزایش می‌دهد. از لبه‌ی چراق عقب تا مه‌شکن جلو، خطی سرتاسری دیده می‌شود که به خوبی درامتداد دستگیره‌ها طراحی شده است. داحل گلگیرها و پایین درها نیز، حجم‌دهی مناسبی دیده می‌شود که هماهنگ با سپر عقب به نظر می‌رسد. قاب شیشه‌ها و لچکی عقب، از پلاستیک سیاه‌رنگ تشکیل شده و حتی بخشی از آینه بغل هم، پلاستیکی است. تقریبا در همه‌ی تیپ‌ها، دستگیره‌ها و قسمت اصلی آینه بغل، هم‌رنگ بدنه هستند، ضمن اینکه از چراغ‌ راهنما در آینه‌ها استفاده شده است.

البته رینگ‌های ۱۶ اینچ ساده با طرح اسپرت، لاستیک‌های کم‌پهنا، در کنار آنتن معمولی، از نکات منفی در طراحی اکسنت محسوب می‌شوند. از سویی دیگر، فرم جذاب سقف با حالتی که علاوه بر جادار کردن فضای کابین، کوچک بودن صندوق عقب را پوشش می‌دهد، نکات مثبت نمای جانبی هستند.

در پشت خودرو، شاهد نمایی ساده هستیم که با چراغ‌های بزرگ ارائه می‌شود. لبه‌ی بالایی صندوق حالتی شبیه به دفیوزر دارد تا کمی بزرگ‌تر به نظر رسد. حالت شیشه‌ی عقب، زیبا است، اما با حضور آنتن نسبتا بلند روی سقف، جذابیت کمتری ایجاد می‌کند. محل مناسبی برای سایزهای مختلف پلاک‌های پلاک در نظر گرفته شده است که البته برای نمونه‌ی ایرانی هم مناسب خواهد بود. باز و بسته کردن درپوش صندوق، به لطف سبک طراحی هیوندای اکسنت، چندان مشکل نیست و حتات قابل قبولی دارد.

می توان گفت ظاهر این خودرو از نمای پشت، ساده و کم‌هزینه از کار درآمده است و صرفا با حجم‌دهی مرسوم در قسمت سپر و لبه‌ی کاپوت، چراغ‌های کوچک ترمز در طرفین و البته حداقل استفاده از ادوات ارزان‌قیمت پلاستیکی، ارائه می‌شود. عکس هایی از نماهای مختلف را می توانید در سایت hyundai.com مشاهده نمایید.

در مجموع ظاهر اکسنت، پس از چند سال حضور در ایران، همچنان مد روز و چشم‌نواز ارزیابی می‌شود، اما فراتر از انتظار عمل نمی‌کند. زیبایی نمای روبر، تحسین‌برانگیز است اما از پشت، کاملا عادی و به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان؛ قدیمی به نظر می‌رسد. ابعاد این خودرو، شامل طول ۴,۳۷۰ میلی‌متر با عرض ۱,۷۰۵ میلی‌متر است که با ارتفاع سقف ۱,۴۵۵ میلی‌متر و فاصله‌محورهای ۲,۵۷۰ میلی‌متر، ارائه می‌شود.

ورود به کابین هیوندای اکسنت RB، حس جالبی دارد. شاید انتظار ما از یک خودروی کوچک، فضایی ناراحت کننده باشد، اما در مقایسه با خودروهای شناخته شده‌ای مثل تندر ۹۰، کمی جادارتر عمل می‌کند. نمایشگر ۷ اینچ، در نسخه‌های مدرن و با آپشن‌ بالا در مرکز داشبورد وجود دارد که البته نمونه‌ی مونتاژ کرمان موتور، دارای چنین شرایطی خواهد بود.

خطوط حجم دهنده، روی داشبورد هیوندای اکسنت هم وجود دارند تا سادگی و یک‌تکه بودن این بخش از فضای داخلی را کاهش دهند. مجموعه‌ی هواکش‌های اصلی و نمایشگر مرکزی، حالتی جدا از داشبورد دارد و می‌تواند به راحتی توسط دارندگان مدل‌های کم‌آپشن قدیمی، تعویض شود. تجمع اصلی کلیدها، پیرامون مانیتور و مربوط به سیستم سرگرمی‌های هیوندای اکسنت است، درحالیکه در مقابل دسته دنده، به جز کلیدهای گردان تهویه مطبوع، دکمه‌ی دیگری دیده نمی‌شود. این موضوع، سادگی کابین و راحتی استفاده از آپشن‌های خودرو را افزایش می‌دهد.

پنل پشت فرمان، کاملا ساده طراحی شده است و ادوات تزئینی مثل طرح سیلندری مزدا ۳، در آن دیده نمی‌شود. درحالیکه ماده‌ی اصالی داشبورد و فرمان هم، پلاستیک نسبتا ارزان قیمت است، صندلی‌ها با پوشش مناسب و فرم بسیار خوب طراحی شده‌اند. قسمتی از تودری هم، از پوشش صندلی‌ها تشکیل شده است، اما قسمت مربوط به استراحتگاه آرنج هم، با پلاستیک براق نقره‌ای رنگ، ارائه می‌شود.

از نکات مثبت در طراحی کابین جلو، می‌توان به فرمان خوش‌استیل هیوندای اکسنت اشاره کرد که هرچند لوکس و با پوشش چرم نیست، خوش دست و کاربردی عمل می‌کند. کلیدهای کنترل سیستم سرگرمی و ارتباطات تلفنی با قابی نقره‌ای رنگ ارائه می‌شوند که درکنار جذابیت ظاهری، کاملا کارپسند هستند. از سویی دیگر، استفاده‌ی هوشمندانه از فلز کروم در دسته دنده و دستگیره‌ی داخلی درها، حس خوبی به سرنشینان اکسنت می‌دهد.

درحالیکه صندلی های ردیف جلو، حالتی اسپرت و هماهنگ با فیزیک بدن دارند، برای ردیف عقب، صندلی‌هایی نسبتا صاف و با حداقل ظرافت در نظر گرفته شده است. حالت تخته‌ای صندلی‌های پشت، چندان جذابیتی ندارد و البته با هدف استفاده‌ی سه سرنشین، طراحی شده‌اند. موضوعی که شبیه به صندلی‌های ردیف اول، در ردیف دوم هم وجود دارد، فضای رضایت‌بخش در قسمت‌های زانو و بالای سر است که حتی افرادی با قد ۱۸۵ سانتیمتر، در آن راحت هستند.

در مجموع، فضای داخلی هیوندای اکسنت برخلاف متریال نسبتا ارزان‌قیمت، راحتی مناسب و رضایت‌بخشی دارد که با داشبوردی نسبتا ساده ارائه می‌شود. این خودرو، یک سدان اقتصادی و کامپکت است اما به خوبی، چهار سرنشین بلندقد را در خود جای می‌دهد. در مقایسه با فضای بار پژو ۲۰۶SD با صندوق ۳۲۵ لیتری، هیوندای اکسنت با صندوقی به حجم ۳۸۸ لیتر، مناسب سفرهای یک خانواده‌ی معمولی عمل می‌کند. فراموش نکنیم، صندلی‌های عقب اکسنت، قابل خم شدن به سمت جلو هستند تا بتوان، فضای بیشتری به صندوق بار اختصاص داد.

قدرت موتور

هیوندای اکسنت RB، محصولی با پیشرانه‌های متنوع در بازار جهانی است که مجموعا، ۶ قوای محرک مختلف را شامل می‌شود. ۲ نمونه‌ی بنزینی ۱.۴ لیتری، ۲ نسخه‌ی بنزینی ۱.۶ لیتری و ۲ مدل پیشرانه‌ی دیزل برای اکسنت در نظر گرفته شده است که در ادامه، نگاهی کوتاه بر پیشرانه‌های بنزینی خواهیم داشت.

در روسیه، هند و کشورهای شرق آسیا، اکسنت با پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری، به عنوان ارزان‌ترین مدل این خودرو، قابل خرید است. نمونه‌ی پایه با پیشرانه‌ای به قدرت ۹۸ اسب بخار با گشتاور ۱۳۳ نیوتن‌متر، و نسخه‌ی دیگر با قدرت ۱۰۸ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر عرضه می‌شود.

مدل ۱.۴ لیتری با پیشرانه‌ی ۱۰۸ اسب بخار، با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا CVT، عملکرد متفاوتی دارد و به ترتیب در زمان‌هایی حدود ۱۲ و ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۶ تا ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

برای بازار ایران، هیوندای اکسنت RB با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری نوع اول انتخاب شده است که قدرت ۱۲۲ اسب بخار در دور موتور ۶۳۰۰ دور بر دقیقه و ۱۵۵ اسب بخار از دور موتور ۴۲۰۰ دور بر دقیقه تامین می‌کند. این مدل با جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته و ۴ سرعته‌ی خودکار در بازار جهانی عرضه می‌شود اما فعلا فقط با نسخه‌ی اتوماتیک، پیش‌فروش می‌شود.

هیوندای اکسنت با پیشرانه‌ی ۱۲۲ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک، حدود ۱۱ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد شد. میانگین مصرف سوخت این مدل، ۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است، درحالیکه با سرعت ثابت بزرگراه، نزدیک به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، حداقل مصرف سوخت خواهد داشت و البته در ترافیک شهری، به کمتر از ۸ لیتر بنزین، در ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد.

در بازار کشورهای جهان اول، از جمله امریکا، هیوندای اکسنت با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری نوع دوم عرضه می‌شود که قوی‌ترین مدل این خودرو است. قدرت پیشرانه‌ی این نسخه، ۱۳۸ اسب بخار و گشتاور آن، ۱۲۵ نیوتن‌متر برآورد می‌شود که با جعبه‌دنده‌ی دستی ۶ سرعته، ظرف ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودرو البته با جعبه‌دنده‌ی ۶سرعته‌ی خودکار هم عرضه می‌شود. میانگین مصرف سوخت هیوندای اکسنت با پیشرانه‌ی ۱۳۸ اسب بخاری، ۶.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با سرعت ثابت بزرگراه به ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با رانندگی در ترافیک شهری به حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

در بین هیوندای اکسنت های وارداتی تعداد محدودی، مجهز به هستند؛ موتوری که به لطف داشتن کیت کاهش مصرف سوخت و تغییر ضرایب دنده، مصرفش حدود ۹% کمتر از سایر اکسنت‌هاست و غیر از این موضوع، هیچ تفاوت دیگری ندارد. ضمن اینکه اکسنت‌های بلو اکثرا دو آپشن «روکش چرم» و «آینه الکتروکرومیک» را هم بصورت استاندارد داشتند.

 هیوندای اکسنت RB در بازار ایران

نسخه‌ای از هیوندای اکسنت RB که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، دارای فهرست نسبتا کاملی از آپشن‌های این خودرو در بازار جهانی است. علاوه بر گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته، تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، رینگ‌های اسپرت ۱۶ اینچ با لاستیک‌هایی به پهنای ۱۹۵ میلی‌متر، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل و روشنایی خودکار چراغ‌های اصلی، از امکانات رفاهی اکنست هستند.

در فضای داخلی، نمایشگر لمسی ۷ اینچ وجود دارد که با ۴ بلندگو و ۴ توئیتر، عمل می‌کند. امکان ارتباط خودرو با گوشی تلفن همراه از طریق بلوتوث، میسر است و تماس تلفنی با کلیدهای رو فرمان، قطع و وصل می‌شود. درگاه‌های USB و AUX هم برای پخش سرگرمی‌های چندرسانه‌ای، قابل استفاده هستند، ضمن اینکه امکانات نسل قدیم پخش CD وDVD هم وجود دارد. ناوبری ماهواره‌ای سازگار با نقشه‌های ایران، کامپیوتر سفر و دوربین پارک همراه با سنسور عقب، دیگر امکانات هیوندای اکسنت هستند.

مسلما خودرویی با هدف فروش موفق در بازار جهانی، نیازمند ایمنی قابل قبول و عملکردی رضایت بخش در تست های تصادف است. هیوندای اکسنت در سال ۲۰۱۲، توسط بررسی شد و در تست‌های تصادف، میانگین نمره‌ی خوب و ۴ ستاره ی ایمنی از ۵ ستاره را دریافت کرد. این خودرو در هرکدام از آزمایشات برخورد از سمت مقابل، جانبی و حالت واژگونی، امتیاز ۴ از ۵ گرفت.

با توجه به وجود کیسه های هوای جانبی، عملکرد هیوندای اکسنت در برخوردهای این ناحیه، با ایمنی قابل قبولی مواجه است. هرچند که نسخه ی پایه از این خودرو، با دو کیسه ی هوا در بازار جهانی عرضه می‌شود، نمونه‌ی مونتاژ ایران، با ۴ کیسه هوای مخصوص سرنشینان جلو و دو کیسه هوای پرده‌ای سرتاسری، تولید خواهد شد.

علاوه بر ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) با هدف کنترل پایداری الکترونیکی وضعیت خودرو را در هنگام چرخش فرمان به منظور اعمال نیروی ترمز به هریک از چرخ‌ها و سیستم مدیریت پایداری (VSM) برای کنترل پایداری خودرو در سطوح لغزنده به همراه سفت شدن فرمان، در کنار هشداردهنده‌ی فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، آپشن‌های ایمنی هیوندای اکنست هستند.

منبع: اتوموبی

خروج از نسخه موبایل